Smått med bobuspoeng hos SAS

Re: Smått med bobuspoeng hos SAS

Mange selskaper har jo også avtaler med hoteller, bilutleie, etc etc..Man samler poeng hos mange aktører på et og samme kort. Ofte gis det også rabatter på "non Airline" activities når medlemskort fremvises.Skal ikke det gjelde da? Så de nevnte Tax free ombord hos KLM, men det er jo så mye mer enn det.
Tror de fleste kun får med seg at man kan tjene opp poeng på flyreisen, fordi de ikke gidder å lese informasjonen om medlemsskapet. Man må jo legge sammen hele pakka. En må vel kjøpe ganske mye hos coop i løpet av et år også, for å få "utbetalt" noe ,som medlem? Men reiser har jo med følelser å gjøre, så det er vel mer interessant å klage over dårlig opptjening der, enn hvor mange "poeng" en tjener på det årlige husholdningsbudsjettet hos coop

Og for flyselskapene er det et perfekt verktøy for å se reisemønster, holde kontakt med kunden, billig reklame da de kan sende info/tilbud til gitte grupper etter reisemønsteret....Et glimrende verktøy faktisk!!!

Originally posted by OSLansatt

En må vel kjøpe ganske mye hos coop i løpet av et år også, for å få "utbetalt" noe ,som medlem?

Utbetalingen hos Coop er da ikke så aller verst... Skaffer du deg et kort, og handler du for 1000 kr i ditt eget samvirkelag, kan du hente ut 30 kr :) (med noen unntak). I løpet av et år handler man vel gjerne for en del tusen kroner, så det blir jo fort noen hundrelapper utav det. "Kortavgiften" på 100/300 kr er heller ingen avgift, men et innskudd som man får tilbake (forrentet) når man sier opp medlemskapet/kontoen.

Originally posted by OSLansatt

Men reiser har jo med følelser å gjøre, så det er vel mer interessant å klage over dårlig opptjening der, enn hvor mange "poeng" en tjener på det årlige husholdningsbudsjettet hos coop

Og for flyselskapene er det et perfekt verktøy for å se reisemønster, holde kontakt med kunden, billig reklame da de kan sende info/tilbud til gitte grupper etter reisemønsteret....Et glimrende verktøy faktisk!!!

Det virker som om du ikke tar poenget med at bonusprogrammer er redskaper for å skape lojale kunder. om du ikke gir noe poeng å snakke om så skaper man ingen lojalitet. Bonusprogrammet hos COOP er ikke et lojalitetsprogram på samme måte som flybonus er, fordi man får en fast rabatt per krone brukt i COOP butikker. Du får ikke bedre service hos COOP hvis du handler mer der, og det er heller ikke terskelverdier på å ta ut pengene du har opptjent i bonus (annet enn at innskuddet må være inne på kontoen din til enhver tid). At det er et fint redskap for flyselskapene har jeg absolutt ingen tvil om. Det jeg lenge har hatt problemer med å skjønne er hvorfor SAS ikke bruker dette redskapet på en bedre måte enn det de gjør i dag.

TOS
Hva er det jeg ikke får med meg?
Det er jo akkurat den mannen i intervjuet sier, at folk henger seg på poengbølgen, og er lojale, noe som han synes er dumt. Så selv om du mener at det ikke er bra nok programmer, så er det alikevel mange der ute som er lojale og det er jo det selskapene vil.
Jeg er ikke medlem i COOP, så det må jo også være et "lojalitetsprogram" siden jeg som ikke medlem, ikke får de samme fordelene (utbetalingene/rabattene).Jeg ser jo at man ikke kan sammenligne selve programmene, men at COOP har medlemsprogram, er jo for at de også skal ha lojale kunder.
Jeg brukte det som et eksempel,( kanskje et dårlig) siden det så og si aldri blir skrevet om andre lojalitetsprogrammeri media. Som tidligere nevnt så har dette med reiser med følelser å gjøre, og derfor er det så mange meninger og klager over dette, kontra andre lojalitetsprogrammer..

Du får ha meg unnskyldt, OSLansatt, om jeg har misforstått deg.

COOP-medlemskap er noe helt annet enn et lojalitetsskapende program. Alle kan melde seg inn og alle som er medlem har de samme fordelene (les spesielle tilbud, rabatt på 2 eller 3% på innkjøp osv.). Hos EB har man progressivitet i fordelene man får; dvs. at jo mer du "handler" hos SAS dess mer fordeler for du, og disse fordelene øker mer enn proporsjonalt med innkjøpene. I COOP-medlemskapet så er det ikke slik at de som handler for mer enn f.eks. 20.000 hos COOP får større rabatt eller bedre tilbud osv. Det er en vesentlig forskjell på programmene.

