Servicenivå - Ryanair mot røkla (splittet fra Rygge-tråden)

Re: Servicenivå - Ryanair mot røkla (splittet fra Rygge-tråden)

Ellers må man jo akseptere at Ryanair er et vinnerkonsept, og litt rart at ingen har gått i direkte konkurranse, dette er jo det eneste som må til for å ta markedsandel fra de,
så hva med å starte opp et selskap som kun flyr til utkantstrøk, med 250 seters 737-800 uten toaletter, mat og drikke, samt uten flyvertinner ( som på buss), der halvparten av billettene er gratis, og de resterende koster 199 kr, og der man bruker piloter som jobber på lavlønn. Som et slags rent innvandring / utvandring og arbeids transportmiddel, for de som ønsker å bruker minst mulig kroner på turen.

Og da parallelt rendyrke et komforttilbud, og da har kunden valget, billigst mulig, eller komfortabelt. Nesten som hos Meny, frihet til å velge.
 
Last edited:
Re: Servicenivå - Ryanair mot røkla (splittet fra Rygge-tråden)

Hvis MOL hadde fått lov, og det hadde fantes, hadde han sikkert kjøpt et robot-fly-sak som gjør at flyet flyr av seg selv, (Trenger ingen piloter), fjernet flyvertinnene, og montert en automat for snacks og drikke.
 
Re: Servicenivå - Ryanair mot røkla (splittet fra Rygge-tråden)

så hva med å starte opp et selskap som kun flyr til utkantstrøk, med 250 seters 737-800 uten toaletter, mat og drikke, samt uten flyvertinner ( som på buss),

Noe som kalles 'sertifiseringsregler' vil kanskje forhindre dette ... :rolleyes:
 
Re: Servicenivå - Ryanair mot røkla (splittet fra Rygge-tråden)

*sukk* Det kan de ikke.
 
Re: Servicenivå - Ryanair mot røkla (splittet fra Rygge-tråden)

Med de høyttalerne som var om bord i de to siste FR-flyene jeg har tatt, var det ikke noe problem å føre noen samtale. Men umulig å høre hva de annonserte, bortsett fra den idiotiske fanfaren om at vi hadde landet på tid - og dertil hørende annonsering på utpreget irsk-engelsk (slik jeg oppfattet det, som om DY-skulle ha en tilsvarende annonsering på Kjus sin dialekt)...
 
Re: Servicenivå - Ryanair mot røkla (splittet fra Rygge-tråden)

Tenk på hva FR har fått til i Norge siden de startet opp STN-TRF med sine Boeing 737-200. Noe må de ha gjort riktig? Eller?
 
Re: Servicenivå - Ryanair mot røkla (splittet fra Rygge-tråden)

Poenget er at Ryanair er vokst til Europas største flyselskap målt i passasjerer, og planlegger å bestille 200 nye fly. De finnes faktisk et marked som gir F*** i hvordan man kommer fra A til B, bare man brenner minst mulig kroner.
Da må bransjen innse at den eneste måten å matche de på er å tilby noe like, eller mer ekstremt billig innenfor dagens og fremtidens sertifiseringsegler. I dag er ikke Norwegian og Easyjet i nærheten.
Det å ta seg betalt for å gå på do er i prinsippet veldig smart, vist man vet at det koster 500 kr å bruke det ene toalettet på flyet, vil folk heller velge det som er gratis ( eller 10 kr hos Ryanair) på bakken. Dermed kan man ha flere seter i flyet.
Ved å rendyrke det ekstremt billige, ville man ta mange Ryanair kunder, men veldig få typisk "Ola nordmann" kunder.
 
Re: Servicenivå - Ryanair mot røkla (splittet fra Rygge-tråden)

Poenget er at Ryanair er vokst til Europas største flyselskap målt i passasjerer, og planlegger å bestille 200 nye fly. De finnes faktisk et marked som gir F*** i hvordan man kommer fra A til B, bare man brenner minst mulig kroner.
Da må bransjen innse at den eneste måten å matche de på er å tilby noe like, eller mer ekstremt billig innenfor dagens og fremtidens sertifiseringsegler.


Ja, noe riktig må de jo ha gjort. Til tross for at samtlige konkurrenter mener det motsatte. Men faktum er nå at på de 4 årene jeg har vært her på Scanair forum, så har Ryanair hatt en økning på over 20 millioner passasjerer pr. år.

Men jeg er ikke enig i deg om at andre må matche de med noe like billig, eller ekstremt billig. Det vil alltid være marked for folk som ønsker seg noe mer det billige. Det vil alltid være folk som kjøper Audi istede for Skoda. Det vil alltid være folk som kjøper Omega istede for Timex. Det vil alltid være folk som kjøper et par Ecco sko istede for et par Hecko sko. MEN, det gjør de kun dersom de mener de får noe mer for å gi såpass mye mer. Ikke alle ønsker alltid å kjøpe det billigste. Jeg forstår godt at folk som Tommy 777 med over 200 flyreiser i året ønsker lounge, business class osv. Ting som ikke Ryanair tilbyr.
Men for den vanlige mannen i gata, som reiser et par-tre ganger i året, så er forskjellen mellom lavpris og tradisjonelle selskaper ikke stor nok til at de velger det dyreste alternativet.
Seteplassen er omtrent den samme, maten er omtrent den samme (man betaler også for mat og drikke på begge alternativene).... Hvorfor skal man da betale ekstra for å fly med AF til Paris fremfor FR? Et svar måtte være at man bor på Nannestad, og har nærhet til Gardermoen. Men for de som bor like langt fra den ene som den andre flyplassen? Nei, da er forksjellen for folk flest for liten til at de velger det dyreste. De føler ikke de får noe mer der, enn hva de får hos den billigste. De får ikke Audi følelsen, eller Omega følelsen når de sitter med de tradisjonelle selskapene. Derfor velger de det billigste.
 
Last edited:
Back
Top