IC. Halvparten av underskuddet men kun 12,7 % av omsetningen!

Selvsagt, spørsmålet er hvilket nedslagsfelt CPH/OSL/ARN har i forhold til connections som de kan sende ut i verden. Der har vel både ARN og OSL et større innenriks tilfang enn CPH. Danskene har dog lettere for å komme til flyplassen med bil.

Ikke glem at CPH har en god del pax fra Sør-Sverige og Nord-Tyskland også....
Sist jeg tok Seattle flyet så var mesteparten av business paxen enten tyskere eller amerikanere på vei til/fra tyskland.
 
Last edited:
Ikke glem at CPH har en god del pax fra Sør-Sverige og Nord-Tyskland også....
Sist jeg tok Seattle flyet så var mesteparten av business paxen enten tyskere eller amerikanere på vei til/fra tyskland.

Det er et viktig poeng; det er altså ikke bare skandinaver på SAS IC-flighter ^_^
 
En stor del av et slagkraftig IC-produkt er tredjelandstrafikk. Sist jeg fløy BA til Vancouver var minst halvparten av paxen asiater. Og BA, KLM, LH, Swiss og andre lever høyt på trafikken mellom Asia og Nord-Amerika.

Hvis SAS' lille IC-flåte står for 12.7 av omsetningen, er det ikke (isolert sett) IC i seg selv som er problemet. Det er at flåten er alt for liten.
 
http://www.cau.dk/flora/flora.asp?page=13818

.... og da var vi iferd med å sette siste spikern i kista for SK`s IC operasjoner!

Som SAS ledelse har oplyst om, på dialogmøder i København, og som det også har fremgået af en række avisartikler, har SAS et ønske og behov, for at hente endnu en milliard svenske kroner, hjem i besparelser på de ansatte. Ifølge den økonomiske plan, SAS har lagt tidligere, skulle der spares en milliard på personaleomkostninger i 2010. Det er denne besparelse der nu er blevet rykket et år frem i tiden.

CAU er gået positivt ind i drøftelserne, med SAS, omkring ønsket om umiddelbart at finde besparelser. Vi har dog påpeget, at det ikke er nogen let opgave, at finde nye besparelser oven på de netop afsluttede forhandlinger. Men at vi, med den rette indstilling fra SAS til CAU’s krav, så det som muligt at finde de ønskede besparelser.

CAU har som betingelse for at indgå i forhandlingerne stillet to krav,

1. At vi denne gang får mulighed for at stille modkrav,

2. At vi på nuværende tidspunkt åbner for overenskomstforhandlingerne der egentlig skal ligge i februar 2010.

Disse to krav har vi stillet ud fra, at vi har en del principielle ændringer, til punkter i vores overenskomst, som vi ønsker at få er gennemført. Ønsker, som ikke umiddelbart, vil blive en omkostning for SAS. Som eksempel kan nævnes § 1, paragraffen der skal ændres, således at vi sikrer, at produktionen i København tilhører Københavnsbasen.

Indtil videre, ser det dog ikke ud til, at SAS er villige til at acceptere modkrav eller er villige til at åbne overenskomsten.
Vi håber dog stadig, at SAS kommer til fornuft og indser, at det ikke er muligt for de ansatte, eller deres forening, at levere besparelse på besparelse, uden samtidigt at få en vis sikkerhed for at arbejdspladserne rent faktisk også tilhører dem.

CAU’s bestyrelse vil holde jer informeret i det omfang det er muligt for os.

Bestyrelsen
 
Man kan jo bli litt matt, i noen settinger så virker det som SAS IC fra ledelsens sin side
fremheves som en gullerot , for hvem ?
Det må jo for p... være en business plan her ?
At CAU prediker at produksjon fra CPH skal tilhøre CPH basene er ikke noe nytt... Det tok
3-4 år å delt OSL-CPH .
 
Et springende punkt her er - hva ønsker kundene?

Jeg tror diverse Amerikanske selskaper , samt Thai og MH har sett hva de Scandinaviske kundene ønsker mest av alt.[samt kunder som skal til Scandinavia og Nord Europa].

Kansje ingen dum ide' som var oppe i vinter, Virgin kjøper opp SAS og BD og benytter de som feeders' samt har noen IC ruter fra Scandinavia på ruter som i ansdendighetense navn burde gå 7X ?
 
Ifølge en på Flyertalk skal det være et intervju med Jansson i Svenska Dagbladet idag hvor han sier at selve kjernen i SAS sin e IC-ruter er Nord Amerika + Tokyo
 
Det virker mer og mer som om også Core-SAS er en ren kutte affære, der det ikke lanseres noen nye ideer eller noen andre ting en kan enes om, og som kan skape litt positivitet i organisasjonen. Det eneste som er kommet frem til nå er kutt, rutereduksjoner, reduksjon i IC, førtidspensjonering og andre former for innsparingstiltak. Nå skal de i tilegg selge ut EB, og legge ned IC (dette blir tilslutt resultatet av de kuttene som nevnes i dette intervjuet, sann mine ord). Hva står de ansatte da igjen med, som de kan være stolt av og bygge seg opp på nytt rundt? Dette ligner nå snart mer på en ribbet kråke enn et stolt flyselskap med lange tradisjoner. :(
 
Nå er det tre selskaper som tilbyr 1-stopp til Tokyo i riktig himmelretning (Aeroflot, Finnair og Thai) fra OSL som alternativ til SAS, så OSL-TYO er relativt godt dekket.

Naa er vel ikke akkurat Aeroflot og Finnair crowd pleasere i Norge og via BKK er en rimelig heftig omvei til NRT, mye lengre enn om man tar turen til en eller annen stoerre hub i Europa, men er enig. OSL-NRT er ikke akkurat en vinner
 
Back
Top