Servicenivå - Ryanair mot røkla (splittet fra Rygge-tråden)

Re: Ryanair ekspanderer fra Rygge

Ok, 50 da.....
Lite bruk for psykolog, det kan for meg virke som at din forståelse for hva jeg skrev er manglende!
Klare det litt opp for deg: Ikke alle som jobber i en SK kabin er hyggelige og profesjonelle.

Kan ikke si at jeg kjenner meg igjen som en som støtt og stadig overdriver, men skjønner jo at ikke alle er enig med meg.

Alle kan ha en dårlig dag på jobben..., men det er ingen unskylding for å fornærme kundene ,enten det er i kabinen, eller bak skranken i banken , eller noe annet sted.

Nå tar du feil, jeg har fløyet med dem. PIK-TRF t/r og derfor har erfaring med dem og kan derfor uttale meg om hvordan det er å fly med dem.....aldri igjen, sier nå jeg

Jeg er også litt der Someone, dog med en litt annen begrunnelse. På den måten blir det plass til 2 andre...:p

De er flinkere, hyggeligere og mer service innstillt

Jeg er ikke like bereist som mange andre her men har jo prøvd litt av hvert. I det store og det hele så syns jeg ikke det er noe vesentlig forskjell mellom noen av selskape når det gjelder akkurat det du nevner nå.
Hvorvidt folk er flinke, hyggelige og serviceinnstilt er mer personsavhengig en at det har noen med logoen på uniformen å gjøre.

Hos SAS slipper du fanfarer, skrapelodd, stadig reklame over høyttaler og betjeningen er generelt sett mer proffesjonelle enn hos Ryanair. Menyen er også langt bedre og man slipper å drikke fra poser

Jeg har "tatt en SONSTAD".
Fløy SK/WF hjem fra LHR når vi kom fra BALI. Skal fly FR til STN om et par uker.
En sammenligning kommer. Var ikke "mye servic" på SAS. I løpet av 13 flyvninger var det eneste stedet det ikke var noe å hente.

Re: Servicenivå - Ryanair mot røkla (splittet fra Rygge-tråden)

Når man betaler mindre flyturen Rygge-Stansted-Rygge enn bussturen OsloS-Rygge-OsloS, så synes jeg ikke det er så mye å si på servicen på FR. På flyet var det bedre plass, en sjåfør som kunne snakke bedre engelsk, tilbud om mat og drikke, inkludert alkokhol. Og vi ble minnet på at det var bare på "plinge" om vi skulle trenge noe. Det var også et gratis blad vi kunne lese i, og ta med hjem. Dessuten en treseter alene, mot bare en toseter alene på bussen. :D

Ryanair er absolutt et bra selskap. Ingen ting å si på det.

Hos SAS slipper du fanfarer, skrapelodd, stadig reklame over høyttaler og betjeningen er generelt sett mer proffesjonelle enn hos Ryanair. Menyen er også langt bedre og man slipper å drikke fra poser

Og når fløy denne Someone sist med Ryanair? Om noen sinne?

hmm jeg tror denne topic er litt skammelig.

Rett og slett det er opp til kundene a velge om de vil kjöpe Ryanair sitt produkt eller ikke. Man ma ikke bashe selskap eller ledelsen. De gjör en job, de tjener penger pa dette.

Ingen av de mange millioner som flyr med Ryanair hver ar er tvunget til dette. De alle gjör dette etter fri valg.

Det er höyest pa tida at man aksepterer at det finnes folk som kjöper disse tjenester - bevist - slik som folk kjöper mat hos McDonalds eller dagligvarer hos Aldi og Lidl.

Velkommen "tilbake", KOG!

Beundringsverdig hvor diskuterbart dette flyselskapet kan være. Antall meninger er like mange som det er passasjerer, men én ting er jo krystallklart; folk flyr faktisk med Ryanair, og jeg er ganske sikker på at majoriteten av dem ikke har blitt tvunget ombord. Hva med å akseptere dette?

hmm jeg tror denne topic er litt skammelig.

