Vi stod opp kl. 0400 for å kjøre til Gardermoen. Der skulle vi ta SK4789 til Gdansk, vi skal i et bryllup på lørdagen.
Ankom OSL ca. kl 0800 og glir glatt igjennom innsjekk og security. Flyet skal gå 0930, etterhvert blinker "Go to Gate" og flyet ser ut til å være i rute. Men så begynner det:
En SAS-dame annonserer at flyer er overbooket og trenger 3 frivillige til å stå over til en avgang som via København og Berlin vil gi ankomst Gdansk kl. 1835, samt en kompensasjon på €150/300.
Det var det liten respons på, etter et par opprop til kom det en polsk ung mann frem. Men fortsatt var det to for mye. Så nå måtte SAS begynne å tvinge folk av. Noen ble ropt opp, men slapp unna da de hadde gode unnskyldninger.
Mens dette stod på, kom vi i prat med en hyggelig familie fra Levanger, som aldri hadde opplevd noe lignende, så jeg forklarte litt om flyselskapenes bevisste policy på overbooking, og at det som oftest gå greit. Vi fortalte at vi skulle i bryllup, riktignok ikke før på lørdag, men at vi hadde en del å ordne først. De skulle til Sopot på en ukes ferie.
Så ble jeg ropt opp. At jeg reiste sammen med min kone (på samme booking) hadde de ikke fått med seg, men uansett, men da hadde de isåfall fått to og saken hadde løst seg for SAS.
Men jeg hadde lite lyst på å bli forsinket i 7 timer på grunn av alt vi hadde å ordne før bryllupet.
Da kom trønderen frem og tilbød seg å bli igjen med hele familien. De synes det var viktig at vi skulle få orden på byllupsforberedelsene.
Så jeg skriver egentlig dette bare for å uttrykke stor takknemlighet til denne familien fra Levanger som var så snille. Så hvis noen kjenner en Mor og Far med en kanskje 10 år gammel sønn fra Levanger som er i Polen på ferie nå, så hils fra meg og si tusen takk. Jeg fikk dessverre ikke noe navn på dem.
Så hyggelig å konstatere at det finnes gode mennesker.
Så synes jeg egentlig ikke noe om at SAS setter seg og passasjerene i en sånn situasjon. At jeg ble ropt opp var fordi "vi hadde de billigste billettene". Ja de ble kjøpt for en god stund siden til ca 400,- pr pers. tur/retur. Veldig billig, ja. Men grunnen til at SAS ble valgt var først og fremst at jeg innbilte meg at SAS hadde bedre regularitet og bedre service om noe skulle inntreffe med tanke på forsinkelser/kanselleringer. Og så er det jammen SAS som steller til problemene. Jaja. TO nye opplevelser for meg, en positiv og en negativ. Negativ: Denied boarding.:angry: Positiv: Trønderfamilien!
Ankom OSL ca. kl 0800 og glir glatt igjennom innsjekk og security. Flyet skal gå 0930, etterhvert blinker "Go to Gate" og flyet ser ut til å være i rute. Men så begynner det:
En SAS-dame annonserer at flyer er overbooket og trenger 3 frivillige til å stå over til en avgang som via København og Berlin vil gi ankomst Gdansk kl. 1835, samt en kompensasjon på €150/300.
Det var det liten respons på, etter et par opprop til kom det en polsk ung mann frem. Men fortsatt var det to for mye. Så nå måtte SAS begynne å tvinge folk av. Noen ble ropt opp, men slapp unna da de hadde gode unnskyldninger.
Mens dette stod på, kom vi i prat med en hyggelig familie fra Levanger, som aldri hadde opplevd noe lignende, så jeg forklarte litt om flyselskapenes bevisste policy på overbooking, og at det som oftest gå greit. Vi fortalte at vi skulle i bryllup, riktignok ikke før på lørdag, men at vi hadde en del å ordne først. De skulle til Sopot på en ukes ferie.
Så ble jeg ropt opp. At jeg reiste sammen med min kone (på samme booking) hadde de ikke fått med seg, men uansett, men da hadde de isåfall fått to og saken hadde løst seg for SAS.
Men jeg hadde lite lyst på å bli forsinket i 7 timer på grunn av alt vi hadde å ordne før bryllupet.
Da kom trønderen frem og tilbød seg å bli igjen med hele familien. De synes det var viktig at vi skulle få orden på byllupsforberedelsene.
Så jeg skriver egentlig dette bare for å uttrykke stor takknemlighet til denne familien fra Levanger som var så snille. Så hvis noen kjenner en Mor og Far med en kanskje 10 år gammel sønn fra Levanger som er i Polen på ferie nå, så hils fra meg og si tusen takk. Jeg fikk dessverre ikke noe navn på dem.
Så hyggelig å konstatere at det finnes gode mennesker.
Så synes jeg egentlig ikke noe om at SAS setter seg og passasjerene i en sånn situasjon. At jeg ble ropt opp var fordi "vi hadde de billigste billettene". Ja de ble kjøpt for en god stund siden til ca 400,- pr pers. tur/retur. Veldig billig, ja. Men grunnen til at SAS ble valgt var først og fremst at jeg innbilte meg at SAS hadde bedre regularitet og bedre service om noe skulle inntreffe med tanke på forsinkelser/kanselleringer. Og så er det jammen SAS som steller til problemene. Jaja. TO nye opplevelser for meg, en positiv og en negativ. Negativ: Denied boarding.:angry: Positiv: Trønderfamilien!
