SAS starter SVG-IAH - Legges ned Oct2015

Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt) - Legges ned Oct2015

Kommer de faktisk til å tjene penger på CPH-EWR. Eller var dette den "billigste" løsningen for resten av kontrakten?
 
Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt) - Legges ned Oct2015

Jeg må faktisk si at jeg synes litt synd på SAS her. De kunne ikke vært mer uheldig med tidspunktet for oppstart av denne ruten. Da startet opp i slutten av august i fjor og få dager etter så faller oljeprisen fra over $100 til det halve. Alle oljeselskapene stanser prosjekter, utviklingsarbeid osv. og det sies opp massevis av folk.

Houston-ruta har jo vært etterspurt i "alle år" - og mens oljeprisen var høy og det var masse penger å tjene så var det bra med trafikk mellom Norge og Houston. Nå er det mye mindre.

Nå skal det sies at det skal starte opp noen prosjekter - Snorre C skal gå i Houston og Peregrino 2 skal nok også dit. Men det er åpenbart ikke nok til å gjøre ruten profitabel.

Men SAS hadde uflaks her...
 
Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt) - Legges ned Oct2015

Jeg må faktisk si at jeg synes litt synd på SAS her. De kunne ikke vært mer uheldig med tidspunktet for oppstart av denne ruten. Da startet opp i slutten av august i fjor og få dager etter så faller oljeprisen fra over $100 til det halve. Alle oljeselskapene stanser prosjekter, utviklingsarbeid osv. og det sies opp massevis av folk.

Houston-ruta har jo vært etterspurt i "alle år" - og mens oljeprisen var høy og det var masse penger å tjene så var det bra med trafikk mellom Norge og Houston. Nå er det mye mindre.

Nå skal det sies at det skal starte opp noen prosjekter - Snorre C skal gå i Houston og Peregrino 2 skal nok også dit. Men det er åpenbart ikke nok til å gjøre ruten profitabel.

Men SAS hadde uflaks her...

Samtidig utgjør vel besparelsen på billigere drivstoff når man ser konsernet under ett langt mer enn tapet på denne ruten.
 
Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt) - Legges ned Oct2015

De var vel snarere for sent ute.....igjen:(

Enig...

Det var naturligvis vanskelig å forutse disse omstendighetene, men det er ikke til å stikke under en stol at SK ofte pleier å bomme på timing.
 
Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt) - Legges ned Oct2015

Med tanke på flyttingen de gjør nå, for å minimere skaden av innleien, vil SAS klare å fylle 86 ekstra seter daglig på EWR? SK901 går vel heller ikke hver dag i vintersesongen? Dette her må jo bli en ettermiddagsavgang mellom SK909 og SK901....

Noen mener at produktet ombord ikke kunne konkurrere med andre selskapers business class på en wide body. Det var vel kanskje heller ikke intensjonen. Det store konkurransefortrinnet her var jo å kunne fly direkte fra en "provinsby" til det store utland, uten flybytter. Jeg syntes service og komfort på denne maskinen var utmerket, jeg sov og spiste godt, og fikk en opplevelse av å fly business jet. For ikke å snakke om hvor fantastisk herlig og enkelt det var å fly direkte fra Stavanger, og enda bedre; når man skulle hjem.
Dette endrer seg derimot ganske betraktelig med den bruken SAS tenker på nå. Det vil jo bli noe trangere ombord med 86 seter, de fasilitetene 44 delte på, skal nå deles på det dobbelte. Og skulle jeg flydd C-klasse fra København, og det stod mellom en ny kabin på en 330, eller på en 737 noen timer senere, så hadde jeg nok valgt det første.
Konkurransefortrinnet for SK951 har med andre ord vært at det finnes ingen identiske alternativ, alle alternativ innbefatter mellomlandinger.
 
Last edited:
Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt) - Legges ned Oct2015

SK901 går vel heller ikke hver dag i vintersesongen? Dette her må jo bli en ettermiddagsavgang mellom SK909 og SK901....
SK901 var i utgangspunktet kun i sommersesongen.
Ruten skulle sluttet i september.
 
Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt) - Legges ned Oct2015

Hvilket crew skal fly denne ruten? Det er vel noe med at man ikke kan fly med wetlease-crew til USA i mer enn ett år. Men ettersom dette er en ny rute, så kan vel SAS benytte PrivateAir-crewet et år til?
 
Last edited:
Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt) - Legges ned Oct2015

Jeg synes SAS skal ha honnør og skryt for å ville satse på denne ruten med dette konseptet. Enig i at de nok kom vel sent i gang, men etter min mening signaliserer dette en litt ny og mer spenstig giv (resultat av litt "nytt blod" i ledelsen kanskje) fra et historisk sett litt baktungt og overformelt selskap. You win some and loose some.... Positivt satset SAS!! - selvom det ikke gikk denne gangen.

Espen
 
Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt) - Legges ned Oct2015

Med tanke på flyttingen de gjør nå, for å minimere skaden av innleien, vil SAS klare å fylle 86 ekstra seter daglig på EWR? SK901 går vel heller ikke hver dag i vintersesongen? Dette her må jo bli en ettermiddagsavgang mellom SK909 og SK901....

