SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

A321NX:

SE-DMO(2020)
SE-DMR(2021)
SE-DMS(2022)

A330:

LN-RKM(2002)
LN-RKN(2004)
LN-RKO(2003)
LN-RKS(2015)
LN-RKT(2016)
LN-RKU(2016)
SE-REH(2019)

I tillegg kommer LN-RKR(2015) som altså er parkert.
LN-RKH(2002) forsvant ut i 2021 og flyr nå som TC-NYA.

A350:

SE-RSA(2019)
SE-RSD(2020)
SE-RSE(2021)
SE-RSF(2021)

SE-RSB(2020) og SE-RSC(2020) forsvant begge ut i 2022 og flyr nå som EI-HZP og VP-COC.

Det var vel 8 maskiner som var i bestilling så de to siste ble vel aldri bygget?

Kilde: planespotters.net
 
Last edited:
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Jeg blir ikke overrasket om A350 fases ut midlertidig noen år og A330 blir longhaul maskinen i bolaget.
A350 er en dyr maskin i anskaffelse og drift i forhold til A330. Med kun 3 maskiner av denne typen i flåten blir det utfordrende med fornuftig utnyttelse på ruter der A350 er lønnsom.
A350 er jo den flytypen som SAS sine nye eiere har valgt å satse på.

Stengt luftrom over Russland gjør også at flytiden til flere av SAS sine destinasjoner i Asia (HND, BKK, PVG) blir betydelig lenger, noe som kan tale for A350 med bedre rekkevidde og redusert drivstofforbruk.

Som nevnt i DN-saken som Someone også siterer så har leasingkostnadene på de største flyene blitt kraftig redusert. Opp mot 50%.

Det var vel 8 maskiner som var i bestilling så de to siste ble vel aldri bygget?
SAS har fremdeles 2 stk. A350 i bestilling, med levering i FY2025.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Det var vel 8 maskiner som var i bestilling så de to siste ble vel aldri bygget?

De 2 siste er fortsatt i bestilling i følge både SAS og Airbus sine finansielle rapporter
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Hvilke ruter er det man ikke kan betjene med A330?
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Jeg blir ikke overrasket om A350 fases ut midlertidig noen år og A330 blir longhaul maskinen i bolaget.
A350 er en dyr maskin i anskaffelse og drift i forhold til A330. Med kun 3 maskiner av denne typen i flåten blir det utfordrende med fornuftig utnyttelse på ruter der A350 er lønnsom.

Enig, Aer Lingus og TAP virker å fungere bra med A330 i kombinasjon med A321(x)LR, og dere markedsstørrelse er mer i linje med hva SAS har.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Men til forskjell fra SAS så flyr vel ikke disse selskapene østover der A330 i noen tilfeller kommer til kort? SÅ SAS må vel ha en større maskin i flåten dersom man skal ha Asia på kartet?
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Men til forskjell fra SAS så flyr vel ikke disse selskapene østover der A330 i noen tilfeller kommer til kort? SÅ SAS må vel ha en større maskin i flåten dersom man skal ha Asia på kartet?

TAP har satsat stort på A330-900NEO som har range i klass med A340-300 och Boeing 747-400….dvs upp till 14-15h.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

TAP har satsat stort på A330-900NEO som har range i klass med A340-300 och Boeing 747-400….dvs upp till 14-15h.


Kommer litt an på konfigurasjonen og MTOW. SunClass sliter fra Phuket i vinter med de nye omveiene [emoji2957]
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Da ble det inngått et kompromiss, så det $3 mill betalingen utsettelsen til endelig investeringsplan er signert. Så det visste seg at denne betalingen allikevel ikke var helt nødvendig for å gå videre allikevel

https://e24.no/boers-og-finans/i/5BKEMK/kompromiss-rundt-omstridt-sas-utbetaling

Vinnergruppen vil ikke få ikke 3 millioner dollar nå, men på et senere tidspunkt. Når de og SAS leverer inn den endelige investeringsavtalen til godkjennelse for dommeren, vil andre parter få en ukes frist til å gå over informasjon knyttet til utbetalingen på 3 millioner dollar.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

SAS sjefen kommer til Oslo 14. nov, for å delta i samtaler med medlemmer av de øverste kategorier av Eurobonus, skal foregå på Nasjonalmuseet, hvis det blir noe ala Eivind Roald møtene, så blir det ikke mange nyheter, men han kan jo få en del feed back fra sine beste kunder.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

A350 er jo den flytypen som SAS sine nye eiere har valgt å satse på.

Ja ,det var jo slik , men jeg oppfatter at dette er et tema som er oppe til vurdering fortløpende nå.

Stengt luftrom over Russland gjør også at flytiden til flere av SAS sine destinasjoner i Asia (HND, BKK, PVG) blir betydelig lenger, noe som kan tale for A350 med bedre rekkevidde og redusert drivstofforbruk.

