SAS Q2 results

Kraftig tale fra Jansson, blir meget spennende og følge dette videre. Fra Boarding, legg merke til uttalelsen om lønnsnivået.

SAS-sjefen truet åpnlyst med å erstatte "dyrt" dansk og norsk flyvende personale med billigere svensker. Antall ansatte skal kuttes med opptil 1500 og de som blir igjen må belage seg på opptil 20 prosent lavere lønn - og langt mindre frynsegoder enn idag.

- Det finnes ikke noe alternativ. Det er den historiske oppgaven. Selv Berlin-muren falt til slutt. Dette må hende. Det er bare å innse fakta. Vi lever en i steinhard konkurranse. Det er ingen reguleringer. Selskapet er ikke til for oss selv. Vi kan ikke ta oss betalt som på 70-tallet".

- De SAS-ansatte skal ikke tjene en krone mer enn deres kolleger hos korkurrenten Norwegian, lød det i tordentalen fra SAS-sjefen.

Han viste også til analyser som viste at Norge var dyrest, deretter kom danskene og tilslutt svenskene.

http://www.boarding.no/art.asp?id=37724

Og Werner i CPH er ute med en uttalelse:

Lundtoft Jensen hevder at de kabinansatte er blitt møtt med et krav om å redusere lønnen hele 32.7 prosent - eller med en tredjedel.

- Det er ikke seriøst. En så voldsom lønnsnedgang vil bety at en stor del av våre medlemmer skal gå på en lønn, som er mindre enn understøttelsen i Danmark, sier han ifølge epn.dk.

http://www.boarding.no/art.asp?id=37726

Uttalelsene om at de må ned på Norwegian-konstnadsnivå er vel det mest overraskende. Betyr det at ledelsen ikke ser for seg noen annen fremtid enn å komme ned på dette nivået? Da kunne det vel være like greit at selskapet forsvant, slik at man fikk bygge opp noe helt nytt fra starten igjen. For hvordan skal man klare å komme ned på DY-kostnadsnivå med så mange "gamle" ansatte. Det er jo umulig.

Det er nok en ganske riktig observasjon, AirbusAero. De eneste vinnerne er de yngste arbeidstakerne, som etterhvert blir så etterspurt i servicebransjen at de kan begynne å diktere vilkår på en helt annen måte enn nå, om de kjenner sin besøkelsestid.

De Norwegian-ansatte kan nok også vente å bli en del av den negative lønnskampen dersom SAS-ledelsen gjennomfører programmet sitt.

Hvorvidt det er noe vits å søke flygerutdannelse i Skandinavia de neste 5-10 årene er kanskje like tvilsomt, ettersom det er veldig mange ex-SAS-flygere med god kompetanse ute i verden, og de som kan går på permisjon til andre fly- og helikopterselskaper her i Skandinavia om dagen. Det vil trolig gjøre det vanskeligere for nyutdannede piloter å få jobb lengre nede på "the food chain".

Last edited:
De er vel dessverre åpenbart etter SAS-sjefens tordentale idag at SAS slik selskapet er i dag snart er historie.
Jeg kan ikke se annet enn at det går mot en oppsplitting av selskapet mellom de 3 Skandinaviske land.
Med mer enn 30 fagforeninger og så mange ansatte med ulikt syn til det ledelsen og eierne ønsker å gjøre på kostnadssiden så er løpet på langt nært kjørt.
Det som er det triste oppe i det hele at media vil nok en gang kjøre oppslag om selskapet som skaper usikkerhet i markedet og igjen vil man kunne se en kundeflukt fra selskapet på toppen av nåværende situasjon.
Eneste redning slik jeg ser det er at ledelsen og de ansatte lynkjapt kommer til enighet slik at det ikke nok en gang blir skapt uro utad.

Uttalelsene om at de må ned på Norwegian-konstnadsnivå er vel det mest overraskende. Betyr det at ledelsen ikke ser for seg noen annen fremtid enn å komme ned på dette nivået? Da kunne det vel være like greit at selskapet forsvant, slik at man fikk bygge opp noe helt nytt fra starten igjen. For hvordan skal man klare å komme ned på DY-kostnadsnivå med så mange "gamle" ansatte. Det er jo umulig.

Klarer SAS dette? Man snakker da om en helt annen type organisasjon, og det å skulle klare å slanke organisasjonen så mye har jeg liten tro på er mulig i overskuelig fremtid. Jeg skjønner heller ikke at det er eneste farbare vei, og man skulle vel tro at et annet alternativ kunne være å levere et bedre produkt som folk er villige til å betale en merpris for. Hvis man derimot definerer sine hovedkonkurrenter som LCC'er og ønsker å konkurrere i den delen av markedet så er det klart at det er naturlig å tilrettelegge for kostnader på linje med DY, men da snakker vi om en massiv nedbemanning og store kutt i administrative staber.

