SAS vil flytte produksjonen fra Köbenhavn til Arlanda

Re: SAS vil flytte produksjonen fra Köbenhavn til Arlanda

Trenger jo ikke å samle produksjonen av longhaul ut fra en hub!.... Det er ikke noe iveien for at vestovertrafikk har base fra OSL, østover fra ARN og sørover fra CPH...
Rent bortsett fra det økonomiske som har vært påpekt en rekke ganger her inne. Flere baser - høyere kostnad til en rekke ting. Det er bla. derfor det er gunstigere for CO, US og Thai å fly til Oslo enn for SK å fly fra Oslo.

Trenger jo ikke å samle produksjonen av longhaul ut fra en hub!.... Det er ikke noe iveien for at vestovertrafikk har base fra OSL, østover fra ARN og sørover fra CPH... Siden det er representert 1/3 med besettningsmedlemmer fra hvert av de skandinaviske landene ombord i longhaul er det jo heller ikke dyrere å fly inn crew, uansett på hvilken av basene du legger produksjonen fra....! Skal de endre de grunnleggende avtalene om fordelingen av crew ombord og benytte kun lowcost svensker, så er det en helt annen sak!..... At fordeling betyr noe er sikkert og visst.... Sitat opplevd av svensk medpassasjer ombord i C-class SAS rute fra ARN-EWR tidligere i år mens kapteinen gjorde sin norske intro: "Æsj, vad tjusigt! Norsk kapten!.... ÆSJ!!"

Ja, det var vel en svenske som ikke forstod at SAS fortsatt er et skandinavisk selskap det da..:nor:DEN:SWE

... Siden det er representert 1/3 med besettningsmedlemmer fra hvert av de skandinaviske landene ombord i longhaul er det jo heller ikke dyrere å fly inn crew, uansett på hvilken av basene du legger produksjonen fra....!

Feil! Flere år siden 2-2-3-regelen opphørte. Da SAS startet med sin tredje rute fra ARN, ble flightene schedulert kun med svensk cabin etter krav fra CAU at da trengte man ikke ARN-baserte crew ut fra CPH. CAU krevde også at det ikke skulle tilskoles nye norske C/A'er når de norske gikk i pensjon eller ble pursere. Det er bare noen få flighter ut fra CPH som har en og annen norsk C/A sjelden mer enn to tre. På sikt blir det bare dansk cabin på langrutene fra CPH. Med verdens desidert dyreste og kravstore cabin!

Feil! Flere år siden 2-2-3-regelen opphørte. Da SAS startet med sin tredje rute fra ARN, ble flightene schedulert kun med svensk cabin etter krav fra CAU at da trengte man ikke ARN-baserte crew ut fra CPH. CAU krevde også at det ikke skulle tilskoles nye norske C/A'er når de norske gikk i pensjon eller ble pursere. Det er bare noen få flighter ut fra CPH som har en og annen norsk C/A sjelden mer enn to tre. På sikt blir det bare dansk cabin på langrutene fra CPH. Med verdens desidert dyreste og kravstore cabin!

Hvordan vil det bli foran i flyene, vil det fortsatt være norske piloter på A 330-340 ut fra CPH ??

Hvordan vil det bli foran i flyene, vil det fortsatt være norske piloter på A 330-340 ut fra CPH ??

Ja, fordi pilotene holder sammen om en felles kollektivavtale og ikke har latt seg splitte av SAS-ledelser opp gjennom tidene slik de har lykkes med kabinen. Det kan ikke være et problem med mange fagforeninger så lenge de har mulighet å ha felles kollektivavtaler med dertil færre forhandlingsrunder. Jo flere forhandlinger, dess større sjangser for bråk.

Rent bortsett fra det økonomiske som har vært påpekt en rekke ganger her inne. Flere baser - høyere kostnad til en rekke ting. Det er bla. derfor det er gunstigere for CO, US og Thai å fly til Oslo enn for SK å fly fra Oslo.