Rett og slett det er opp til kundene a velge om de vil kjöpe Ryanair sitt produkt eller ikke. Man ma ikke bashe selskap eller ledelsen. De gjör en job, de tjener penger pa dette.

Ingen av de mange millioner som flyr med Ryanair hver ar er tvunget til dette. De alle gjör dette etter fri valg.

Det er höyest pa tida at man aksepterer at det finnes folk som kjöper disse tjenester - bevist - slik som folk kjöper mat hos McDonalds eller dagligvarer hos Aldi og Lidl.

Godt sagt, BU662. At noen forummedlemmer kaller folk hjernevaskede, dumme o.l. bare fordi de prioriterer annerledes enn dem selv, kanskje på grunn av økonomi, kanskje på grunn av prinsipper, er direkte respektløs.

Det er greit å være lojal mot arbeidsgiver, ha et favorittselskap o.l. men å spre usannheter, halvsannheter eller bare edder og galle mot konkurrentene ved enhver anledning tror jeg verken de eller arbeidsgiveren er tjent med i lengden.
Litt objektiv må det gå an å være.

Selv har jeg aldri fløyet Ryanair, og kommer neppe til å gjøre det (OK, kanskje bare for å ha dem på lista...) da de i mine øyne har Ryanair drept den siste rest av "romantikken" jeg forbandt med flyreiser. (Den første biten tok noen huleboere i Afghanistan seg av.) Men det er mitt valg, jeg driter ikke ut de som velger å fly med FR.

Last edited:

Ryanair er som med Se&Hør, ingen leser det, men selger gjør det (opplag 186 000). Må nok innrømme er det blir lest mens jeg venter for å komme til hos tannlegen eller frisøren + når jeg er på besøk hos min gamle moder.

Selv har jeg aldri fløyet Ryanair, og kommer neppe til å gjøre det (OK, kanskje bare for å ha dem på lista...) da de i mine øyne har Ryanair drept den siste rest av "romantikken" jeg forbandt med flyreiser. (Den første biten tok noen huleboere i Afghanistan seg av.) Men det er mitt valg, jeg driter ikke ut de som velger å fly med FR.

For meg forvant romantikken med flyreiser i forbindelse med en flytur med United Shuttle B727 fra ORD til EWR i oktober 1997. Etter dette har jeg vært på jakt etter å finne følelsen igjen. Noe trøst var det å komme om bord i en SAS 763 fra EWR til FBU i neste flytur tre dager senere, men romantikken har jeg ikke funnet igjen. Har jaktet på den med å prøve en rekke selskaper, og der jeg har kommet nærmest har selskapet enten hatt tyske eller britiske aner. Men jeg har ikke gitt opp :D

Tja, om du skal sammenlikne så er vel Se&Hør et blad som ingen vil vedgå at de kjøper, og alikevel forsvinner bladene i et vanvittig tempo når de ankommer butikken... Ryanair er vel slikt sett mindre kontroversielt, men selv velger jeg å ikke fly med dem. Jeg er riktignok ikke en veldig stor tilhenger av fagforeningene slik de fremstår i dag, men jeg er tilhenger av organiseringsfrihet og ønsker ikke å benytte et selskap hvor du får fyken ved bare å nevne ordet "fagforening"...

Servicemessig er mange sammenlikninger her gjort med bakgrunn i enkeltreiser med et enkelt selskap. La oss si at jeg reiser med insjekket bagasje fra Bodø til Rygge med DY, og så videre med Ryanair et annet sted; jeg er nødt til å hente bagasjen på Rygge og levere den i bag-drop. Igjen. Reiser jeg derimot til Gardemoen med SAS (fremdeles fra Bodø), og videre med Lufthansa til Frankfurt går kofferten direkte: når jeg leverer den i bag-drop i Bodø ser jeg den ikke igjen før jeg har kommet til Frankfurt. (og kom nå ikke med "jeg reiser uten bagasje" tullet, for noen av oss har faktisk behov for mer enn 2 skift av undertøy når vi er ute og reiser)

Har selv fløyet den tidligste form for FR, Eastern Shuttle NYC til Boston og Washington...

