• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Slik blir nye Gardermoen

Vil Terminal 2 egentlig være denne "vorten" mot SAS-hotellet eller den nye piren?

Vorten...
De to alternativene som er oppe til vurdering I.flg Forslag til utredningsprogram for Terminal 2 er begge med T2 på østsiden av dagens eksiterende, men med forskjellige pir løsninger..

osl.no said:
For begge alternativene A6 og I6, forutsettes en utvidelse/utbygging av ny terminal å skje i
forlengelse av dagens terminal vestover. Enten lineært, parallelt med dagens vestre pir, eller
vinklet sørover langs hovedveg/ utkjøring fra terminalen.
Ny pir med nye flyoppstillingsplasser er i alternativ A6 lagt til en ny frittliggende pir, ca
450 m nord for dagens terminal og med forbindelse til terminalen via kulvert under bakken.
I alternativ I6 er flyoppstilling lagt til integrert pir, i forbindelse med dagens terminal og i ca
380 m lengde nordover.

Men det mest skremmende i dette programmet er tidsperspektivet de har her...
De som trodde alt stod ferdig i 2012 får seg nok en overraskelse...

osl.no said:
Slik alternativene er presentert viser de en framtidig utbygging, slik den forventes å kunne se
ut ved fullført utbygging i år 2030, forutsatt de trafikkvekstprognoser som pr. i dag ligger til
grunn. Dette er så vidt langt fram i tid at trafikkutvikling og utbyggingsbehov på det
tidspunkt vanskelig kan forespeiles. I henhold til de nevnte prognoser vil passasjertallet i
2015 komme opp mot 25 mill passasjer og det er dette tidspunktet og passasjertallet som
legges til grunn for utbygging av et første byggetrinn av terminal 2, og som da forutsettes å
være driftsklart i 2012.


Hele programmet ligger på OSL sine nabosider her...
 
Å kalle dette for en ny terminal er egentlig bare tull. Disse to forslagene utgjør egentlig bare en større terminal, hvor det ene alternativet har en frittliggende pri. Det er forøvrig det beste forslaget av de to. Men hvorfor ikke bygge en ordentlig terminal når de først er igang.
 
Skjønner ikke at folk her inne er så utrolig "terminalkåte" Synes det er mye bedre at de bygger ut dagens terminal, enn at de bygger en ny terminal.

Et eksempel. AMS er en glimrende flyplass fordi den har kun én terminal!
 
Back
Top