Det gjenstår å se om Asia markedet vil bli noe som SAS satser på i den nye alliansen eller om dette markedet går til AF-KLM som har en betydelig bedre dekning. Jeg har siste par ti-år kun brukt KLM på Asia fordi de har bedre dekning. Kan kombinere en reise til KUL med retur fra SIN osv. Mange gjøre dette.

Som nevnt i DN-saken som Someone også siterer så har leasingkostnadene på de største flyene blitt kraftig redusert. Opp mot 50%.

A350 leasing kostnader har ikke blitt redusert like mye som A330. Men at snittet er opp mot 50% er noe annet. Prisforskjellen for disse 2 maskinene er betydelig både i kapital kostnader og drift.


SAS har fremdeles 2 stk. A350 i bestilling, med levering i FY2025.

Stemmer , de kan like godt ende opp i et annet selskap både i og utenfor gruppen.
At AF-KLM gruppen satser på A350 med sine ordrer er ikke ensbetydende i dag at SAS gjør det samme etter chapter11 , men på sikt når levedyktigheten er bevist om noen år kan det nok bli en gradvis utskifting av A330.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Ingen avklaring tirsdag. Frister er til for å flyttes på

https://www.dn.no/luftfart/sas/apol...satt-vente-pa-a-fa-dekket-33-mill/2-1-1540044

SAS' advokat Kelly DiBlasi i advokatfirmaet Weil, Gotshal & Manges sa under tirsdagens høring at de fortsatt jobbet med konsortiet for å ferdigstille en kjøpsavtale – en såkalt investment agreement. Men DiBlasi kunne under møtet fortsatt ikke gi noen avklaring eller anslag på når en slik avtale vil foreligge. Hun sier at de jobber «aktivt» med konsortiet for å ferdigstille en avtale.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Ser ut som at SAS må slepe videre med litt mer gjeld enn de opprinnelig håpet på ...

SAS vil etter planen avslutte sin konkursbeskyttelse i USA, kalt Chapter 11, først i juni 2024.

Det går frem av rettspapirer som SAS nylig har sendt inn til domstolen i USA. Papirene beskriver veien frem til investeringsavtalen mellom SAS og gruppen av investorer (se faktaboksen) som vant budkampen om selskapet.

I rettspapirene heter det at SAS tror de vil forlate Chapter 11 med 3,3 mrd. dollar i total gjeld.

Det tilsvarer med dagens valutakurs ca. 37 milliarder kroner.

Det vil i så fall være 23 milliarder kroner mindre total gjeld enn hva SAS dro på da flyselskapet søkte konkursbeskyttelse 5. juli i fjor. Da var den samlede gjelden på 59 milliarder kroner.

Netto gjeld, det vil si total gjeld minus kontanter, vil i juni 2024 være på 2,2 milliarder dollar, anslår SAS. Det tilsvarer 24,5 milliarder kroner.
Vinnerbudet på SAS

https://e24.no/naeringsliv/i/nQebWx...ers-i-2025?referer=https://www.aftenposten.no
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

0.7mrd av dette er vel lånet fra de nye eierne. Også skal vel leasing foepliktelwnse også telles?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

0.7mrd av dette er vel lånet fra de nye eierne. Også skal vel leasing foepliktelwnse også telles?


Sent from my iPhone using Tapatalk


Ja, 725 MUSD er det konvertible lånet. Uten at jeg helt klarer se hva vilkårene for å konvertere til egenkapital her. Utover at renten er 11%.

Og uten at jeg vet tallet, så er jo veldig mye av gjelden leasingen
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Da er SAS og Apollo blitt enige.

https://e24.no/naeringsliv/i/8Jdknx...s-plan-om-kriselaan?referer=https://www.vg.no

SAS har kommet til enighet med det amerikanske investeringsselskapet Apollo Global Management om tilbakebetaling av det såkalte brolånet (DIP-lånet) som skulle hjelpe SAS gjennom konkursprosessen.

Det kom frem under en høring i konkursdomstolen i New York torsdag kveld, norsk tid.

– I påvente av avtalens ferdigstillelse, har den eksisterende DIP-utlåneren (Apollo, journ. anm.) gått med på ikke å ta ytterligere steg med hensyn til lånet, uttalte flyselskapets advokat under høringen.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Lurer på hvor mye raskere dette hadde gått uten rådgivere og advokater? [emoji2957]

Selvfølgelig mye raskere , men de som signerer for selskapet løper betydelig personlig risiko for økonomiske konsekvenser.
Been there , done that !
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Da var den formelle godkjenning fra EU på plass, for hybridobligasjonene fra 2020. Som jo uansett stort sett vil gå tapt som endel av ch.11 prosessen. Riktignok med et par nye krav, dog slik jeg tolker det er det jo litt "teoretiske" krav...

https://www.sasgroup.net/newsroom/p...cipation-in-the-2020-recapitalization-of-sas/

The European Commission re-approves Denmark’s and Sweden’s participation in the 2020 recapitalization of SAS
 
Back
Top