Hvilke kostnader snakker vi om i forhold til base? SAS kjøres jo inn under felles AOC fra høsten 09, og base OSL eksisterer allerede?

skeptisk.... SAS kommer nok til å ha en plass i fremtiden også, og jeg tror nok at SAS overlever denne krisen, men spørsmålet er vel heller hvordan SAS kommer til å se ut etterpå... mange av pilotene som hever max-ansiennitet lønn i selskapet i dag nærmer seg 60 års alderen, og det betyr jo en reduksjon i lønnskostnadene med årene som kommer. De nye pilotene får jo på langt nær de samme betingelsene som dagens eldste piloter har.

Er vel også ganske sikker på at SAS kjører en feil strategi med å skjære ned, kontra å bygge opp, men det er vel bare snakk om tid før Jansson blir erstattet av en etterfølger... Klart det at slik SAS opererer nå, med å overlevere ruter til norwegian betyr nedskalering, og på sikt er jo ikke det noen gunstig løsning!

Tidligere har SAS levd av nettverksstatusen og den økte fleksibiliteten det gir... Men når SAS nå har så få avganger fra enkelte destinasjoner på grunn av økt konkurranse, passer ikke lengre alle rutene optimalt sammen. Det kan dermed bety at en kunde må ta en DY-flight fra Alta for å rekke en SAS avgang videre! Optimalt for å sikre gjenkjøp og gjennomgående reiser er det vel kanskje ikke?

F.eks. er første ALF-OSL kl 18:15 (SK4545) på ettermiddagen. DY opererer både formiddagsavgang og ettermiddagsavgang. SK4545 lander først kl 20:15, og da begynner det å bli litt begrenset med muligheter videre ut i verden, selv fra OSL ;p

Last edited:

Klart det at slik SAS opererer nå, med å overlevere ruter til norwegian betyr nedskalering, og på sikt er jo ikke det noen gunstig løsning!

Å drive med gigant underskudd er lite gunstig, hverken på lang eller kort sikt. Holder på slikt lenge nok er nedskalering eneste mulighet mann har. Og det er posisjonen SAS er i. Du kan ikke trappe opp og utvide når kassa er så å si tom. Det gjelder å unngå konkurs nå.

Å drive med gigant underskudd er lite gunstig, hverken på lang eller kort sikt. Holder på slikt lenge nok er nedskalering eneste mulighet mann har. Og det er posisjonen SAS er i. Du kan ikke trappe opp og utvide når kassa er så å si tom. Det gjelder å unngå konkurs nå.

Å utvide når kassa er tom er jo ingen umulighet... man må bare ha trua nok på det man driver med! Norwegian er jo et bra eksempel i så måte! Tror man ikke selv, så er det bare å gi opp hele greia, og gå å begrave seg selv! Det er en person ved navn Bjørn Kjos som er tilsynelatende dyktig på å utvide når kassa er tom! Kanskje SAS burde headhuntet han? :) Med kun et par kvartalsresultater i løpet av en årrekke som har vært positive, har iallefall Kjos klart det kunststykket å utvide fra noen Fokker'e til en flåte på 45 fly.... På tilsynelatende tom kasse...!

Så at det er mulig er det vel ingen tvil om?

Et eksempel på hvordan tilbakeholdenhet kan virke over sikt: snittlønningene til flightdeck vil stige i været når det går tiår uten nyansettelser! Den med minst ansiennitet i en SAS cockpit har vel i dag ca snaut 10 år bak seg?!? Hadde SAS fortsatt å utvide istedenfor å skjære, ville snittlønningene pr mulig produksjonsenhet vært betydelig lavere enn det som nå er tilfelle! Det betyr at hver billett må bli litt dyrere for hvert år, for å kompensere for at personalkostnaden går opp. En nyansatt ville veid opp for dette ved å holde snittet lavere.

Det finnes to måter å handle på når man har en rute som går dårlig: 1 - Legge ned ruta, si opp personale, og selge flyet. 2 - Finne en ny rute som kan gi det ønskede belegget/inntjeningen, beholde personalet, og beholde flyet!

Klarer ikke å DY meg for å påstå at jeg mener alternativ 2 er et betydelig bedre alternativ enn alternativ 1....

Correct me if im wrong!

Last edited:
Ansennitet er problemet.

Den med minst ansiennitet i en SAS cockpit har vel i dag ca snaut 10 år bak seg?!? !

Nogle af dem der netop er blevet fyret i SAS har været i selskabet i 12 år, så det må vl være minimums ansennitet.

