SAS starter SVG-IAH - Legges ned Oct2015

Re: SAS skal ha pressekonferanse i SVG - Annonserer SVG-IAH (offisielt)

Jeg er utrolig spent på hvordan dette kommer til å bli. Synes det er tøft av SAS å satse på dette. Lurer på hvor stort dette markedet er... Lykke til, SAS.

Jeg er utrolig spent på hvordan dette kommer til å bli. Synes det er tøft av SAS å satse på dette. Lurer på hvor stort dette markedet er... Lykke til, SAS.

Kveulant allert::: Markedet vet de ganske nøyaktig hvor stort er. Spørsmålet er jo hvilken andel de får. Lufthansa sa vel til og med at Houston var et av deres viktigste marked fra Norge (om jeg ikke husker helt feil.

Dette skal være setene

Hvordan er slike seter, jeg ser for meg en følelse av å skli av setet.

Nå er det ingen fare for at jeg skal fly ruta, men ser for meg at det å sove godt i slike seter må være ugreit. Men litt slumring må gå meget bra!

Sprekt av SK, håper virkelig de får det til å gå rundt.

Zetzr: Har du sett bilder av kabinen? Ser ikke ut som en DY-maskin for å si det sånn...

B738: Hva er det som er så farlig fly med et fly som er fra rundt 14 år og fire måneder? Det er egentlig ganske vanlig for en vanlig flåte å være, hvis man ser seg litt om... så tror jeg heller ikke SAS lider om du ikke flyr med dem på denne ruten ;)

Har ingenting imot gamle fly, men de bråker jo alltids litt mer enn de nye... ;)

Stemmer det at kabinen på langdistansefly er mer lydisolert enn på kort- og mellomdistansefly?
Mener på å ha lest det en gang....

Morsomt. Har jo vært en del her inne som har vært skråsikre på at dette aldri blir noe av. Positivt at de prøver i alle fall, så vil tiden vise om markedet er der. Personlig har jeg mer tro på en konfigurasjon med både Plus og biz, pga firmaregler som "forbyr" business. Men slik er det gjerne når man skal leie inn fly, man får gjerne begrensede muligheter til å tilpasse konfigurasjonen.

Skal til Houston i slutten av august faktisk, men det blir nok ikke denne ruta. Kanskje en annen gang i stedet.
10 timer i en 737 er uproblematisk :)

Last edited:

Som jeg sa tidligere. Flott nyhet dette her, og jeg håper SAS kommer til å lykkes med dette. Når det er sagt så deler jeg nok litt av LN-MOW sin skepsis her. Jeg tror det er bra med litt sunn skepsis.

CASK og lønnsomhet har jeg ikke så mye peiling på. Men vi får virkelig håpe det finnes betalingsvilje. Men jeg tror ikke det er tilfeldig at SAS løfter fram transfermulighetene fra andre flyplasser i Norge og Skandinavia.

Kan det hende at SAS kommer til å justere rutetidene på noen av avgangene sine på Sola slik at det matcher enda bedre med transfer?

Jeg vil tro det ligger en forpliktelse i bunn fra O&G industrien om å benytte denne ruten.

Mon tro om ikke en tidligere ordfører fra Stavanger har hatt en liten salgsturne i næringslivet og fått solgt noen seter det første året :)
Kan aldri tenke meg at SAS starter dette prosjektet uten en sikkerhet i bunn.

Utover dette er rutetidene såpass gode at det også betyr litt i forhold til prisen. Det å spare en dag i hver ende, samt kutte ned reisetiden fra 15 til 10,5 timer har også en verdi man ikke skal se bort fra.

Ikke utenkelig at dette blir førstevalget for min del.

