SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Kan noen enkelt forklare hvorfor de også må gjøre det i Sverige, og hvorfor de måtte vente til CH11 var ferdig i USA? Og hvor lang tid er CH11 i Sverige forventet å ta?

Ikke sikker, men jeg tror morselskapet må gjennom rekonstruksjon i Sverige for å kunne nulle ut aksjonærene. Det er kun et selskap som er del av denne prosessen.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Kan noen enkelt forklare hvorfor de også må gjøre det i Sverige, og hvorfor de måtte vente til CH11 var ferdig i USA? Og hvor lang tid er CH11 i Sverige forventet å ta?

Ikke sikker, men jeg tror morselskapet må gjennom rekonstruksjon i Sverige for å kunne nulle ut aksjonærene. Det er kun et selskap som er del av denne prosessen.

Uten å kunne detaljene i verken amerikansk eler svensk konkurslovgivning, så forstår jeg det slik at man først måtte bruke chapter 11 i USA til å rydde opp i all SAS selskapene som var omfattet her. Først når det var gjort, kunne man ta den svenske prosessen, som jo kun omfatter børsnoterte SAS AB.

Litt annerledes hos Norwegian hvor man i litt mer paralell kunne kjøre den irske og norske prosessen.

SAS antyder det vil ta 2-3 måneder.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

SAS antyder det vil ta 2-3 måneder.

Eller 3-4....midten av juli er antydet dato for høringen i retten i Sverige

https://newsweb.oslobors.no/message/621121

The Reorganization Plan has today been distributed to affected parties, and the Company intends to request that the Court decide to open plan proceedings in short order. The plan hearing, during which affected parties will have the opportunity to vote on the Reorganization Plan, shall, in accordance with Chapter 4, Section 15 of the Swedish Reorganization Act, be held no earlier than three weeks, and no later than five weeks, after the Court's decision on the opening of plan proceedings. The Company anticipates that the plan hearing will take place around the week commencing July 15, 2024. The exact date of the plan hearing will, however, be decided by the Court

I børsmeldingen ligger det link til den 574 siders planen.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

SAS må krympe selskapet for å få godkjent av EU!

Det skal skje gjennom:
-redusere flyflåten.
-Selge eiendeler.
-Frigjøre et betydelig antall slots, landingstillatelser på viktige flyplasser i EU.Trolig gjelder dette slots i morgenrushet 7–9 og ettermiddagsrushet 15–18 på Kastrup.

Pussig at SAS glemte å nevne dette i sin pressemelding før helgen;)

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/zAEAVK/sas-lover-eu-aa-krympe-flyselskapet
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Her lukter det litt tysk inngripen, men det er ganske normalt i EU…
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

I tilfelle så blir vel ikke CEO flåten erstattet utover det som allerede er i bestilling av NEOs? Hvor mange det nå er igjen? Hva med E195 "satsingen"? Og hva med Longhoul?
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Denne er jo litt interessant den tid det vel nå bare er 2 eller flyvinger til CPH som SK har igjen på FRA? Men dette er vel gjerne bare dårlig reseach fra aftenposten?

Aftenposten said:
Andre flyplasser som SAS har mye flyvninger til innen EU er Amsterdam, Paris og Frankfurt. Kanskje må de gi fra seg noen slots på én eller flere av disse flyplassene også
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Et vesentlig moment blir selvfølgelig at SK er ganske så nedskalert etter COVID, så dette vil vel kanskje gjelde både flåte og slots?

Aftenposten said:
Når det gjelder kravet om å redusere flyflåten, så har SAS muligens alt har tilpasset seg dette.

– SAS har pr. 30. juni cirka 22 prosent færre daglige flyruter enn pr. 30. juni i 2019. Derfor er det nok lite sannsynlig at SAS nå må «selge unna» ytterligere deler av flyflåten for å tilfredsstille EU-kommisjonens krav, sier Elnæs.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Her lukter det litt tysk inngripen, men det er ganske normalt i EU…

Altså, det er logisk at man vil ha inn konkurrenter som kompensasjon, og jeg ser at det å frigjøre på CPH etc. vil ha en effekt der, men man er også farlig nær en situasjon der SAS blir _for_ svakt.

SAS er på ingen måte det de var for 5 år siden. Man har gitt opp mange ruter allerede, frekvensen er ikke hva den var, og man er mer sårbar overfor et forsterket Norwegian-konsern.

Skal man øke hub-fokus på CPH trenger man flere ikke færre slots.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

SAS må krympe selskapet for å få godkjent av EU!

Det skal skje gjennom:
-redusere flyflåten.
-Selge eiendeler.
-Frigjøre et betydelig antall slots, landingstillatelser på viktige flyplasser i EU.Trolig gjelder dette slots i morgenrushet 7–9 og ettermiddagsrushet 15–18 på Kastrup.

