SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

Re: A350 - forsinkelser, status m.v.

Sto i artikkelen
"Dette vil i det minste ha en økonomiske effekt da Airbus A340-300 er dyrere i drift enn Airbus A350-900, men om det gir store utslag så lenge det bare er ett fly er vel heller tvilsomt."

Den økonomiske effekten er vel ikke så stor nå grunnet oljeprisen. Kan jo også tenkes at kanskje sas har fått en god deal av airbus mot å vente litt.

Last edited:

Sto i artikkelen
"Dette vil i det minste ha en økonomiske effekt da Airbus A340-300 er dyrere i drift enn Airbus A350-900, men om det gir store utslag så lenge det bare er ett fly er vel heller tvilsomt."

Den økonomiske effekten er vel ikke så stor nå grunnet oljeprisen. Kan jo også tenkes at kanskje sas har fått en god deal av airbus mot å vente litt.

Finanskostnaden slår jo også inn. Og da positivt for A340-300.

Sto i artikkelen

Det er vel greit å huske at dette sannsynligvis også er skrevet av InsideFlyer med deres kunnskap til emnet, kontra hva SAS vet/mener.

Ja, det stod i SAS sin kvartalsrapport for en ukes tid siden.

Det jeg lurer på er om noen faktisk har tatt seg bryet med å spørre SAS hva som faktisk er planen for A350-innfasinge? Mistenker at InsideFlyer ikke har tatt seg bryet...

Du det ville ikke SAS uttale seg om. Da blir det litt vanskelig å gi et godt svar på det om man ikke vil synse. Ser i dag at andre nettsteder påstår at det er fordi SAS vil komprimere tiden de mottar de nye A350 maskinene.

Men jeg takker for spydigheten;)

Du det ville ikke SAS uttale seg om. Da blir det litt vanskelig å gi et godt svar på det om man ikke vil synse. Ser i dag at andre nettsteder påstår at det er fordi SAS vil komprimere tiden de mottar de nye A350 maskinene.

Men jeg takker for spydigheten;)
Bare hyggelig!

Ville anbefalt å lagt til en setning ala. "InsideFlyer har spurt SAS om hvorfor de tilsynelatende utsetter leveringen av A350, men de ønsker ikke å uttale seg."

Men,

Når SAS sine A350-maskiner er levert, og alle A340 er erstattet så er SAS sine fire gamle A330-maskiner over 20 år gamle. Kanskje de har planer for å bruke noen av sine seks opsjoner på A350-maskiner til å erstatte disse.

Da kan kanskje en mulighet være å konvertere noen ordre til A330neo.

Finanskostnaden slår jo også inn. Og da positivt for A340-300.

Merket meg denne uttalelsen fra Göran Jansson til E24 at SAS hadde valgt å kjøpe de a340-300 som de tidligere hadde leaset. Det er forholdvis dristig å kjøpe opp slike eldre flymaskiner som så mange andre selskaper(Thai/Cathy Pac/LH osv.) sliter med å bli kvitt. Jeg antar at de hadde fått en så bra deal...at de ikke kunne takke nei.

http://e24.no/boers-og-finans/sas/s...ter-i-aar-miami-topper-bookinglisten/23633886

Merket meg denne uttalelsen fra Göran Jansson til E24 at SAS hadde valgt å kjøpe de a340-300 som de tidligere hadde leaset. Det er forholdvis dristig å kjøpe opp slike eldre flymaskiner som så mange andre selskaper(Thai/Cathy Pac/LH osv.) sliter med å bli kvitt. Jeg antar at de hadde fått en så bra deal...at de ikke kunne takke nei.

http://e24.no/boers-og-finans/sas/s...ter-i-aar-miami-topper-bookinglisten/23633886

Nja, egentlig ikke. Det gjenspeiler også prisnivået og når flyene blir såpass gamle og billige er det bedre og eie dem enn og lease dem. Så når SAS ikke lenger trenger dem så selges de til huggern da disse nok vil skrives ned over ganske kort tid. Hadde flyene vært nye så er gjennsalgsverdien viktig, ikke for gamle. Det er ikke så veldig mye annerdeles når Delta kjøper 717ere.

Re: SAS skal kjøpe nye langdistansefly (8 A350 + 4 A330)

Tidligere idag så jeg på FR24 en SAS A330 i nærheten av Toulouse, med registrering LN 0 RJU, er det den 4. nye 330- maskinen som SAS skal ha ?

Den nye 330 er LN-RKU. Skulle vel blive leveret her i april '16. På FlyerTalk står der: delivery expected 08-Apr-16

Ser ut som A350 ordren er ytterligere blitt litt forskjøvet. Første 3 skal nå komme i regnskapsåret 2019/2020, hvilket betyr tidligst november 2019, så blir da fort 2020

Ser ut som A350 ordren er ytterligere blitt litt forskjøvet. Første 3 skal nå komme i regnskapsåret 2019/2020, hvilket betyr tidligst november 2019, så blir da fort 2020

Det er lenge til, og det betyr jo også at SAS egentlig ikke kan vokse interkontinentalt med mindre de skaffer seg noe midlertidig. Kan det bli aktuelt å hente inn flere A330?

Er det SAS selv som skyver på denne leveransen, eller er det Airbus som gjør det?

Er det samme du skrev den 08-03-2016 indlæg #318?

I følge SAS sin kvartalsrapport kommer første A350 nå i 2019. Etterfulgt av 2 i 2020 og 5 i 2021

/T

Er det samme du skrev den 08-03-2016 indlæg #318?

/T

Les innleggene mine en gang til [emoji6]

Tidligere spesifiserte de 2019, nå sier de 2019/2020, samt det nevnes i rapporten i dag de har forskjøvet på investeringene

Ok der er en "/" til forskel, men jeg læser begge indlæg som 1 fly 2019 og 2 fly i 2020.
Men der er næsten 3 år endnu, så der sker nok meget inden da.
/T

Longhaul trafikken til SAS ser ut til å gå bra, selv om de har fått verdens mest krevende selskap å konkurrere mot på hjemmebane. Det virker også som om de kunne utvide rutenettet sitt, dersom de hadde hatt flere fly.
Norwegian kom hurtigere i gang forde de leaset fra leasing selskaper. Hvordan er muligheten for SAS, å få A350 fly fra leasing selskapene før sent i 2019? (Jeg forutsetter da at den litt senere leveransen fra Airbus skyldes produksjons kapasitet)

Når kommer A350 til SAS? Står å lese 2018 flere steder....

Første maskinen kommer i regnskapsåret 2019/2020.
Så mellom november 2019 og oktober 2020.

Back