Når det så er sagt, så tror jeg SAS største problem er at man fastholder alt for høje lønninger til både piloter og CC med høj ansennitet. SIFU princippet er nødvendigvis heller ikke den bedste løsning for SAS.

Alt for mange piloter hæver alt for høje lønninger og blokerer samtidigt for at der kan ansættes nye piloter med lang lavere omkostninger for SAS. Det samme er tilfældet i kabinen, hvor der stadig er alt for mange med høj ansennitet, der hæver alt for høje lønninger og blokerer for de nye og billigere.

Dertil kommer at man ville få en langt mere harmonisk sammensætning af medarbejdere med at have en jævn fordeling af alderklasser - fremfor efterhånden kun at have de "gamle" og "trætte" og i virkeligheden ikke rigtigt synes SAS er fedt mere fordi de har jo prøvet de "glade" dage under Carlzon.

Denne positive effekt ville samtidigt spare SAS for mange millioner hvert år, når man fik en jævn fordeling også i lønskalaen fremfor "kun" at have de dyre ansat.

Re: Ansennitet er problemet.

Nogle af dem der netop er blevet fyret i SAS har været i selskabet i 12 år, så det må vl være minimums ansennitet.

Som sagt.... løsningen ligger ikke bare i å skjære enda mer, for da vil de "dyre" ansatte bli enda dyrere i snitt! Å spare seg til fant er en skummel ting! Ting blir aldri gratis i et selskap som SAS, men en sekundæreffekt av å spare er at mange ting faktisk kan bli dyrere! Frykter at det er en eller to økonomer for mye som står på SAS sin lønningsliste. De har ofte en forferdelig tendens til å ha litt for god greie på tall, og litt for lite peiling på praksis!

pb300polar said:
Sitat opplevd av svensk medpassasjer ombord i C-class SAS rute fra ARN-EWR tidligere i år mens kapteinen gjorde sin norske intro: "år vad tjusigt! Norsk kapten!.... ÆSJ!!"
Beklager å måtte korrigere deg, men her tror jeg du har oppfattet svensken feil. For det første er finnes ikke Æsj i det svenske språk. Tjusigt er utelukkende et positivt ord som på enkel måte kan overvettes til "Fint". Svensker nord for Stockholm bekrefter ofte en setning med et slags innover pust som nok kan forveksles med et litt utydelig "æsj" eller "ohsj". Så jeg tror nok din sete nabo nok var svært tilfreds med å ha Norsk kaptein.

Last edited:
Re: Ansennitet er problemet.

Som sagt.... løsningen ligger ikke bare i å skjære enda mer, for da vil de "dyre" ansatte bli enda dyrere i snitt! Å spare seg til fant er en skummel ting! Ting blir aldri gratis i et selskap som SAS, men en sekundæreffekt av å spare er at mange ting faktisk kan bli dyrere! Frykter at det er en eller to økonomer for mye som står på SAS sin lønningsliste. De har ofte en forferdelig tendens til å ha litt for god greie på tall, og litt for lite peiling på praksis!

Enig... Jeg er desværre ikke helt sikker på det er gået op for Mats & Co. (ihvertfald ikke ud fra de mere eller mindre uheldige/dumme udtalelser han er kommet med på det seneste) - så mon ikke den bedste turn-around-løsning for SAS var at skifte topledelsen til nogle lidt mere handlekraftige folk. Så tror jeg faktisk også man fik medarbejdernes opbakning til at lave store ændringer.

Mats er i hverfald allerede igang med at fjerne den smule af troværdighed han startede med.

Beklager å måtte korrigere deg, men her tror jeg du har oppfattet svensken feil. For det første er finnes ikke Æsj i det svenske språk. Tjusigt er utelukkende et positivt ord som på enkel måte kan overvettes til "Fint". Svensker nord for Stockholm bekrefter ofte en setning med et slags innover pust som nok kan forveksles med et litt utydelig "æsj" eller "ohsj". Så jeg tror nok din sete nabo nok var svært tilfreds med å ha Norsk kaptein.

Er du svensk MartinL? Ser ut som du føler deg støtt? At jeg verken er svensk, ekspert på svensk rettskrivning eller svensk tale-til-skrift skal jeg gladelig innrømme! Men at svensken åpenbart var irritert over at det var en norsk flightdeck, det er det ingen tvil om .punktum.

