SAS starter SVG-IAH - Legges ned Oct2015

Re: SAS skal ha pressekonferanse i SVG - Annonserer SVG-IAH (offisielt)

Veldig spennende av SAS å gjøre dette og håper kundene er med på å få dette til å fungere. Når man ser på den dominerende rollen KLM har hatt i tillegg til LH, og etter hvert BA og til slutt AF så skulle det bare mangle at SAS ikke bare sitter å ser på at high yield markedet spises opp av andre. Dette er tross alt deres eget hjemmemarked, noe de har de beste forutsetningen til å kjenne. I tillegg er dette fornuftig i kampen mot DY. Men jeg klarer ikke unngå og irritere meg over at SAS igjen handler basert på hva konkurrentene gjør og venter til de er presset som mest, akkurat som vi har sett ved div andre ruteåpninger eksempelvis OSL-EWR.

At dette er en rute som har vært vurdert å gå fra CPH kanskje mest om hvor mye politikk det er rundt SAS og ikke minst forankringen (og forventningene..?) i det danske markedet. Uttalelsen til Maersk oppfatter jeg som lite nyansert og navlebeskuende;
A.P. Møller Mærsk er skuffet over, at SAS vælger at lade en ny business-rute til Houston udgå fra Stavanger og ikke fra København. Så kan vi lige så godt flyve med andre selskaber, lyder det fra rederi- og oliekoncernen.

Det er greit at man har egne agender og ønsker men hadde kanskje forventet at de hadde bedre overordnet forståelse for den nordiske (les: norske) olje- og offshorebransjen og hva SAS må hensynta i det, tross alt, lille markedet Skandinavia faktisk er.

Med tanke på tall så er 65% av de reisende fra Skandinavia til IAH norkse og primært fra OSL og SVG, derav 80% er forretningsreisende (tilsvarende tall for EWR er 20%). Som SAS sier så ville kanskje OSL vært mer passende ift at markedet er større der men så har SVG en bedre geografisk beliggenhet som blant annet sørger for at de kan fange opp reisende fra ABZ, vestenlig bedre enn OSL. I forhold til billettpriser så var gjennomsnittelig pris fra Norge til IAH $2.081 i 2013. Til sammenligning er tallene for andre USA destinasjoner som følger: IAD $918, SFO $812, ORD$685, LAX $675, EWR $675 og NY $421.

Veldig bra at SAS gjør dette. Og når vi i dag samtidig leser at SAS øker primært på OSL og ARN til USA fra neste vinter så kan det hende vi begynner å se andre holdninger i SAS enn det vi har vært vant til. Tipper det er krefter rundt CPH som ikke liker utviklingen.

Denne ruta har jeg etterlyst i mange år. Flott at den kommer, men jammen har SAS mistet masse inntekt i alle år på at Statoilansatte (og andre i oljebransjen) har flydd med andre selskaper. Det eneste negative er at det helst skulle vært noen monkey-class-seter bakerst også. Det begynner å bli nokså mange nordmenn i Houston - og mange (f.eks. jeg) kunne godt tenke oss å dra dit på besøk for å besøke slekt og venner. Men vi reiser jo ikke på privaten på business. Men, men, dette er gjerne første steg - neste gang blir det gjerne et fly med 4-5 rekker bakerst med monkey-class. Er i hvert fall lov å håpe :)

Det er ikke planen at det skal være SAS ansatt ombord.
Rent PrivatAir-crew i konfigurasjonen 2 Flightdeck Crew og 4 Cabin Crew, hvor minst 1 er skandinavisktalende ombord.
Dette ble sagt på pressekonferansen på Rica Airport Stavanger.

Selv om det verserer en god del rykter om e-mail etc. på Facebook og diverse andre fora.

OK, så de SAS-ansatte som har fått tilbud om å jobbe på denne ruten blir da flyttet over/leid ut til PrivatAir?

Noen som kan tenke seg sånn ca hva en tur/retur SVG/IAH vil koste ??

Har det noen gang vært et SAS fly med SAS' logo på på IAH montro ? :up:

Noen som kan tenke seg sånn ca hva en tur/retur SVG/IAH vil koste ??

Det er blitt diskutert tidligere i denne tråden. Les en gang til.

Noen som har klart å spore opp hva flightnummeret på denne ruten blir? Tar det som en selvfølge at det blir i 900-serien. (Eller kan de finne på å bruke noe annet, siden det er en wetlease? Burde vel ikke ha noe å si....)

Tar det som en selvfølge at det blir i 900-serien. (Eller kan de finne på å bruke noe annet, siden det er en wetlease? Burde vel ikke ha noe å si....)

Det blir helt sikkert i 900-serien. Har sett kvalifisert gjetting på SK949 .. vi får se ...

Tror også på SK949, idet 950 serien gik til Syd- og Mellemamerika.
940 serien er til det midvestlige USA. Så derfor tror jeg også på 949.
SK947 kunne så passende reserveres til en direkte rute fra OSL til ORD !!
Hilsen Ole

Skulle ikke flighten ligge i CRS'ene for et par dager siden?
Den ligger fremdeles ikke inne.

Informasjonen som jeg har skriver at salg starter 29. april og det er vel da det blir lagt inn.

Eurobonusopptjeningen på ruta vil være 10.000 poeng hver vei

Og ruten får et SK nummer.... Tror nok det er hemmeligt, men er dog ikke helt sikkert
Hilsen Ole

Og ruten får et SK nummer.... Tror nok det er hemmeligt, men er dog ikke helt sikkert
Hilsen Ole

Vi må nok vente til tirsdagen da billettene legges ut for salg...

Informasjonen som jeg har skriver at salg starter 29. april og det er vel da det blir lagt inn.

Antar at prisene ikke lastes opp før tirsdagen, eller er de tilgjengelig i noen systemer nå?

Noen som vet når disse billettene legges ut i dag? Er de lastet opp i systemene for de med tilgang til KVS :)?

Jeg leter også...

Herlig Star Flyer! Ser for øvrig at de har justert opp prisene i Business via EWR/ORD/IAD til over 15 K, garantert for å jevne ut nivået med direkteavgangen.

EDIT: Der var den ute!
Ligger på ca 30.000 tur/retur ser jeg. Rutenummer er SK 951/SK 952.

Last edited:
Back