Scanair Forum blir Flyprat

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Man blir ved Nick sitt koblet mot foreningen's meninger om man er medlem eller ikke fordi foreningen overtar postingene man gjorde i Scanair.

Jeg sliter litt med å si at man skal bli mer knyttet til foreningens meninger enn man i dag er til CKs private blogg.

Gustav, CK har started dette blogg i all stillhet.

Da denne forum ble skapt, da stod Scanair.no for en sammling av flatelister og dette forum ble en supplementering. Med dette bakgrunn var det helt ok å melde seg inn i dette forum.

Du har ikke helt urett med din påstand at man indirekt kan bli knytted til denne blogg og CK sitt mening som han skriver ned der. Men jeg tror CK vil gjøre det synlig at dette hva han skriver der er hans private mening og ikke nødvendigvis star for de medlemmer av forum.scanair.no.

Interessant diskusjon dette. Som ny forumdeltager til et svært levende og informativt miljø som Scanair forumet er, har jeg bare positive ord å si om måten dette forumet har blitt drevet. Aktive moderatorer er en forutsetning for å opprettholde saklighetsnivået, jeg har observert andre forum som har gått fra en informativ rolle og inn i en selvdøende destruktiv fase på grunn av kveruleringer og skittkastinger - med passive moderatorer.

Utviklingen i fremtiden til Flyprat.no er like ukjent for alle som fremtiden til et uendret Scanair forum. Vi får bare henge med å se, som passive eller aktive deltagere. Det er frivillig å være med over til Flyprat.no, på lik linje som det er frivillig å være deltager i Scanair forum.

Det virker som om det blir et frafall av deltagere i det "nye" forumet, la oss håpe at de som blir igjen kan bidra til at Flyprat.no blir like informativt og saklig som Scanair forum har vært.

Ha en fin dag alle sammen

Last edited:
Jeg synes de som har tatt ansvaret for å overføre forumet til foreningen Flyprat fortjener takk for at de har gjort det de kunne på kort tid, for å unngå at forumet ble borte.

Jeg har tro på foreningsmodellen, og det blir opp til den første generalforsamlingen å godkjenne de rammer og retningslinjer som blir foreslått.
Og så redde som folk er for å bli valgt inn i styrer og verv, så kan det jo hende det ikke blir fullt hus på generalforsamlingen ;)

En gjennomlesning av forslaget til vedtekter virker gjennomtenkt og klokt, spør du meg.

Det kan da ikke være så vanskelig å være bruker av forumet uten å melde seg inn i foreningen hvis man er redd for å gjøre det.

Man kan da være medlem i en organisasjon eller en forening, uten å måtte være nødt til å forsvare ALT som blir sagt av foreningens medlemmer.

Dette forumet er Norges største forum for folk som er glad i fly eller flytransport eller operative forhold eller flyhistorie eller spotting, enten vi liker det eller ikke.
Vi har alle et felles ansvar for å være med å påvirke prosessen videre i en god og konstruktiv retning som tar vare på de gode mulighene et slikt forum gir for læring, deling av informasjon eller kunnskap, og åpning for sosiale møtepunkter.

hilsen en som har lært seg å bruke "Preview Post" knappen under til høyre, før jeg klikker på "Submit Reply" til venstre.

Nei MOW, jeg ikke blander.

Selv de som er ikke medlem i forening blir jo indirekt assosiert med dette, rett og slett fordi forum og forening vil ha nesten identiske navn.

Jeg for min del vil ikke - direkte eller indirekte - være assosiert med "flyprat". Hverken med forening eller med forum.

Da er jo løsningen grei - meld deg ut og slutt å skrive på et forum du ikke kan være assosiert av. Det virker som en grei løsning (det er deilig å kunne slå rundt seg og være litt arrogant igjen nå som jeg er en helt "vanlig" forumdebattant).

Jeg fatter og begriper ikke problemet. Forumet har byttet URL (og i og for seg navn også fra Scanair.net til Scanair.no i sin tid). Jeg kunne ha byttet navn på forumet om jeg hadde villet uansett om forumet byttet eier eller ikke.

Det finnes ikke noe "personregister" i listen av medlemmer på forumet, derfor heller ingen problem med å overføre "medlemsregisteret" til nye eiere.

