Scanair Forum blir Flyprat

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Her diskuteres det mye rundt moderatorer og enkeltpersoner. Tenk om brukerne kunne oppført seg på en måte hvor moderatorer langt på vei var overflødige.
For egen del kan jeg ikke begripe hvorfor personangrep skal være noe å ty til på et nettforum, enten man sitter på den ene eller andre siden av Atlanteren. Har man en brukergruppe som ikke ser nytten av å opptre med god tone, har man samtidig en utfordring.

Problemene begynner å oppstå når det dukker opp små primadonnaer, som det gjerne gjør når ting begynner å få en viss størrelse, som bidrar i negativ retning der person kommer i fokus fremfor tema/felles interesse.
Slik utviklingen har vært og dit forumet er kommet, gjør at det er naturlig å være avventende til hvor mye tid man skal bruke på dette fremover.

Jeg får i likhet med tidligere talere si takk til Kamhaug og øvrige som har holdt forumet gående siden oppstarten. Det har utvilsomt vært en ressurs for oss med felles interesse.

Her diskuteres det mye rundt moderatorer og enkeltpersoner. Tenk om brukerne kunne oppført seg på en måte hvor moderatorer langt på vei var overflødige.
For egen del kan jeg ikke begripe hvorfor personangrep skal være noe å ty til på et nettforum, enten man sitter på den ene eller andre siden av Atlanteren. Har man en brukergruppe som ikke ser nytten av å opptre med god tone, har man samtidig en utfordring.

Problemene begynner å oppstå når det dukker opp små primadonnaer, som det gjerne gjør når ting begynner å få en viss størrelse, som bidrar i negativ retning der person kommer i fokus fremfor tema/felles interesse.
Slik utviklingen har vært og dit forumet er kommet, gjør at det er naturlig å være avventende til hvor mye tid man skal bruke på dette fremover.

Jeg får i likhet med tidligere talere si takk til Kamhaug og øvrige som har holdt forumet gående siden oppstarten. Det har utvilsomt vært en ressurs for oss med felles interesse.

Meget godt innlegg dette her, Blubird!
Noen og enhver som poster burde nok mange ganger tenke på hva man skriver, og ikke minst på hvordan innlegget blir oppfattet.
Ofte kan det være så enkelt som å lese gjennom teksten, rette opp de verste skrivefeil og sørge for at innlegget er forståelig og skrevet på en måte som sikrer at det ikke oppfattes som personangrep eller er ytterst usaklig.

Tommy...konsentrer deg om hva du fikk til paa Paine Field og andre aktiviteter den siste uken....det er hva DU er kjempeflink til....paa samme maate er er Gustav og vennene hans like flinke til aa drive et Norsk forum og organsisere det hele....

Takk for det. Når det eneste konkrete forslaget til hvordan forumet kan forbedres framover er at jeg absolutt ikke må ha noe med driften å gjøre, så må jeg innrømme at det gjør et ganske sterkt inntrykk. Å være så mislikt av personer jeg knapt har møtt, at de ikke ønsker å være medlem i en forening der jeg har verv, er et sterkt signal. Det er vel egentlig lite sannsynlig at jeg kommer til å ha noen rolle i drift av forumet eller foreningen framover, så glad i få kjeft av ukjente personer er jeg ikke.

Meget godt innlegg dette her, Blubird!
Noen og enhver som poster burde nok mange ganger tenke på hva man skriver, og ikke minst på hvordan innlegget blir oppfattet.
Ofte kan det være så enkelt som å lese gjennom teksten, rette opp de verste skrivefeil og sørge for at innlegget er forståelig og skrevet på en måte som sikrer at det ikke oppfattes som personangrep eller er ytterst usaklig.

Jeg er helt enig med dere.
Selv har jeg variert litt mellom å være aktiv, til passiv, og tilbake til litt aktiv igjen.
Det som slår meg er ikke modereringen, men en del enkeltpersoner som gjør at dette forumet er så spesielt. De har en tendens til å komme med personangrep, usakligheter og veldig mye sutring.
Hadde folk gått litt i seg selv og vurdert måten de snakker til andre og om andre, så hadde garantert moderatorkorpset blitt mye mer usynlig (akkurat som de samme personene ønsker).

Takk til CK, som har gitt oss et til tider veldig interessant forum.