Noen mener at produktet ombord ikke kunne konkurrere med andre selskapers business class på en wide body. Det var vel kanskje heller ikke intensjonen. Det store konkurransefortrinnet her var jo å kunne fly direkte fra en "provinsby" til det store utland, uten flybytter. Jeg syntes service og komfort på denne maskinen var utmerket, jeg sov og spiste godt, og fikk en opplevelse av å fly business jet. For ikke å snakke om hvor fantastisk herlig og enkelt det var å fly direkte fra Stavanger, og enda bedre; når man skulle hjem.
Dette endrer seg derimot ganske betraktelig med den bruken SAS tenker på nå. Det vil jo bli noe trangere ombord med 86 seter, de fasilitetene 44 delte på, skal nå deles på det dobbelte. Og skulle jeg flydd C-klasse fra København, og det stod mellom en ny kabin på en 330, eller på en 737 noen timer senere, så hadde jeg nok valgt det første.
Konkurransefortrinnet for SK951 har med andre ord vært at det finnes ingen identiske alternativ, alle alternativ innbefatter mellomlandinger.

Sas fløj oprindelig kun 1 dagligt til EWR i vintersæsonen, så den skal flyve sk901/902 til vinter. Det er også samme tider
 
Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt) - Legges ned Oct2015

Trist, men slik tallene stupte etter sommerferien var ikke dette noen bombe. Fant setene veldig gode å sove i, og i motsetning til A330'en med ny kabin sov jeg godt i 5-6 timer.
 
Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt) - Legges ned Oct2015

Jaja, dessverre ikke uventet etter at oljeprisene ramlet så langt ned og aktiviteten hos de potensielle kundene på ruten ble så redusert.
Får trøste meg med en siste tur over der med 737 på torsdag som kommer ;-)
 
Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt)

... Jeg bare ler... Jeg er nok ikke alene om å kunne se at dette aldri ville gå.

Tåpelig utsagn!

Stor honnør til SAS for å satse, og som flere andre har påpekt før meg;
denne kunne absolutt vært liv laga; men timingen nå var beklageligvis
uheldig. Hadde virkelig unnet SAS, at denne hadde vært bærekraftig.

Tenker en viss dansk nettside godter seg bra nå ja, patetisk..
 
Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt)

Tåpelig utsagn!

Stor honnør til SAS for å satse, og som flere andre har påpekt før meg;
denne kunne absolutt vært liv laga; men timingen nå var beklageligvis
uheldig. Hadde virkelig unnet SAS, at denne hadde vært bærekraftig.

Tenker en viss dansk nettside godter seg bra nå ja, patetisk..

Jeg vet at det er mye "hva var det jeg sa" akkurat nå, men jeg tar likevel sjansen på å nevne at jeg allerede fra dag en mente at SAS gjorde to feil med denne satsingen. For det første skulle de brukt en maskin med både biz og turistklasse slik at de kunne fanget opp kunder som ikke reiser business og som - det være seg som forretningsreisende eller privatperson - også kunne brukt Houston som hub til andre destinasjoner i sørlige USA, samt mellom- og søramerika.

For det andre var det helt feil å starte i Stavanger. Olje-norge er mye mer enn Stavanger, og det ville vært lettere å fange opp alle Houston-reisende fra hele Norge, (i hovedsak vestlandet, sørlandet og østlandet) dersom man hadde fløyet fra OSL. Slik det er i dag er KLM et bedre alternativ for veldig mange som bor i nærheten av byer der man har tidlige avganger til AMS slik at man rekker Houston-avgangen der.
 
Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt)

For det andre var det helt feil å starte i Stavanger. Olje-norge er mye mer enn Stavanger, og det ville vært lettere å fange opp alle Houston-reisende fra hele Norge, (i hovedsak vestlandet, sørlandet og østlandet) dersom man hadde fløyet fra OSL. Slik det er i dag er KLM et bedre alternativ for veldig mange som bor i nærheten av byer der man har tidlige avganger til AMS slik at man rekker Houston-avgangen der.

Selvfølgelig er oljenorge større en Stavanger alene, men det er likevel norges oljehovedstad. Et tilbud fra Oslo ville ikke vært særlig attraktivt for selskaper i Stavanger som allerede hadde gode connections i AMS og LHR. Det eneste som virkelig kunne konkurrere der var en direkterute. Synd det ikke gikk.
 
Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt) - Legges ned Oct2015

De prøvde vel å kapre en del av trafikken mellom ABZ og IAH også, der passet SVG bedre inn vil jeg tro.
 
Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt)

Jeg vet at det er mye "hva var det jeg sa" akkurat nå, men jeg tar likevel sjansen på å nevne at jeg allerede fra dag en mente at SAS gjorde to feil med denne satsingen. For det første skulle de brukt en maskin med både biz og turistklasse slik at de kunne fanget opp kunder som ikke reiser business og som - det være seg som forretningsreisende eller privatperson - også kunne brukt Houston som hub til andre destinasjoner i sørlige USA, samt mellom- og søramerika.


Hva slags fly skulle da flydd ruta?
Du kan neppe sette inn flere seter i den de bruker idag.
Setter man inn en større maskin får man kanskje problem med å ha daglige avganger. Hvilken løsning mener du de burde valgt?

Selv mener jeg SAS gjorde alt riktig, men at de var uheldige med at oljeprisfallet kom rett etter oppstart. Et fall ingen (så vidt jeg vet) forutså. Selv erfarne oljeanalytikere har uttalt "vi ser aldri oljepris under 100 dollar fatet". Nå er prisen 47 dollar.
 
Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt) - Legges ned Oct2015

Trist, det eneste SAS kan klandres for etter min mening er at de ikke startet opp denne tidligere slik at den fikk satt seg ordentlig før nedturen.
 
Back
Top