• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Uro blandt SAS piloter 2025

Men hvor mye er det egentlig mulig å gjøre for å innfri kravene nå som høysesongen er rett rundt hjørnet? De sliter jo tilsynelatende som det griner med å skaffe kvalifisert crew, og går jo ikke an å legge om rutetabellen for sommersesongen så mye nå heller…

Hadde vært en start og betale en levedyktig lønn
 
Men hvor mye er det egentlig mulig å gjøre for å innfri kravene nå som høysesongen er rett rundt hjørnet? De sliter jo tilsynelatende som det griner med å skaffe kvalifisert crew, og går jo ikke an å legge om rutetabellen for sommersesongen så mye nå heller…
Jeg ser flere her på forumet snakker om dette med at de sliter med å skaffe kvalifisert crew, er det noen offisielle uttalelser som tilsier det? Det finnes nok av kvalifiserte folk der ute som har fått avslag fra SAS ila vinteren, bare så det er sagt.
 
Jeg ser flere her på forumet snakker om dette med at de sliter med å skaffe kvalifisert crew, er det noen offisielle uttalelser som tilsier det? Det finnes nok av kvalifiserte folk der ute som har fått avslag fra SAS ila vinteren, bare så det er sagt.

Da er det i såfall veldig rart at jeg får reklame fra AAP daglig på Facebook om at de søker etter kabinansatte (og har fått dette i godt over et år). Det ligger nå ute annonser på AAP sine sider for base på både OSL, ARN og CPH. Annonsene for Link lå også ute i svært lang tid, både for flygere og kabinansatte.

Tror neppe et selskap går offentlig ut og sier at de sliter med å finne folk heller ;)
 
Da er det i såfall veldig rart at jeg får reklame fra AAP daglig på Facebook om at de søker etter kabinansatte (og har fått dette i godt over et år). Det ligger nå ute annonser på AAP sine sider for base på både OSL, ARN og CPH. Annonsene for Link lå også ute i svært lang tid, både for flygere og kabinansatte.

Tror neppe et selskap går offentlig ut og sier at de sliter med å finne folk heller ;)
At de har ligget ute lenger kommer primært av størrelsen på upsizingen. SAS har ikke ansatt så mange nye ila en vinter enn de gjør i år på veldig lang tid. Men ja, jeg ser poenget ditt, jeg skal ikke sitte og si at alt er rosenrødt, for det er det jo ikke (eller kanskje er det nettopp rødt?). Jeg kjenner ikke alle detaljer, men jeg har flere bekjente som alle er solide folk som har fått avslag i vinter, og da er de garantert ikke de eneste
 
Jeg kjenner ikke alle detaljer, men jeg har flere bekjente som alle er solide folk som har fått avslag i vinter, og da er de garantert ikke de eneste

Man må huske på at for ansettelse i et hvilket som helst selskap så handler det også mye om du passer inn i selskapets «profil». At du får avslag handler ikke nødvendigvis om at du ikke er solid eller kvalifisert, men at du ganske enkelt ikke passer inn i profilen.

Men som kjent, i nøden spiser fanden fluer.
 
Hvis tollpolitikken opprettholdes/videreføres vil det snart bli et overskudd av piloter. Redusert handel og turisme er ikke gode nyheter for reisebransjen generelt.
 
Back
Top