Brukerne har fortsatt opphavsrett til sine innlegg, i den grad de kan kalles åndsverk.

Vi mener det ikke er nødvendig at brukerne aksepterer de samme brukerbetingelsene på nytt, selv om forumet får nytt navn. Vi har endret brukerbetingelsene tidligere, uten at det har vært noen issue (du har selv vært med på det om jeg ikke husker feil.

Det kan godt hende at ikke overgangen fra Scanair.no til Flyprat.no har vært gjennomført 100% korrekt, men det er den beste løsningen som vi kunne få til.

Husk at alternativet var å stenge, og begynne på nytt igjen - med de konsekvenser med tap av historie etc som det hadde medført.

En av årsakene til at jeg har valgt å gi ansvaret for forumet til andre (i tillegg til kostnadene, tiden det tar og habilitesspørsmål) var at jeg var lei denne typen tullediskusjoner.

Dette er siste innlegg fra med i denne saken. Gjort er gjort og spist er spist og dette er den beste løsningen for meg, for forumet og for 99% av brukerne.

Takk for alle hyggelige ord og takk for innsatsen så langt. Og, til de som har veldig negative reaksjoner så finnes det TO alternativer: 1) delta og være med å formet forumet til det beste for alle eller 2) logg av og finn på noe annet.

Man kan diskutere organiseringen så mye man vil her, men det endrer ikke det som er gjort.

CK har overdratt forumet til en forening med navn "Flyprat" som er registrert i Brønnøysund. Denne foreningen vil om ikke alt for lenge få et lovlig valgt styre ihht. foreningens vedtekter. Formålet til CK med å "gi bort" forumet til medlemmene var at det skulle fortsette å leve på samme måte som tidligere, og evt. videreutvikle møteplassen ytterligere. Forumet kan ikke selges til en kommersiell aktør. Forumet overføres til NSFF dersom foreningen oppløses. Man kan like det eller ikke, men slik er det juridisk satt opp.

Jeg noterer at enkelte ønsker forumet dit pepper'n gror, mens godt over 50 har "skriftlig" bekreftet at de ønsker å støtte opp om videre drift. Interimstyret står for den administrative prosessen med å registrere foreningen, skape grunnlag for drift og få på plass et styre som kan jobbe videre. Håpet er å finne noen i styret som kjenner pulsen på forumet godt og som kan stake ut en god kurs videre, men håpet svinner jo for annenhver post her inne.

Jeg skjonner ikke helt den argumentasjonen at ved aa skrive og delta paa flyprat.no saa deler man foreningens meninger (som jeg ikke helt ser hvilke meninger det er da foreningen er laget for aa drifte forumet videre, ikke mene noe), men den argumentasjonen saa har man ved aa delta paa Scanairforumet frem til naa delt CK sine meninger og da burde logikken ha tilsvart at man hadde forlatt forumet for lenge siden. Muligens enkelte mener de har delt CK sine meninger inntil naa da det argumenteres for det, men det gjelder ihvertfall ikke meg.

Dette er et diskusjonsforum, og da er poenget at hver bruker han sin egen mening og det ikke finnes noen felles mening. Men aksepterer riktignok aa holde seg til vedtatte regler, men det er igrunn det.

Man staar selvsagt fritt til aa velge aa delta som bruker, og önsker man ikke det saa er det ikke verre enn at man lar hver aa logge inn.

Ellers er jeg faktisk positivt overasket over antallet som tilnaa har sagt at de er interesert i aa bli medlem av foreningen, og det er langt höyere enn forventet. Endel brukere vil sikkert falle fra, men det ser jeg som helt naturlig

Last edited:
Nei MOW, jeg ikke blander.

Selv de som er ikke medlem i forening blir jo indirekt assosiert med dette, rett og slett fordi forum og forening vil ha nesten identiske navn.

Jeg for min del vil ikke - direkte eller indirekte - være assosiert med "flyprat". Hverken med forening eller med forum.

Men dette kan da ikke være så vanskelig? Gjør som du har gjort 3-4-5 ganger før, slutt å bruke forumet?

-A

Nå syntes jeg vel dagens moderatorer har litt vel mye pigger ute.

Sikker bare noen av oss som har endringsvegring og har hatt stor tiltro til Kong (diktator) CK , og det han står for.

