Hvis vi nu vælger at se på fakta frem for (nationale) følelser, er der så en grund til at beholde et SAS i sin nuværende form?
Jeg tror svaret er et rungende N E J, bortset fra beskæftigelsespolitiske hensyn.
De ruter der flyves vil ikke kunne mindst lige så godt af andre selskaber.
Det har jo vist sige, at der er et marked for et antal direkte IC ruter fra CPH/ARN, men ingen af dem går til steder hvor der ikke en anden operatør der kunne tage over:
ORD: AA base
EWR: CO base
IAD: UA base
NRT:JL/ANA base
PEK: CA/CZ/MU base
DXB: EK need I say more
BKK: TG (Krabi)
de Europæiske ruter har masser af bud på operatører både no-service selskaber og rigtige airlines.
Så ruter for hvilke der er et marked vil blive fløjet, måske ikke af samme selskab -(med megen uens servise ombord, så de reelt betragtes som forskellige selskaber)
Så rent transportpolitisk er der ikke noget at komme efter.
En stor aktør væk, vil give plads til flere mindre - se bare hvad der skete da NB forsvandt - i løbet af notime var der tre andre aktører på banen (QI/DY/HV)
Trafikken vil måske blive spredt lidt mere ud, og mindre lufthavne vil måske få flere direkte ruter ud i Europa.
Der hvor det vil gøre ondt vil være i administrationen - for der vil ikke være behov for en førerbunker nord for STO, og i CPH (ARN) vil der ryge arbejdspladser fordi en del af transfer trafikken vil forsvinde, men det tab vil blive opvejet af øget beskæftigelse i de pladser hvor der måtte blive oprettet direkte ruter fra.
Med CPH presset på indtægter, vil der være et incitament til at sænke priser for at tiltrække nye operatører, og derved skabe et større varieret udbud for forbrugerne.
Nogle flyvende arbejdspladser vil naturligt nok forsvinde, men vil til en hvis grad erstattes hos nye skandinaviske selskaber der måtte vælge at opruste.
Specielt blandt piloter har det længe været kutyme at flyve i udlandet - den tendens vil vi se forstærket - det er vel ikke værre for en norsk pilot der er vandt til at pendle til CPH, nu at skulle pendle til FRA?
Alt i alt tror jeg ikke det er den store katastrofe på længere sigt om SAS skulle forsvinde.
Måske vil ansættelse ske på mere markedsmæssige vilkår.