Last edited:
Kan være enig med deg i din siste kommentar Tommy, men så er SAS styrt i ren økonomstil: "kutt kostnader - drit i inntektene"
Lurer selv på hva "sales, development & marketing" holder på med i selskapet, eller er det noe slikt? Det viser seg at andre selskaper greier å finne nye gode kunder selv i nedgangstider, skal ikke nevne hvilke.

Nøyaktig hva jeg tenkte også.

Etter å ha skummet igjennom rapporten har jeg følgende kommentarer:

Man har nok cash i massevis og snakk om flere emisjoner er utelukket
Gjelden er betydelig mindre
Leasingkostnadene for materiell har gått opp med over 200 mill for kvartalet i tillegg til engangskostnader
Krigserklæring mot fagforeninger har aldri funket tidligere, men CEOen har rett når han sier at kostnadene må ned på Norwegians nivå når man sammenligner UTELUKKENDE med en konkurrent. Nå har det seg slik at SAS har mange flere konkurrenter enn som så som ikke har kostnader som Norwegian, men kanskje bare litt under SAS. Da velger vi å tro at sabelraslingen er spill for galleriet og at Werner caller bluffen og kjører SAS i rennestenen :D

I konkurransen med Norwegian vet vi at SAS har mange fordeler de kan spille på. Det er derfor utrolig viktig at de bruker penger på en strategi som fungerer for andre europabaserte legacy carriers.

Hvilke fordeler har man i forhold til Norwegian:

World wide nettverk med Star og andre partnere
Rammene til ett ødelagt lojalitetsprogram som vant alle priser i bransjen frem til 2003, kan lett fikses
DYs innføring av gebyrer som mange kunder synes er irriterende gjør at en all in pakke som SAS delvis har hjelper

Hva trenger man å gjøre:

Selvsagt få ned kostnadene, men bruke penger for å vinne kunder tilbake
Ikke kutte kapasiteten så dramatisk som 20%, men heller satse på å fylle flyene rundt 80% istedetfor de 55-65% som man tidligere har vært vant til.
Innføre kraftige differensiatorer som gratis frokost og aviser på alle flighter før kl 0930 i hele SAS. Brus, vann og juice blir gratis hele dagen sammen med en liten snackspose/liten sandwich.
Seating gjøres tilgjengelig for alle flighter i økonomi ved bestilling. Gjør seating differensiatoren mer markant.
Innføre 3 klasser på alle rutene i Europa (allerede gjort)
Innføre lokkepriser som det Norwegian har og i tillegg nærme seg Norwegian på pris og følge med aktivt på prisene til DY hele tiden (slik nettverkselskapene gjør med WN her i USA). Differensiatorene på økonomiklasse (gratis bagasje, gratis servering, gratis forhåndsbestilling av seter) gjør at man kan rettferdiggjøre en litt høyere pris enn DY, men gapet må bli mindre
IKKE gi loungetilgang for Economy Extra. Hva i all verden skal man kjøpe business for??
Be om unnskyldning til lojale kunder og reintroduser Eurobonus. Min modell for ett Eurobonus som blir best i klassen når det gjelder lojalitetsprogrammer gjør at SAS vil sitte igjen med en netto på 150 mill på driften av Eurobonus første år, 400 mill andre år og over 500 mill 3. år.
Introduser ett nytt service SAS som gir soleklare differensiatorer i forhold til konkurrentene. Priority boarding, concierge service, enkle ting som ikke koster penger som får de som betaler 8 ganger mer for billettene eller er lojale føle at jepp! Det ER verdt noen kroner ekstra å velge SAS.
Ha en gjennomgang av SAS intercont. Sett krav til de som skal jobbe der og få kostnadene ned. Bestill en flåte med 15 787 og planlegg en fremtid langt. Alle de andre operatørene tjener store penger langt, finn ut hvorfor SAS ikke gjør det (hehe, vi vet jo svaret :P)

Tenk smart, tenk fremover. Kutt i administrasjonen og bli kvitt alle lederne fra før Gardermoen SAS. Å ha en CEO som tjener 10 mill og ikke gir opp noe er forkastelig. Se på flere av selskapene her i USA. CEOen og CIOen til CO jobber gratis til ting bedrer seg. De gutta vet hvordan man får de ansatte med seg på å dra lasset. Det trenger SAS

SAS har en fremtid, men den inngrodde kulturen i ledelsen/mellomledelsen endres ikke ved å skifte CEO av og til. Men de har ikke skylden alene. Verden har endret seg og piloter som tjener 1 mill ++ bør snart innse at slike lønninger tilhører fortiden.