Men fint å vite hvordan takhøyden blir ...

Sikker bare noen av oss som har endringsvegring og har hatt stor tiltro til Kong (diktator) CK , og det han står for.

Bare så det er sagt så har forumet de siste 2 årene vært mer eller mindre moderatorstyrt. Stort sett er alt av regler, policies og rettningslinjer blitt bestemt av moderatorkorpset og CK har i stor grad (av forståelige grunner har han hatt langt viktigere ting å prioritere enn Scanair ;) ) vært fraværende, selv om han har dukket opp engang i blant

Litt av poenget med å nå få et styre, som nødvendigvis ikke er moderatorer, vil forhåpentlig gjøre forumet får en ledelse som setter strategien også kan moderatorene drive med moderering basert på bestemte rettningslinjer. Og jeg derfor mener CK gjorde et godt valg i måten han valgte å gi bort forumet hans på denne måten

Last edited:
Beklager at jeg ikke har fått svart før i dag. Jeg skal forsøke å formulere innlegget litt bedre slik at ingen blir fornærmet og slik at ikke halvparten blir deleted slik at andre medlemmer kan lese HELE poenget mitt. Jeg observerer at sleivkjeft andre veien er helt greit og CK, det at du skal be meg om å skjerpe meg fordi jeg stiller kritiske spørsmål, det tar jeg ikke til etteretning. Dette er IKKE personlig mot Gustav, come on, GROW UP!! Det må gå an å debattere handling, ikke person. Jeg har drukket øl med Gustav i Seattle og er facinert over hans kunnskap om øl. Det forandrer ikke at jeg synes at han ikke burde lede dette forumet eller foreningen som eier forumet.

For det første: Denne tråden er ett meget godt eksempel på hvorfor den foreslåtte planen kan feile.

EB treffer spikeren på hodet når han definerer forumet som ett borettslag. Jeg skjønner at et AS blir for kostbart, men det finnes andre selskapsformer enn en forening. Slik jeg forstår det, er det foreningen som eier domenet (?) og at årsmøtet bestemmer hvordan retning forumet skal drives. Det betyr at teknisk sett kan en gruppering komme til årsmøtet og ta over hele gesjeften uten problem. Det har man sett i borettslag og andre foreninger mange ganger. Dersom jeg vil overta foreningen, kan jeg melde inn 100 mann for 10K, møte opp på årsmøtet og kuppe hele forumet. DET er billig det dersom websiden blir en suksess..

Så vedtektene må ivhertfall skrives på en måte som unngår dette.

Jeg har heller sett for meg ett DA slik at noen faktisk eier domenet og forumet. En selskapsform som ikke krever særlige kostnader eller revisjon med lav omsetning.

Så til ledervalget. Lederen i foreningen er en person som forlot moderatorjobben ved å angripe medlemmer. Jeg vet at dette forumet ikke er Flyertalk, men hadde jeg skrevet ett slik angrep, hadde jeg mistet alle privilegier og fått suspensjon pronte.

Ett forum trenger en leder som sitter på toppen og tar avgjørelser dersom moderatorene er for ivrige. Man må ha en ankemulighet og en person som kan overprøve de frivillige siden ingen er feilfrie. Randy Petersen og CK er begge bevis på at det er nødvendig. En moderatorkomite funker IKKE. Det må være en person på toppen som er balansert og diplomatisk nok og har en respektfull postemåte som folk respekterer og som kan se på moderatoravgjørelser og overprøve disse.

Jeg har fått flere eposter fra nåværende moderatorer og venner som forteller at Gustav har gjort en kjempejobb på den tekniske siden og der vil han jobbe i den nye organisasjonen. Vel, min ingeniør blir ikke sjef her i huset på grunn av det, men jeg takker selvsagt Gustav for å steppe inn, men jeg kommer IKKE til å respektere han som leder av noe som helst, jeg har sett alt for mange poster som beviser at han ikke er diplomatisk overhodet og heller ikke kan holde hodet kaldt.

Ja, kanskje dette er ett interimstyre, men beklager, jeg kan ikke møte på årsmøter i Norge. Jeg kan heller ikke delta aktivt annet enn på nett.

