Noen som vet ETOPS-ratingen som kreves på denne ruten? Hvilken rating har denne maskinen?
Ikke uventet at danskene helst ville hatt rute til Houston fra Kasteup.
AP Møller Maersk er ikke glade, melder checkin.dkNaturligvis vil man her i København helst have ruten hertil. Ikke desto mindre synes jeg, at det er et godt initiativ, som jeg håber får succes. Nuvel, Mærsk er store i Danmark, men tror trods alt, at den norske olieindustri skaber flere business-kunder end Mærsk og Dong. Fra Stavanger kan man jo så sikre gode forbindelser videre.
Nuvel, man kan da have et lille håb om, at ruten bliver så stor succes, at når SAS får nye A330 fra næste år, så bruges den ekstra kapacitet til at åbne en rute til København.
Som andre nævner: Det virker sårbart med kun et fly til denne rute. Kunne man på sigt forestille sig, at SAS overtager ruten med egne fly på sigt, og måske åbner endnu en business-rute eller to, så man kan opretholde en lille dedikeret flyflåde til formålet?
Selv om oljeindustrien har æren for den nye ruta, er det geografi som gjorde at SAS' andre USA-rute fra Norge flyr fra Stavanger i stedet for Oslo, forklarte konserndirektør for salg og marked i SAS, Eivind Roald, til Teknisk Ukeblad mandag.
Det er flere kunder fra Oslo, men også en time ekstra flytid fra Houston, noe som ville gitt i korteste laget med tid til å snu flyet.
Nå skal en alltid være forsiktig med å gi noen "stikk tilbake", men for et drøyt år siden var kommentarene til mine argumenter og "forsvar" for disse "Houston-ryktene" høyst bastante og mange, i negativ retning. Sånt skaper selvsagt en morsom debattMen det er ikke fritt for at mange av kommentarene som kom var så negative at en gjerne lurte på hvor dum man kunne være som kunne tro på noe sånt. Og så lurer en til slutt på om en bare er en liten lokalpatriot som har litt lyst til å leke med de store gutta, da hvert eneste argument blir slått i bakken med et smell
![]()
Nå i ettertid, er disse debatter faktisk bare morsom lesning. Til sommeren starter den opp, og uten å være hovmodig - det er jo utrulig stortAt man kan reise fra SVG til USA direkte er nesten ikke til å tro, og eg ønske SAS et stort lykke til! En kan kanskje tro at for dem som ikke kjenner til, eller bor i vårt distrikt - forstår hvor stor oljeindustrien egentlig er, og å sette inn en B737 i den konfig. synes eg er genialt. Selvsagt er den ikke for meg og alle de andre barna i HakkebakkeSkogen - men for dem markedet jo er rettet i mot, så må det være alldeles nydelig.
En B737...? Ja vel, hva er galt med en B737 i mange timer så lenge produktet er lagt opp til så mange timer. Kan ikke se noe annet enn fordeler som forretningsreisende med et fly som tar 44 pax i forhold til forretningsreisende i et widebody med flere hundre pax, selv om man sitter i "egen avdeling"...
Så kom gjerne med personlige meninger, negativt som positivt - men gi det nå en sjans, og døm det heller i etterkant enn i forkant - da har man i alle fall prøvd. Og - eg trur at ledelsen i både flyselskap og oljeindustrien vet hva de holder på med...
H
Ikke uventet at danskene helst ville hatt rute til Houston fra Kasteup.
AP Møller Maersk er ikke glade, melder checkin.dkNaturligvis vil man her i København helst have ruten hertil. Ikke desto mindre synes jeg, at det er et godt initiativ, som jeg håber får succes. Nuvel, Mærsk er store i Danmark, men tror trods alt, at den norske olieindustri skaber flere business-kunder end Mærsk og Dong. Fra Stavanger kan man jo så sikre gode forbindelser videre.
Nuvel, man kan da have et lille håb om, at ruten bliver så stor succes, at når SAS får nye A330 fra næste år, så bruges den ekstra kapacitet til at åbne en rute til København.
Som andre nævner: Det virker sårbart med kun et fly til denne rute. Kunne man på sigt forestille sig, at SAS overtager ruten med egne fly på sigt, og måske åbner endnu en business-rute eller to, så man kan opretholde en lille dedikeret flyflåde til formålet?
Jeg tror ikke vi vil få se SAS med egne BBJ maskiner med det første. Fordelen med å leie inn maskiner på wet-lease er at man kan komme seg ut av forpliktelsene på kort varsel dersom ruten ikke slår til.
Nå er nok ikke ruten så sårbar som det kan se ut til selv med en maskin.
737 er en svært pålitelig maskin med lite nedetid.
Det ligger nok inne i business case'n til SAS at en og annen flight kan innstilles i løpet av året. Da er det andre StarAllience selskaper som kan brukes som back-up for et lite antall pax.
Ser ut som det også skal være SAS-kabinansatte om bord og at noen av disse blir flyttet fra baser i Norge til Houston.
10 timer presset inni en 737-700 maskin... Blir spennendes da..
Iflg. denne artikel bliver det med PrivatAir-crew både i cockpit og kabine: http://www.standby.dk/elleve-procent-friloeb-for-sas/
Om de føler for utvikling av ruta, så står der vel noen fine 345, med 100 biz seter hos en * partner i Asia.
Det skal også være SAS-ansatte om bord.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.