Verden har endret seg og piloter som tjener 1 mill ++ bør snart innse at slike lønninger tilhører fortiden.

I iForum nr 5 2008 (www.kabin.no) skriver AS Ole-Erik Andersen:

I SAS er vi utrolig heldige, vi har avtaler og goder som ingen andre har, og
vi er blant de best betalte kabinansatte i Europa, hvis ikke i verden.
Pilotene våre likeså. Vi har vilkår som flyvende man på bakken bare kan drømme om. ( SGS, STS etc ). Jeg mener vi på mange måter er direkte bortskjemte, og vi har nok en del å gi.

Vet ikke om det har vært lønnsreduksjoner siden dette ble skrevet, men skulle tro det var litt å gå på. Noen som vet om det stemmer det som står her, dvs muligens "best betalt i verden"?

Men i TV2 kom det klar melding fra lederen.
De ansatte i Norge nekter å gå med på gå ned i lønn. John Lyng, leder, Norsk Kabinforening, sier at lønnskutt for de kabinansatte i Norge er helt uaktuelt. - Vi skal finne løsninger på andre områder. Det gjorde vi senest på mandag. Vi skal nok finne løsninger også på de neste utfordringene, sier han.

Det har vært diskutert opp og ned og i mente hva folk tjener og man vet at den relativt erfarne pilotstallen SAS har tjener mye, men ikke nødvendigvis best i verden.

Det er klart at det suger å tjene feks 1,2 millioner i året og plutselig gå ned til 960.000, men jeg tror dessverre det er realiteten i veldig mange selskaper nå for tiden.

Det har vært diskutert opp og ned og i mente hva folk tjener og man vet at den relativt erfarne pilotstallen SAS har tjener mye, men ikke nødvendigvis best i verden.

Det er klart at det suger å tjene feks 1,2 millioner i året og plutselig gå ned til 960.000, men jeg tror dessverre det er realiteten i veldig mange selskaper nå for tiden.

Å gå ned så mye som det som er et helt årslønn for veldig mange suger big time så klart. Men allikevel er 960.000 kroner 4 ganger så mye som den årsintekten til veldig mange. Jeg tror ikke de vil få så veldig mye sympati om de evetuelt skulle gå til aksjon. Vi får se hva det blir.
Men for å være helt ærlig hadde jeg blitt veldig greten om jeg måtte gå ned 20% uansett om jeg tjener 250.000 eller 1 mill. i året.

Jeg tror det er liten fare for aksjoner/streiker fra de ansatte, uansett om selskapet nå kjører hardt mot hardt og krever ytterligere kutt i lønninger. En streik vil være så skadelig at selskapet raskt vil miste all troverdighet og gå konkurs. Det vet både de ansatte og selskapet, og nettopp derfor kan selskapet komme med slike krav.

En ting med Jansson sin tale i dag som overrasker meg, er hvor hardt de går ut og skal sammenligne seg med Norwegian. Hvorfor? Hvilke taktikk er det de forsøker seg på? SAS vil aldri klare å komme ned på det samme kostnadsnivået. Skulle SAS klare det, så er det noe alvorlig galt med DY.

Last edited:
En ting med Jansson sin tale i dag som overrasker meg, er hvor hardt de går ut og skal sammenligne seg med Norwegian. Hvorfor? Hvilke taktikk er det de forsøker seg på? SAS vil aldri klare å komme ned på det samme kostnadsnivået. Skulle SAS klare det, så er det noe alvorlig galt med DY.

Benchmarking?

Jansson jämförelse med Norwegian är ett retoriskt knep. Han kommunicerar ju väldigt tydligt att det är full fokus på kostnader som SAS ska ägna sig åt framöver.

Benchmarking?

Jansson jämförelse med Norwegian är ett retoriskt knep. Han kommunicerar ju väldigt tydligt att det är full fokus på kostnader som SAS ska ägna sig åt framöver.

Da må SAS ikke glemme et annet område Norwegian er glimrende på - utvikle og utvide. Kostnader er det samme som KUTT på SASsk - kostnader på NAXsk innbefatter også investering i nye og større inntekter.

