SAS selger Eurobonus?

Gemo

ScanFlyer Blue
Klippet fra hegnar.no:

"Flyselskapet SAS har på kort tid mistet 20 prosent av passasjer- og cargokundene sine.
Nå er målet å overleve de neste to årene, og for å få til det kan bemanningskutt kan bli fremskyndet.
Det melder Dagens Nyheter tirsdag, med henvisning til uttalelser fra konsernsjef Mats Jansson.
Ifølge Jansson kan kuttene i staben, som opprinnelig skulle tas i 2010, bli gjennomført allerede i år.
Selskapet vurderer også å selge Eurobonus-programmet sitt, noe som ifølge Dagens Nyheter kan skaffe selskapet en milliard svenske kroner. "

Hva innebærer dette for oss som kunder ?

Re: SAS selger Eurobonus ?

Tja, Aeroplan og Air Canada er så vidt jeg vet to forskjellige selskaper, men lever fint sammen likevel. Det trenger derfor ikke å bety all verden.

Det som er mer interessant her, er at programmet som SAS anser som en pest og en plage, og kun påfører selvskapet utgifter, kan være verdt så mye som en milliard (leke)kroner i det åpne markedet. Det sier vel egentlig noe om potensialet i et skikkelig bonusprogram. Kanskje vi ender opp med et bedre program totalt sett, med avtaler med flere hotellkjeder etc?

Det betyr vel at EB blir (enda mer) en seperat bedrift, og som alle andre bedrifter må det levere et overskudd. Kanskje EB blir mer effektivt og kostnadsfokusert, men samtidig må det genereres inntekter fra alle medlemmene, f.eks i form av høyere poengkrav osv.

Hva innebærer dette for oss som kunder ?

Ikke nødvendigvis så mye, men er man heldige så kan det jo skje at en ny eier kanskje klarer å utnytte programmet bedre, både til glede for SAS og for kundene?

Air Canada sitt bonusprogram, Aeroplan, ble solgt og børsnotert i fjor og er derfor ikke endel av Air Canada lenger, selv om det er bonusprogrammet deres. Imotsetning hva mange tror så er et bonusprogram en asset og ikke en liability og derfor har en verdi

Det skal sies at da Air Canada begynte å selge seg ut av Aeroplan i 2005, var Aeroplan verdsatt til 2 milliarder dollar

Og det er vel såvidt jeg vet ihvertfall et medlem her inne som jeg har forstått det er fornøyd med medlemskapet sitt, og litt avhengig av reisemønster skal visst det være et av de lettere programmene å oppnå gullstatus hos

Kanskje dette medfører en forbedring totalt sett. En kjapp opptelling sier meg at Aeroplan har avtale med 84 hotellerkjeder, mens SAS har avtale med 11. En økning av disse avtalene burde innebære et betydelig inntektspotensial for en kjøper i mine øyne.

Imotsetning hva mange tror så er et bonusprogram en asset og ikke en liability og derfor har en verdi

Jeg er helt enig i utsagnet, men si det til ledelsen i SAS eller hvem det nå er som bestemmer hva angår Eurobonus. Jeg har et bestemt inntrykk av at når de kutter over hele fjøla, så må det også kuttes på Eurobonus (i form av poenggrenser for oppgradering/uttak, opptjening osv.). Selv om noen av tiltakene aldri ble satt ut i livet så virker det som om SAS oppfatter Eurobonus som en utgift som det må kuttes i, og ikke en asset.

SAS kan sikkert tjene masse på å selge det ene og det andre - men mange av disse aktivitetene er jo i utgangspunktet der som virkemidler for å tjene penger, inkludert EuroBonus. Et salg kan gjøre programmet bedre og mer proaktivt, men det gjør også at nok en virksomhet - som tidligere var meget vellykket - går går ut av konsernet. Sats helle på å få inn kompetanse i egen organisasjon - og samarbeid med kundene for å løfte programmet igjen!

Back