Når det gjelder fremtidlig driftsform så det se ut som dere har funnet en grei løsning. Det vil alltid være et kompromiss og mange hensyn å ta, så vi får bare krysse fingre.

Selv har jeg variert litt mellom å være aktiv, til passiv, og tilbake til litt aktiv igjen.
Det som slår meg er ikke modereringen, men en del enkeltpersoner som gjør at dette forumet er så spesielt. De har en tendens til å komme med personangrep, usakligheter og veldig mye sutring.
Hadde folk gått litt i seg selv og vurdert måten de snakker til andre og om andre, så hadde garantert moderatorkorpset blitt mye mer usynlig (akkurat som de samme personene ønsker).

Når det gjelder fremtidlig driftsform så det se ut som dere har funnet en grei løsning. Det vil alltid være et kompromiss og mange hensyn å ta, så vi får bare krysse fingre.

Helt enig, jeg og. Godt sagt!

Amen. Jeg håper denne diskusjonen kan være av stor betydning for veien videre for Flyprat. Som en som er til tider avhengi av flystoff har dette vært en god plass å være. Takk til CK for alle disse årene og lykke til i ny jobb!

Jeg meldte meg også inn i foreningen, får håpe mange har meldt seg inn for å sikre videre drift.. :)

Nå har jeg lest i gjennom noenlunde hele denne tråden og tror jeg nøyer meg med å si tusen takk til CK for en fantastisk jobb og forum han har skapt. Lykke til med ny interessant jobb i SAS.;)

Har meldt meg inn i den nye foreningen.

Maken til nedsabling har jeg ikke sett siden JEG fikk all kjeften!
Skjerpings (ja, særlig dere to i Chicago og Berlin)! Det er helt fint med konstruktiv kritikk, men personangrep og klaging på noe dere ikke har sett in action synes jeg dere skulle holde dere for gode til. Som det går frem av postene tidligere er Foreningen Flyprat den juridiske person som skal eie og drive forumet videre, og som jeg er veldig glad for ble stablet på bena raskt av moderatorene for å drive forumet videre. Alternativet var faktisk at jeg sluttet å betale lisensen 01.12.10 og det ble mørkt (jeg har også mottatt tilbud fra kommersielle interesser om å kjøpe forumet, men jeg takket nei). Det er Foreningen og ikke Gustav som eier forumet. Gustav har tatt på seg ansvaret å lede prosessen, noe han har gjort på en veldig proff måte, frem til det første årsmøtet skal velge et styre, og så regner jeg med at det er styret som vil utpeke moderatorer (som ikke nødvendigvis sitter i styret) for å holde driften i gang.

La gutta få muligheten til å vise hva de er gtode for, og liker man det ikke er det jo nå faktisk mulighet til å påvirke forumet med å være med i Foreningen og stemme ved årsmøtet. (eller finne seg noe annet å gjøre.....)

CK som du skriver selv, så ble denne løsning dannet på meget kortsiktig måte. Og det virker for meg som ok på den eier-siden, men i beste fall halvferdig i resten.

Det du implisit forutsetter er jo det at alle medlemmer i dette forum vil i like grad være / la seg assosiere med forening flyprat. En forening, som er ny-dannet og hvor man ikke vet hvilked retning det vil gå. En forening som sier at man vil videre-utvikle forum, uten å si i hvilked retning. For medlemmer som valgte å sta anonym kan det være en problem.

Hva skjer egentlig med disse medlemmer som sier av den en eller andre grunn: "Det var fint for meg i Scanair, og jeg hadde ingen problem med å være assosiert med dette Scanair forum, men jeg vil ikke være en del av flyprat.no forum (med det første)."

Hva skjer med disse? Dette spørsmål skulle du svare på!

Rett nå er det slik at alle aksepterer forum-regler som eksplisit knytter til forum.scanair.no. Derfor tror jeg er det ikke så enkelt å bare gi beskjedd "ok, vi bytter adressen". Den nye eier (som er forening) må jo oppstille nye egne regler og det vil bli opp til hver medlem å akseptere disse. Dersom man bare skifter ut webadressen i den posting har man ikke denne eksplisite godtkjenning av de medlemmer.

