SAS vil flytte produksjonen fra Köbenhavn til Arlanda

Re: SAS vil flytte produksjonen fra Köbenhavn til Arlanda

De flygbolag med bäst produkt, service och pris är de som även i framtiden kommer finnas kvar.

Så enkelt - kanskje vi skulle gjøre SAS oppmerksomme på det? ^_^

På norsk innenriks har SAS oftest et bedre produkt for meg når jeg flyr i jobben: Mer bagasje, morgenfrokosten, flere avganger. Og hvis de er konkurransedyktige på pris velger jeg også SAS når jeg må betale selv, fremfor DY for å slippe alt styret med bagasje, sete og betalingsgebyrer.

Men det er fortsatt et stort forbedringspotensial med å ha et mer konsistent produkt på tvers av landegrensene - og forkost kan man gjerne servere lenger enn til kl 9. Og lounger på innenriks. Kort sagt: SAS kan ikke bli en LCC, så de bør ikke prøve, men heller levere et skikkelig kvalitetsprodukt.

På IC er jo det at KL har tatt en bra del av markedet via AMS det beste beviset på at produkt og pris, ikke nasjonalitet, teller.

Last edited:
Re: Ansennitet er problemet.

så mon ikke den bedste turn-around-løsning for SAS var at skifte topledelsen til nogle lidt mere handlekraftige folk. Så tror jeg faktisk også man fik medarbejdernes opbakning til at lave store ændringer.

Handlekraft er det jo nok av - men det eneste handlekraften gjør nå er å kutte. De trenger noen som kan meisle ut en strategi, uten å først måtte lære å stave s-t-r-a-t-e-g-i fra ordboka.

Handlekraft er det jo nok av - men det eneste handlekraften gjør nå er å kutte. De trenger noen som kan meisle ut en strategi, uten å først måtte lære å stave s-t-r-a-t-e-g-i fra ordboka.

De har en strategi. Strategien er å kutte. Hvis de nå flyr rundt med fulle maskiner, så kan man vel si at det er vellykket selv om de også må avvise pax.

De har en strategi. Strategien er å kutte. Hvis de nå flyr rundt med fulle maskiner, så kan man vel si at det er vellykket selv om de også må avvise pax.

Vellykket og vellykket.... Det er kun de med høyest lønninger som blir igjen i selskapet, og da bety det banalt nok at enhetskostnadene går opp. Vellykket i forhold til strategi, men vellykket i forhold til målsetning om å være best, mest fleksibelt, og alle de andre greiene SAS tradisjonelt har stått for og vært gode på? nnnnja... det er i beste fall i ferd med å bli vannet ut i søken etter å slå norwegian på pris!

Dessverre! Jeg skulle veldig gjerne sett et ekspansivt SAS, som var sterkt og solid!

Last edited:

Er helt forferdelig det som skjer i sas om dagen... la meg fortelle litt om det som skjer i SAS Tech, hovedsakelig på OSL.

- Nå skal Alle ned 10% i lønn på SAS teknisk på OSL.
- Alle med lønns-ansinitet senere enn År 2000 lever en SVÆRT usikker framtid (me included, startet i 2007, derfor forlater jeg bransjen 1. sept).
- MD-80 vedlikeholdet (på de gjenværende 20 flyene) flyttes til Shannon, ALL MD-80 produksjon på OSL termineres.
- SAS står igjen med 24 MD-80 fly rundt omkring på basene i scandinavia (Står pr dd 4 stk på OSL) de skal kjøre utfas på, men som ikke kan gjennomføres innen kostnadsrammene i CPH og i STO da de ikke har kompetansen, og bruker for lang tid...
Og i Dette øyeblikk fram mot 1 des. får 240 årsverk med spesial-kompetanse på MD-80 sparken på OSL.... Snakker om å skyte seg selv i foten!?!

