SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Litt mer av planen fremover kom frem i går. SAS går ut av chapter 11 på nyåret i 2024. Innen den tid må jo da både retten og de ymse kreditorkomiteene godkjenne avtalen. Ser dog at SAS hevder de ikke vil trengte godkjenning fra aksjonærene.

Deretter skal SAS AB gjennom det svenskene kaller en rekonstruksjonsprosess utover vinteren og våren 2024. Som i realiteten er noe som er nært opp til en konkurs, hvor akjsene i gamle SAS slettes, så aksjonærene taper alt. Kreditorene får 5-20% tilbake, litt avhengig av prioritet
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Vi i Norge er jo vant med milliardprosjekter, bare jernbanesporet i Moss er oppe i over 20 milliarder, er ikke den summen som AK-KL og andre investorer går inn med, et billig kjøp for et helt flyselskap ?
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Vi i Norge er jo vant med milliardprosjekter, bare jernbanesporet i Moss er oppe i over 20 milliarder, er ikke den summen som AK-KL og andre investorer går inn med, et billig kjøp for et helt flyselskap ?


Billig på samme måte som mobiltelefon til 1 krone?
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Apollo står heller ikke tomhendte tilbake, selv om de tapte budrunden. SAS må nå ut med $90 mill i renter til DiP-lånet de ga.

Og som nevnt i en annen tråd kommer A330-300 maskinen LN-RKR tilbake siden SAS har signert en ny leasingkontrakt på denne
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Apollo står heller ikke tomhendte tilbake, selv om de tapte budrunden. SAS må nå ut med $90 mill i renter til DiP-lånet de ga.

Og som nevnt i en annen tråd kommer A330-300 maskinen LN-RKR tilbake siden SAS har signert en ny leasingkontrakt på denne

Er det andre langdistansefly en kan forvente at kommer tilbake?
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Apollo gir seg tydeligvis ikke uten kamp

https://e24.no/naeringsliv/i/APyvmE/ny-sas-dramatikk-budtaper-vil-stoppe-kritisk-utbetaling

Den tapende budgiveren Apollo prøver å stoppe SAS fra å betale ut 33 millioner kroner til de som vant budkampen. SAS hevder utbetalingen er helt kritisk for å kunne fortsette forhandlingene med budvinnerne.

Dog føler jeg artikkelen fremstår det å være litt mer kritisk enn det her, og selvsagt overdriver både SAS og Apollo sin argumentasjon her. Det er jo endel av gamet....
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Er det andre langdistansefly en kan forvente at kommer tilbake?

Måske SE-RSC. Aftalen med China Airlines gik i vasken. SE-RSB er afsat til Malaysia.

Ifølge checkin.dk så skal SE-RSA forlade SAS i oktober (bag betalingsmur). Hvad er op og ned? Jf. SAS trafikprogram for vinteren 2024 så planlægges der produktion med mindst 4 A350.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Apollo gir seg tydeligvis ikke uten kamp

https://e24.no/naeringsliv/i/APyvmE/ny-sas-dramatikk-budtaper-vil-stoppe-kritisk-utbetaling



Dog føler jeg artikkelen fremstår det å være litt mer kritisk enn det her, og selvsagt overdriver både SAS og Apollo sin argumentasjon her. Det er jo endel av gamet....


Betalingen skal være godkjent, og Apollo fikk ikke medhold her

https://finans.dk/erhverv/ECE16503027/forsoegt-standset-sas-faar-godkendt-kritisk-udbetaling/

Nu viser retsdokumenter fra USA, at SAS har fået godkendt millionudbetalingen og derved kan fortsætte arbejdet for at sikre selskabets overlevelse.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Bak betalingsmur hos DN, men interessant intervju med flåtesjefen hos SAS

  • Leasingselskapene var ikke villig til å reforhandle leasing avtaler før chapter 11
  • Da SAS gikk inn i chapter 11 løste dette seg og de har nå redusert årlige leasingkostnader med omtrent 1/3 fra 3 til 2 mrd
  • Totalt blir det da 6-7 mrd kroner mindre i leasing gjeld
  • Leasingen er redusert mest på de største flyene, DN anslår ned nærmere 50%
  • I starten av 2022 var planen å redusere longhaulflåten fra 14 til 9 maskiner
  • Planen er 12 longhaulfly neste sommer.
  • På 10 av shorthaulmaskinene har SAS inngått power-by-hour avtaler

https://www.dn.no/luftfart/sas/air-...gte-kraftige-reduksjoner/2-1-1530500?abtest=b

I syv måneder kom SAS' flåtesjef Niklas Hårdänge ingen vei. Da konkursen var et faktum, ble leien på noen av flyene plutselig halvert.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Burde tenke meg til det men ble litt beskymret for A321 maskinene.

Da er det vel LN-RKR som er den 12 maskinen.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Er A350 maskinene lønnsomme for SAS med dagens drift med en så liten flåte som potensielt 3 maskiner?

Men det drypper vel kanskje noen maskiner på SAS fra den nye ordren til KL/AF men det ligger jo en stund frem i tid.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

SAS har haft total 9 A330, men LN-RKH flyver nu hos Air Anka som TC-NYA, så det kan kun blive 8 A330 incl. LN-RKR
/T
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Blir det 9 A330 och 3 A350 till sommaren 2024?
SAS har ikke 9 A330-maskiner. Når LN-RKR kommer tilbake blir det 8 totalt.

Enten må de da lease inn en A330-maskin til slik de gjorde i sommer, ellers må de forlenge lease på SE-RSA.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Jeg blir ikke overrasket om A350 fases ut midlertidig noen år og A330 blir longhaul maskinen i bolaget.
A350 er en dyr maskin i anskaffelse og drift i forhold til A330. Med kun 3 maskiner av denne typen i flåten blir det utfordrende med fornuftig utnyttelse på ruter der A350 er lønnsom.
 
Back
Top