SAS starter SVG-IAH - Legges ned Oct2015

Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt)

At de kan gå ut med at de skal gå i pluss ved halvfull maskin, bør enten være stort tøv, en glipp eller bevisst feilinformasjon.

Nja si ikke det. Om man regner litt lett på det, så er det nok noe i det.
Da med utgangspunkt i en snitt pris på ca 30-35.000.

O store Google melder at en B737 brenner noe mellom 1800 og 2000 kg per time. På en 11 timers flight burde det bli rundt 22 tonn.
22 tonn / 0,8 kg/liter = 27500 liter til en pris av 8 kroner (+ avgifter).. orker ikke lete frem avgifter etc, men si det blir 9 kr (mva unntatt), det blir ca 250.000 kr i fuel per flyging.

22 seter til 11.000+ stykk blir 220.000,- i inntekt.
I tillegg kommer flyleie og crew.

(Nå er det jo dette ca tall, og det vil vel avhenge av så mye.. men regning med tall er artig..)

Høres uansett ut som et optimistisk regnestykke... ;)

Hysssjjjj, ikke kom med slikt. Plutselig får SAS besøk av Fremtiden i Våre Hender ;)

I tillegg har de gjort en treårs kontrakt med PrivatAir på en maskin de prøvde å kvitte seg med etter et mislykket leieopphold. Vil tro betingelsene er svært gunstige.

Hvem blir førsteman til å poste bilde av seg selv liggende på seteputene på gulvet?

Her gjør iallfall Eivind Roald et hederlig forsøk på å "ligge" :lol: Må innrømme at det der ikke ser spesielt behagelig ut...

Uansett... Gratulerer til SAS med første flight!

Attachments

• image.jpg
    image.jpg
    119 KB · Views: 1,105

LOL og dette betaler bedrifter 20-30 000+++ kr for ? De business setene der ser nesten mere ukomertable ut en de vanlige sas business setene.

LOL og dette betaler bedrifter 20-30 000+++ kr for ? De business setene der ser nesten mere ukomertable ut en de vanlige sas business setene.
Du har prøvd eller, siden du er så sikker i din sak? Eller prøver du bare å trolle?

Hadde ventet meg bedre seter enn det der. Og ingen IFE hører jeg? Lite fristende!
Hadde heller tatt en connection med skikkelige liggeseter og AVOD.

Ut i fra bilder så ser det sånn ut. SAS vanlig(longhaul) C er faktisk litt billigere også...

Nå har jeg ikke ligget i de i flere timer ennå, bare en kort stund, men min mening er at setene ombord i denne maskinen er mere komfortable å sitte i, samt i stillingen angle-flat, enn de setene man finner på A330 og A340 til SAS.

Skal teste de ut i 10+ timer neste uke, så får vi se om førsteinntrykket stemmer eller ikke.

Last edited:

Hadde ventet meg bedre seter enn det der. Og ingen IFE hører jeg? Lite fristende!

Hver passasjer får tildelt en iPad/tablet lastet med masse filmer etc. Her kan man starte, pause og stoppe når man vil.
Det er ingen skjermer i stolryggen foran deg.

Hver passasjer får tildelt en iPad/tablet lastet med masse filmer etc. Her kan man starte, pause og stoppe når man vil.
Det er ingen skjermer i stolryggen foran deg.
Ok, leste en trip report av den første flighten og der var det nevnt at det ikke var noen form for IFE ombord.
Uansett.. på en tur som tar 10+ timer, burde liggeseter være et krav.
Nattflighten tilbake går vel kl. 21. Da er ikke et angled sete optimalt.

Ok, leste en trip report av den første flighten og der var det nevnt at det ikke var noen form for IFE ombord.

Lest en trip report allerede?
Første avgang er fortsatt i luften og lander om 20 minutter så tviler på at det er lagt ut en trip report fra første flighten da flyet ikke er utstyrt med WIFI

Aller første SK951 er nå snart midt i mellom Dallas og Houston. Beregnet ankomst kl 19:07 Houston tid.

Last edited:

Trip report var vel ikke rett betegnelsen, men en omtale av produktet. Skjermer i taket var i følge den det som var av underholdning ombord.

Trip report var vel ikke rett betegnelsen, men en omtale av produktet. Skjermer i taket var i følge den det som var av underholdning ombord.

Da inneholder den omtalen feil og mangler.
Siden pressekonferansen da denne ruten ble lansert har produktet vært følgende:

Boeing 737-flyet savner tradisjonelt underholdningssystem, istedet tilbys alle passasjerer en iPad med fler enn 35 filmer, dokumentarer, TV-program samt flere timer musikk og en anti-stresskanal «Meditainment».
http://www.businessclass.no/ny-sensasjonell-flyrute-sas-apner-oljerute-stavanger-houston/
Og dette er fra www.sas.no/reise/Houston/
OM BORD
Profesjonell og dedikeret besetning på fire medarbeidere i kabinen
Mat og drikke som på SAS Business på våre øvrige langruter
Personlig tablet-underholdning
Ny og romslig kabin
Komfortable angle-flat Business-seter

Last edited:

Godt å høre at de får litt å underholde seg med :)
Også godt å vite at besetningen er "profesjonell" og "dedikert". Noe annet hadde jo vært kjipt :)

Bedrifter betaler for at de som allerede reiser Business kommer 4-5 timer raskere frem til bestemmelses stedet.
Billettprisen er ikke så langt unna KLM sin Business pris, så det burde være en nokså enkel beslutning å ta...

Vi har vel alle forskjellige preferanser? Jeg bruker heller min egen iPad når jeg flyr oversjøisk, heller enn å se på de filmene som flyslskapene tilbyr.
Hvis man vil fly 5-6 timer ekstra bare for å se film, ja, da er det vel noe som skurrer, i hvert fall i mine ører. Men som sagt, vi har alle ulike preferanser.

Men enig med deg med setene - de er på tide å byttes ut. Men SAS satser vel på at fordelen ved å fly direkte veier opp for dette. Så får vi håpe at de får de nye SAS-setene hvis/når ruten kan vise seg bærekraftig.

Poenget med disse setene er vel at det ikke bare er å putte liggeseter inn i en 737, krever vel endel godkjenning og annet. Synes det er sprekt av sas og teste dette. Blir ruta poppis skal du ikke se bort fra at de putter på større fly med andre seter. ( evt flere fly).

Da kommer det vel snart artikkel i check-in med beskrivelsen "nesten tomt fly".

Check-in.dk gjør som de pleier. Det vil si å begrense dekningen av premium markeder i nærliggende land som kan underbygge deres argumentasjoner for trafikk i deres egen bakgård. Så også ingen ting om åpningen av Houston ruten i dag, med tilhørerne uttalelser fra SAS om forventningene, markedet og fremtiden for denne ruten;) Forøvrig i skarp kontrast til de andre luftfartsrelaterte nettsidene som i dag har flere artikler om ruteåpningen. Det er trist å se at etablerte medier benytter Check-in.dk som kilde
men, kanskje oppmerksomheten rund deres noe spesielle journalistikk gjør nytte.

Personlig vil jeg heller gratulere Stavanger, SAS og Norge med en særdeles etterlengtet rute!

Noen ganger er også taushet en anerkjennelse....

Last edited:
Back