SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

e.24 said:
- Med en helt ny kabin på de eksisterende flyene og nye A330-fly på vei, vil våre passasjerer få et produkt som er helt på høyde med Norwegians, sier driftsdirektør Flemming Jensen i SAS til Check-in.dk.

http://e24.no/boers-og-finans/hvis-dette-er-et-svar-er-de-veldig-sent-ute/20923481

Er virkelig Norwegian's produkt bedre enn SAS'? Det er ikke det inntrykket jeg har fått etter å ha lest diverse poster her inne.

Vidar

Noen ganger ser man seg blind på 'innpakningen' .. Og selv konkurrentene lar seg blende. Det var nok kun ment flymessig.

Det er vel Airbus som har laget "bildene" av A350 i SAS-farger...

Det er interessant å se at "SAS"-logoen er plasser ca midt på halen, i stedet for nede ved skroget slik SAS har i dag. Får et visst "DC-8-preg" bare av den grunn...

Om de ikke kommer opp med noe bedre innen 2018, må de gjerne gjøre slik Airbus har vist...

Kjos er fryktelig eplekjekk, men det kan godt være at journalisten spisser dette litt. Flåtefornyelse er en kontinuerlig prosess for et 'modent' selskap, og det er ikke lenge til de selv kommer i tilsvarende situasjon.

Så sant, så sant. Kjos er jo en underholder og god markedsfører med litt show preg.
Det er han nok klar over.
Forøvrig så mener jeg SAS har gjort et klokt valg av nytt materiell.
Ikke overraskende for meg.:)

SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

SAS la i dag ut - igjen (tidligere lagt ut på Facebook) - dette bildet på Instagram. De bablet videre om A350, herunder at den er "much roomier" enn 787 (da mht. bredde) og avsluttet med "This is businessclass".

ImageUploadedByTapatalk1372764820.199230.jpg

Jeg responderte at de heller kunne tatt seg bryet med å legge ut noe som likner på det kundene ville se og oppleve i 2015 og 2018, i stedet for Airbus sine cabin mock-ups.

Jeg fikk da til svar at "It will be in the direction of what is shown on the picture"....

Noe sier meg at det ikke blir heeelt i den retningen og at det heller skal to seter til inn i bredden.

Når de først ansetter noen til å sitte å knote med Instagram og Facebook hadde jeg håpt at det som ble lagt ut hadde en viss relevans.

Last edited:

Når de først ansetter noen til å sitte å knote med Instagram og Facebook hadde jeg håpt at det som ble lagt ut hadde en viss relevans.

Relax... i sinom tid får vi veta hur kabinen på de nya planen kommer se ut. Det kanske förövrigt inte finns så mycket annat än Airbus bilder att tillgå?

Ikke helt uventet at man legger inn bestilling. Har vel vært annonsert at en besluttning skulle tas i år. Men utfordringen står i kø fram til man mottar A350.
SAS fiansielle situasjon må forsatt forbedres mange hakk. Alle langdistanse flyene kjøres hard (med risk for AOG) og flere konkurenter kommer til å ta markeds andeler. Trots allt er det 5 år til A350 kommer.
Spørsmålet er om SAS må sitte med reservefly hele tiden for å klare av dette.

Relax... i sinom tid får vi veta hur kabinen på de nya planen kommer se ut. Det kanske förövrigt inte finns så mycket annat än Airbus bilder att tillgå?
Da er det nesten bedre å ikke legge ut noen invendige bilder enn å villede kunden. Om biz ikke blir i nærheten av dette vil nok mange føle seg lurt. Men som du sier, det er lenge til og gjennomsnittsforbrukeren vil nok ikke se eller huske bildet engang.
Ikke helt uventet at man legger inn bestilling. Har vel vært annonsert at en besluttning skulle tas i år. Men utfordringen står i kø fram til man mottar A350.
SAS fiansielle situasjon må forsatt forbedres mange hakk. Alle langdistanse flyene kjøres hard (med risk for AOG) og flere konkurenter kommer til å ta markeds andeler. Trots allt er det 5 år til A350 kommer.
Spørsmålet er om SAS må sitte med reservefly hele tiden for å klare av dette.

Det er vel også derfor det har blitt bestilt *kverulere* a330-neo :) En rekke a330-palae (hehehehehhehehehe) kommer også til å bli oppgradert.

EDIT: Eller er det Paleo?? Pala?? -o skal er 1. pers ental. men det er jo flere fly det er snakk om. Noen som kan hjelpe?

Last edited:

Altså, det er 5år til dette kommer, hvem skal føle seg lurt? Det blir nok forandringer, men det er vel liten tvil om at SAS kommer til å vise tydelig frem hvilke konfigurasjoner som gjelder LENGE før de kan bookes? Om noen hadde kunnet booke nå er det selvsagt en helt annen sak, men det kan de ikke.

Alt man skal henge seg opp i.....Det er ikke sikkert at setene SAS skal ha i A350 finnes per dags dato

Jeg er veldig glad for at SK skal kjøpe nye fly, men er ikke dette litt vel entusiastisk? Sakset fra september-utgaven av Scanorama, som viser flåten:

Jeg er veldig glad for at SK skal kjøpe nye fly, men er ikke dette litt vel entusiastisk? Sakset fra september-utgaven av Scanorama, som viser flåten:

Forskjellen på 333 og 333E er vel ikke helt reell? Kun 300km ekstra rekkevidde på 9t ekstra MTOW? 9t er ca 90 min ekstra på cruise, og i tillegg er det forbedringer innen aerodynamikk og motorer siden SAS fikk sine 333.

Det handler i bund og grund om at fortælle kunderne, at SAS er i gang med et flådefornyelsesprogram og give noget information om, hvilke fly, der skal indgå i den fremtidige flåde. CEOens forord handler også om dette. I flådeoversigten skrives der også, hvornår de gamle Braathensmaskiner samt MD80erne forventes udfaset.

Men det ser jo ganske uproft ut når de ikke kan presentere flyene med samme type bilde/grafikk ... En idé hadde kanskje vært å ha en egen spalte med fly som er bestilt og skal leveres i fremtiden.

A330-300E kommer se exakt likadan ut som dagens A330-300.

On 25 June 2013, SAS and Airbus signed a Memorandum of Understanding for the order of 12 new long haul aircraft.

Today, SAS and Airbus have signed the final long haul aircraft order agreement comprising 4 A330-300 Enhanced and 8 A350-900 plus 6 options for A350-900. The Airbus A330 will be delivered 2015/16 and the Airbus A350 will be delivered from 2018.

The aircraft order has the flexibility to include considerable growth and will be financed inter alia by export credit financing and sale & leaseback. The list price of the order is estimated at 3.3 BUSD.

For further information please contact:
SAS
Corporate Communication
Press Office Phone: +46 8 797 2944

This information was brought to you by Cision http://news.cision.com The following files are available for download:
http://mb.cision.com/Main/290/9476284/167401.pdf

Siste nummer av EB Traveler som landet i dag:

Litt amatør å inkludere et bilde av en 767 på "nye fly" artikkelen...

13va.jpg

Passer bra med bildet av Seattle for et par utgaver siden ... :lol:

Back