SAS vil flytte produksjonen fra Köbenhavn til Arlanda

Re: SAS vil flytte produksjonen fra Köbenhavn til Arlanda

Jeg tror faktisk at Jansson legger opp til en stor streik i SAS, som kan vaere döds-dom for SAS. A spille ut Svenskerne mot Danskerne og Nordmenn er ikke saerlig klok. Det skaper bare brak og ufred.

SAS bör finne seg til rette til en ny verden. Deres selvdefinert hjemme-marked er faktisk langt for stor. De har solgt ut Air Baltic, og er i ferd med a kvitte seg med de siste restene i Baltikum. SAS sin hjemmemarked er Danmark + Sverige + Norge. A heve noe annet er helt haplös.

Jeg faktisk tror at en konsetrasjon av alle langruter ved ARN vil bare svekke SAS ytterligere. ARN ligger langt naermere HEL og traffiken som na finnes i CPH vil ikke flyttes over til ARN i sin helhet, det vil i större grad forsvinne til AMS og FRA og HEL. Plus at det vil noen utenlandske aktörer komme opp med direkte ruter.

Det er soleklart at SAS har en kostnads-problem. Men a ga ut hver gang og pynte med fingeren til CAU og cabin ansatte er litt for enkelt. De store besparelser kan man ikke lengre hente der. Det ble jo kutted der för og disse Herrer og Damer er ikke millionaerer, de ikke tjener de helt store summer.
Jeg bare sier Overhead... Jeg bare sier struktur av organisasjon...Og jeg sier lederstil og aerligheten...

En ting i aerligheten er ikke enna sagt. SAS ma - med dagens markedsituasjon i bakhodet - redusere flaten enda mere siden den delen av marked som SAS jakter, faller voldsomt i volum. Dette er en utrolig bitter med nödvendig konsekvens dersom man virkelig vil gjennomföre Core SAS. Det kan hende at antall flyene sinker nede til litt over 100 fly, rett og slett fordi det forretningsmarked ikke baerer mer.

Og, jeg forsatt venter pa at Jansson leder med stil og ga foran. Dersom SAS mister under hans strategi mere enn 20% av traffik, sa bör hans lönn ga ned i minst med samme mate. Det har mye med lederstil a gjöre. Jeg oppfatter dette hva han gjör som lite aerlig. Dette er ingen inspirasjon til ansatte, dette er en affront. Og derfor folger de ansatte ikke med pa hans vei.
Jeg har godt forstaelse for CAU. Rett og slett fordi de skal kutte og kutte og oppe i strukturen blir det ikke kutted pa samme mate.

De ansatte i kabinen kommer til en punktum hvor de sier "Na tjener vi sa lite at det gjör ingen forskjell om SAS gar konk og vi ma finne oss nye jobber hos en annen selskap eller vi ga ned i lönn med SAS overlevende, og risikerer at det kommer flere kutt-runder..."

Fra utsiden kan man konstatere at det virker at de ansatte begynner a miste troen i Jansson og hans strategi. Og det vil vaere det vaerste som kan skje.

Jeg tror faktisk at Jansson legger opp til en stor streik i SAS, som kan vaere döds-dom for SAS. A spille ut Svenskerne mot Danskerne og Nordmenn er ikke saerlig klok. Det skaper bare brak og ufred.
Der er ikke umulig at det er det som skjer ja, men det trengs å gjøre noe drastiskt i SAS ellers går de ihvertfall konkurs (det er det vel ikke så mange som er uenig i).

Jeg faktisk tror at en konsetrasjon av alle langruter ved ARN vil bare svekke SAS ytterligere. ARN ligger langt naermere HEL og traffiken som na finnes i CPH vil ikke flyttes over til ARN i sin helhet, det vil i större grad forsvinne til AMS og FRA og HEL. Plus at det vil noen utenlandske aktörer komme opp med direkte ruter.
(Med fare for å skape ny debatt angående IC på OSL) Det vil si at gjerne OSL er bedre som IC-hub da? Lengre fra både Tyskland og Finland.

