SGS vs. Widerøe Handling

Re: SGS vs. Widerøe Handling

SGS hadde handling av posten før, men så gikk posten til WF. Hva vil skje med den kontrakten ved en sammenslåing?.

Det blir jo feil å si at posten gikk til WF.
Posten slutta å bruke SK, som SGS handler, og begynte å bruke West Air som WF lagde kontrakt med.
 
Re: SGS vs. Widerøe Handling

Det blir jo feil å si at posten gikk til WF.
Posten slutta å bruke SK, som SGS handler, og begynte å bruke West Air som WF lagde kontrakt med.

Feil!
SGS deltok i anbudsrunde på samtlige stasjoner. Kun der de var monopolister fikk SGS handlingen.
Når det er sagt - visste nok ikke posten (og Westair) helt hva det dreide seg om :p
 
Re: SGS vs. Widerøe Handling

Uten å ha sett en eneste handling kontrakt kan det virke som sgs og Widerøe handling alltid har ligget litt over i pris enn de andre aktørene i markedet.... For å få levert kvalitet må man ha penger å legge i driften..
Så det jeg mener er at ved en sammenslåing vil sgs ligge langt over i pris alene i forhold til de andre handling agentene, ingenting galt i det for man får faktisk det man betaler for.....

WFH priset KL/AF kontrakten betraktelig lavere enn hva SA krevde i sin tid.
Basert på de tingene jeg har kjennskap til så vil jeg tro at WF ikke tjener noe særlig på KL/AF kontrakten.

Men du har helt rett i at "for å få kvalitet så må man legge litt penger inn"
Det blir "shit in - shit out" prinsippet.

Hvis selskapene hadde innsett at enkelte ting faktisk koster litt, så hadde det vært mye enklere å drive handling rundt om kring...
 
Re: SGS vs. Widerøe Handling

Når man skal selge huset sitt starter man alltid med og pusse opp og gjøre huset mest mulig atraktivt for markedet.... Jeg tror dette er steg nr 1 i denne oppussingen....
 
Re: SGS vs. Widerøe Handling

Når man skal selge huset sitt starter man alltid med og pusse opp og gjøre huset mest mulig atraktivt for markedet.... Jeg tror dette er steg nr 1 i denne oppussingen....

Igjen masse synsing og løse rykter. SAS ledelsen fikk ved forrige korsvei dokumentasjon fra fagforeninger, hvor viktig SGS og STS er for SAS. Stoltheten av å jobbe for SAS gjør at de fleste av oss står på litt ekstra når det trengs, det får du ikke fra eksterne selskap.

Se på punktligheten til SAS NO de siste månedene, er det noen som virkelig tror dette hadde vært mulig med et eksternt handlingselskap? Å selge oss ut blir som å pisse i buksa, varmt med en gang, men etterpå blir det kaldere enn det var.

Sammenslåing av SGS og WF er for å stå sterkere sammen, og SAS konsernet har som en regel at to selskap innen konsernet ikke skal konkurere med hverandre.

OBS SGS går med overskudd, det betyr jo at både ledelse og ansatte på "golvet" gjør en utrolig god jobb!!!!!
 
Re: SGS vs. Widerøe Handling

Sammenslåing av SGS og WF er for å stå sterkere sammen, og SAS konsernet har som en regel at to selskap innen konsernet ikke skal konkurere med hverandre.

OBS SGS går med overskudd, det betyr jo at både ledelse og ansatte på "golvet" gjør en utrolig god jobb!!!!![/quote]


Sammenslåingen kommer av kostnadskutt, Det sitter noen blåruss ett sted å regner på kostnader og derfor kommer dette nå.... At de kan risikere å miste de store kontraktene som WF har tror jeg ikke blårussen har tatt med i regnestykke sitt............
 
Last edited:
Re: SGS vs. Widerøe Handling

Sammenslåingen kommer av kostnadskutt, Det sitter noen blåruss ett sted å regner på kostnader og derfor kommer dette nå.... At de kan risikere å miste de store kontraktene som WF tror jeg ikke blårussen har tatt med i regnestykke sitt............

