SGS vs. Widerøe Handling

Re: SGS vs. Widerøe Handling

Det er ikke rart SGS går med overskudd i Norge med den prisen de tar for "self handling". Om handlingen hadde blitt lagt ut på anbud kunne SAS ha spart et vanvittig antall millioner. Selv Braathens vurderte etter overtakelsen å innhente anbud fra bl.a Servisair grunnet prisen på SGS handling. Dette ble imidlertid stoppet av ledelsen til SAS. (Noe som jo også er forståelig).
SGS har mange meget dyktige ansatte, og utfører handling av høy kvalitet, noe som SAS også innser, men samtidig synes jeg det blir litt feil å fremheve "overskuddet" til SGS når de mottar denne gavepakken i form av en skyhøy handligfee fra moderselskapet.

Jeg vet ikke hva SAS betaler idag, men vet hva de betalte for 4 år siden, og kan si så mye som at dette hadde vært tidenes gulldeal for ethvert selskap som utfører handlingtjenester.

Da burde du også sette deg inn i hva SAS betaler for, og ikke bare summen!!! Kontrakten mellom SAS og SGS er meget omfattende på hva som skal leveres, det er ikke bare å tømme og laste flyet. SAS er et nettverksselskap, og det koster på handlingsiden, så dette er ikke noen "gavepakke". Hvet at i Danmark så SAS at de betalte for LITE til SGS, og de ble raskt enige om en høyerer pris.

Vi jobber hardt for den handlingfeen fra SAS, og det at andre selskap underbyr hverandre betyr ikke at vi er for dyre, men de andre for billige. Husk at det er ingen andre handlingaktører på OSL som har hatt et eneste år med overskudd. Det er også grunnen til at SA forsvann i år. Denne underbyingen ødelegger bare for de andre selskapene i markedet, og siden SGS er den største aktøren, har vi ikke lov til å gå under selvkost ved anbud. Allikevel har vi handling på mange fremmedselskaper.

Denne underbyingen ødelegger bare for de andre selskapene i markedet,

Og det er vel også pga den at f.eks Novia ikke har satset på vanlig handling på OSL selv om de sitter på en konsesjon (etter hva jeg har hørt)

Med fare for å gjenta meg selv:

Når det gjelder "self handling" så betaler vel SAS en noenlunde lik pris til SGS i både Norge, Sverige, Danmark og International. Likevel klarer SGS NO å gå med overskudd, mens de andre avdelingene (SE DK INT) presterer et underskudd på rundt 200 millioner svenske kroner for regnskapsåret 2007.

Så noe må vel gjøres riktig her på berget:question:

SAS SE og NO gikk ca like bra (dårlig/middels) i 2007, faktisk er SAS NO, SE og WF omtrent de eneste selskapene innen SAS som går sånn tålelig godt

Og det er vel også pga den at f.eks Novia ikke har satset på vanlig handling på OSL selv om de sitter på en konsesjon (etter hva jeg har hørt)

Og det tror jeg er like greit for alle. I CPH er det jo slik at samtlige handlingsselskap taper penger - og der gikk jo også en av dem konkurs - Nordic Aero altså. Tror Novia innser at det kan bli for mange aktører.

(Og det jeg kjenner til Novia er ikke så fryktelig positivt at det gjør noe heller...)

Si meg, hvilket år gikk WF med røde tall på handling @ OSL?

E!

WF er en del av SAS konsernet, og i mine øyne ingen konkurent til SGS. Kan ikke tenke meg annet enn at ledelsen i disse to selskap snakker litt sammen om priser på anbud til fremmede selskap.

Må si meg enig med billettøren her. Hørres ikke helt lovlig ut det nei tackle.

WF er en del av SAS konsernet, og i mine øyne ingen konkurent til SGS. Kan ikke tenke meg annet enn at ledelsen i disse to selskap snakker litt sammen om priser på anbud til fremmede selskap.

Det gjoer de ikke. Det vet jeg.

Er vel lovlig når begge er dattersalskap av samme konsern.

Nope.... men at Widerøe har vært en Commuter handler er det vel ingen tvil om..... og sgs har vel ikke ønsket proppel handling siden widerøe var og tok de små flyene som trengte handling..... Og at flyselskapene gjerne vil bruke Widerøe selv når vi snakker om større operasjoner er jo en STOR fjær i hatten for folket i grønt
:nor

Nope.... men at Widerøe har vært en Commuter handler er det vel ingen tvil om..... og sgs har vel ikke ønsket proppel handling siden widerøe var og tok de små flyene som trengte handling..... Og at flyselskapene gjerne vil bruke Widerøe selv når vi snakker om større operasjoner er jo en STOR fjær i hatten for folket i grønt
:nor

Det er vel et definisjonsspørsmål!! I lovverket står det avtale mellom foretak (enheter), er da SAS konsernet denne enheten. Eller er SGS og WF hver sin enhet. Tror nok min "synsing" kan forsvares, like mye som det motsatte.

At AF forlot SGS i sin tid, var mest av politiske grunner enn noe annet. De var ikke så glade i å ha folk med SAS på ryggen rundt flyene sine.

De var ikke så glade i å ha folk med SAS på ryggen rundt flyene sine.
Og der har vi jo problemet per 1. oktober. SAS er jo tross alt hovedkonkurrenten til AF og KL på OSL, det er de ikke i f.eks. Aberdeen. Men, men, time will show...

DAT er jo propel handlet av SGS. :)

Er det noen som har sett de økonomiske resultatene for WF handling på Gardermoen? Tror ikke de kan ha så veldig godt resultat!

SGS går i pluss, men det var WF handling jeg gjerne ville hatt noen tall fra! Det blir påstått at de går i pluss, men hvor har man disse opplysningene fra?
Tror faktisk ikke at de har egne regnskaper for handlingen!

I Widerøe er alle ansatt i Widerøe's Flyveselskap AS, og ikke i Widerøe Handling Services AS eller lignende. WIAS er det eneste datterselskapet Widerøe's Flyveselskap AS har. Dermed så finnes det ikke noe offentlig, seperat regnskap for handlingdelen, men i fjor hadde WF, med WIAS incorporated i regnskapet - 150 millioner i overskudd.

WF på OSL er nok ikke de som tjener mest penger i konsernet, men jeg har heller ikke sett at de skulle gå i rødt.

Back