SAS starter SVG-IAH - Legges ned Oct2015

Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt)

@Farmer: Flyet har 44 sæder og vist ingen fragtkapacitet, der er vel grænser for, hvor stort et impact det kan have på andre ruter?

Både og, ja det er ikke mange seter, men det er en vesentlig økning i antall Businesseter og dermed high yield, fra landene rundt Nordsjøen. Og med marginene til flyselskapene så kan faktisk en marginal nedgang i business etterspørselen merkes

Der er dog en kritik fra Check-in.dk's artikel der også undrer mig: Godt nok er Danmark ikke just lige så stort et olieland som Norge, men derfor undrer det alligevel, at der ikke er bedre connection til det fly til og fra Danmark.

En sjekk med utreise CPH 17 og hjem 19/9 viser at LH er 5 mins raskere hjem enn via SVG.
30 mins CPH-SVG-IAH connection er vel igrunnen det beste en kan få noen plass.
Reiser en med kun håndbagasje så kan en faktisk "snike" seg med 13:35 SVG-CPH om en har flaks, for ofte lander den tidlig, veldig tidlig, rundt 13:00 på returen

Nå er ikke jeg kjent på SVG, men hvordan fungerer en evt. transit Non-Schengen -> Non Schengen der? Må man gjennom noe, eller kan man bare gå fra gate til gate? Siden SAS skal prøve å selge ruten til Aberdeen. Jeg innbiller meg bare at via LHR må være enklere, der en bl.a. slipper ny sikkerhetskontroll (så lenge ABZ-LHR er en innenriksrute, i hvertfall).

.... og enda værre fra connection fra Røros!

Desverre er denne ruten ment for de primære olje tunge områdene tilknyttet Vestlandet og Aberdeen som i seg selv har mer enn nok trafikk til Houston til å bære denne premium ruten. Om det finnes andre atraktive connections fra Kastrup til Houston spiller ingen rolle for denne ruten, da Kastrup ikke er bærende for denne ruten overhode.

Ta en realitets sjekk på hvilke industrier som genererer Houston trafikk og fra hvilke områder og debatten blir litt mer korrekt.

Slik den fremstår med fokus på Kastrup og Houston blir som at Rygge og Bastøy Fosen Fergene trekkes frem i media og debatt for at en Shipping flyvning for Maersk ikke går fra Moss, men fra Kastrup.

Kunne de ikke ha slynget den SVG-ABZ-IAH da? Den har vel nok tid til å kunne få det til t/r på under ett døgn

Last edited by a moderator:

Kunne de ikke ha slynget den SVG-ABZ-IHA da? Den har vel nok tid til å kunne få det til t/r på under ett døgn

Nei, mulig det hadde vært teoretisk mulig, men ikke i praksis, og innebært en alt for stor sjanse for forsinkelser

Dessuten da hadde de mistet fordelen men hurtig non-stop fra SVg

Nei, mulig det hadde vært teoretisk mulig, men ikke i praksis, og innebært en alt for stor sjanse for forsinkelser

Og kan vel fort muligens bli problemer med arbeidstid for crew? På LCY-SNN-JFK bytter BA crew på flightdeck pga. noe arbeidstidsgreier ifht. manglende crewrest ombord for cockpit på minibussen.

Rullebanen i Aberdeen er ikke allverdens lang så det å komme seg i lufta for å fly non-stop så langt vestover tror jeg ville bli en utfordring, selv med så få seter.

Kunne de ikke ha slynget den SVG-ABZ-IHA da? Den har vel nok tid til å kunne få det til t/r på under ett døgn

Roald sa tidlig at de hadde sett på diverse alternativer, deriblant CPH-IAH, men SVG-IAH var det eneste som funket på under et døgn. Han er vel sitert tidligere i tråden et sted ..

Ble nettopp fortalt at flyet i morgen er fullbooket til Houston.

I gamle dager la jo SAS opp rutenettet etter hva styremedlemmene ønsket - og det var jo shippingfolket. Derfor var det jo mange ruter til populære mannskapsbyttehavner ... Tør ikke tenke på hvor mye penger SAS tapte på den pampegjengen .....

Jeg både håper og tror at SK får denne ruten til å gå rundt. Er det noen her inne som har fløyet den? Noen som vil dele en trip rapport fra denne :)?

Jeg både håper og tror at SK får denne ruten til å gå rundt. Er det noen her inne som har fløyet den? Noen som vil dele en trip rapport fra denne :)?

Ruten går overraskende bra, og belegg ligger på høyde med det OSL-EWR lå på i oppstarten, har SAS uttalt. Husker ikle hvilken avis jeg leste dette i.

Ruten er fløyet og kan anbefales :)
Eneste jeg har å "klage" på er at fotstøtten på setet er litt i korteste laget.
Godt å slippe via-via når man kan fly direkte.

Noen som vet om denne ruten flys hele året eller om den har sommerferie? (dvs om det er mulig å haie billetter med rabatt på et tidspunkt business menn og kvinner ikke flyr den).

Ruta kan jo flyttes om SK ser behov for både avgang ifra CPH og SVG om 1 eller 2 år, da vil de nok bestille sin egen maskin for SVG, og kan bruke leasing maskinen ifra CPH. Men regner med det er litt bestilingstid på en slik maskin...

Nå er ikke jeg kjent på SVG, men hvordan fungerer en evt. transit Non-Schengen -> Non Schengen der? Må man gjennom noe, eller kan man bare gå fra gate til gate? Siden SAS skal prøve å selge ruten til Aberdeen. Jeg innbiller meg bare at via LHR må være enklere, der en bl.a. slipper ny sikkerhetskontroll (så lenge ABZ-LHR er en innenriksrute, i hvertfall).
I utgangspunktet skal "non-schengen -> non-schengen" ikke behøve å forsere passkontrollen såfremt det landet man ankommer fra ikke er et såkalt "tredjeland" med tanke på sikkerhetskontroll. For eksempel er Tyrkia et slikt land, så kommer du derfra er du uansett nødt til å ta turen gjennom passkontroll og toll, og ta en ny runde gjennom sikkerhetskontrollen for å komme inn i avgangshallen...

Men ikke helt sikker på hvordan det står til med IAH på dette området. Snart på tide at jeg klarer å finne ut hva som skjer på min egen arbeidsplass...?:old:headbang

I utgangspunktet skal "non-schengen -> non-schengen" ikke behøve å forsere passkontrollen såfremt det landet man ankommer fra ikke er et såkalt "tredjeland" med tanke på sikkerhetskontroll. For eksempel er Tyrkia et slikt land, så kommer du derfra er du uansett nødt til å ta turen gjennom passkontroll og toll, og ta en ny runde gjennom sikkerhetskontrollen for å komme inn i avgangshallen...

Kommer også anpå hvilke faciliteter flyplassen har, eks. på OSL er det ikke mulig pga. manglende infrastruktur. (USA er "safe" ifht. ny security i EU)

Back