Last edited:

Ser vi trenden i dag består luftfarten av store nasjonale selskaper som BA, Air france, KLM, Swiss, Turkish Airlines etc. Disse selskapene vil som regel alltid overleve da de har en sterk nasjonal identitet.

Att tro att dessa bolag alltid kommer överleva är att överskatta deras förmåga. Image må vara viktigt, men jag är inte allt för övertygad om att nationalism är en viktig faktor som man vinner många kunder med. De flygbolag med bäst produkt, service och pris är de som även i framtiden kommer finnas kvar.

Er du svensk MartinL? Ser ut som du føler deg støtt? At jeg verken er svensk, ekspert på svensk rettskrivning eller svensk tale-til-skrift skal jeg gladelig innrømme! Men at svensken åpenbart var irritert over at det var en norsk flightdeck, det er det ingen tvil om .punktum.

Din svenske medpassagerare är nog ett undantag för jag har svårt att tro så värst många bryr sig om vilken skandinavisk nationalitet besättningen har. I synnerhet piloterna.

Förövrigt är 'äsch' ett vanligt förekommande ord i svenskan och är ett milt kraftuttryck i stil med 'attans' eller 'tusan'. 'Tjusigt' är visserligen ett ord för att beskriva något som fint eller vackert men har samtidigt en ironisk klang. Behöver alltså inte vara positivt att något är tjusigt.

Last edited:

'Tjusigt' är visserligen ett ord för att beskriva något som fint eller vackert men har samtidigt en ironisk klang. Behöver alltså inte vara positivt att något är tjusigt.

Vi får satse på at majoriteten ikke bryr seg om crew nasjonalitet, og at min setenabo var et unntak :)

Synes som tidligere nevnt at strategien til Mats Jansson virker å være noe feilslått nå om dagen, så vi får virkelig håpe at han får noe inputs fra driftsavdelingene og ikke bare økonomiavdelingen, for baserer han sine besluttninger ene og alene på økonomene, så kommer SAS til å gå inn for krasjlanding før vi vet ordet av det! Skjær, kutt og torpeder strategien har åpenbart mislykkes, så da går man over til plan B eller plan C!

Vi får satse på at majoriteten ikke bryr seg om crew nasjonalitet, og at min setenabo var et unntak :)

Synes som tidligere nevnt at strategien til Mats Jansson virker å være noe feilslått nå om dagen, så vi får virkelig håpe at han får noe inputs fra driftsavdelingene og ikke bare økonomiavdelingen, for baserer han sine besluttninger ene og alene på økonomene, så kommer SAS til å gå inn for krasjlanding før vi vet ordet av det! Skjær, kutt og torpeder strategien har åpenbart mislykkes, så da går man over til plan B eller plan C!

de prøvde jo med èn gal danske for noen år siden (ref lindegaard) og nå har de jammen meg fått inn en ny (schur)..... dette må bli bra det!

Jeg synes hele ledelsen har blitt en gjeng med reddharer uten et snev av mål og mening for framtiden!

Er du svensk MartinL? Ser ut som du føler deg støtt?

Hehe, langt i fra selv om jeg er miljø skadet fordi jeg har Svensk samboer. Jeg fikke bare ikke istatet til å stemme med budskapet.

Når det er sagt stiller jeg meg bak JikswoboB. Dette er nok et unntak som ikke behøver å vies mer oppmerksomhet, da det ikke representeter allmenheten i noen som helst grad:)

Mitt råd tid SAS er klart, selg langrutene til Lufthansa eller Finnair og bytt navn på selskapet til Budget air, eller ryankill.

Mitt råd tid SAS er klart, selg langrutene til Lufthansa eller Finnair og bytt navn på selskapet til Budget air, eller ryankill.

Eller endnu bedre - sælg hele SAS til LH, så der kan komme en god ledelse på plads, der kan drive selskab mod bedre tider når væksten kommer igen.

Det tror jeg vil være den bedste løsning for både personale og pax.

Så vil vi fortsat have et stærkt skandinavisk flyselskab og der vil måske ovenikøbet igen komme lidt fokus på produktet ombord.

Back