Hva så om de mister noen kontrakter? Det viktigste er ikke hvor mange kontrakter man har og hvor store man er, men at man gjennom god drift* tjener mest mulig penger. Hvis det innebærer at man kanskje vil miste noen kunder og måtte krympe i størrelse så spiller det ingen rolle. Poenget med å drive business er å få avkastning på [eierene sine] investeringene, ikke leke sosialkontor eller drive med "veldedighet"

*NB: God drift betyr også å ta best mulig vare på de ansatte
 
Re: SGS vs. Widerøe Handling

De fleste som har gløtta på bed.øk vet at inntekt ikke er proposjonalt med produksjonsvolum. Og antar at ledelsen i alle 3 involverte selskap har tatt høyde for de aller fleste, hvis ikke alle, mulige scenarioer. Og størst mulig overskudd er gjerne en bedrifts overordnede mål, uansett selskapstype. (for dere kverulanter: ikke bedrifter staten har begrenset for en annen målsetning).
 
Re: SGS vs. Widerøe Handling

Poenget med å drive business er å få avkastning på [eierene sine] investeringene, ikke leke sosialkontor eller drive med "veldedighet"

Hmmmmmmmm..........Kanskje SAS burde selge unna noen av de interne flyselskapene som ikke tjener penger og gå over til å fokusere på bakketjenester hvor de tjener penger? :rolleyes:
 
Re: SGS vs. Widerøe Handling

Hmmmmmmmm..........Kanskje SAS burde selge unna noen av de interne flyselskapene som ikke tjener penger og gå over til å fokusere på bakketjenester hvor de tjener penger? :rolleyes:

Er ikke så mye "tjening av penger" i bakkeselskapene til SAS.
SGS NO og WF Handling er de eneste som drar inn overskudd, men dette er bare en brøkdel av hva de resterende landene får til i underskudd.
 
Last edited:
Re: SGS vs. Widerøe Handling

Hvis dette blir vedtatt, er det satt en dato på overdragelsen?
 
Re: SGS vs. Widerøe Handling

De er vel ferdig planlagt allerde da tenker jeg:D

Bare å bytte uniformer da...........
 
Re: SGS vs. Widerøe Handling

hehe, ja, får håpe de beholder vår og ikke blander inn no grønnfarge;)
 
Re: SGS vs. Widerøe Handling

Tenker det fortsetter som før, om enn i nye uniformer, ihvertfall frem til jul dersom dette blir noe av.
 
Re: SGS vs. Widerøe Handling

Hmmmmmmmm..........Kanskje SAS burde selge unna noen av de interne flyselskapene som ikke tjener penger og gå over til å fokusere på bakketjenester hvor de tjener penger? :rolleyes:

Det er ikke rart SGS går med overskudd i Norge med den prisen de tar for "self handling". Om handlingen hadde blitt lagt ut på anbud kunne SAS ha spart et vanvittig antall millioner. Selv Braathens vurderte etter overtakelsen å innhente anbud fra bl.a Servisair grunnet prisen på SGS handling. Dette ble imidlertid stoppet av ledelsen til SAS. (Noe som jo også er forståelig).
SGS har mange meget dyktige ansatte, og utfører handling av høy kvalitet, noe som SAS også innser, men samtidig synes jeg det blir litt feil å fremheve "overskuddet" til SGS når de mottar denne gavepakken i form av en skyhøy handligfee fra moderselskapet.

Jeg vet ikke hva SAS betaler idag, men vet hva de betalte for 4 år siden, og kan si så mye som at dette hadde vært tidenes gulldeal for ethvert selskap som utfører handlingtjenester.
 
Re: SGS vs. Widerøe Handling

Med fare for å gjenta meg selv:

Når det gjelder "self handling" så betaler vel SAS en noenlunde lik pris til SGS i både Norge, Sverige, Danmark og International. Likevel klarer SGS NO å gå med overskudd, mens de andre avdelingene (SE DK INT) presterer et underskudd på rundt 200 millioner svenske kroner for regnskapsåret 2007.

Så noe må vel gjøres riktig her på berget:question:
 
Back
Top