SGS vs. Widerøe Handling

Re: SGS vs. Widerøe Handling

WF er en del av SAS konsernet, og i mine øyne ingen konkurent til SGS. Kan ikke tenke meg annet enn at ledelsen i disse to selskap snakker litt sammen om priser på anbud til fremmede selskap.

Syns ikke du svarer på spørsmålet mitt... Har du ikke dekning for slike påstander så "hold din munn" ^_^

E!
 
Re: SGS vs. Widerøe Handling

Når vi nå diskuterer WF/SAS. Er det noen som har tidspunktene når SAS kjøpte WF?

Var det ikke 34% i -97 for så å kjøpe seg opp til 99% i -02?
 
Re: SGS vs. Widerøe Handling

SGS og Widerøe omstrukturerer bakketjenestene i Norge

SAS Ground Services (SGS) og Widerøe endrer strukturen i bakketjenestene i Norge. Fra 1. oktober overtar SAS Ground Services Widerøes Flyveselskaps bakkeoperasjon på lufthavner hvor begge selskaper er til stede, mens Widerøe overtar SGS-stasjonene i Andenes og Lakselv.

SAS Ground Services driver i dag bakketjenster på Andenes og Lakselv der Widerøe flyr på anbudsruter. På lufthavnene Gardermoen, Stavanger, Bergen og Bodø leverer både SGS og Widerøe bakketjenester. Styrene i SGS Norge og Widerøe har besluttet å overføre SGS' bakkevirksomhet på Andøya og Lakselv til Widerøe, og å overføre Widerøes bakkevirksomhet på lufthavnene Gardermoen, Stavanger, Bergen og i Bodø til SGS.

Bakgrunnen for beslutningen er at det både er kostnadskrevende og strategisk uriktig å ha to
handlingselskaper i samme konsern på samme flyplass. Ved å slå sammen virksomheten bedrer SAS-konsernet resultatet med flere titalls millioner kroner i året. Den økonomiske forbedringen deles likt mellom Widerøe og SGS Norge.

- Både Widerøe og SGS er heleid av SAS-konsernet. Det er derfor naturlig at vi koordinerer aktiviteten på de lufthavnene hvor begge er til stede, sier administrerende direktør i SGS, Gorm Frimannslund.

- Widerøe har i dag et skreddersydd konsept for bakketjenester på kortbanenettet, som skal rendyrkes også i fremtiden. I og med at Widerøe har anbudsrutene på Andenes og Lakselv i dag er det naturlig at bakkeoperasjonene på disse lufthavnene blir overført til oss. Dermed vil selskapet kunne drive med en ren Widerøe-profilering på disse lufthavnene, sier administrerende direktør i Widerøe Lars Kobberstad.

I forbindelse med omstruktureringen blir 226 årsverk berørt av endringen ved at de får ny arbeidsgiver.
- SGS og Widerøe er enige om at overføringen skjer som en virksomhetsoverdragelse. Det innebærer at berørte medarbeidere i SGS og Widerøe beholder sitt arbeidsforhold uendret, selv om de jobber i SGS eller Widerøe. Alle medarbeidere overføres med den ansettelseskontrakten de har. Når overføringen er gjennomført starter arbeidet med å tilpasse virksomheten til behovet på de respektive lufthavnene, sier Frimannslund.

Virksomhetsoverdragelsen og tilpasningen skal være sluttført innen utløpet av 2008. SGS vil overholde alle forpliktelser Widerøe har med flyselskaper utenfor SAS-gruppen.
 
Re: SGS vs. Widerøe Handling

SGS og Widerøe omstrukturerer bakketjenestene i Norge

SAS Ground Services (SGS) og Widerøe endrer strukturen i bakketjenestene i Norge. Fra 1. oktober overtar SAS Ground Services Widerøes Flyveselskaps bakkeoperasjon på lufthavner hvor begge selskaper er til stede, mens Widerøe overtar SGS-stasjonene i Andenes og Lakselv.

SAS Ground Services driver i dag bakketjenster på Andenes og Lakselv der Widerøe flyr på anbudsruter. På lufthavnene Gardermoen, Stavanger, Bergen og Bodø leverer både SGS og Widerøe bakketjenester. Styrene i SGS Norge og Widerøe har besluttet å overføre SGS' bakkevirksomhet på Andøya og Lakselv til Widerøe, og å overføre Widerøes bakkevirksomhet på lufthavnene Gardermoen, Stavanger, Bergen og i Bodø til SGS.

Bakgrunnen for beslutningen er at det både er kostnadskrevende og strategisk uriktig å ha to
handlingselskaper i samme konsern på samme flyplass. Ved å slå sammen virksomheten bedrer SAS-konsernet resultatet med flere titalls millioner kroner i året. Den økonomiske forbedringen deles likt mellom Widerøe og SGS Norge.