Da må SAS ikke glemme et annet område Norwegian er glimrende på - utvikle og utvide. Kostnader er det samme som KUTT på SASsk - kostnader på NAXsk innbefatter også investering i nye og større inntekter.

Folk må slutte å sammenligne DY og SAS på den måten. Verden er ikke så enkel at man kan si SAS bør lære av DY, fordi SAS bare kutter og DY bare vokser. DY har helt andre forutsetninger for å gjøre som de gjør. DY startet opp en butikk fra bunnen av. De har ikke hatt den gamle historikk å dra med seg. De har hatt en del "flaks" ved å være på rett sted til rett tid, og de har selvsagt også vært dyktige. Men man kan spørre seg hvor DY hadde vært i dag dersom Sterling ikke hadde gått konkurs, og hvis SAS ikke hadde kuttet så kraftig som de har gjort. Ville da DY ha kunnet vise til den samme veksten som de nå gjør? Tvilsomt. For i hvilke markeder skulle DY ha vokst det siste året dersom SAS ikke hadde gjort sine kutt?

Men for at det ikke skal gli helt bort fra topic, så håper jeg at SAS og de ansatte kommer til enighet. Partene vet realiteten. Noe må gjøres. Raskt. Som det ble sagt på Dagsrevyen i dag av en BI-professor: Det verste som kan skje for DY, er at SAS går konkurs og gjenoppstår på samme premisser som DY selv.

Absolut, men det blir en annan VD som får den uppgiften i så fall. Jag tror valet av VD föll på Mats Jansson därför att styrelsen ville ha någon som ägnade sin fulla tid åt just besparingar. Att kapa kostnader är nämligen väldigt mycket Mats Janssons grej om man ska döma av sånt han tidigare gjort.

SAS-ansatte har nå hatt så mange krisevarsler at ingen er i tvil om at det nok en gang er krise. Imidlertid er det ikke så mye annet den enkelte kan gjøre enn å gjøre det de kan best; sette kunden i sentrum og å arbeide innenfor myndighetsbegrensningene. Å ta ansvaret for kostnadskutt i de dimensjoner det er snakk om her, uten å få utlevert ungdomsleksir, gjør at mange gjør egne tanker om sine egne fremtidsplaner i eller utenfor selskapet eller luftfarten.

SAS har en enorm menneskelig kapital i form av kompetanse og enthusiasme. Bruker man den for det den er verdt, kan selskapet knuse det som skulle være av konkurranse. I motsatt fall er det langt vanskeligere.

Folk må slutte å sammenligne DY og SAS på den måten. Verden er ikke så enkel at man kan si SAS bør lære av DY, fordi SAS bare kutter og DY bare vokser. DY har helt andre forutsetninger for å gjøre som de gjør. DY startet opp en butikk fra bunnen av. De har ikke hatt den gamle historikk å dra med seg. De har hatt en del "flaks" ved å være på rett sted til rett tid, og de har selvsagt også vært dyktige. Men man kan spørre seg hvor DY hadde vært i dag dersom Sterling ikke hadde gått konkurs, og hvis SAS ikke hadde kuttet så kraftig som de har gjort. Ville da DY ha kunnet vise til den samme veksten som de nå gjør? Tvilsomt. For i hvilke markeder skulle DY ha vokst det siste året dersom SAS ikke hadde gjort sine kutt?

Men for at det ikke skal gli helt bort fra topic, så håper jeg at SAS og de ansatte kommer til enighet. Partene vet realiteten. Noe må gjøres. Raskt. Som det ble sagt på Dagsrevyen i dag av en BI-professor: Det verste som kan skje for DY, er at SAS går konkurs og gjenoppstår på samme premisser som DY selv.

Jeg vil komme med en presisering her, og det er at DY har vokst voldsomt på innland Norge de siste par årene og således blitt en skikkelig utfordrer og konkurrent til SAS. Og SAS har ikke redusert sin trafikk på innland av betydning bortsett fra sesongmessige variasjoner, slik som også DY har.

Jeg vil komme med en presisering her, og det er at DY har vokst voldsomt på innland Norge de siste par årene og således blitt en skikkelig utfordrer og konkurrent til SAS. Og SAS har ikke redusert sin trafikk på innland av betydning bortsett fra sesongmessige variasjoner, slik som også DY har.

Så du påstår at SAS ikke har kuttet frekvenser til f.eks. Molde, Ålesund, og til andre DY flyplasser?

Senest for noen uker siden kuttet SK èn frekvens til Molde, og 13 minutter senere hadde DY funnet marked for ytterligere èn frekvens til sin nye destinasjon; Molde.... merkelig?

Back