Pussig at SAS glemte å nevne dette i sin pressemelding før helgen;)

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/zAEAVK/sas-lover-eu-aa-krympe-flyselskapet


Dette kan bli interresant. Jeg biter meg spesielt merke i at SGH kanskje ikke får lov til å håndtere andre kunder enn SK, noe som jo er en gavepakke til norwegian, som nå har handling både på OSL og CPH.
Gikk jo et rykte her inne om norwegian snuste på Spirit cargo, kanskje de tar over? Hvem andre kan være interesserte?

Å gi bort slots på OSL er vel relativt utelukket siden de er jevnstore med DY, og norwegian-konsernet samlet er størst. På CPH og ARN er jo avstanden ned til norwegian, som er nest størst, større, så er vel her noe må reduseres. Men i hvilken størrelsesorden kan vi se for oss at reduksjonene vil være? Kanskje tilsvarende 2 fly hver på ARN og CPH?
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Dette kan bli interresant. Jeg biter meg spesielt merke i at SGH kanskje ikke får lov til å håndtere andre kunder enn SK, noe som jo er en gavepakke til norwegian, som nå har handling både på OSL og CPH.
Gikk jo et rykte her inne om norwegian snuste på Spirit cargo, kanskje de tar over? Hvem andre kan være interesserte?

Å gi bort slots på OSL er vel relativt utelukket siden de er jevnstore med DY, og norwegian-konsernet samlet er størst. På CPH og ARN er jo avstanden ned til norwegian, som er nest størst, større, så er vel her noe må reduseres. Men i hvilken størrelsesorden kan vi se for oss at reduksjonene vil være? Kanskje tilsvarende 2 fly hver på ARN og CPH?


Jeg tipper mye av kuttene nok alt er tatt. Kanskje bortsett fra et par peak slots.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Dette kan bli interresant. Jeg biter meg spesielt merke i at SGH kanskje ikke får lov til å håndtere andre kunder enn SK, noe som jo er en gavepakke til norwegian, som nå har handling både på OSL og CPH.

Da er det jo virksomhetsoverdragelse hvis et selskap stikker av med mange nok kunder fra SGH. Så da spørs om de greier å fordele seg ¨fint¨ mellom Menzies og Widerøe Ground Handling(/Red Handling), og er nok ikke overrasket om Aviator nå dukker opp - Hvis det blir så.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Dette kan bli interresant. Jeg biter meg spesielt merke i at SGH kanskje ikke får lov til å håndtere andre kunder enn SK, noe som jo er en gavepakke til norwegian, som nå har handling både på OSL og CPH.
Gikk jo et rykte her inne om norwegian snuste på Spirit cargo, kanskje de tar over? Hvem andre kan være interesserte?

Å gi bort slots på OSL er vel relativt utelukket siden de er jevnstore med DY, og norwegian-konsernet samlet er størst. På CPH og ARN er jo avstanden ned til norwegian, som er nest størst, større, så er vel her noe må reduseres. Men i hvilken størrelsesorden kan vi se for oss at reduksjonene vil være? Kanskje tilsvarende 2 fly hver på ARN og CPH?

På CPH och ARN kommer nog SGH externa kunder fördelas på Aviator och Menzies. Flygbolagen väljer som bekant själva.
På OSL blir det Menzies och Widerøe Groundhandling/Red handling som SGH externa flygbolag får välja på.
Vem vet Aviator kanske gör comeback på OSL också?
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Vi får nå se hva EU sier når OSL gir beskjed om at det ikke er mulig å ta fra SGH så mye handling på så kort tid. vi som vet vi vet…
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Her lukter det litt tysk inngripen, men det er ganske normalt i EU…
Absolutt.. EU godkjenner oppkjøp av ITA, men straffer SAS. Å straffe et selskap for å få støtte fra et land som trenger dem er altså verre enn å ta totalkontroll over et enormt stort marked. (Jeg skjønner selvsagt at dette ikke har noe med hverandre å gjøre, men man kan jo le av det likevel). Men, vi får nå se om siste ord er sagt. Tipper det er enkelte franskmenn og nederlendere som kommer til å si klart fra til EU at de ødelegger en milliardinvestering for dem. Lurer på hvor mye den SGH-avgjørelsen kommer til å koste AF og KL. Tør ikke tippe, for det blir enormt
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Nå er dette bare spekulasjoner foreløpig, da .. Langt frem til at man kommanderer inn så drastiske tiltak.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Nå er dette bare spekulasjoner foreløpig, da .. Langt frem til at man kommanderer inn så drastiske tiltak.
Hva mener du med spekulasjon? Er ikke spekulasjon dette, det jeg skriver er basert på hva EU har uttalt og info fra innad i bransjen
 
Back
Top