Jeg tror at det er absolut ok å flytte all inhold over, men å flytte profile og aktivering av disse profiler kan egentlig bare skje dersom disse medlemmer vil at dette blir gjord og godtkjenner de nye forum-regler som eksplisit knytter til den nye webadress og den nye forening som eier.

Don*t get me wrong. Jeg tror dersom man velger nå å sette opp en langtsiktig løsning på en juristisk riktig måte, så skulle man gjøre resten like rett.

Tusen takk Gustav...dette var godt aa lese og du og dine midlertidige ildsjeler har min fulle stoette....og jeg tror at en takk for at dere tar paa dere oppgaven med aa lose forumet gjennom en overgangsfase, noe som er en klar utfording, men som jeg har full tillit til at dere klarer paa en Norsk maate (og skal vi tro paa hva som skrives om Norkse metaoder og loesninger er vel dette ingen daarlig idee...) Nordmenn er anderledes paa en flott maate...flyprat.no blir aldri flyvertalk - men begge vil gi oss alle masse glede i aarene fremover....

Tommy...konsentrer deg om hva du fikk til paa Paine Field og andre aktiviteter den siste uken....det er hva DU er kjempeflink til....paa samme maate er er Gustav og vennene hans like flinke til aa drive et Norsk forum og organsisere det hele....som en liten digresjon...den lille organisasjonen jeg jobbet for her i Seattle er i bunn og grunn organisert paa de samme prinsipper som Gustav og & Co legger til grunn...og vi ga verden Benmargstranplantasjon og noen andre smaa steg i mot aa utrydde Kreft....en annen slik organisasjon her i Seattle er BMGF....og gode ting kommer derfifra ogsaa....ikke akkurat flyktige...men resultatorienterte som vaar nye organisajson...jeg skal invistere NOk 100 paa dine vegne i Flyprat...det vil VI begge vaere tjent med....;)

Jeg slutter meg til Finn Eriks kommentarer her til Gustav's innlegg.

Hva skjer egentlig med disse medlemmer som sier av den en eller andre grunn: "Det var fint for meg i Scanair, og jeg hadde ingen problem med å være assosiert med dette Scanair forum, men jeg vil ikke være en del av flyprat.no forum (med det første)."

Hva skjer med disse? Dette spørsmål skulle du svare på!

Slapp helt av BU662, det er nok ikke vanskeligere enn at man i en overgangsperiode sender ut mail til alle medlemmer og tilbyr å slette de som ikke ønsker å delta. Sant? :)

Ingen ting å bekymre seg over, dette har jeg vært borti på et forum før som skiftet navn, tildels retning (gikk fra å handle om en stor gruppe ting til bare én av undergruppene, litt som om et forum om Boeing 737 bare skulle handle om 737-800) og også retningslinjer. Da fikk alle som ønsket det bli slettet helt og holdent. Det ble opplyst via mail til alle medlemmer.

En forening, som er ny-dannet og hvor man ikke vet hvilked retning det vil gå. En forening som sier at man vil videre-utvikle forum, uten å si i hvilked retning. For medlemmer som valgte å sta anonym kan det være en problem.

Hele idéen i dette er vel at det netop er medlemmerne, der skal være med til at bestemme hvilken retning forum og foreningen skal udvikle sig i. Det står alle frit at blive medlem og påvirke disse beslutninger.

Den midlertige ledelse i foreningen kan vel i sagens natur ikke sige noget om retningen for videreudvikling, da de jo netop er midlertidige og at der skal vælges et styre, som skal beslutte dette.

Min eneste (og væsentlige) anke imod vedtægterne/foreningen, er at det ikke er muligt at stemme via fuldmagt. Noget der gør det praktisk taget umuligt at have indflydelse for os, der vælger at være medlem - og ikke bor i Oslo. Man kan ikke forvente at de folk, der bor langt væk skal rejse til Oslo for aqt stemme. Jeg vil stærkt opfordre til at denne del af vedtægterne ændres, da det jo ellers vil være formålsløst for nogle af os at være medlem - og selv bliver jeg nok også nødt til at genoverveje min indmeldelse, såfremt den reelt ikke giver medindflydelse.