- Da SAS solgte SAS Component i 2004(?) til STAS(Singapore) var ett enormt stort feilskjær, da SAS ikke lenger har "pirority" hos STAS på sine komponenter, og derfor får en masse fly-forsinkelser.
STAS gjør ironisk nok GODE penger, da de er ENESTE EASA overhalings-stasjon for MD-90 understell.

Vi som jobber der har også innsett at OSL som vedlikeholds-stasjon for 737, kommer til å fases ut til andre steder i europa det og...til tross for leveranser av ypperste kvalitet i alle ledd.
OSL står igjen som en ren Line stasjon, med God parkerings-plass.

Ironisk nok, var faktisk MR Kjos innom og så på fasilitetene i spor 1 og 2, som blir stående tomme fra 1 Desember... Sas ut, Kjos inn! :P

haha, herlige greier ;D

Kommer jo an på om det blir svarte eller røde tall nederst. Men på sikt holder det ikke - det er noe som heter å spare seg til fant.

Nei, på sikt holder det ikke. Enig i det, og de bør få kontroll i løpet av få måneder. Hvis ikke blir det nok en krok på døra.

Nei, på sikt holder det ikke. Enig i det, og de bør få kontroll i løpet av få måneder. Hvis ikke blir det nok en krok på døra.

Hvor mye kutter SAS i administrative kostnader? Det er jo to viktige aspekter ved å sikre lønnsom drift her, som kanskje kan være et poeng å skille fra hverandre. En ting er å få kontroll på kostnadene på flygninger/operativ drift for å sikre at kostnadene er lavere enn inntektene på de ulike destinasjonene. Dette må helt klart på plass. Siden dette ser ut til å skje iallefall delvis gjennom å kutte kapasitet, så er jo det andre at man må få redusert overheadkostnadene. Med mindre trafikk blir gjennomsnittlige overheadkostnader høyere. Selv om man da reduserer operative kostnader slik at variable kostnader dekkes av inntektene, så kan man gå med heidundrende underskudd om det er slik at dekningsbidraget fra operativ virksomhet ikke er tilstrekkelig til å dekke overheaden. Overhead i denne sammenhengen er vel i all hovedsak administrasjon.

Etter hva jeg har hørt så er det kuttet endel i administrasjonen også uten at jeg har hørt noen konkrete tall

Hvor mye kutter SAS i administrative kostnader? Det er jo to viktige aspekter ved å sikre lønnsom drift her, som kanskje kan være et poeng å skille fra hverandre. En ting er å få kontroll på kostnadene på flygninger/operativ drift for å sikre at kostnadene er lavere enn inntektene på de ulike destinasjonene. Dette må helt klart på plass. Siden dette ser ut til å skje iallefall delvis gjennom å kutte kapasitet, så er jo det andre at man må få redusert overheadkostnadene. Med mindre trafikk blir gjennomsnittlige overheadkostnader høyere. Selv om man da reduserer operative kostnader slik at variable kostnader dekkes av inntektene, så kan man gå med heidundrende underskudd om det er slik at dekningsbidraget fra operativ virksomhet ikke er tilstrekkelig til å dekke overheaden. Overhead i denne sammenhengen er vel i all hovedsak administrasjon.

Klart at kostnaden går opp når de kutter, for det er kun de med lengst ansiennitet som står igjen! Og ikke fortell meg at dem er billigere i drift enn en yngre ansatt med få års ansiennitet...! Mao. SAS med sin strategi øker kostnaden pr setekilometer, også kjent som CASM :), i motsetning til alle konkurrenter som iherdig prøver å senke CASM.... om senking av CASM skjer ved nye fly, yngre ansatte, færre frynsegoder etc spiller jo liten rolle! Selv med reduksjon i overheadkostnadene, blir faktisk kostandene i snitt dyrere enn i dag! Hvorfor i alle dager ikke heller utnytte de flyene SAS har, det personalet de har, og de kundene tillitsfulle kundene som gang på gang har gjenkjøp....! DA kunne de fått ned CASM, såfremt de hadde klart å fylle flyene til en viss grad! .... og ja, det klarer konkurrentene, så hvorfor skal ikke SAS klare det? Jo, fordi at strategier og planer og administrative vyer forhindrer det for øyeblikket....! Det finnes som sagt 2 løsninger på dette.... 1 skjære ned og drepe all produktsjon, eller 2 øke aktiviteten og utnytte personalet og flyene istedenfor f.eks. å sende flightdeck ut i lavere stillingsprosenter med 100% lønnsutbetalinger.... DET er ikke big biz for SAS sin del!

