Slik blir nye Gardermoen

Alt under ett tak er ikke mulig. Det er ikke plass hverken forover, bakover eller til siden. Og i høyden går heller ikke, all den tid man jo trenger plass til fler fly...
 
Originally posted by B767
det blir dyere
alt er enkles om alt er i ett tak..

Det er faktisk grenser for hvor mye man kan få under ett tak. Atlanta og Denver-løsningen er det som ligger i de opprinnelige planene for OSL. Altså T2 nord for dagens apron med egen jernbanestasjon og komplett infrastruktur forøvrig.

Jeg vedder en runde med øl på at sluttresultatet blir noe i nærheten.
 
baggasjebånd... trenges kanskje ikke å utvide.. flere flighter kan dele på ett bagasjebånd...
 
Originally posted by JetBlue

Originally posted by B767
det blir dyere
alt er enkles om alt er i ett tak..

Det er faktisk grenser for hvor mye man kan få under ett tak. Atlanta og Denver-løsningen er det som ligger i de opprinnelige planene for OSL. Altså T2 nord for dagens apron med egen jernbanestasjon og komplett infrastruktur forøvrig.

Jeg vedder en runde med øl på at sluttresultatet blir noe i nærheten.

Jeg håper inderlig du har rett. Ja til komplett T2 med egen stasjon, adkomstvei, check-in og bagasjehåndtering. Bagasjesystemene må selvsagt koordineres slik at transferpax ikke trenger å ta ut sin bagasje (unntak for passasjerer som kommer fra tulandet og skal videre innenriks). En mulighet for flytoget om de kun vil ha én stasjon er å flytte den slik at den ligger midt mellom terminalene med oppgang til begge.
 
der kiosken ved togstasjonen.. den kan fjernes.. og bygge om til innsjekkingsøy for eksempel.. går an å ombygge og sånt.. hehe


hmm men me får heller venter å se hva resultatet blir ..
 
Originally posted by B767

baggasjebånd... trenges kanskje ikke å utvide.. flere flighter kan dele på ett bagasjebånd...

Er det noe som må utvides så er det bagasjebåndkapasiteten. Det er ofte uholdbar lang ventetid for å få utlevert bagasje. Bånd deles i stor stil idag.
 
Nei vet du hva, bygge om salgsflater til noe som har med drift av en flyplass å gjøre går faktiskt ikke an, så det kan du glemme.
 
Originally posted by The Ticketor

Nei vet du hva, bygge om salgsflater til noe som har med drift av en flyplass å gjøre går faktiskt ikke an, så det kan du glemme.

hehe, du har nok rett, OSL vil ikke gjøre det, så da må det bygges nytt andre steder. OSL må jo se en mulighet til økkte salgsflater i T2 også.
 
Originally posted by B767

baggasjebånd... trenges kanskje ikke å utvide.. flere flighter kan dele på ett bagasjebånd...

Har du i det hale tatt fløyet til eller fra OSL?

Bagasjebåndene idag deler allerede flere flighter og når det er 3-4 flighter som deler bagasjebånd som man idag gjør på OSL blir det trangt og kaos og alt tar lang tid.

OSL har også behov for bedre kapasitet på bagasjebånd og innsjekking itillegg til flere gater og derfor holder det ikke bare å lage en ny pir når resten av systemet er underdimensjonert
 
Blir det en slik billig-løsning så får i hvertfall de som savner Fornebu løst behover for mimring. Her kan det blir for tranger ganger og billige løsninger. :p

-A
 
Originally posted by ph-ndr

Blir det en slik billig-løsning så får i hvertfall de som savner Fornebu løst behover for mimring. Her kan det blir for tranger ganger og billige løsninger. :p

-A

Verden går fremover, så istedet for å ha en kafeteria med landingstripe får vi nå ett kjøpesenter med to landingstriper:rolleyes:
 
Originally posted by Someone
Verden går fremover, så istedet for å ha en kafeteria med landingstripe får vi nå ett kjøpesenter med to landingstriper:rolleyes:

Da er det bare å selge til BAA, dette kan de. ;)

-A
 
hver gang eg va på gardermoen va det uanset lang tid å vente på bagasjer .. selv om det va bare et eller 3 flighter i samme bånd... og heller ikke massevis av folk rund båndet..... derfor har eg sånt intrykk.. eg harikke opplevd der med fult av folk der..
 
Huff da, dette var dårlig nytt. Nei, trå til og la den eksisterende være i fred, mens det bygges et helt nytt, separat bygg for T2.
 
i airport magazin.. planlegges det ny flyplass i berlin.. der ligner på gardermoen.. men den har en ekstra sattelitt... så der har mulighet !! så det kan gardermoen også..
 
Originally posted by B767
det blir dyere


alt er enkles om alt er i ett tak..

Ikke nødvendig vis. Ofte er det like dyrt å bygge om som å bygge nytt

Originally posted by B767

i airport magazin.. planlegges det ny flyplass i berlin.. der ligner på gardermoen.. men den har en ekstra sattelitt... så der har mulighet !! så det kan gardermoen også..

Nå sammenligner du epler med pærer.....:rolleyes:

OSL hadde klart seg med en satelitt hvis dagens sentralområde (innsjekk, baggasje, tax-free, lounger, kontorer og sikkerhetskontroll) hadde vært stor nok, noe den ikke er.

Et kjede er ikke sterkere enn det svakeste ledd og det spiller ingen rolle hvor mange nye gater og oppstillingsplasser som bygger hvis ikke resten av infrastrukturen også er riktig dimensjonert.

Mitt inntrykk er at det spesielt er utland som har problemer med bagasjekapsiteten, selv om det ble bedre da de åpnet ett nytt bånd som de tok fra innland
 
Det er plass til et nytt bagasjebånd i utenlandsterminalen. Det er også plass til en ny innsjekkingsøy i dagens terminal.

Skissen som Dagbladet har virker jo helt bak mål. Vi får håpe dette ikke er planen!
 
Med to terminaler langt unna hverandre blir det fort dyrt for øvrig transport, flytoget må fort ha et ekstra togsett i omløp (koster både investering og mannskap), flybussene må ha flere busser og sjåfører i omløp, taxi må ha skranke/bemanning to steder osv. osv.

I tillegg kommer jo parkeringsfasiliteter for biler selv om det selvsagt blir shutteltransport mellom terminalene.

Avveininger for alle disse forholdene må også tas i betraktning.
 
Back
Top