Og, jeg forsatt venter pa at Jansson leder med stil og ga foran. Dersom SAS mister under hans strategi mere enn 20% av traffik, sa bör hans lönn ga ned i minst med samme mate. Det har mye med lederstil a gjöre.
Helt enig.

Mats Jansson kan gjerne komme med dette utspillet så mye han vil. Fagforeningene i DK vet at de største långiverne fra i høst også er tungt inne på eiersiden i Københavns Lufthavn Kastrup og vil ganske effektivt sette foten ned for en nedbygging av SAS i CPH. "Skit i Norge, leve Toten!" kan man gjerne kalle CAU og andres reaksjon. Med en gradvis overgang til bare danske C/A'er på IC, så blir det bare dyrere og dyrere å operere langrutene. CAU er de desidert dyreste C/A'er i hele verden, med lønninger som faktisk nærmer seg gjennomsnittet for flykapteiner på verdensbasis. Det finnes faktisk danske pursere med inntekter på nærmere 1 mill. kroner etter fridagsalg,etc.,og dette kan ikke gå lengre. SAS overlever ikke den nåværende situasjonen uten en dramatisk omveltning. Den beste løsningen vil kanskje være å avslutte den nåværende konsortieavtalen og danne et "rent" skandinavisk selskap med bare Norge og Sverige som medlemmer. En fremtid med DK i kabalen vil bare medføre en blindtarmbetennelse lik den vi har idag, som bare har spredd seg med rekordfart etter at Jørgen Lindgaard og Egil Myklebust gjøre sitt beste, og tildels også har lykkes med, å brekke SAS' ryggrad med intern konkurranse etter oppsplittingen for 8 år siden. Det hevdes at SAS har tapt 6-7 milliarder kroner pga oppsplittingen, og at en retur til ett selskap kommer for sent til å redde selskapet. Det "går åt skogen", og Core SAS er for lite og sent til å snu noe som helst. Det går bare litt langsommere.

Fagforeningene i DK vet at de største långiverne fra i høst også er tungt inne på eiersiden i Københavns Lufthavn Kastrup og vil ganske effektivt sette foten ned for en nedbygging av SAS i CPH.

Eierskapet ved Kastrup kan brått bli forandret!

Københavns Lufthavn får måske ny ejer
På mandag kommer australske Macquarie med et “vigtigt budskab” – indtil da er handlen med dets aktier indstillet.

København Lufthavns hovedaktionær, australske Macquarie Airports, er presset af finanskrisen.

http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNewsWeekly=1&nNewsId=21335

Det er store strukturelle endringer som nå er på gang, noe som vil ryste det skandinaviske luftfartsamarbeidet i grunnvollene.

Det skulle ikke forundere meg om Mats og resten av SAS-ledelsen allerede har en plan B på bordet.....

Sett i sammenheng har kanskje Mats visst om dette en stund ... plan A er nok fortsatt gjeldende. Interessant utvikling.

SAS bör finne seg til rette til en ny verden. Deres selvdefinert hjemme-marked er faktisk langt for stor. De har solgt ut Air Baltic, og er i ferd med a kvitte seg med de siste restene i Baltikum. SAS sin hjemmemarked er Danmark + Sverige + Norge. A heve noe annet er helt haplös.

Det er soleklart at SAS har en kostnads-problem. Men a ga ut hver gang og pynte med fingeren til CAU og cabin ansatte er litt for enkelt. De store besparelser kan man ikke lengre hente der. Det ble jo kutted der för og disse Herrer og Damer er ikke millionaerer, de ikke tjener de helt store summer.
Jeg bare sier Overhead... Jeg bare sier struktur av organisasjon...Og jeg sier lederstil og aerligheten...

En ting i aerligheten er ikke enna sagt. SAS ma - med dagens markedsituasjon i bakhodet - redusere flaten enda mere siden den delen av marked som SAS jakter, faller voldsomt i volum. Dette er en utrolig bitter med nödvendig konsekvens dersom man virkelig vil gjennomföre Core SAS. Det kan hende at antall flyene sinker nede til litt over 100 fly, rett og slett fordi det forretningsmarked ikke baerer mer.

