SAS starter SVG-IAH - Legges ned Oct2015

Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt)

skal med den 14.sept.....
Er der WIFI på denne B737 ???

Hilsen Ole

Det var det jeg også mente, men om man dobler antall betalende , så får man samme sum i bunn, selv om de betaler halvparten[emoji6].
Så trenger ikke ha vært så dårlig butikk allikevel om de viser høy fyllingsgrad .
Men sluttsummen på regnestykket får vi nok ikke vite med det første.
At de selger de til 9990,- kan nok være litt lurt med tanke på litt PR av ruten, med den høye $ prisen så er det vel noen kr å hente på valuta for de som har utganskpunt ifra US. Men så spørs det onde blør andre veien om kostnader betales i $.

Samme omsetning men fordelt på dobbelt så mange passasjerer gir ikke samme resultat. For det første er avgiftene innbakt i prisene. Gitt at de er på ca 3000 (vet ikke eksakt, men det er vel ikke så langt fra sannheten), vil SAS sitte igjen med 7000 for en billett på 10000. For en billett på 20000, vil de sitte igjen med 17000 som er nesten halvannen gang mer. I tillegg vil de ha endel lavere kostnader i form av bevertning om bord.

Samme omsetning men fordelt på dobbelt så mange passasjerer gir ikke samme resultat. For det første er avgiftene innbakt i prisene. Gitt at de er på ca 3000 (vet ikke eksakt, men det er vel ikke så langt fra sannheten), vil SAS sitte igjen med 7000 for en billett på 10000. For en billett på 20000, vil de sitte igjen med 17000 som er nesten halvannen gang mer. I tillegg vil de ha endel lavere kostnader i form av bevertning om bord.

Avgiftene jo jo bare på noen hundrelapper. Nå drar du inn fuel surcharge inn i bildet når du nå kommer til rundt 3000. Dette er "avgifter" som går rett til flyselskapet

Avgiftene jo jo bare på noen hundrelapper. Nå drar du inn fuel surcharge inn i bildet når du nå kommer til rundt 3000. Dette er "avgifter" som går rett til flyselskapet

Poenget er fremdeles gyldig: det er bedre å selge 1 billett til 20k enn 2 til 10k.

Poenget er fremdeles gyldig: det er bedre å selge 1 billett til 20k enn 2 til 10k.

Forsovet enig , men når ikke markedet vil betale 20K, så må man gjøre noe med det. Det er like mange crew ombord, maten er jo peanuts, og de må alikevel ta med seg ekstra. Drivstoff brukes, og må betales.
Så tror de har gjort noe smart med å øke antall ifra (ingen vet) til nesten ovefyllt balje, dog med noe mindre inntekt.
Man kan se om ruta går bra eller dårlig med å følge oljeprisen, say no more.

Forsovet enig , men når ikke markedet vil betale 20K, så må man gjøre noe med det. Det er like mange crew ombord, maten er jo peanuts, og de må alikevel ta med seg ekstra. Drivstoff brukes, og må betales.
Så tror de har gjort noe smart med å øke antall ifra (ingen vet) til nesten ovefyllt balje, dog med noe mindre inntekt.
Man kan se om ruta går bra eller dårlig med å følge oljeprisen, say no more.

Jeg vil anta at andelen av de 44 setene som er betalt med "normalpris" er rimelig konstant, selv med billigbilletter tilgjengelig på en mindre andelen av setene. Jeg reiste sent i Juni på ruta og betalte det jeg vil kalle normalpris (rundt 30k). Dersom man antar at ~20 seter er "normalpris" og disse gir SAS break even (ref E. Roald), så vil alle de andre solgte setene bidra til ren profitt, minus de ekstra variable kostadene, som etter hva jeg forstår er peanuts. Poengbruk vil også bidra positivt for SAS siden da får fjernet utestående forpliktelser.

Markedsføringsmessig gir det blest om ruta, men det er fare for at den oppfattes som en billigrute. Men det er vel en vurdering SAS har tatt.

Slik jeg ser det så er dette en god kortsiktig strategi i måneder med lavt belegg.

Det er soleklart at Oslo-Atlanta er det eneste som er gangbart. :p

Nei, dette er ikke lett. Kan liksom ikke se at det er noen alternativer som peker seg ut. SK901/902 har vel heller ikke peket seg ut med spesielt høy C-klasse load. En sen avgang fra OSL kunne kanskje vært en mulighet, men tror ikke returtidene ville vært spesielt populære ..

Som Someone sier så er Standby/Takeoff noe mindre propagandapreget enn Check-In bloggen. Uansett så er tror jeg en nedleggelse er rett rundt hjørnet, dersom de ikke ser forbedret booking etter at LH og AF trekker seg ut.

Men jeg har større utfordringer med å se hvor maskinen skal settes inn for å begrense tapet..... Denne maskinen forsvinner nok så snart kontrakten utløper.

Nå som AF´s SVG-CDG og LH´s SVG-FRA er borte, er viktige konkurrenter på strekningen borte, så de bør absolutt opprettholde ruten litt lenger og se om de klarer hente kunder som normalt flyr via AMS og LHR til Houston.

Hørte noen innen SAS snakket på at det var aktuelt å sette inn PrivateAir B737-700maskinen på CPH-BOS.

Hvis SVG-IAH nedlægges,hvilket det jo tyder på at den bliver, ja så er der jo stadig et års tid tilbage af leasen på flyet...Kunne den udnyttes til noget andet ?? OSL-EWR all C f.ex, er det en mulighed...? Ja det tror da nok, hvis man skal tor de mange tråde om hvor mange nordmænd der ALDRIG kunne finde på at rejse på M
Hilsen Ole

Er jo bare tragisk det som skjer i Stavanger området.
Kjører jo taxi her som sikkert noen vet, og her skjer bare null niks.
Så klart det går utover alle flyruter, bortsett fra Wizz, tror eg

Jeg tror egentlig dette er et forsøk fra SAS på å presse bedriftene som bruker ruten. Nå har man sett at ruten funker, den gir besparelse på tid og kvaliteten er god. Ettersom lufthansa skal slutte å fly fra Sola er dette et godt utspill fra SAS mot oljebedriftene i regionen.

De får nok sette den inn på OSL-LPA så det går an å få seg en anstendig chartertur.... ;)

De får nok sette den inn på OSL-LPA så det går an å få seg en anstendig chartertur.... ;)

Kanskje ikke så dumt? Charterselskapene melder jo om at folk er ivrige etter å kjøpe seg opp til premiumseter... Det er vel nå mest spørsmål om å finne den bruken man taper minst mulig penger på ..

Det er vel nå mest spørsmål om å finne den bruken man taper minst mulig penger på ..

Det er vel ikke helt umulig at det mest lønnsomme er å fortsette å fly ruta med tap, i stedet for å tape enda mer på alternativene.

Back