Last edited:

Klart at kostnaden går opp når de kutter, for det er kun de med lengst ansiennitet som står igjen! Og ikke fortell meg at dem er billigere i drift enn en yngre ansatt med få års ansiennitet...! Mao. SAS med sin strategi øker kostnaden pr setekilometer, også kjent som yield, i motsetning til alle konkurrenter som iherdig prøver å senke yielden.... om senking av yielden skjer ved nye fly, yngre ansatte, færre frynsegoder etc spiller jo liten rolle! Selv med reduksjon i overheadkostnadene, blir faktisk kostandene i snitt dyrere enn i dag! Hvorfor i alle dager ikke heller utnytte de flyene SAS har, det personalet de har, og de kundene tillitsfulle kundene som gang på gang har gjenkjøp....! DA kunne de fått ned yielden, såfremt de hadde klart å fylle flyene til en viss grad! .... og ja, det klarer konkurrentene, så hvorfor skal ikke SAS klare det? Jo, fordi at strategier og planer og administrative vyer forhindrer det for øyeblikket....! Det finnes som sagt 2 løsninger på dette.... 1 skjære ned og drepe all produktsjon, eller 2 øke aktiviteten og utnytte personalet og flyene istedenfor f.eks. å sende flightdeck ut i lavere stillingsprosenter med 100% lønnsutbetalinger.... DET er ikke big biz for SAS sin del!

For å pirke litt så er ikke yield, kostnaden per sete kilometer (CASM på "godt norsk"). Yield er inntekten, og den ønsker alle flyselskaper og maksimere. Så jeg tror du blander litt begrepet nå.

ok, la oss bytte yield med CASM!

Det som jeg ser kan bli interessant fremover er hvordan målsetninger fre ledelsen vil bli implementert. Leste i siste Scanorama (lederen faktisk) at M.Jansson nevnte at stikkordene for SAS fremover nå er Service and Simplicity. Der understreket han hvor viktig det var at dette ble gjennomført i alle ledd. Det var også nevnt hvor viktig det var at medarbeiderne hadde disse stikkordene i bakhodet hele tiden for at det skulle fungere smertefritt. http://www.scanorama.com/?WT.ac=Scanorama

Dette betyr jo samtidig at de må ha en hel del stolthet for bedriften (eller andre gulrøtter) for at dette skal gli knirkefritt hele tiden. Nå som alt blir outsourcet eller solgt (på alle stasjoner utenom OSL, CPH og ARN), så vil en ikke kunne høste denne effekten uten at den nye bedriften får noe å strekke seg etter. De skal da levere det en kontrakt sier, og det er det. Hvordan vil dette gå fremover da? Jeg vet at dette fungerer helt greit for de fleste andre flyselskap som driver på denne måten, men det er ikke så mange av disse som har nesten utelukkende med tidligere ansatte å gjøre, og alt det fører med seg.

SAS var et foregangsselskap for skandinavisk samarbeid over grensene. Man knyttet mange av de beste ressursene / personene i de tre land sammen, og jeg vil påstå at det inter-skandinaviske samarbeidet var en ledetråd for mange andre. Tre nasjonale selskaper hadde ikke klart noe tilsvarende.