Og, jeg forsatt venter pa at Jansson leder med stil og ga foran. Dersom SAS mister under hans strategi mere enn 20% av traffik, sa bör hans lönn ga ned i minst med samme mate. Det har mye med lederstil a gjöre. Jeg oppfatter dette hva han gjör som lite aerlig. Dette er ingen inspirasjon til ansatte, dette er en affront. Og derfor folger de ansatte ikke med pa hans vei.
Jeg har godt forstaelse for CAU. Rett og slett fordi de skal kutte og kutte og oppe i strukturen blir det ikke kutted pa samme mate.

De ansatte i kabinen kommer til en punktum hvor de sier "Na tjener vi sa lite at det gjör ingen forskjell om SAS gar konk og vi ma finne oss nye jobber hos en annen selskap eller vi ga ned i lönn med SAS overlevende, og risikerer at det kommer flere kutt-runder..."

Fra utsiden kan man konstatere at det virker at de ansatte begynner a miste troen i Jansson og hans strategi. Og det vil vaere det vaerste som kan skje.

Helt enig - tror faktisk også et er topledelsen i SAS der er det største problem SAS har at kæmpe med. Den strategi som Mats og Co fører lige nu passer meget dårligt med at han for et år siden sagde, at nu skulle der være åbenhed og dialog mellem SAS og de ansatte. En kulturel turn-around..

Med de udtalelser som ledelser er kommet med de seneste uger, så er det svært at se dem som troværdige, åbne og dialogsøgende ledere. Tværtimod...

Nej få en ledelse ind, der en gang for alle kan rydde op - også blandt ledere, mellemledere og de administrative, som alle har lige så stort et ansvar for at spare som kabinen.

Faktisk er kabinen gået rigtig meget ned i løn og op i arbejdstid de senere år - samtidig med at der er færre ansatte på flyene, men det blivet sjovt ok glemt i den her "hetz" som ledelsen lige nu kører mod primært de danske medarbejdere, men også mod de norske (som jo iflg. Mats også var for dyre).

Det er useriøst og desværre ikke noget der peger i retningen af at ledelser har evnerne til at redde selskabet fremover. Lige nu fortryder jeg ihvertfald at jeg har købt aktier i SAS - for det følger jeg godt nok ikke er en særlig sikker investering med den ledelse der pt. sidder for bordenden. Desværre.

Faktisk er kabinen gået rigtig meget ned i løn og op i arbejdstid de senere år .
desværre er de nok ikke gået så meget ned i ancienitet, og hos SAS får man jo til dels løn som i det offentlige: Jo længere tid du har været der - jo mere får du i løn.

En fundamental udfordring i SAS er det ret høje gennemsnitsalder blandt de ansatte, en naturlig følge af at man generelt kører med SIFU, en praksis der ikke bruges ret mange andre steder i det private erhvervsliv - her tæller kompetencer ikke ancienitet.

Om det er ansatte eller ledelse der har skylden - ved jeg ikke - og der er nok ikke noget entydigt svar på det heller, men uanset, kan butikken ikke køre rundt på de nuværende betingelser må den enten lukke, flytte eller sælges (hvis nogen ellers vil købe).

National stolthed skal i hvertfald ikke holde liv i butikken, det klageskrift som de ansatte har sendt til danske politikere er ynkeligt og bør ties ihjel, selvfølgelig skal staten ikke gå ind og redde SAS, det var galt nok at de gav kapitalindskud i foråret. Lad falde hvad ikke kan stå!

For en udenlandsk aktør der vil ind og tage over efter SAS, er der også mere ide i at starte på rent bord fremfor at overtage rester af SAS, med deraffølgende problemer i forhold til virksomhedsoverdragelsesloven om at skulle videreføre overenskomster, aftaler etc. Start pfra scratch med blanke papirer

desværre er de nok ikke gået så meget ned i ancienitet, og hos SAS får man jo til dels løn som i det offentlige: Jo længere tid du har været der - jo mere får du i løn.

En fundamental udfordring i SAS er det ret høje gennemsnitsalder blandt de ansatte, en naturlig følge af at man generelt kører med SIFU, en praksis der ikke bruges ret mange andre steder i det private erhvervsliv - her tæller kompetencer ikke ancienitet.

