Seteforandringer av SAS etter man har valgt

Ja, kan man velge hanswest er trikset alltid å ta rad 1 eller rad 2... Gjør det samme selv.

Er det GO man flyr i er avgangene med nødutgang på 17A alltid en vinner. :)

Kim

Jeg booker alltid lang tid i forveien. Nå lurer jeg på hvordan det er mulig for SAS å flytte meg fra 1F til 1E. Jeg er Diamond. Da jeg skulle sjekke inn var det mange ledige rader i plus; hvem er det som kan komme inn og ta 1F i stedet for meg ?
Jeg booker som regel 1D eller 1 F. Noen ganger kommer det noen etter boarding, og spør om jeg kan flytte meg slik at noen kan få sitte sammen. Dette er passasjerer som er blitt flyttet frem pga fullt fly. Jeg har gjort det noen ganger, men sist ville ha mitt 1F sete, sa jeg nei.
I GO kan man kjøpe sete for kr. 99, men det er ingen garanti for at man får det setet man booker for kr. 99

Jeg booker alltid lang tid i forveien. Nå lurer jeg på hvordan det er mulig for SAS å flytte meg fra 1F til 1E. Jeg er Diamond. Da jeg skulle sjekke inn var det mange ledige rader i plus; hvem er det som kan komme inn og ta 1F i stedet for meg ?
Jeg booker som regel 1D eller 1 F. Noen ganger kommer det noen etter boarding, og spør om jeg kan flytte meg slik at noen kan få sitte sammen. Dette er passasjerer som er blitt flyttet frem pga fullt fly. Jeg har gjort det noen ganger, men sist ville ha mitt 1F sete, sa jeg nei.
I GO kan man kjøpe sete for kr. 99, men det er ingen garanti for at man får det setet man booker for kr. 99

Kanskje kom det en Pandion som hadde 1F som favorittsete

SAS har nok byttet flytype til en type hvor 1DEF ikke fantes, for så å bytte tilbake. Da hender slikt har jeg erfart...

Re: Om sas.no og alle de rare feilene

Er vant til å få setereservasjonen min flyttet rundt uten varsling også uten noen synlig grunn, som at Pluss er flyttet bakover. Nå har jeg for første gang opplevd at de helt sletter setereservasjonen min.

Oppdaget det heldigvis i god tid før flighten så jeg gikk bare inn og reserverte samme sete igjen.

Har de null kontroll på systemene sine?

Last edited:
Re: Om sas.no og alle de rare feilene

Er vant til å få setereservasjonen min flyttet rundt uten varsling også uten noen synlig grunn, som at Pluss er flyttet bakover. Nå har jeg for første gang opplevd at de helt sletter setereservasjonen min.

Er ikke dette vanlig da? Skjer fire av fem ganger med mine setereservasjoner, så jeg passer på å se gjennom bestillingene med jevne mellomrom for å legge inn setereservasjon på nytt, eller i alle fall senest sjekke bestillingen 24 timer før avreise slik at jeg får valgt setet på nytt før allmenn innsjekk/setevalg åpnes. Av en eller annen grunn pleier setevalget å fungere, det vil si bli stående, dersom det er to reisende i samme bestilling, men nesten aldri når jeg reiser alene. Mulig en bug der av noe slag.

Hva slags reise skjer dette på?
Mine innenriks og til cph er dette så og si aldri noe problem..
Har opplevd det til:
-innenlands
-norden
-nord-europa
-sør-europa
-usa
-asia

Overalt hvor SAS flyr altså. At jeg får beholde setebookingene på en hel tur tilhører sjeldenhetene.

Sjekket akkurat de 3 neste turene jeg har med SAS: 1 setereservasjon var endret og 2 slettet, ingen av dem truffet av tilbakerykkende Pluss.

Hadde bestilt og betalt (2x249) for seter på CPH-NRT (30A og 30B, første seterad i Go), oppdaget nå at det var endret til 40A og 40B uten at jeg hadde fått noen melding om dette. Prøvde å løse dette på chatten, men fikk beskjed om å måtte søke om kompensasjon på http://www.sas.no/Customer-Care/feedback-form/

Ikke mulig å velge nye seter via sas.no heller...

Anbefaler appen My Flights. Da får du varsel hver gang noen er inne og endrer noe på bestillingen. Virkelig gunstig sak hvis man er interessert i alle småendringer som skjer mot Sabre/Amadeus, og det er ikke lite kan jeg si.
Tror rekorden var på fem seteendringer her i påsken til LYR, som jeg måtte endre tilbake. Drev å byttet fly frem og tilbake, og hver gang ble setebooking slettet og randomisert. Veldig greit å få varsel når man skal reise sammen da.
OT: I tillegg klarte purser å påstå at status ikke var notert i manifestet, så hun måtte virkelig granske kortet foran og bak før familien fikk fri aksess på BoB. Så påstod hun at LYR var domestic slik at alkohol ikke kunne serveres gratis. Men så tenkte hun seg om, og vi fikk en flaske vin "for denne gangen". Jaja, sånn går nu dagan...
/OT

Genial app. Mulig den bare finnes for iPhone?

Men varsler den endring av sete? Jeg fant for moro skyld igjen en booking for jeg uten videre fikk endret forhåndsvalgt sete, og i Amadeus-informasjonen sto det setet jeg opprinnelig hadde valgt, men altså ikke fikk. I så fall hadde det vel heller ikke vært noen endring å varsle.

Joda, den varsler absolutt sete-endring. Iallefall på SAS. Plinger i iFøn og kommer opp med vakre røde og grønne felt for å banke inn poenget med at man er ført på villstrå. Men tror muligens den ikke følger med alle detaljer når flyselskapet har tatt flighten over i sine egne interne system døgnet før avgang?

Men det skal sies at SAS har kjøpt en liten greie i Altea-suite`n som gjør at den automatisk endrer config (gardina) frem og tilbake i takt (balanse) med økene bookingtall i begge klasser.
Ofte kan gardina variere frem og tilbake mellom f.eks rad 3/4 og 4/5 grunnet en ekstra booking i Plus, og deretter en ekstra i GO, osv...
Og når folk har forhåndsreserverte seter, eller er ferdig internet-sjekket inn på disse seter, blir disse kastet automatisk lengere tilbake. (jeg vet ikke om Altea-systemet som SAS bruker, bryr seg noe særlig om seating preference (aisle, window eller middle-seat). Tror den velger bare helt vilkårlig.
Og jeg er ikke noe særlig glad i dette systemet.
Og det gjelder også ved fly-bytter. Det er ingen direkte fast fyisk sete-konfig pr 738 eller 737, eller A340 og A330. (de har fremdeles etpar av de gamle, og etpar av de oppgraderte).
Vi tenker ofte at en 738 er en 738. Samme type, samme konfig. (ost er ost).
Ofte er det 1ABC som ikke eksisterer på de andre grunnet ekstra garderobeskap til Plus/businness... Eller 1DEF... Og slik er hele -800 flåten ganske variert.

Og gjett hvem som får pepper?
Det er ihvertfall ikke de som sitter i STO på flydisponeringa... Eller de som har kodet Altèa's automatiske config-change-applikasjonen.

Last edited:
Back