MartinL
ScanFlyer Dusty
(Det er egentlig litt merkelig at SAS i dag har hoved IC-huben sin i den byen som har færrest connections fra eget nordiske rutenett!)
Et meget godt poeng Isbamse, som jeg synes vektlegges for lite i diskusjonene!
(Det er egentlig litt merkelig at SAS i dag har hoved IC-huben sin i den byen som har færrest connections fra eget nordiske rutenett!)
(Det er egentlig litt merkelig at SAS i dag har hoved IC-huben sin i den byen som har færrest connections fra eget nordiske rutenett!)
Et meget godt poeng Isbamse, som jeg synes vektlegges for lite i diskusjonene!
Jeg vil derfor banne i kjerka og foreslå at SAS snur helt om på IC-operasjonen:
- Kvitte seg med bussene, og anskaffe en stor bunke 767 eller 787, slik at man kan fly mange flere ruter med mindre belegg - og åpne ruter til fler IC-destinasjoner. Om man får mange nok kan det jo kanskje hende at man også får belegg til å beholde en flåte busser, og sjonglere med flystørrelser.
- Oppgradere service til igjen å bli en skikkelig business(wo)man's airline - og rydde opp i bonustullet.
- Opprette IC fra alle tre hubene. Poenget er å ha så små fly at man faktisk kan spre det på disse hubene - og så godt produkt at kundene betaler for det. Kan CO får det til å gå rundt med 757 og US med 767 må jo SAS kunne fly den størrelsen også! På enkelte tynnere ruter kan ren biz 737/A319 være aktuelt. Det må også være så mange avganger at man kan dekke de faste utgiftene til mekanikere, lounger, reservefly, overhead...
Ved å gjøre det slik vil man ta tilbake de kundene man har mistet til utenlandske selskaper, siden de kan fly direkte fra sin hjemmehub. Dermed kan KL og LH bare gå hjem og legge seg med markedet de har i Norge nå.
Hvis det ikke er grunnlag for Noen av rutene vil være naturlige å konsentrere i enkelte huber; ARN for ruter mot Asia, OSL for ruter mot vest. CPH vil i tilfelle beholde de rutene som er tunge nok til å fylle fly med paxgrunnlaget i selve Danmark. Dermed oppnår man at flest mulig pax kan fly IC med færrest mulig flybytter. (Det er egentlig litt merkelig at SAS i dag har hoved IC-huben sin i den byen som har færrest connections fra eget nordiske rutenett!).
For pax som kommer fra EUropa og skal videre med IC betyr det ikke så mye om de bytter OSL, CPH eller ARN, og en slik multihuboperasjon kan derfor fungere greit i forhold til dem. Det viktigste er at produktet underveis er bra og at flybyttet går smertefritt.
At det burde vært med SAS fra OslNoen tanker fra en som gjør seg klar til førsteklasse til BOS i morgen...
Applaus, Isbamse! Det må litt skikkelig satsing på IC-delen til SAS. Nå er det bare tragisk... Nummer 1 er å kvitte seg med de store flyene på "korte linjer" som NYC/WAS
Nummer 2 er å opprette en del nye linjer (OSL-NYC, MIA etc)
Nummer 3 er å få med seg reisebyråene og turoperatørene på laget! Se hva TG har gjort med Orkideekspressen og Wikstrøm-reiser. De er veldig viktige samarbeidspartnere.
Noen tanker fra en som gjør seg klar til førsteklasse til BOS i morgen...
Ikke nødvendigvis, da alle destinasjonene er forskjellige og man nødvendigvis ikke kan sammenligne Aalborg mot Molde sånn helt uten videre
Det kan være interessant å diskutere hvilke områder SAS burde fokusere på for IC: Posisjoneringen langt nord burde vel tilsi at man satser på Nord-Amerika og de delene av Asia som lett kan nås ved å fly over polområdet.
SAS har komplett oversikt over alle ruterelasjoner, det er forøvrig offisielle tall som er tilgjengelige fra alle flyplasser med internasjonal trafikk.
CPH (og SAS) har i alle år basert mye av trafikkgrunnlaget på transfer fra Norge og Sverige. Den tiden er definitivt over, og dersom jeg hadde vært dansk SAS-ansatt med et anakronistisk syn på betydningen av CPH, hadde jeg idag vært meget bekymret for utviklingen i årene som kommer.
OSL og ARN (og andre flyplasser) lekker trafikk i alle retninger, alt på bekostning av CPH, og mer skal det bli, tro meg![]()
Sant nok, men det er vel ikke tvil om at nordmenn og svensker flyr mer og har flere flyruter innenriks enn danskene?
Men størrelsen på det norske, eller svenske for den saks skyld, innenriksmarket sier ikke noe om potensiale utenriks og langdistansemarkedet. Det er sjeldent man står å vurderer lurer på om man skal reise til Molde eller New York
Enig med isbamsen - SAS burde lease ut "alle" 330'ene og erstatte dem med 757 på Nord-Amerika.
Hovedproblemet til SAS er at produktet er for dårlig (og at butikken drives feil). Da er det en dårlig ide å lage det enda dårligere ved å bruke 757.
SAS IC har stilt seg i en vanskelig situasjon. De kan ikke dele opp i flere flyplasser å reise fra, men for at de skal ha nok grunnlag så må de ha feed fra det Svenske og Norske markedet til CPH. Den feeden forsvinner fordi US, CO, TG og eventuelt andre selskaper flyr direkte til OSL og ARN.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.