SAS starter SVG-IAH - Legges ned Oct2015

Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt)

Priser under 10.000 en vei gitt.

Har forresten snakket med noen amerikanere, både her hjemme og i Stavanger, som reiser fra området.
Ingen kjente til ruten og det nye tilbudet. Samtlige var svært interessert. Er jo selvfølgelig noe å hente her, er jo muligheten for å komme uthvilt fram og starte arbeidet kjapt etterpå feks.

Nevnte ikke SAS at de regnet med at mange fra ABZ også ville bruke denne ruten. Men jeg kan ikke se noe god korrespondanse fra ABZ på denne ruten (nærmeste rute lander 14:05 og det er WF). CPH har god connection (lander 15:30) og noe lignende har OSL.
Noen som vet om SAS kommer til å justere tider for å få til bedre connection?

Såvidt jeg skjønner vil det skje fra vinterprogrammets start

Nevnte ikke SAS at de regnet med at mange fra ABZ også ville bruke denne ruten. Men jeg kan ikke se noe god korrespondanse fra ABZ på denne ruten (nærmeste rute lander 14:05 og det er WF). CPH har god connection (lander 15:30) og noe lignende har OSL.
Noen som vet om SAS kommer til å justere tider for å få til bedre connection?

SK4612 lander fra ABZ i 11.30-tiden på Sola.

Det stemmer som Someone sier, Widerøe justerer sin rutetid på WF365 slik at den korresponderer bedre med Houston avgangen til SAS fra oktober.

Er det ikke litt vel optimistisk å tro at noen utenfor Stavanger/Norge vil benytte denne ruten, når man uansett må mellomlande så blir vel ikke dette så lukrativt?

Er det ikke litt vel optimistisk å tro at noen utenfor Stavanger/Norge vil benytte denne ruten, når man uansett må mellomlande så blir vel ikke dette så lukrativt?

Det finner man vel egentlig ikke ut før man prøver. Hvordan er sas sin Biz prising til Houston kontra andre som flyr fra evt London / andre store hubber?

Det finner man vel egentlig ikke ut før man prøver. Hvordan er sas sin Biz prising til Houston kontra andre som flyr fra evt London / andre store hubber?

På en tilfeldig valgt dato fra Aberdeen er SAS noen tusenlapper dyrere enn Air France, KLM og Delta. Swiss har samme pris som SAS, BA og Virgin er en tusenlapp dyrere.

Last edited:

Selv foretrekker jeg mindre, stille og effektive flyplasser fremfor de store.
Slik sett vil jo SVG med effektive connections være et godt valg.

Jo, men er ikke optimisme alfa og omega i denne bransjen da

SAS starter SVG-IAH (Offisielt)

Har en bekjent i Frankfurt som har vært ute å reist med ruten nå og han var veldig fornøyd. Hadde litt og utsette på setene, men var strålende fornøyd med servicen ombord som trakk opp hele opplevelsen.

Han hadde betalt 23.000kr FRA-SVG-IHA/r noe som var 10k billigere enn LH direkte, og betydelig billigere enn alle andre C alternativer. Han er i tillegg opptatt av å beholde M&M SEN statusen sin og det var ingenting som slo den ruta på opptjening opp i mot prisen.

Han har allerede booket tur igjen.

Last edited:

Har intrykk av at det i alle fall er greit med connections, det dukker i alle fall opp en og annen til videreforbindelser på norsk innenriks omentrent hver gang jeg befinner meg på innsjekk etter at returen har ankommet fra IAH. Utlandsforbindelser ser jeg tross alt ikke så mye til på innsjekk, men vil ikke bli overrasket om det er videreforbindelser til bl.a. CPH i greit antall...

Last edited:

Hvem som vil benytte ruten med videreforbindelse fra og til Stavanger vil vel variere hvor man kommer fra. Fra Skandinavia og Aberdeen vil ruten væe praktisk uansett. Kortere flytid paa tilsutningsflyene, lettere transferflyplass enn i f.eks. LHR, AMS, FRA og CDG. Mindre fly, lettere boarding etc. Pris spiller vel endel inn, men om forskjellen ikke er all verden er vel ikke noen tusenlapper fra eller til saa viktig.

Tja, det er en god del som er i transitt på denne ruten, spesielt ut fra Stavanger.
OSL, TRD, BGO, KRS, ARN, CPH, HEL, AMS, FRA, LHR, ABZ og CDG er noen av flyplasskodene som stadig dukker opp.

Er det gjort noe mtp. å koordinere avgangsområde mellom ABZ og IAH? Per i dag går vel non-schengen flighter både fra den nye non-schengen-fløyen og fra de gamle kombigatene på motsatt side av schengen-delen. Jeg går ut fra at det vil være interesse hos diverse stakeholders at de som connecter fra Storbritannia ikke skal risikere å måtte gå ut av passkontrollen på den ene sida bare for å måtte gå gjennom igjen på den andre. Det beste hadde vel vært å få til TWOV, da det sikkert er en del fremmedarbeidere fra f.eks. India som jobber i UK som ikke uten videre kan passere passkontrollen i Norge.

Er stort sett Tyrkia som går av non-Schengen fra kombi-gate, UK både kommer og går i all hovedsak i ny-fløyen. Det foreligger visstnok en avtale mellom Avinor og SAS ang. bruken av nyfløyen i forbindelse med IAH-avgangen med tanke på "loungen", men er ikke helt sikker på hvordan det slår inn med tanke på evt. andre non-schengen avganger og annkomster i samme tidsrom...

Spennende blir å se hvor lenge SAS opprettholder denne ruten. I det minste kommer nok stoltheten til å være en drivende faktor selv om økonomien skulle bli svært utfordrende.

Spennende blir å se hvor lenge SAS opprettholder denne ruten. I det minste kommer nok stoltheten til å være en drivende faktor selv om økonomien skulle bli svært utfordrende.

Mistenker at de opprettholder den så lenge den er lønnsom, Flyet er vel leid i 3år. Tror ruten blir lukrativ for SAS. Er vi heldige åpner dette for mer spennende utenfor CPH. :fly

Back