Løsningen? Vel, piggene fra alle ivolverte i flyprat er ihvertfall ute og man har jo gjort ett valg. Det verste jeg vet er når folk er kritiske og ikke har ett bedre alternativ. Anders, Espen, Gustav og Johan burde starte ett DA. Anders bør være daglig leder og styre moderatorkorpset. Gustav kan fortsette sin glimrende jobb på den tekniske fronten.

Vil takke CK og moderatorene for en flott jobb så langt! Har ingen tvil om at flyprat.no vil videreføre scanair.no på en god måte.

Selv om det blir noen endringer nå, så er det opp til hver enkelt å bidra til at de endringene vil bli til det bedre, fremfor å tolke alt mulig negativt.

w

Jeg vil bare tilslutte meg det flesteparten har allerede har gjort;
takke CK (og moderatorer og skribenter) for den fantastiske jobben som er gjort.
Har fulgt med, lite aktivt med innlegg, men dog fulgt med og lest innlegg og diskusjoner med stor iver fra den spede begynnelse før det i det hele ble scanair, er vel en 10-12-14 år siden nå :)
Dessverre strekker ikke tiden alltid til, en skulle jo ønske å fulgt med hver dag. Men er det ett sted en kunne få svar på det en lurte på, eller få mer informasjon om hendelser eller nyheter, så var det her på forumet. Og det tror og håper jeg vil være mulig i samme grad i fremtiden også.

I og med jeg har vært relativt lite på forumet de siste årene så har jeg begrenset kjennskap til de som skal drive det videre. Men jeg stoler på CK og hans vurderinger og vil også ønske nye, både medlemmer/styre og moderatorer, alt det beste for fremtiden og håper det blir meget bra :)

Igjen, stor takk til CK og hans "crew" og en masse lykke til til de "nye".

For det første: Denne tråden er ett meget godt eksempel på hvorfor den foreslåtte planen kan feile.

EB treffer spikeren på hodet når han definerer forumet som ett borettslag. Jeg skjønner at et AS blir for kostbart, men det finnes andre selskapsformer enn en forening. Slik jeg forstår det, er det foreningen som eier domenet (?) og at årsmøtet bestemmer hvordan retning forumet skal drives. Det betyr at teknisk sett kan en gruppering komme til årsmøtet og ta over hele gesjeften uten problem. Det har man sett i borettslag og andre foreninger mange ganger. Dersom jeg vil overta foreningen, kan jeg melde inn 100 mann for 10K, møte opp på årsmøtet og kuppe hele forumet. DET er billig det dersom websiden blir en suksess..

Jeg har heller sett for meg ett DA slik at noen faktisk eier domenet og forumet. En selskapsform som ikke krever særlige kostnader eller revisjon med lav omsetning.

Så til ledervalget. Lederen i foreningen er en person som forlot moderatorjobben ved å angripe medlemmer. Jeg vet at dette forumet ikke er Flyertalk, men hadde jeg skrevet ett slik angrep, hadde jeg mistet alle privilegier og fått suspensjon pronte.

Ett forum trenger en leder som sitter på toppen og tar avgjørelser dersom moderatorene er for ivrige. Man må ha en ankemulighet og en person som kan overprøve de frivillige siden ingen er feilfrie. Randy Petersen og CK er begge bevis på at det er nødvendig. En moderatorkomite funker IKKE. Det må være en person på toppen som er balansert og diplomatisk nok og har en respektfull postemåte som folk respekterer og som kan se på moderatoravgjørelser og overprøve disse.

Jeg har fått flere eposter fra nåværende moderatorer og venner som forteller at Gustav har gjort en kjempejobb på den tekniske siden og der vil han jobbe i den nye organisasjonen. Vel, min ingeniør blir ikke sjef her i huset på grunn av det, men jeg takker selvsagt Gustav for å steppe inn, men jeg kommer IKKE til å respektere han som leder av noe som helst, jeg har sett alt for mange poster som beviser at han ikke er diplomatisk overhodet og heller ikke kan holde hodet kaldt.

Ja, kanskje dette er ett interimstyre, men beklager, jeg kan ikke møte på årsmøter i Norge. Jeg kan heller ikke delta aktivt annet enn på nett.