Helt enig. Jeg synes også SAS ledelsen skulle få gjort op med det en gang for alle og få fjernet de allerhøjeste lønniveauer. Netop den gruppe af ansætte ville jeg synes det var fint at de fik et "take it or leave it" tilbud om at gå betydelig ned i løn.

Faktisk er en stor del af personalet låst fast på lønniveauer allerede og de kan ikke stige meget mere med årene, men desværre havde det ikke virkning for de "gamle" der allerede dengang fik alt for meget i løn og af samme grund stadig får alt for høj løn.

Det er noget der er med til at holde de nye, unge og billigere ansatte ude af SAS og ikke mindst med til at holde selv "halv-gamle" (med omkring 10-15 års ansættelse) væk fra at blive pursere (til langt lavere løn end de "gamle").

Istedet for at tale om 6 pct. lønnedgang til alle, så var det måske mere rigtigt at tale om 30 procent for de højestlønnede og måske kun 3 pct for dem på den nye lønskala - så hang tingene mere sammen. Selv efter en så stor lønnedgang vil de "gamle" faktisk stadig på en fornuftig grundløn, men så kan de selvfølgelig ikke være på 50 pct. deltid og få hvad der svarer til en normal fuldtidsløn og det vil sikker skabe stor balade, men det opgør burde SAS tage en gang for alle.

Faktisk er den nye lønskala ikke specielt høj og startlønnen som AH hos SAS er vel små 18.000 DKK i grundløn, hvilket absolut ikke er meget for et job med ca. 80 timers "være-borte-tid" pr. uge i snit. Arbejdstiden er også steget betragteligt de senere år. Dog udnytter SAS slet ikke de arbejdstimer de har til rådighed - jeg ser hver måned schedules, hvor der er uddelt 2-3-4 ekstra gratis fridage fordi de ikke har tildelt produktion og så går de derefter ud for at købe dyre fridage fordi de efterfølgende mangler crew. Når crew hver måned ser sådanne ting, så er det svært at blive ved med blot at høre at man er for dyr.

Jeg vil vove den påstånd at SAS kunne spare mindst 10 procent på crew ved at schedulere bedre og udnytte de arbejdstimer de har til rådighed meget bedre. Og jeg er sikker på at crew gerne ville udnyttes bedre - i det mindste for at få lukket munden på den meget ensidige kritik af at de er så dyre som SAS påstår.

Min egen kone flyver selv hos SAS og det er ihvertfald ikke noget hygge-job længere - det er hårdt arbejde og holder man hendes løn op mod de timer hun arbejder og er væk hjemmefra så er det absolut heller ikke nogen guldåre hun har ramt, men nu tilhører hun også den mellemgruppe der er på den nye lønskala og som ikke kan stige meget mere i løn. Faktisk har hun ikke fået lønreguleringer i 4 år - så for hendes og mange andre vedkommende er der faktisk tale om en reel lønnedgang samtidig med en betydelig stigning i arbejdstid.

Alt hvad jeg hører fra danske kabineansatte er at de er trætte af al den ballade hele tiden og at de meget gerne vil være med til at finde en varig løsning med både lønnedgang og mere fleksibilitet, men af en eller anden grund så kan CAU (og de andre fagforeninger for den sags skyld) og SAS altså ikke tale ordentligt sammen.

Jeg kan godt forstå kabinen bliver trætte af hele tiden at få skylden for at det går dårligt i SAS. Faktisk er deres løn så lille en del af udgifter i SAS, at selvom de arbejdede gratis så var det ikke nok til at "redde" SAS - der skal meget mere til - og her må ledelsen træde i karakter, hvilket desværre ikke sker.

Personligt har jeg ikke den store tiltro til ledelsen i SAS, som jeg synes gang på gang har håndteret hele situationen fejlagtigt. SAS har ikke brug for en defensiv strategi - der skal tænkes på fremtiden og når opturen kommer, så hjælper det ikke meget at have nedlagt alle sine ruter og skåret de fleste longhaul fly væk - så bliver det ihvertfald svært at tjene penge.