Min eneste (og væsentlige) anke imod vedtægterne/foreningen, er at det ikke er muligt at stemme via fuldmagt. Noget der gør det praktisk taget umuligt at have indflydelse for os, der vælger at være medlem - og ikke bor i Oslo. Man kan ikke forvente at de folk, der bor langt væk skal rejse til Oslo for aqt stemme. Jeg vil stærkt opfordre til at denne del af vedtægterne ændres, da det jo ellers vil være formålsløst for nogle af os at være medlem - og selv bliver jeg nok også nødt til at genoverveje min indmeldelse, såfremt den reelt ikke giver medindflydelse.

Jeg ser absolutt at dette kan være problematisk å ha i vedtektene for en forening som skal favne vidt geografisk, men det var et bevisst valg å gjøre det slik. Vi ønsket å hindre at noen få personer kan komme på årsmøtet med fullmakt fra flere personer og dermed (i ytterste konsekvens) kunne kuppe foreningen ved å skaffe seg fullmakt fra en stor andel passive medlemmer. Dette er altså en av de konserverende elementene vi la inn i vedtektene.

Andre løsninger for å oppnå det samme kan være å begrense antall fullmakter hver person kan stemme for (gjerne til en fullmakt), eventuelt kombinert med andre begrensninger, eller å avholde årsmøter med mulighet for deltagelse via videokonferanse e.l.

Andre løsninger for å oppnå det samme kan være å begrense antall fullmakter hver person kan stemme for (gjerne til en fullmakt), eventuelt kombinert med andre begrensninger, eller å avholde årsmøter med mulighet for deltagelse via videokonferanse e.l.

Jeg kan sagtens forstå, at der skal være en eller anden sikkerhed for at man ikke via en masse fuldmagter fra passive medlemmer kan kuppe foreningen og som du selv skriver, så kan en let løsning være at begrænse antallet af fuldmagter til 1 eller 2 - det har jeg set praktiseret ganske fint i andre foreninger.

Det du implisit forutsetter er jo det at alle medlemmer i dette forum vil i like grad være / la seg assosiere med forening flyprat. En forening, som er ny-dannet og hvor man ikke vet hvilked retning det vil gå. En forening som sier at man vil videre-utvikle forum, uten å si i hvilked retning. For medlemmer som valgte å sta anonym kan det være en problem.

BU662 - det er forskjell paa aa vaere medlem i foreningen og ha profil paa forumet. Du synes aa blande sammen dette. Selv om ordet 'medlem' brukes i begge sammenhenger, er det stor forskjell. 'Profilen' vil bli overfoert til det nye forumet (som kun bytter url og navn fordi CK ville beholde merkenavnet Scanair til aa blogge om Angry Birds), men for aa bli medlem i foreningen maa man selv foreta den aktive handlingen aa melde deg inn. Du blir ikke medlem i Foreningen uten selv aa gjoere dette valget.

BU662 - det er forskjell paa aa vaere medlem i foreningen og ha profil paa forumet. Du synes aa blande sammen dette. Selv om ordet 'medlem' brukes i begge sammenhenger, er det stor forskjell. 'Profilen' vil bli overfoert til det nye forumet (som kun bytter url og navn fordi CK ville beholde merkenavnet Scanair til aa blogge om Angry Birds), men for aa bli medlem i foreningen maa man selv foreta den aktive handlingen aa melde deg inn. Du blir ikke medlem i Foreningen uten selv aa gjoere dette valget.

Men BU662 har et lite poeng her man ikke skal feie bort.

Man blir ved Nick sitt koblet mot foreningen's meninger om man er medlem eller ikke fordi foreningen overtar postingene man gjorde i Scanair.

Kansje ikke et problem på kort sikt, men hvem hver hva som skjer fremover og hvilken profile forumet tar ? (re STP og Airpics )

Nei MOW, jeg ikke blander.

Selv de som er ikke medlem i forening blir jo indirekt assosiert med dette, rett og slett fordi forum og forening vil ha nesten identiske navn.

Jeg for min del vil ikke - direkte eller indirekte - være assosiert med "flyprat". Hverken med forening eller med forum.

Men BU662 har et lite poeng her man ikke skal feie bort.

Man blir ved Nick sitt koblet mot foreningen's meninger om man er medlem eller ikke fordi foreningen overtar postingene man gjorde i Scanair.

Kansje ikke et problem på kort sikt, men hvem hver hva som skjer fremover og hvilken profile forumet tar ? (re STP og Airpics )

Eksakt dette er tankegangen bak mine argumenter!

Back