Løsningen? Vel, piggene fra alle ivolverte i flyprat er ihvertfall ute og man har jo gjort ett valg. Det verste jeg vet er når folk er kritiske og ikke har ett bedre alternativ. Anders, Espen, Gustav og Johan burde starte ett DA. Anders bør være daglig leder og styre moderatorkorpset. Gustav kan fortsette sin glimrende jobb på den tekniske fronten.

jeg tror vi alle boer i det minste ta et steg tilbake og lese igjennom hva som er lagt frem foer vi hiver oss over tastaturet og lar gamle feider farge synet paa hva som skjer i de neste ukene og hva som kan komme ut av dette om vi legger ned kanonene og heller tenker litt paa hva vi oensker.

Tommy...jeg er skuffet over at du ikke tar deg tid til i det minste aa lese hva INTERIM styret faktisk foreslaar. da ville du skjoenne at det ligger en ganske gjennomtenkt plan for hvordan INTERIM loesningen boer foregaa.

Et lite eksempel, det staar klart og tydelig at du ikke kan "kjoepe" deg opp 100 medlemmer og kuppe domenet og foreningen....dette har disse kloke herrer allerede tenkt paa ;)

Jeg synes ikke at EB paa noen maate treffer spiker paa huet (det jeg har sett av han i sving med hammer resulterer som oftest en tommelfinger ute av drift :D ) Dette er ikke noe borettslag hvor medlemmene har betalt en betdyelig beloep, dette er en forening en gruppe mennesker med sterke felles interesser og dynamikken er helt anderledes....ja jeg heller mere til en sammenligning med DNT - Den Norske Turist Foreningen....som har faatt virke i alle aar uten at noen har kommet stormende fra Chicago og kuppet en Turisthytte for aa sette den opp paa Meigs Field.

Jeg synes fremdeles at persondebatten du driver ikke har noe som helst her aa gjoere....det er et INTERIM styret og de har et klart mandat, og vi boer ikke kaste bort tiden med aa diskutere hvem gjoer hva....men heller konsenterere oss om hva oensker vi i fremtiden.....

Selv tok jeg meg tid til aa lese hva som er lagt frem....og jeg er imponert !!

Beklager at jeg ikke har fått svart før i dag. Jeg skal forsøke å formulere innlegget litt bedre slik at ingen blir fornærmet og slik at ikke halvparten blir deleted slik at andre medlemmer kan lese HELE poenget mitt. Jeg observerer at sleivkjeft andre veien er helt greit og CK, det at du skal be meg om å skjerpe meg fordi jeg stiller kritiske spørsmål, det tar jeg ikke til etteretning. Dette er IKKE personlig mot Gustav, come on, GROW UP!! Det må gå an å debattere handling, ikke person. Jeg har drukket øl med Gustav i Seattle og er facinert over hans kunnskap om øl. Det forandrer ikke at jeg synes at han ikke burde lede dette forumet eller foreningen som eier forumet.

Du har oppnådd en ting med de dypt sårende personangrepene du kom med i et tidligere innlegg: Sannsynligheta for at vi skal drikke øl sammen igjen er minimal. At du også mener de burde blitt stående på forumet skremmer meg.

Når du sier at du ikke vil være medlem i foreningen fordi jeg er leder, så synes jeg heller ikke det er å diskutere sak framfor person.

Dersom jeg vil overta foreningen, kan jeg melde inn 100 mann for 10K, møte opp på årsmøtet og kuppe hele forumet. DET er billig det dersom websiden blir en suksess..

Ja, dette er en teoretisk mulighet. Du må riktignok få disse 100 personene til å personlig møte opp på årsmøtet (se svar til FlyHi, mulig at vi ønsker å endre dette til å få 100 personer til å møte opp), dersom kuppet krever vedtektsendringer må du gjenta uten at nok medlemmer reagerer. Du må også gjøre dette på en måte så du ikke kan bli anmeldt for svindel.

Det er altså mulig, men jeg anser problemet som først og fremst teoretisk.

For meg er det ihvertfall uaktuelt å være med i et DA, både på grunn av den økonomiske risikoen og fordi jeg ikke ønsker å havne i samme situasjon som CK, der jeg vil ut av eierskapet og det fører til problemer.

