SAS sommerprogram 2025 bekreftede nyheter/endringer

Trygt å reise til Beirut om dagen altså??

Nope. Utenriksdepartementet fraråder alle reiser til Libanon som ikke er strengt nødvendige.

Merkelig av SAS å kjøre denne, og interessant at det er marked for både SAS og MEA å kjøre CPH-BEY
 
Markedet behøver jo ikke kun at være solhungrende skandinaver.
Det anslås at der bor ca. 24.000 personer af palæstinensisk herkomst i Danmark.

Men mon ikke der også kommer noget codeshare med MEA for videre forbindelse til andre lande i regionen?
 
Det ser også ut til at siste bølgen ut fra CPH nå med S25 programmet blir flyttet fra 20-21 tiden til 23. De fleste av avgangene som hittil har gått i 20-21 tiden blir nå flyttet 2 timer senere, som gjør at de vil lande på destinasjonen etter midtnatt.
I morgen søn 30/3 (første dag i S25) så går følgende ruter fra CPH etter kl 22:
TLL,PLQ,KRS,GDN,ARN,OSL,POZ,BGO,TRD,GOT,BLL,AAL,AAR og BKK (eneste longhaul).
Inn til den bølgen (med ankomst mellom kl 20-22.30) kommer:
OSL (x2), ARN (x2), DUB, SVG, HAJ, WRO, GDN, BGO, HAM, WAW, TRD, LHR (x2), AMS, HEL, BCN, GOT, ATH, CDG, MXP, ZRH, ABZ, BLQ og MAN. (Typiske "Syden ank" er ikke tatt med).
Hittil er det vel bare GDN, TRD, ARN, OSL og BKK som har gått så sent.

SAS og CPH må vel med denne endringen ha Europas seneste bølge for intra- Europa flygninger.
 
Last edited:
Det ser også ut til at siste bølgen ut fra CPH nå med S25 programmet blir flyttet fra 20-21 tiden til 23. De fleste av avgangene som hittil har gått i 20-21 tiden blir nå flyttet 2 timer senere, som gjør at de vil lande på destinasjonen etter midtnatt.
I morgen søn 30/3 (første dag i S25) så går følgende ruter fra CPH etter kl 22:
TLL,PLQ,KRS,GDN,ARN,OSL,POZ,BGO,TRD,GOT,BLL,AAL,AAR og BKK (eneste longhaul).
Inn til den bølgen (med ankomst mellom kl 20-22.30) kommer:
OSL (x2), ARN (x2), DUB, SVG, HAJ, WRO, GDN, BGO, HAM, WAW, TRD, LHR (x2), AMS, HEL, BCN, GOT, ATH, CDG, MXP, ZRH, ABZ, BLQ og MAN. (Typiske "Syden ank" er ikke tatt med).
Hittil er det vel bare GDN, TRD, ARN, OSL og BKK som har gått så sent.

SAS og CPH må vel med denne endringen ha Europas seneste bølge for intra- Europa flygninger.

Det virker som det gjenbygger litt gammel nettverk, med langt flere night stops enn før.

Men litt fritt fra en litt gammel hukommelse, så hadde vel endel av de skandinaviske destinasjonene en veldig sen avgang i "gamle dager", som nå kommer tilbake?
 
Det virker som det gjenbygger litt gammel nettverk, med langt flere night stops enn før.

Men litt fritt fra en litt gammel hukommelse, så hadde vel endel av de skandinaviske destinasjonene en veldig sen avgang i "gamle dager", som nå kommer tilbake?
Nå er jeg ikke den eldste (alder) her i forumet, så jeg kan nok ikke si så mye om hva som har vært før eller ikke, men husker på 2010-tallet at det var fly til ARN, OSL, BGO, SVG, GOT, AAL og BLL i 23 tiden, men de var vel som regel i tillegg til de som gikk i 21 tiden som var vel siste hovedbølgen. Man hadde da 2 CPH fly som hadde nattstopp ute (på slutten ble siste BGO og SVG vel flydd omvendt av SAS "Norge").
Det som nå ser ut til å skje (har tatt enkelte rutesøk i mai) så flyttes hovedtyngden av kveldsbølgen til kl 23.
 
