Synd. Nå blir det nok mange "I told you so".
Jeg må faktisk si at jeg synes litt synd på SAS her. De kunne ikke vært mer uheldig med tidspunktet for oppstart av denne ruten. Da startet opp i slutten av august i fjor og få dager etter så faller oljeprisen fra over $100 til det halve. Alle oljeselskapene stanser prosjekter, utviklingsarbeid osv. og det sies opp massevis av folk.
Houston-ruta har jo vært etterspurt i "alle år" - og mens oljeprisen var høy og det var masse penger å tjene så var det bra med trafikk mellom Norge og Houston. Nå er det mye mindre.
Nå skal det sies at det skal starte opp noen prosjekter - Snorre C skal gå i Houston og Peregrino 2 skal nok også dit. Men det er åpenbart ikke nok til å gjøre ruten profitabel.
Men SAS hadde uflaks her...
Men SAS hadde uflaks her...
De var vel snarere for sent ute.....igjen![]()
SK901 var i utgangspunktet kun i sommersesongen.SK901 går vel heller ikke hver dag i vintersesongen? Dette her må jo bli en ettermiddagsavgang mellom SK909 og SK901....
Med tanke på flyttingen de gjør nå, for å minimere skaden av innleien, vil SAS klare å fylle 86 ekstra seter daglig på EWR? SK901 går vel heller ikke hver dag i vintersesongen? Dette her må jo bli en ettermiddagsavgang mellom SK909 og SK901....
Noen mener at produktet ombord ikke kunne konkurrere med andre selskapers business class på en wide body. Det var vel kanskje heller ikke intensjonen. Det store konkurransefortrinnet her var jo å kunne fly direkte fra en "provinsby" til det store utland, uten flybytter. Jeg syntes service og komfort på denne maskinen var utmerket, jeg sov og spiste godt, og fikk en opplevelse av å fly business jet. For ikke å snakke om hvor fantastisk herlig og enkelt det var å fly direkte fra Stavanger, og enda bedre; når man skulle hjem.
Dette endrer seg derimot ganske betraktelig med den bruken SAS tenker på nå. Det vil jo bli noe trangere ombord med 86 seter, de fasilitetene 44 delte på, skal nå deles på det dobbelte. Og skulle jeg flydd C-klasse fra København, og det stod mellom en ny kabin på en 330, eller på en 737 noen timer senere, så hadde jeg nok valgt det første.
Konkurransefortrinnet for SK951 har med andre ord vært at det finnes ingen identiske alternativ, alle alternativ innbefatter mellomlandinger.
... Jeg bare ler... Jeg er nok ikke alene om å kunne se at dette aldri ville gå.
Tåpelig utsagn!
Stor honnør til SAS for å satse, og som flere andre har påpekt før meg;
denne kunne absolutt vært liv laga; men timingen nå var beklageligvis
uheldig. Hadde virkelig unnet SAS, at denne hadde vært bærekraftig.
Tenker en viss dansk nettside godter seg bra nå ja, patetisk..
For det andre var det helt feil å starte i Stavanger. Olje-norge er mye mer enn Stavanger, og det ville vært lettere å fange opp alle Houston-reisende fra hele Norge, (i hovedsak vestlandet, sørlandet og østlandet) dersom man hadde fløyet fra OSL. Slik det er i dag er KLM et bedre alternativ for veldig mange som bor i nærheten av byer der man har tidlige avganger til AMS slik at man rekker Houston-avgangen der.
Jeg vet at det er mye "hva var det jeg sa" akkurat nå, men jeg tar likevel sjansen på å nevne at jeg allerede fra dag en mente at SAS gjorde to feil med denne satsingen. For det første skulle de brukt en maskin med både biz og turistklasse slik at de kunne fanget opp kunder som ikke reiser business og som - det være seg som forretningsreisende eller privatperson - også kunne brukt Houston som hub til andre destinasjoner i sørlige USA, samt mellom- og søramerika.