Norwegian har òg kommentert rutenyheten fra SAS og mulighetene for IC-satsing. Lite innhold utover standarduttalelsene, men bruker i vant stil valget av 100% biz på ruta til å framstille Norwegian som selskapet for folk flest ("i motsetning til SAS"). Alt skal forøvrig bli så mye mye bedre HVIS Norwegian satser :stir

http://www.aftenbladet.no/nyheter/o...erute-fra-Stavanger-3388455.html#.Uzm5k1e4SPg

Ja dette må jeg si var litt overraskende, har jo ikke hørt noe på lenge, og plutselig var den der.
Dette er spenstig av SK, men det er nok gjort en veldig god markedsundersøkelse her, og mulig noen har måtte kjøpe en del seter. Som flere nevner, ruta burde gå full, med antall reisende ifra Norge, men så kommer jo pris an på. Mulighetene ligger vel også i transfer ifra ABZ, TRD, OSL, SVG, CPH osv. Regner ikke med noen billige last minute biletter her akkurat:-D

Hva et det for andre rutenyheter Roald snakker om i intervjuet?
Noen som vil gjette?

Nå har vi hatt en hel vinter med diskusjoner om Norwegians sårbarhet med få fly. Her drar SAS igang med et fly som det finnes bare ett disponibelt av. Hva gjøres dersom dette blir stående på bakken med teknisk? 44 stressede forretningsfolk fra oljebransjen er kanskje ikke så lette å hanskes med som noen turister i Bangkok? Hva gjør de da? Ringer og leier inn en 340 eller setter inn en 737 med 180 seter og mellomlander?

Nå har vi hatt en hel vinter med diskusjoner om Norwegians sårbarhet med få fly. Her drar SAS igang med et fly som det finnes bare ett disponibelt av. Hva gjøres dersom dette blir stående på bakken med teknisk? 44 stressede forretningsfolk fra oljebransjen er kanskje ikke så lette å hanskes med som noen turister i Bangkok? Hva gjør de da? Ringer og leier inn en 340 eller setter inn en 737 med 180 seter og mellomlander?

Er vel muligheter for å booke om på andre SK avganger til US, og videre derfra. Noen * partnere har vel direkte, LH og LX. Også noen mulighet ifra LHR, tror ikke SK lar de sitte på SVG/IHA ett par døgn ;-)

SAS er jo et nettverksselskap, må vite! :p

Dette var jo faktastiske nyheter på en mandag. Vi har vel gått og ventet på dette en god stund. Ingen tvil om at det ligger et bra potensiale her. 44 seter er nok akkurat passe. Og så er det ikke overraskende at SAS markedsfører mulighetene for gode transfermuligheter videre ut i Skandinavia fra Stavanger.

Prisene på denne blir nok ikke de mest rimelige. Er det lov å håpe på at SAS vil åpne for uttak av bonusbilletter på denne ruta? Eller er det litt for mye å håpe på? Og aller sist: Vil SAS vurdere å bygge en lounge på Sola nå?

Var det ikke sagt at en av fordelene med EBD var at man kunne få bonusbilletter på LH dersom det var ledige plasser på ruta? Kommer de til å gjøre unntak for denne?
Dersom man kunne få en slik tur for 100' poeng, ville dette være en god grunn for å kjøre litt MR for Diamond?

Det går bra , de fleste av oss er ikke så stressede at vi ikke ser alternativer i jobbreise modus.

Med den sene avgangstiden er det ingen alternativer før neste morgen likevel. Så ingen grunn til å stresse.

Jaja. alt til sin tid....

Gratulerer SVG. Håper dette går veldig bra!
Skal bli spennende å følge med på dette.

Ser at flyet har en range på 5000nm, der SVG-IAH er 4200nm ifølg denne.
Dukker opp endel tanker rundt dette...

Hva er krav til ekstra reserver osv, sånn i operasjonell stand ?

Er det total wetlease av PrivatAir?

Hvor mange reserver har de av denne typen 737-700-44c ?
Utifra inflight mag så er jo intet oppgitt.

Men hvorfor i allverden skal det være så mange iherdige klokke-reklamer på alle in-flight magz?

Dette burde være en poll på brukerne her: Hvor mange bruker dyre klokker til daglig ?

Last edited:
Back