Last edited:
Det ser også ut til at siste bølgen ut fra CPH nå med S25 programmet blir flyttet fra 20-21 tiden til 23. De fleste av avgangene som hittil har gått i 20-21 tiden blir nå flyttet 2 timer senere, som gjør at de vil lande på destinasjonen etter midtnatt.
I morgen søn 30/3 (første dag i S25) så går følgende ruter fra CPH etter kl 22:
TLL,PLQ,KRS,GDN,ARN,OSL,POZ,BGO,TRD,GOT,BLL,AAL,AAR og BKK (eneste longhaul).
Inn til den bølgen (med ankomst mellom kl 20-22.30) kommer:
OSL (x2), ARN (x2), DUB, SVG, HAJ, WRO, GDN, BGO, HAM, WAW, TRD, LHR (x2), AMS, HEL, BCN, GOT, ATH, CDG, MXP, ZRH, ABZ, BLQ og MAN. (Typiske "Syden ank" er ikke tatt med).
Hittil er det vel bare GDN, TRD, ARN, OSL og BKK som har gått så sent.

SAS og CPH må vel med denne endringen ha Europas seneste bølge for intra- Europa flygninger.

Ehhhh Aalborg og Aarhus. Samt Göteborg har i mange mange år fløjet med en klokken 23.00 afgang ligeså. Disse nævnes ikke i "hittil er det vel bare"
 
SK4890 hadde pre covid avgangstid 2250 fra CPH til BGO og ble da betjent av norsk produksjon. Mye 736, men har vært med på 738 ved noen tilfeller også.

Denne kom inn som SK4891(eller 89) fra BGO med avgangstid 2100.

Sist sommer og kommende sommer er det avgangstid 2300 fra CPH som SK2874.
 
SAS og CPH må vel med denne endringen ha Europas seneste bølge for intra- Europa flygninger.

Handler vel mest om geografi. Jeg tipper SAS har tenkt at den bølgen inn til CPH ikke er verdt så mye om man ikke har bra med nettverk ut på kvedstid også. Når det tar lenger tid å fly opp fra Italia og Sveits enn KLM trenger til AMS så blir siste bølge følgelig også senere. SAS går all in nå, så får vi se om folk synes de tidene blir for drøye
 
Handler vel mest om geografi. Jeg tipper SAS har tenkt at den bølgen inn til CPH ikke er verdt så mye om man ikke har bra med nettverk ut på kvedstid også. Når det tar lenger tid å fly opp fra Italia og Sveits enn KLM trenger til AMS så blir siste bølge følgelig også senere. SAS går all in nå, så får vi se om folk synes de tidene blir for drøye
Er enig med deg her og ser den.
Som du nevner blir det spennende om den sene bølgen blir suksess eller om folk synes den blir for drøy. Personlig synes jeg 23 blir litt i det seneste laget, spesielt når siste SVG fly før det går kl 17. Tilsvarende ser ut til å være gjeldende for de fleste andre destinasjonene i 23 bølgen.
 
Det ser også ut til at siste bølgen ut fra CPH nå med S25 programmet blir flyttet fra 20-21 tiden til 23. De fleste av avgangene som hittil har gått i 20-21 tiden blir nå flyttet 2 timer senere, som gjør at de vil lande på destinasjonen etter midtnatt.
I morgen søn 30/3 (første dag i S25) så går følgende ruter fra CPH etter kl 22:
TLL,PLQ,KRS,GDN,ARN,OSL,POZ,BGO,TRD,GOT,BLL,AAL,AAR og BKK (eneste longhaul).
Inn til den bølgen (med ankomst mellom kl 20-22.30) kommer:
OSL (x2), ARN (x2), DUB, SVG, HAJ, WRO, GDN, BGO, HAM, WAW, TRD, LHR (x2), AMS, HEL, BCN, GOT, ATH, CDG, MXP, ZRH, ABZ, BLQ og MAN. (Typiske "Syden ank" er ikke tatt med).
Hittil er det vel bare GDN, TRD, ARN, OSL og BKK som har gått så sent.

