SQ321
ScanFlyer Gold
Re: SAS skal ha pressekonferanse i SVG - Annonserer SVG-IAH (offisielt)
Veldig spennende av SAS å gjøre dette og håper kundene er med på å få dette til å fungere. Når man ser på den dominerende rollen KLM har hatt i tillegg til LH, og etter hvert BA og til slutt AF så skulle det bare mangle at SAS ikke bare sitter å ser på at high yield markedet spises opp av andre. Dette er tross alt deres eget hjemmemarked, noe de har de beste forutsetningen til å kjenne. I tillegg er dette fornuftig i kampen mot DY. Men jeg klarer ikke unngå og irritere meg over at SAS igjen handler basert på hva konkurrentene gjør og venter til de er presset som mest, akkurat som vi har sett ved div andre ruteåpninger eksempelvis OSL-EWR.
At dette er en rute som har vært vurdert å gå fra CPH kanskje mest om hvor mye politikk det er rundt SAS og ikke minst forankringen (og forventningene..?) i det danske markedet. Uttalelsen til Maersk oppfatter jeg som lite nyansert og navlebeskuende;
Det er greit at man har egne agender og ønsker men hadde kanskje forventet at de hadde bedre overordnet forståelse for den nordiske (les: norske) olje- og offshorebransjen og hva SAS må hensynta i det, tross alt, lille markedet Skandinavia faktisk er.
Med tanke på tall så er 65% av de reisende fra Skandinavia til IAH norkse og primært fra OSL og SVG, derav 80% er forretningsreisende (tilsvarende tall for EWR er 20%). Som SAS sier så ville kanskje OSL vært mer passende ift at markedet er større der men så har SVG en bedre geografisk beliggenhet som blant annet sørger for at de kan fange opp reisende fra ABZ, vestenlig bedre enn OSL. I forhold til billettpriser så var gjennomsnittelig pris fra Norge til IAH $2.081 i 2013. Til sammenligning er tallene for andre USA destinasjoner som følger: IAD $918, SFO $812, ORD$685, LAX $675, EWR $675 og NY $421.
Veldig bra at SAS gjør dette. Og når vi i dag samtidig leser at SAS øker primært på OSL og ARN til USA fra neste vinter så kan det hende vi begynner å se andre holdninger i SAS enn det vi har vært vant til. Tipper det er krefter rundt CPH som ikke liker utviklingen.
Veldig spennende av SAS å gjøre dette og håper kundene er med på å få dette til å fungere. Når man ser på den dominerende rollen KLM har hatt i tillegg til LH, og etter hvert BA og til slutt AF så skulle det bare mangle at SAS ikke bare sitter å ser på at high yield markedet spises opp av andre. Dette er tross alt deres eget hjemmemarked, noe de har de beste forutsetningen til å kjenne. I tillegg er dette fornuftig i kampen mot DY. Men jeg klarer ikke unngå og irritere meg over at SAS igjen handler basert på hva konkurrentene gjør og venter til de er presset som mest, akkurat som vi har sett ved div andre ruteåpninger eksempelvis OSL-EWR.
At dette er en rute som har vært vurdert å gå fra CPH kanskje mest om hvor mye politikk det er rundt SAS og ikke minst forankringen (og forventningene..?) i det danske markedet. Uttalelsen til Maersk oppfatter jeg som lite nyansert og navlebeskuende;
A.P. Møller Mærsk er skuffet over, at SAS vælger at lade en ny business-rute til Houston udgå fra Stavanger og ikke fra København. Så kan vi lige så godt flyve med andre selskaber, lyder det fra rederi- og oliekoncernen.
Det er greit at man har egne agender og ønsker men hadde kanskje forventet at de hadde bedre overordnet forståelse for den nordiske (les: norske) olje- og offshorebransjen og hva SAS må hensynta i det, tross alt, lille markedet Skandinavia faktisk er.
Med tanke på tall så er 65% av de reisende fra Skandinavia til IAH norkse og primært fra OSL og SVG, derav 80% er forretningsreisende (tilsvarende tall for EWR er 20%). Som SAS sier så ville kanskje OSL vært mer passende ift at markedet er større der men så har SVG en bedre geografisk beliggenhet som blant annet sørger for at de kan fange opp reisende fra ABZ, vestenlig bedre enn OSL. I forhold til billettpriser så var gjennomsnittelig pris fra Norge til IAH $2.081 i 2013. Til sammenligning er tallene for andre USA destinasjoner som følger: IAD $918, SFO $812, ORD$685, LAX $675, EWR $675 og NY $421.
Veldig bra at SAS gjør dette. Og når vi i dag samtidig leser at SAS øker primært på OSL og ARN til USA fra neste vinter så kan det hende vi begynner å se andre holdninger i SAS enn det vi har vært vant til. Tipper det er krefter rundt CPH som ikke liker utviklingen.