Jeg vet tidligere, var det bedre bonusopptjening og enklere å tjene opp mer poeng
i Star Alliance-alliansen (m/ f.eks. EuroBonus) - enn med selskaper som er
innlemmet i OneWorld-alliansen. Stemmer dette også i dag?, har inntrykket av at bonuspoengene som gis i OneWorld-alliansen er generellt lavere (uansett selskap)
enn hva man får for tilsvarende billetter/bookingklasse i selskaper som er med i EuroBonus?

Når vi først er innom EuroBonus:

Estonian Airs "Sky Card" blir innlemmet i SAS EuroBonus, som nå det offisielle lojalitetsprogrammet for det nasjonale flyselskapet i Estland...

Estonian Air har riktignok vært innlemmet i EuroBonus-programmet siden 1999, men
har samtidig hatt sitt eget "program" inntil nå..

Originally posted by TOS

COOP-medlemskap er noe helt annet enn et lojalitetsskapende program.
(...)
I COOP-medlemskapet så er det ikke slik at de som handler for mer enn f.eks. 20.000 hos COOP får større rabatt eller bedre tilbud osv. Det er en vesentlig forskjell på programmene.

I Sverige funkar ICA kortet precis så... Det finns 3 nivåer på medlemmar. Olika rabatter för de olika nivåerna. Och utskick med special-erbjudanden såsom 10% på ett inköp etc skickas också ut till enbart vissa medlemmar som matchar en profil.

Så jag tycker inte att kund-korten i butikerna är särskillt annorlunda än SAS EB.
ICA har ju till och med ett kreditkort så att man kan samla ICA poäng även när man handlar andra ställen! :)

Originally posted by paer

Originally posted by TOS

COOP-medlemskap er noe helt annet enn et lojalitetsskapende program.
(...)
I COOP-medlemskapet så er det ikke slik at de som handler for mer enn f.eks. 20.000 hos COOP får større rabatt eller bedre tilbud osv. Det er en vesentlig forskjell på programmene.

I Sverige funkar ICA kortet precis så... Det finns 3 nivåer på medlemmar. Olika rabatter för de olika nivåerna. Och utskick med special-erbjudanden såsom 10% på ett inköp etc skickas också ut till enbart vissa medlemmar som matchar en profil.

Så jag tycker inte att kund-korten i butikerna är särskillt annorlunda än SAS EB.
ICA har ju till och med ett kreditkort så att man kan samla ICA poäng även när man handlar andra ställen! :)

Det kan være at ICA har et slikt system, men det har ikke COOP i Norge og såvidt jeg vet har ikke ICA noe tilsvarende kort i Norge. Hos COOP blir man medlem, og kan i tillegg til bonus ved kjøp i butikkene til COOP (1 til 3% i bonus per krone brukt) så får man rabatter hos en rekke andre bedrifter. Når det gjelder samling av poeng med kredittkort så tror jeg ikke at det tillates i Norge. Jeg vet at dette er noe man har i flere andre land, men heller ikke det finnes i Norge. EB (personen, ikke eurobonus...) kan sikkert fortelle noe om dette regelverket.

ICA sitt kort i Sverige gir vel også såpass lite i bonus iallefall at det nok vanskelig kan bidra til veldig lojale kunder, og i tillegg klarer ikke jeg å finne noe informasjon om at det er flere nivåer (men nå har ikke jeg lett veldig grundig). Slik jeg har forstått det er det snakk om 1% bonus per krone brukt i butikkene (verdisjekk) som forsåvidt ikke er spesielt avhengig av nivå du kjøper for hos ICA (annet enn at du må over en terskelverdi som ikke virker veldig høy). Dvs. i ekesmplet jeg fant hos ICA.se står det at man får 25 kroner i bonus ved kjøp for 2500 kr per måned, 50 kroner i bonus ved kjøp for 5000/måned osv. Altså samme prosentsats for bonusen uavhengig av mengden det kjøpes for. Men det er mulig at ICA opererer med andre kort også som jeg ikke kjenner til.

Det er altså (bl.a.) kombinasjonen mellom terskelverdier for uttak og (tilstrekkelig stor) progressivitet i bonusopptjeningen som er viktig for den lojalitetsskapende effekten. Hos ICA ser det ut til at man kan ta ut gevinsten (bonusen) om man handler for 2500 kr, mens man hos SAS vel må ha 10000 poeng for å kunne ta ut poeng. Det krever noe mer enn å kjøpe for 2500 kr. å opptjene 10000 bonuspoeng. er du heldig så gir 2500 kr kanskje 2000 poeng.

Back