SAS sommerprogram 2025 bekreftede nyheter/endringer

Mulig det er diskutert tidligere, men er det plass til noe særlig norsk laks i buken på A321LR ut fra OSL?

Svært begrenset. Og det skal ikke så mye til for at det blir vektbegrensninger, så et element av risk for perishable cargo vil det alltid være ...
 
Svært begrenset. Og det skal ikke så mye til for at det blir vektbegrensninger, så et element av risk for perishable cargo vil det alltid være ...

A321LR med ekstra fueltanks gir en del begrensinger på ihvertfall volum.
35% av A321 volumet går til fuel tanks. (jeg tenker av 10 kontainer-posisjoner på A321, går 3.5 av disse til ekstra fuel tanks).
Så er bag prioritert i forhold til cargo, som sloss om siste restplass (post, laks, krabber)...
 
Betyr dette at laks og annen sjømat vestover ikke er så viktig for SAS lenger? Jeg kjenner ikke til hvor stort volumet er i dag, men tidligere gikk det jo noen tonn over dammen. Det drypper kanskje noe på Norse og andre (RFS via annen hub i Nord-Europa) hvis SAS opprettholder A321LR på USA-rutene i tiden fremover.
 
Betyr dette at laks og annen sjømat vestover ikke er så viktig for SAS lenger? Jeg kjenner ikke til hvor stort volumet er i dag, men tidligere gikk det jo noen tonn over dammen. Det drypper kanskje noe på Norse og andre (RFS via annen hub i Nord-Europa) hvis SAS opprettholder A321LR på USA-rutene i tiden fremover.

Det kan enkelt truckes til CPH og ARN. Kjipt for OSL, men spiller ikke så stor rolle for verken SAS eller laksen.
 
Noen som har en idé om hvordan SAS skal få point-to-point paxen til det store eplet på EWR-maskinen slik at det blir plass til transfer-folket på JFK? En ting er jo å tenke det i praksis, men den jevne passasjer tenker jo ikke over det. Antar de priser det slik at JFK maskinen er mye dyrere om du søker OSL-NYC, men finnes det andre strategier?
 
Nordmenn ser bare 'New York'. New York'ere ser litt annerledes på det, og JFK's cachement area er gedigent. Samme med Newark.
 
A321LR med ekstra fueltanks gir en del begrensinger på ihvertfall volum.
35% av A321 volumet går til fuel tanks. (jeg tenker av 10 kontainer-posisjoner på A321, går 3.5 av disse til ekstra fuel tanks).
Så er bag prioritert i forhold til cargo, som sloss om siste restplass (post, laks, krabber)...

A321LR kan vel ta 3 ekstra drivstofftanker, men vet ikke om SAS har montert alle 3?
 
Flere langruter får nogle ændrede rutertider fra næste år:

SK925 CPH-IAD 17:30-19:59 A359
SK926 IAD-CPH 22:05-11:55+1 A359

SK931 CPH-LAX 14:15-16:20 A359
SK932 LAX-CPH 19:30-15:10+1 A359

SK935 CPH-SFO 14:10-16:30 A333
SK936 SFO-CPH 19:40-15:20+1 A333
 
Flere langruter får nogle ændrede rutertider fra næste år:

SK925 CPH-IAD 17:30-19:59 A359
SK926 IAD-CPH 22:05-11:55+1 A359

SK931 CPH-LAX 14:15-16:20 A359
SK932 LAX-CPH 19:30-15:10+1 A359

SK935 CPH-SFO 14:10-16:30 A333
SK936 SFO-CPH 19:40-15:20+1 A333

Er 350 så mye raskere enn 330? Ville jo i utgangspunktet tro at CPH-SFO hadde kortere flytid enn CPH-LAX…
 
Er 350 så mye raskere enn 330? Ville jo i utgangspunktet tro at CPH-SFO hadde kortere flytid enn CPH-LAX…

Ja, det er den. En A350 har en gennemsnitlig cruisehastighed, som er omkring 40km/t hurtigere end en A330. Mach 0.85 mod Mach 0.82
 
Er 350 så mye raskere enn 330? Ville jo i utgangspunktet tro at CPH-SFO hadde kortere flytid enn CPH-LAX…

Fikk nylig endret CPH-LAX og tilbake fra 330 til 350 og 20-25 min kortere flytid.


SK 931 / 28NOV 12:50-15:30 11:40
SK 932 / 09DEC 17:20-13:20 11:00

SK 939 / 28NOV 15:45-18:00 11:15
SK 932 / 09DEC 17:40-13:20 10:40
 
A321LR med ekstra fueltanks gir en del begrensinger på ihvertfall volum.
35% av A321 volumet går til fuel tanks. (jeg tenker av 10 kontainer-posisjoner på A321, går 3.5 av disse til ekstra fuel tanks).
Så er bag prioritert i forhold til cargo, som sloss om siste restplass (post, laks, krabber)...


" Vi tar ikke med cargo" iht en kaptein som flyr denne maskinen.
 
Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

SAS bytter lidt rundt på deres TLL-ruter fra næste sommer.
ARN går fra op til 6x dagligt til 4x. Dog bliver to afgange, inklusiv natstoppet, opgraderet til A320Neo mens de to andre bliver til BRA ATR 72.
Det andet natstop overgår til CPH, som opgraderes fra 3-4 gange om ugen til 2x dagligt.
Den nye CPH-afgang passer med SAS' bølge ud fra CPH om morgenen, og med bølgen til CPH om aftenen.
SK1790 CPH-TLL 22:55-01:25+1
SK1791 TLL-CPH 06:30-07:05

Begge CPH-afgange bliver med CRJ-900
 
Så netto, blir det faktisk økt setekapasitet til TLL neste sommer, med avganger bedre tilpasset feed?
 
Ifølge CPHTraveller, sker der mange opgraderinger omkring kl 23.

3bebae1ed62fd5adcc4eb9d4803a7251.png
 
Ifølge CPHTraveller, sker der mange opgraderinger omkring kl 23.

3bebae1ed62fd5adcc4eb9d4803a7251.png

De øgede frekvenser til ARN og OSL er følgende:
CPH-ARN op til 14x dagligt.
CPH-OSL op til 13x dagligt.

CPH-ARN afgange:
07:00, 08:00, 09:00, 10:05, 12:00, 12:40, 15:35, 16:30, 17:05, 18:00, 19:15, 20:00, 21:00 og 23:00.

ARN-CPH:
06:00, 07:05, 08:00, 09:00, 09:55, 11:30, 13:45, 15:10, 16:00, 17:15, 18:00, 18:30, 19:00 og 21:10.

CPH-OSL:
07:00, 08:05, 08:35, 09:10, 11:45, 13:00, 15:25, 16:10, 16:40, 18:05, 19:05, 21:00 og 23:00.

OSL-CPH:
06:00, 07:10, 09:00, 09:55, 11:00, 13:35, 14:45, 16:10, 17:15, 18:00, 18:30, 19:05 og 20:55
 
Back
Top