Naturligvis skal urentable ruter og forretningsområder skæres væk eller optimeres, men man er nødt til at have varer på hylden for at kunne sælge noget til kunderne - og ikke mindst tjene penge.

Last edited:

Og nå spekuleres det i at østeuropeere kan komme bak spakene for å spare penger: http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1711150.ece

Jeg synes advarselen som nevnes er på sin plass: Et skandinavisk selskap vil slite voldsomt med imaget om de ikek har skandinavisk mannskap. (Selv synes jeg alltid det er litt rart når det andre selskapet sier "Tjänare och välkomna til Norwegian...)

Det er da allerede masse østeuropeere som flyr hos SAS! :p

Hvis man leser artikkelen finner man at dette er en avisand skrevet av en journalist med for lite gjøremål i sommervarmen ... pure speculation.

Rydd opp i administrasjonen før man foreslår å kutte på lønn hos kabin og cockpit, herregud :\

SAS bör finne seg til rette til en ny verden. ..... SAS sin hjemmemarked er Danmark + Sverige + Norge. A heve noe annet er helt haplös.

Jeg tror disse to avsnitt er litt i konflikt med hverandre. Du har rett i at hjemmemarkedet er disse 3 land men det er lenge siden det har vært noe som ligner på en jevn fordeling mellom disse. CPH har vært svært så dominant. Den konflikten du sikter til i 1. avsnitt har i praksis pågått i mange år.

Det ert meget mulig at tilspisning som kommer nå fører til streik (kan ikke tenke meg noe annet) og kanskje er nådestøtet. Men grunnen til er etter min mening at dette kommer for sent, alt for sent.

For meg høres det underlig ut å flytte produksjonen fra København til Arlanda. De fleste flyr jo nedover i Europa, og det betyr i så fall at danskene skal fly til Sverige, for så å fly over Danmark igjen. Omvei både i tid, penger og fuel.
Også for nordmenn blir dette en rute som tar lengre tid, og da er det kanskje like greit å dra via London, Frankfurt eller Amsterdam når man skal ut i Europa eller videre ut i verden. Sånn sett virker det lite hensiktsmessig å reise via Stockholm.

Hvis så skulle skje, at SAS flytter en stor del av produksjonen bort fra Kastrup, hvem skal da erstatte SAS der? Kastrup trenger jo trafik de også.

For meg høres det underlig ut å flytte produksjonen fra København til Arlanda. De fleste flyr jo nedover i Europa, og det betyr i så fall at danskene skal fly til Sverige, for så å fly over Danmark igjen. Omvei både i tid, penger og fuel.
Også for nordmenn blir dette en rute som tar lengre tid, og da er det kanskje like greit å dra via London, Frankfurt eller Amsterdam når man skal ut i Europa eller videre ut i verden. Sånn sett virker det lite hensiktsmessig å reise via Stockholm.

Hvis så skulle skje, at SAS flytter en stor del av produksjonen bort fra Kastrup, hvem skal da erstatte SAS der? Kastrup trenger jo trafik de også.

OM man flyttar någon trafik så tror jag det blir långdistans, vem vet kanske ALL och vissa linjer som är tydliga matningslinjer som också kan ha stor marknad i Sverige som t.ex. Tyskland, Norge, Finland, baltstater , Ryssland och Polen, allt som finns runt Östersjön = "hemmarknad, men tror det finns ett STORT om. Något kommer säkert hända innan 11-12 Augusti . Om det hjälper återsår att se. SAS krav kanske är för hårda för att kunna accepteras av facken. Nivån är en annan i Danmark än Sverige och det går säkert inte att gå hur långt som helst .

Har du tenkt på at alle som reiser vestover mot USA faktisk flyr nordover i sin søken etter korteste flyvei? "Storsirkel" ruter.... Avstander til SAS destinasjoner blir som følger fra de tre hub'ene....