SAS og CPH må vel med denne endringen ha Europas seneste bølge for intra- Europa flygninger.


SVG faar og ARR 0015 fra idag av.
Litt rart at de, iallefall for SVG sin del kommer etter midnatt, husker jeg ikke feil er der vel natttilleg mellom 00-06
 
Er enig med deg her og ser den.
Som du nevner blir det spennende om den sene bølgen blir suksess eller om folk synes den blir for drøy. Personlig synes jeg 23 blir litt i det seneste laget, spesielt når siste SVG fly før det går kl 17. Tilsvarende ser ut til å være gjeldende for de fleste andre destinasjonene i 23 bølgen.
Ja, vi tenker veldig likt her. Satt akkurat og så på retur fra en alpetur i april.
ZRH-CPH-BGO med SK, 20:25-00:20, 1556kr for Go Light
ZRH-AMS-BGO med KL, 17:35-22:50 2320kr for Light.

SK har jo altså kortere connection tid (for de som liker det) og lavere priser, men må jo si at tidene er klart i favør KL. Ikke bare føles det sent ut å lande på BGO 00:20, men kollektivtilbudet til der jeg bor går ikke så sent. Det tipper jeg gjelder for flere rundt om i Europa også.

Edit: en ting som dog er veldig fint er at man kunne flydd via OSL, med tidene 14:00-17:50. Det er jo veldig kurant. Til sammen synes jeg SK og KL har attraktive tilbud, men tipper mange ville gått for KL alternativet her ja
 
Last edited:
Jettime maskinen ser ut til å gjøre en del opptredener på CPH-BGO.

Det er kanskje verdt å merke seg at det stadig øker med Airbuser på denne ruten. Det er stort sett bare SK2862/2865 som har gått fast med Airbuser, med untak av lørdager. Men nå ser det til å være en del Airbus(eller Jettime) også på en del andre avganger.
 
SVG faar og ARR 0015 fra idag av.
Litt rart at de, iallefall for SVG sin del kommer etter midnatt, husker jeg ikke feil er der vel natttilleg mellom 00-06
Startavgift på en E195 er 4641,-
Natt-tillegget dukker opp på både landing og avgang ifølge forskriften (jeg visste det var sånn på avgang, men landing var news for meg!), og er 50% av startavgiften. Så en landing etter midnatt koster faktisk 2320,- for en 51 tonns E195 vs landing kl 23:59..!
Blir penger av det også!

(Forutsatt at jeg har lest det riktig..)
Avinor Charges
Forskrift om avgifter for bruk av lufthavner drevet av Avinor AS
 
Nope. Utenriksdepartementet fraråder alle reiser til Libanon som ikke er strengt nødvendige.

Merkelig av SAS å kjøre denne, og interessant at det er marked for både SAS og MEA å kjøre CPH-BEY

Markedet behøver jo ikke kun at være solhungrende skandinaver.
Det anslås at der bor ca. 24.000 personer af palæstinensisk herkomst i Danmark.

Men mon ikke der også kommer noget codeshare med MEA for videre forbindelse til andre lande i regionen?

Et element her er også Syria. Når regimet der fallt er det mange som nok ønsker besøke slektninger de ikke har sett på lenge, og da er Beirut en viktig inngangsport.
 
Da var CPH-EVE-CPH i gang fra i dag. SE-RUF som tok debuten på SK2494/2495

5217bebc83ca6ba1f0cb1c8196210259.jpg
 
Back
Top