SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Er det noen som vet hvordan det har gått med kapitalinnhentingen? Fristen var vel i går.

SAS skriver at budene nå skal evalueres

https://newsweb.oslobors.no/message/600274

The deadline for potential investors to submit final bids in the equity solicitation process expired on September 25, 2023. SAS will announce the winning bidder or bidders as soon as the evaluation process has been completed.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Hvor lenge kan SAS egentlig holde på slik de gjør nå med tanke på konkursbeskyttelse, tape penger, lete etter nye investorer, o.s.v., o.s.v.

Det er vel bare så vidt de holder seg flytende (eller flyvende), og slik kan de jo ikke holde på i år etter år?
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Hvor lenge kan SAS egentlig holde på slik de gjør nå med tanke på konkursbeskyttelse, tape penger, lete etter nye investorer, o.s.v., o.s.v.

Det er vel bare så vidt de holder seg flytende (eller flyvende), og slik kan de jo ikke holde på i år etter år?
Erm... Meg bekjent er det mye som tyder på at det går helt greit. De har ikke trengt andre halvdel av bro-lånet, og de har hatt en positiv cash-utvikling. Beholdningen er nå på 6,7 milliarder SEK.
Tallene som presenteres hver måned er det ikke så lett å lese, da de ikke har høyde for reduserte kostnader (bla. leasing) som følge av Chapter 11, kostnadene føres dog fortløpende.
De har fått bud fra en eller flere investorer som evalueres nå. Planen er vel å avslutte Chapter 11 i vinter.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Kan det være at en av disse prøver seg uten den danske stat? Ville jo gjort jobben lettere når man skal tjene penger.
 
SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Kan det være at en av disse prøver seg uten den danske stat? Ville jo gjort jobben lettere når man skal tjene penger.


Hvis jeg forstår riktig må de da spytte i alle de 9,5 milliarder, men den danske stat er en av dagens eiere og kunne vel da ha innvendinger.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Det står bare et navn, den andre budgiveren ser ut til å være hemmelig.
- Amerikanske investeringsselskapet Apollo Global Management

Hvis det ikke ble behov for en auksjon, hadde SAS deretter frist til senest torsdag 28. september med å sende en konkursdomstol i USA beskjed om hvilket bud som vant.

Ved behov for en auksjon for å kåre en vinner, har SAS derimot frist helt til torsdag 5. oktober med å fortelle domstolen hvilket bud som vant.

Det faktum at SAS ikke sendte inn noen beskjed til domstolen torsdag, er i seg selv en klar indikasjon på at det nå pågår en auksjon.

I tillegg har Aftenposten fra uavhengige kilder at det er reell budkamp om de nye aksjene.

Hvis SAS holder seg til tidsfristene meldt i amerikanske rettspapirer hvis det ble auksjon, vil denne kunne vare til senest kl. 23.59 mandag 2. oktober amerikansk tid.

Da er det grytidlig tirsdag morgen på SAS hovedkontor utenfor Stockholm.

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/zEJVy4/budkamp-om-sas-to-kjemper-om-aa-bli-storeier
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

SAS innkaller til pressekonferanse om pengejakten tirsdag

Det kriserammede flyselskapet varsler en «statusoppdatering om SAS’ kapitalanskaffelsesprosess» tirsdag klokken 18.00.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Det cirkulerar rykten om att Air France-KLM group skulle vara en budgivare som lagt bud på SAS.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

..rykten om att Air France-KLM group skulle vara en budgivare som lagt bud på SAS.


Grunnen til at nettopp Air France-KLM visstnok er kommet på banen, er de nye restriksjonene på Schiphol der myndighetene begrenser flytrafikken fra dagens 500 000 flyvninger årlig til 440 000 flyvninger og at dette stresser KLM. Dette vil begrense deres mulighet til vekst gjennom å feede reisende fra de Skandinavia til Amsterdam og videre ut i verden.

SAS nederlandske CEO,Ancko van der Werff, har dessuten nettopp ansatt 2 tidligere direktører fra KLM og slikt demper jo ikke akkurat spekulasjonene.


https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=15502
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Air France-KLM er vel også vant til å ha statlige eiere? Selv den danske stat blir vel ganske enkel å ha med å gjøre hvis målestokken er Fransk stat.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Air France-KLM er vel også vant til å ha statlige eiere? Selv den danske stat blir vel ganske enkel å ha med å gjøre hvis målestokken er Fransk stat.


Sent from my iPhone using Tapatalk

På Slack har man en “100%” emoticon, føles som passende her. Desto flere statlig interessenter, desto lettere å spille fem not hverandre også.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Air France-KLM er vel også vant til å ha statlige eiere? Selv den danske stat blir vel ganske enkel å ha med å gjøre hvis målestokken er Fransk stat.

Så er spørsmålet danske vs franske fagforeninger? :stir
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Hva tenker man at Star Alliance vil foreta seg mtp Skandinavia dersom KL/AF virkelig skulle sluke SK?
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Hva tenker man at Star Alliance vil foreta seg mtp Skandinavia dersom KL/AF virkelig skulle sluke SK?

Lufthansa vil kanskje vurdere oppkjøp av Norwegian, men ihvertfall skalere opp Eurowings, samt kanskje økt frekvens og flere destinasjoner fra FRA/MUC.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Spennende tider i møte. Vil jo anta at også LH har sett på mulighetene nå dersom dette er reelt men det er jo en grunn til de ikke har handlet tidligere.

Kanskje en av gigantene heller skulle kjøpt WF før DY kom på banen, hadde jo vært en spennende inngang til det norske markedet men ganske ubetydelig naturligvis mtp resten av skandinavia.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Er det noen konkurransemyndighet som kunne gått inn og stanset et scenario hvor KLM/Air France sluker SAS og innlemmer dem i gruppen? Har ECN myndighet til slikt? Når det gjelder mange norske byer er jo CPH og AMS de eneste gode alternativene for videreforbindelser ut i Europa og resten av verden foruten OSL. Derom SAS blir en del av Air France/KLM vil en jo kunne tenke seg at konkurransen på disse rutene kan bli dårligere.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Er det noen konkurransemyndighet som kunne gått inn og stanset et scenario hvor KLM/Air France sluker SAS og innlemmer dem i gruppen? Har ECN myndighet til slikt? Når det gjelder mange norske byer er jo CPH og AMS de eneste gode alternativene for videreforbindelser ut i Europa og resten av verden foruten OSL. Derom SAS blir en del av Air France/KLM vil en jo kunne tenke seg at konkurransen på disse rutene kan bli dårligere.

Det er veldig innafor Europa kommisjonens mandat, men generelt ser man på bypar når man vurderer konkurransen. Historisk har flere aktører flydd til BGO og SVG og det er ingen etableringshindre for eksempelvis Lufthansa og fly her. Jeg tror IAG ville hatt større problemer knyttet til OSL-LHR. Akkurat AirFrance-KLM tror jeg glir greit gjennom.
 
Back
Top