SK4789 12. jli 2013. Reise med litt forviklinger.

Wig-wag

ScanFlyer Gold
Medlem
Vi stod opp kl. 0400 for å kjøre til Gardermoen. Der skulle vi ta SK4789 til Gdansk, vi skal i et bryllup på lørdagen.

Ankom OSL ca. kl 0800 og glir glatt igjennom innsjekk og security. Flyet skal gå 0930, etterhvert blinker "Go to Gate" og flyet ser ut til å være i rute. Men så begynner det:

En SAS-dame annonserer at flyer er overbooket og trenger 3 frivillige til å stå over til en avgang som via København og Berlin vil gi ankomst Gdansk kl. 1835, samt en kompensasjon på €150/300.

Det var det liten respons på, etter et par opprop til kom det en polsk ung mann frem. Men fortsatt var det to for mye. Så nå måtte SAS begynne å tvinge folk av. Noen ble ropt opp, men slapp unna da de hadde gode unnskyldninger.

Mens dette stod på, kom vi i prat med en hyggelig familie fra Levanger, som aldri hadde opplevd noe lignende, så jeg forklarte litt om flyselskapenes bevisste policy på overbooking, og at det som oftest gå greit. Vi fortalte at vi skulle i bryllup, riktignok ikke før på lørdag, men at vi hadde en del å ordne først. De skulle til Sopot på en ukes ferie.

Så ble jeg ropt opp. At jeg reiste sammen med min kone (på samme booking) hadde de ikke fått med seg, men uansett, men da hadde de isåfall fått to og saken hadde løst seg for SAS.

Men jeg hadde lite lyst på å bli forsinket i 7 timer på grunn av alt vi hadde å ordne før bryllupet.

Da kom trønderen frem og tilbød seg å bli igjen med hele familien. De synes det var viktig at vi skulle få orden på byllupsforberedelsene.

Så jeg skriver egentlig dette bare for å uttrykke stor takknemlighet til denne familien fra Levanger som var så snille. Så hvis noen kjenner en Mor og Far med en kanskje 10 år gammel sønn fra Levanger som er i Polen på ferie nå, så hils fra meg og si tusen takk. Jeg fikk dessverre ikke noe navn på dem.

Så hyggelig å konstatere at det finnes gode mennesker.

Så synes jeg egentlig ikke noe om at SAS setter seg og passasjerene i en sånn situasjon. At jeg ble ropt opp var fordi "vi hadde de billigste billettene". Ja de ble kjøpt for en god stund siden til ca 400,- pr pers. tur/retur. Veldig billig, ja. Men grunnen til at SAS ble valgt var først og fremst at jeg innbilte meg at SAS hadde bedre regularitet og bedre service om noe skulle inntreffe med tanke på forsinkelser/kanselleringer. Og så er det jammen SAS som steller til problemene. Jaja. TO nye opplevelser for meg, en positiv og en negativ. Negativ: Denied boarding.:angry: Positiv: Trønderfamilien!:D
 
Sånn er det. Er flyet fullt og ingen er frivillige til å stå igjen så tvinger de folk av. Og da utløses det enda høyere kompensasjoner, men de er altså forpliktet til å spørre om det er frivillige først. Godt at det løste seg for deg da.
 
Da må man kanskje begynne å prise inn forventet "kostnad" ved å bli denied boarding når man kjøper billige billetter på samme måte som en del priser inn "kostnaden" ved å bli forsinket når man flyr med selskaper som ikke er verdens mest punktlige? Det står vel ikke noe sted om denne prioriteringen, men det har vel blitt indikert her inne tidligere.
 
Det står vel ikke noe sted om denne prioriteringen, men det har vel blitt indikert her inne tidligere.

Denne prioriteringen har de fleste selskapene tatt til seg som en konsekvens av Art. 8-1a i "eu-reglene". Før brukte man bl.a. siste innsjekket.

Det er vel standardsatsene på 250/400/600 EUR avhengig av flylengde?

Ja, normalt på SK får du en voucher på hhv. 500/800/1200 EUR.
 
Denne prioriteringen har de fleste selskapene tatt til seg som en konsekvens av Art. 8-1a i "eu-reglene". Før brukte man bl.a. siste innsjekket.

Du tenker på reglene om refusjon av billettprisen? Det burde kanskje stått noe om denne prioriteringen, slik at man kunne velge å betale for en litt dyrere billett dersom det er kritisk at man kommer med?
 
Hadde det ikke vært for trønderfamilien så hadde vel ikke for forumisten kommet med...;)

Hehe, ja, ikke ofte jeg hører noen synes det er negativt at andre viker plassen. Kanskje de fikk en gratis flytur utav det, jfr, pris og kompensasjon:)

Men fra et bak skranke ståsted, det er kjipt og være ansvarlig for en overbooket flight, men når vi opplever, tildels ofte på enkelte strekninger at et 120 seters fly er overbooket med ca 10%, men at vi allikevel går med kanskje 10% ledige seter, så skjønner jeg det meget godt.
Sistnevnte eksempel vil du nok ikke oppleve hos LCC, men det er full flex'ens bakside, du msiter ikke penger om du ikke møter, men det var litt on the side..
 
Du tenker på reglene om refusjon av billettprisen? Det burde kanskje stått noe om denne prioriteringen, slik at man kunne velge å betale for en litt dyrere billett dersom det er kritisk at man kommer med?

Ja.

Jeg tviler på om det har noe for seg, hvis det ikke dukker opp frivillige så er det sannsynlig kritisk for den enkelte. Dessuten kan man ikke garantere for dette ved f.eks. codeshare siden andre selskaper kan velge andre prioriteringer. Når det plukkes ut ufrivillige så velger man som regel flere enn man trenger for å kunne løse disse tilfellene. Dette er også så sjeldent (selv om det har vært for oss på OSL mer nå i juni/juli dette året enn normalt, spesielt på selskapene utenom SK - som nok har sammenheng med passasjerrekord) at noen vil ta hensyn til det uansett om det stod skrevet. Nå kan kan man argumentere om man bør overbooke, men når jeg ser hvor mye no-show og hvor ofte man får frivillige, så tror jeg fortsatt at dette lønner seg for alle parter med god margin - og det er grunnen til at EU aksepterer at selskapene fortsetter med denne praksisen.
 
Back
Top