Nå som krybben er ganske tom, så "biter hestene". Man merker at de nasjonale interesser skyves opp mot hverandre, og man diskuterer internt i SAS hvor man skal kraftsamle ressursene, og hvilke land / baser som skal prioriteres. Dette er en uheldig utvikling, som SAS som selskap ikke kan leve med, da hele forretningsprofilen er basert på samarbeid over grensene.

Jeg er ikke sikker på om et nasjonalt "Norwegian", eller andre for den saks skyld, kan samle en slik ekspertise / kompetanse under sin paraply.

Tiden går kanskje ut for SAS, men det var et forbannet godt selskap i sin tid. Bare synd de ikke kunne omstille seg i tide. Lowcost kan også ha sin pris. Tiden vil vise...

Tally-Ho

Klart at kostnaden går opp når de kutter, for det er kun de med lengst ansiennitet som står igjen!

Jeg har problemer med å tro at ledelsen i SAS er så korttenkt at den reduksjonen de gjennomfører faktisk fører til økte variable kostnader (selv om jeg ser argumentet for det motsatte). Jeg vil i det lengste tro at ledelsen i selskapet klarer å se sammenhengen i de tiltak de iverksetter. Nå er jeg usikker på hvor stor andel av kostnadene knyttet til en flygning stammer fra flight crew, men jeg vil anta at også andre kostnader spiller en ikke uvesentlig rolle. Om det er slik at core-SAS i realiteten innebærer økte ( variable) kostnader så er jeg helt enig i at selv betydelige innsparinger i overhead sannsynligvis ikke vil spille den helt store rollen.

Så enkelt - kanskje vi skulle gjøre SAS oppmerksomme på det? ^_^

På norsk innenriks har SAS oftest et bedre produkt for meg når jeg flyr i jobben: Mer bagasje, morgenfrokosten, flere avganger. Og hvis de er konkurransedyktige på pris velger jeg også SAS når jeg må betale selv, fremfor DY for å slippe alt styret med bagasje, sete og betalingsgebyrer.

Men det er fortsatt et stort forbedringspotensial med å ha et mer konsistent produkt på tvers av landegrensene - og forkost kan man gjerne servere lenger enn til kl 9. Og lounger på innenriks. Kort sagt: SAS kan ikke bli en LCC, så de bør ikke prøve, men heller levere et skikkelig kvalitetsprodukt.

På IC er jo det at KL har tatt en bra del av markedet via AMS det beste beviset på at produkt og pris, ikke nasjonalitet, teller.

På norsk innenriks har SAS et bedre produkt.....samme regla om og om igjen, merkelig at DY tar mer og mer av kaka. Ikke alle sammen ønsker og betale for den såkalte frokosten i billettprisen....jeg prøvde den forøvrig nå i sommer TRD-OSL og jeg skal si at det var en vits. Et lite påsmurt rundstykke av samme type som i vår crewmat og et bittelite beger med juice. Rundstykket var så seigt og vassent at jeg kunne vri det opp, klarte et tygg. Nei takk sa min samboer og la seg til og sove.....

Den frokosten smaker himmelsk når man trøtt og sliten kommer fra utkanten og går rett på maskinen en tidlig morgen uten å ha tid til å spise først ....

MD11 , dere lærer fort av sjefen ? ..., plukke et og er element fra nettverkselskapene , bare avisen, bare froksten, bare gjennomgående , bare , bare , et og er element...

Den frokosten smaker himmelsk når man trøtt og sliten kommer fra utkanten og går rett på maskinen en tidlig morgen uten å ha tid til å spise først ....

Smaken er som baken, det jeg vil frem til er at det er vel og bra at SK tilbyr en matbit på morran men at det utgjør så stor forskjell på produktet i forhold til DY som enkelte vil ha det til er bare tull.....by the way, en god baguett på Uppercrust er frokost for folk som reiser tidlig folkens:D Med lavere pris på billetten har man da råd til en god frokost før man går ombord og kan sove hele veien og dermed være mer utvilt til møtet. Intet er bedre enn en dimmet og stille kabin på morgenen.

Back