- Både Widerøe og SGS er heleid av SAS-konsernet. Det er derfor naturlig at vi koordinerer aktiviteten på de lufthavnene hvor begge er til stede, sier administrerende direktør i SGS, Gorm Frimannslund.

- Widerøe har i dag et skreddersydd konsept for bakketjenester på kortbanenettet, som skal rendyrkes også i fremtiden. I og med at Widerøe har anbudsrutene på Andenes og Lakselv i dag er det naturlig at bakkeoperasjonene på disse lufthavnene blir overført til oss. Dermed vil selskapet kunne drive med en ren Widerøe-profilering på disse lufthavnene, sier administrerende direktør i Widerøe Lars Kobberstad.

I forbindelse med omstruktureringen blir 226 årsverk berørt av endringen ved at de får ny arbeidsgiver.
- SGS og Widerøe er enige om at overføringen skjer som en virksomhetsoverdragelse. Det innebærer at berørte medarbeidere i SGS og Widerøe beholder sitt arbeidsforhold uendret, selv om de jobber i SGS eller Widerøe. Alle medarbeidere overføres med den ansettelseskontrakten de har. Når overføringen er gjennomført starter arbeidet med å tilpasse virksomheten til behovet på de respektive lufthavnene, sier Frimannslund.

Virksomhetsoverdragelsen og tilpasningen skal være sluttført innen utløpet av 2008. SGS vil overholde alle forpliktelser Widerøe har med flyselskaper utenfor SAS-gruppen.

Vi hadde nå vel ikke forventet noe annet. Widerøe lederne er alt for svake.
 
Re: SGS vs. Widerøe Handling

Rent bedriftsøkonomisk håper jeg dette er til det beste for konsernet. Det neste blir jo da hvor mange kunder man mister, spesielt ved reforhandling av kontrakter, og se gevinsten av sammenslåingen opp mot dette. Regner vel med at SGS etablerer et slags "fremmedhandlings-team for non-star" med en del av WF-folkene.

Og da har OSL i løpet av tre måneder mistet to handlingsselskaper, og har faktisk bare tre tilstede. Ved åpningen for ti år siden var det vel faktisk fire handlingagenter - SK, BU, WF og Servisair....
 
Re: SGS vs. Widerøe Handling

Det er ikke nødvendigvis noe problem at man mister en kunde eller to, men det kommer an på hvor mye man tjener på kunden. Det er ikke noe mål i seg selv å være størst og størrelse og lønnsomhet er to vidt forskjellige ting
 
Re: SGS vs. Widerøe Handling

Nei, det er jo det jeg egentlig forsøker å si, men det gjør det vanskelig å si nøyaktig hvor lønnsom en slik sammenslåing som dette er, og eventuelt bortfall av kunder må(og er sikkert også tatt med) tas i betraktning. Samtidig burde det strengt tatt ikke være et direkte problem for de nåværende kundene av WF, et SAS Group Company, og være kunder av SGS, et annet SAS Group Company. Så det vil vel gå mest på prising(as usual).
 
Re: SGS vs. Widerøe Handling

Når vi nå diskuterer WF/SAS. Er det noen som har tidspunktene når SAS kjøpte WF?

Var det ikke 34% i -97 for så å kjøpe seg opp til 99% i -02?

SAS kunngjorde 27/10-97 at de hadde kjøpt 29 % av aksjene i WF med en opsjon på ytterligere 34 %. 4/6-2002 kom SAS med et tilbud til WF aksjeeiere om kjøp av resten, de eide da 64 %.
 
Last edited:
Re: SGS vs. Widerøe Handling

Jaja, men tviler vel litt på at de starter opp virksomhet på et tidspunkt som dette... Tror de har mer enn nok å gjøre med å forsøke å få sin virksomhet på CPH på fote, både økonomisk og kvalitetsmessig.
 
Re: SGS vs. Widerøe Handling

I forbindelse med omstruktureringen blir 226 årsverk berørt av endringen ved at de får ny arbeidsgiver.
- SGS og Widerøe er enige om at overføringen skjer som en virksomhetsoverdragelse. Det innebærer at berørte medarbeidere i SGS og Widerøe beholder sitt arbeidsforhold uendret, selv om de jobber i SGS eller Widerøe. Alle medarbeidere overføres med den ansettelseskontrakten de har. Når overføringen er gjennomført starter arbeidet med å tilpasse virksomheten til behovet på de respektive lufthavnene, sier Frimannslund.

Virksomhetsoverdragelsen og tilpasningen skal være sluttført innen utløpet av 2008. SGS vil overholde alle forpliktelser Widerøe har med flyselskaper utenfor SAS-gruppen.

Hva er status her - er det meningen at f.eks billettkontorer holdes utenom tilpasningene?

Er øvrige tilpasningener sluttført på ramp og gate/innsjekk som pressemeldingen beskriver?
 
Back
Top