Re: SAS starter SVG-IAH (Offisielt)
Akkurat som Clarion Hotel Energy, som åpnet samtidig med Houston-ruten, er SAS ekstremt uheldig med timingen på denne ruten. Ruten er sannsynligvis kostnadsberegnet ut fra en tid da markedet var i en sterk vekt, med økte leveranser både til norsk sokkel og internasjonalt. Ruten ville aldri blitt satt i gang i dag. Oljeprisfallet og et høyt kostnadsnivå har skapt store lønnsomhetsutfordringer i petroleumsnæringen. Operatørselskapene kutter i investeringer og leting, forskyver aktivitet ut i tid og setter i gang kostnadsreduksjonsprogrammer. Dette fører til færre oppdrag og oppgaver å konkurrere om for leverandørindustrien, som rapporterer om overkapasitet, prispress, nedbemanning og utflagging. Dette kommer bare til å fortsette.
Når det er sagt, så betyr ikke en slik nedgangskonjunktur at det ikke kan være marked for 88 seter mellom Stavanger og Houston seks ganger i uken. Aktivitetsnivået er fortsatt høyt, og mange felt er under utbygging og nylig satt i drift. Næringen kommer til å være Norges største målt i verdiskaping, eksportverdier, investeringer og inntekter i mange tiår. Men det er nesten forstemmende hvordan SAS (og en del andre) så til de grader bommet på timingen.
Da jeg fløy fra Stavanger til Oslo her om dagen var det en del passasjerer om bord som hadde vært med Houston-ruten.