De bare fylte opp flyene til de var fulle med en form for forhistorisk e-tickets... ( manuelt utfylte billettkuponger ):colgate: Eneste fordel på den tiden var at alle var garantert plass hvis en var på gate tidsnok.

Ble det for mange rullet de opp en reservamaskin hvor det kunne bare være noen få med... Først Electra og DC 9..

Servicemessig er mange sammenlikninger her gjort med bakgrunn i enkeltreiser med et enkelt selskap. La oss si at jeg reiser med insjekket bagasje fra Bodø til Rygge med DY, og så videre med Ryanair et annet sted; jeg er nødt til å hente bagasjen på Rygge og levere den i bag-drop. Igjen. Reiser jeg derimot til Gardemoen med SAS (fremdeles fra Bodø), og videre med Lufthansa til Frankfurt går kofferten direkte: når jeg leverer den i bag-drop i Bodø ser jeg den ikke igjen før jeg har kommet til Frankfurt. (og kom nå ikke med "jeg reiser uten bagasje" tullet, for noen av oss har faktisk behov for mer enn 2 skift av undertøy når vi er ute og reiser)

FR har vel aldri forsøkt å markedsføre seg som et selskap som legger opp til gjennomgående billetter, så at det er mer komplisert med den typen reiser har jeg ikke noe problem med å forstå. Jeg tror nå likevel at mange av de som rakker ned på FR ikke nødvendigvis bor slik til at de skulle ha behov for den typen bytter du viser til, og de fleste som reiser opererer kanskje med punkt til punkt så ditt argument er kanskje ikke det mest slående som kritikk av FR som sådan. Man får bruke FR og sllike selskaper til det de er ment til - nemlig punkt til punkt. Jeg synes nå man får respektere de valg andre gjør, så lenge det ikke involverer lovbrudd og (for andre) plagsom atferd. Kundene til FR er, som flere andre har påpekt, kunder av FR av egen fri vilje.

Hva angår baggasje så er det vel helt uproblematisk å få med seg klær til en liten uke i en kabinsize trillekoffert....;) Jeg ukependlet til Oslo 5-6 uker i strekk for litt siden med 4 dagers opphold av gangen, to dresser i kofferten, 3 skjorter, et par sko i kofferten, nok skift til hver dag osv. Ikke noe problem å få det i kofferten (men jeg skal innrømme at PC'en var i en liten PC-veske sammen med noen dokumenter, og vekten var nok sikkert noe over 10 kg). Må pakke effektivt, vet du....:D

Last edited:

Reiser jeg derimot til Gardemoen med SAS (fremdeles fra Bodø), og videre med Lufthansa til Frankfurt går kofferten direkte: når jeg leverer den i bag-drop i Bodø ser jeg den ikke igjen før jeg har kommet til Frankfurt. (og kom nå ikke med "jeg reiser uten bagasje" tullet, for noen av oss har faktisk behov for mer enn 2 skift av undertøy når vi er ute og reiser)

Av alle de gangene vi har vært på flyentusiastturer, så har SAS vært innblandet i begge de gangene vi har hatt bagasjetull. Første gang var fra MAN til OSL, der Tott ikke fikk sin koffert siden den stod igjen på MAN - gjenforening ble det først et par dager senere. Knoll fikk ikke sin koffert etter første leg fra OSL og AMS, og endte opp å bære rundt på en gul plastpose i Nederland, Irland, på Isle of Man og England - og ble ikke gjenforent med kofferten før turen var offisielt over på et hotell inne i Manchester.

Det er vel ikke uten grunn at jeg har en fetish med å sitte på F slik at jeg ser ombordlastingen av bagasje og å fotografere behandlingen av min egen koffert. Her er et eksempel:

Baggage_handling.jpg

Back