Jeg er enig i at formen i det innlegget i ettertid ikke var det beste. Innholdet står jeg imidlertid for. Det kan kanskje være verdt å nevne at jeg ikke fikk kritikk av de andre moderatorene for det nevnte innlegget, men heller støtte.

Med all respekt for CK, han har ikke hatt en slik rolle. Jeg tror heller ikke det er nødvendig, men om det skal være en ansvarlig moderator (jeg er ikke glad i ordet redaktør) er sikkert en diskusjon som kommer.

Om styret i foreningen skal være noen form for ankemulighet for redaksjonelle avgjørelser eller om det skal være helt opp til moderatorene, har jeg tidligere i tråden sagt at jeg ikke bør ha noen meninger om som leder i interimstyret. Jeg antar det dukker opp som en diskusjon på årsmøtet.

Min rolle har ikke vært som ingeniør i det siste, men som den som har dratt gjennom prosessen med å få Flyprat opp å krabbe og på veg mot å gå. For å være ærlig, så tror jeg ikke det er noen andre her som hadde den kompetansen som var nødvendig i denne fasen. Til det har jeg selvfølgelig hatt god hjelp, fra alle involverte. Jeg håper i det minste at det ikke er diskvalifiserende at jeg ingeniør også.

Om jeg overhodet ikke er diplomatisk og ikke kan holde hodet kaldt får andre vurdere. Jeg kjenner meg ikke igjen i en slik beskrivelse, men det er vanskelig å vurdere seg selv, men andre får gjøre seg opp sin egen oppfatning av meg som person.

Etter de overhøvlingene jeg har fått her, er motivasjonen for å bidra videre uansett minskende. Det er andre som har gjort mesteparten av den tekniske drifta i det siste, ettersom jeg stort sett har drevet med stiftelsesprosessen, så dersom teknikk er det eneste jeg har bidratt positivt med, så er det egentlig like greit å gi seg.

Sånn mens vi tilfeldig er innom dette med kupp og borgerkrig, brann i rosenes leir og borettslag. Vi greier da å få til mye rart av beslutninger på fellesen med bruk av sånn her internett. Det skulle da ikke være komplett umulig å ha et under-forum for foreningen selv, hvor vi kan bruke sånne nymotens "polls", og vips kan foreningens medlemmer stemme selv fra både Danmark, Chicago og Bergen?

-A

Sånn mens vi tilfeldig er innom dette med kupp og borgerkrig, brann i rosenes leir og borettslag. Vi greier da å få til mye rart av beslutninger på fellesen med bruk av sånn her internett. Det skulle da ikke være komplett umulig å ha et under-forum for foreningen selv, hvor vi kan bruke sånne nymotens "polls", og vips kan foreningens medlemmer stemme selv fra både Danmark, Chicago og Bergen?

Vi må se litt på dette i forbindelse med første årsmøte. Det er litt komplisert å få til både anonyme og sikre avstemninger, som ihvertfall bør være et krav for personvalg.

BU662 - det er forskjell paa aa vaere medlem i foreningen og ha profil paa forumet. Du synes aa blande sammen dette. Selv om ordet 'medlem' brukes i begge sammenhenger, er det stor forskjell. 'Profilen' vil bli overfoert til det nye forumet (som kun bytter url og navn fordi CK ville beholde merkenavnet Scanair til aa blogge om Angry Birds), men for aa bli medlem i foreningen maa man selv foreta den aktive handlingen aa melde deg inn. Du blir ikke medlem i Foreningen uten selv aa gjoere dette valget.

Dette er faktisk ikke så enkelt som du framlegger det, gamle ørn - dessverre. Jeg har ikke alltid vært enig med vår venn fra Berlin, men han har et valid poeng her. Det er her snakk om en fundamental endring av forutsetninger. Vi inngikk i sin tid en avtale med Scanair. Dette nye flyprat.no har vi aldri hatt noe forhold til. Jeg kan ikke huske at CK eller Scanair hadde noen klausul om at dette fritt kunne selges/overdras til noen a la Facebook.

Her foreligger en litt intrikat situasjon som bør løses så fort som mulig om man ønsker at det som er på forum.scanair.no skal overføres uten videre. Her bør nok en eller annen jurist ta en kjapp hjernestorm før man trekker for forhastede slutninger.

Back