ORD (Chicago):
ARN-ORD 6875 km
CPH-ORD 6873 km
OSL-ORD 6522 km (ref SK943 op 7 day/week gir 702 km spart pr rundtur, 4.914 km spart pr uke, 255.528 km spart pr år = 37 enveisturer CPH-ORD)

EWR (New York):
ARN-EWR 6325 km
CPH-EWR 6223 km
OSL-EWR 5948 km (ref SK909 op 7 day/week gir 550 km spart pr rundtur, 3.850 km spart pr uke, 200.200 km spart pr år = 32 enveisturer CPH-EWR)

IAD (Washington):
ARN-IAD 6648 km
CPH-IAD 6556 km
OSL-IAD 6273 km (ref SK925 op 7 day/week gir 566 km spart pr rundtur, 3.962 km spart pr uke, 206.024 km spart pr år = 31 enveisturer CPH-IAD)

SEA (Seattle):
ARN-SEA 7595 km
CPH-SEA 7835 km
OSL-SEA 7350 km (ref SK973 op 6 day/week gir 970 km spart pr rundtur, 5.820 km spart pr uke, 302.640 km spart pr år = 41 enveisturer CPH-SEA)

Bare å flytte CPH rutene vestover til OSL, hadde man fått en fuelbesparelse tilsvarende bortimot 50 mill SEK pr år... I og med at det er en hub som for mange blir liggende "på veien" til USA, så er det kanskje ikke dumt med en vestover-hub fra OSL? Det er i tilfelle kun politikk som tilsier at en annen løsning er bedre! Tilsvarende vil det være kortere østover fra ARN, og kortere sørover fra CPH.... Husk at rette linjalstreker på normale kartverk fungerer særdeles dårlig til å finne korteste vei!

En billedlig fremstilling av avstander til SEA:
OSL: 7350 km / 3969 nm (grønn pinpoint-blå strek)
ARN: 7595 km / 4101 nm (lilla pinpoint-rød strek)
CPH: 7835 km / 4230 nm (rød pinpoint-grønn strek)
FRA: 8220 km / 4439 nm (blå pinpoint-lilla strek)

flyavstand-sea.jpg

Last edited:

Jada, jeg er klar over det. Ennå kortere er det å fly fra Oslo til USA.
Men de fleste fly til SAS går vel ut i Europa, og ikke til USA. Flytter man disse til Arlanda, vil det bli lengre å fly for folk flest, og det gavner vel ingen.

IMM

Du har rett i at hjemmemarkedet er disse 3 land men det er lenge siden det har vært noe som ligner på en jevn fordeling mellom disse. CPH har vært svært så dominant. .

SAS'problem er at CPH ligger i det minste av de tre SAS-landene, slik at for de fleste pax vil det være mye mer rasjonelt å bytte til IC enten på OSL eller ARN. Turen til CPH blir et unødvendig ekstra leg, og da kan man like gjerne bytte i FRA, LHR eller AMS. Derfor tror jeg at SAS sterkt bør vurdere en av tre:
- Operere IC fra alle tre hubene, med mindre fly og høyere frekvenser, og at de ekstra kostnadene med dette tas igjen ved å levere et førsteklasses produkt, kalt "The business(wo)man's airline". (Kanskje vanskelig mht å få tre ganger flere slots på IC-destinasjonene).
- Flytte vestgående IC til OSL og østgående IC til ARN, for å slippe det ekstra leg'et, og levere skikkelige frekvenser.
- Legge ned IC først som sist og la LH og VS (hvis de blir med i Star) ta seg av det.

Trenger jo ikke å samle produksjonen av longhaul ut fra en hub!.... Det er ikke noe iveien for at vestovertrafikk har base fra OSL, østover fra ARN og sørover fra CPH... Siden det er representert 1/3 med besettningsmedlemmer fra hvert av de skandinaviske landene ombord i longhaul er det jo heller ikke dyrere å fly inn crew, uansett på hvilken av basene du legger produksjonen fra....! Skal de endre de grunnleggende avtalene om fordelingen av crew ombord og benytte kun lowcost svensker, så er det en helt annen sak!..... At fordeling betyr noe er sikkert og visst.... Sitat opplevd av svensk medpassasjer ombord i C-class SAS rute fra ARN-EWR tidligere i år mens kapteinen gjorde sin norske intro: "Æsj, vad tjusigt! Norsk kapten!.... ÆSJ!!"

Back