SAS Q2 results

...Lønniveauet på de nuværende overenskomster er faktisk ikke voldsomt højt hos SAS - startlønnen er 19.000 DKK pr. måned og efter 5 års accenitet er lønnen 27.000 DKK pr. måned - maksimal lønnen for kabinen er omkring 33.000 kroner efter mere end 15 års ancennitet - for et job hvor der er en ugentlig "være-borte-tid" på gennemsnitlig 80 timer - arbejde på søn- og helligdage, masser af standby perioder, minimal indflydelse på fridage og ferier m.v. Det kan godt være der kan findes plads til nogle justeringer i lønnen, men at tale om en lønnedgang på 20 procent er ikke realistisk.

.

Godt skrevet dette FlyHi.

De lønningene tror jeg er veldig 1:1 med de Norske, men da i Norske kroner.
Er < 350.000NOK mye pr år med skriftarbeide 0 overtid/ulempe kompensajon og 19 år ansinitet ?

Det er jo ikke riktig som det står mange steder at noen ansatte skal gå ned 20% i lønn. Ingen har sagt det, selv om mange medier skriver det. SAS skal redusere personalkostnadene med 10-20%, og det er noe helt annet. Hysteriet om 20% lønnsnedgang kan altså avsluttes. Det første store skrittet ble tatt i Norge denne uka, når foreningene gikk med på mer fleksible turnuser. Mange penger spart - ingen gikk ned i lønn.

Mange på forumet skriver også at SAS er overadministrert, uten å ha dokumentasjon å vise til utover hearsay. Hovedkontoret til SAS på FBU skal nå stenges fordi det knapt er folk igjen der, det er ikke lenge siden det satt flere hundre ansatte i bygget. Svært mange administrativt ansatte har mistet jobben, men de slamrer ikke med dørene når det skjer. Nå skal enda flere gå i administrasjon, men de har ingen sterke fagforeninger som fyller spaltene med det budskapet.

Godt skrevet dette FlyHi.

De lønningene tror jeg er veldig 1:1 med de Norske, men da i Norske kroner.
Er < 350.000NOK mye pr år med skriftarbeide 0 overtid/ulempe kompensajon og 19 år ansinitet ?

Man må også presisere at dette er grunnlønnen. I tillegg kommer også dietter, provisjoner etc, så jeg vil nok regne med at denne lønnen vokser til godt over 500 000,-, men uansett, det er grunnlønnen man faktisk må beregne som inntekt. Så enig med deg P.A Viking.

Man må også presisere at dette er grunnlønnen. I tillegg kommer også dietter, provisjoner etc, så jeg vil nok regne med at denne lønnen vokser til godt over 500 000,-, men uansett, det er grunnlønnen man faktisk må beregne som inntekt. Så enig med deg P.A Viking.

Nu er der vel ikke mange flyvende der får provisioner???

Diæter er ikke løn, de er beregnet til at dække de omkostninger personalet faktisk har for at købe mad mv. når de er på stop. Akkurat som de fleste andre medarbejder hos andre firmaer får diæter når de rejser i jobbet.

Diæter er ikke løn, de er beregnet til at dække de omkostninger personalet faktisk har for at købe mad mv. når de er på stop. Akkurat som de fleste andre medarbejder hos andre firmaer får diæter når de rejser i jobbet.

Det er riktig at diett ikke er lønn, men det er vel også slik at det er forskjeller på hvor generøs diettsatsene er. Jeg aner ikke om diettsatsene i SAS er på den generøse siden, og om de er det så kan det jo fort tenkes at satsene er slik at man sitter igjen med et "overskudd" etter å ha inntatt mat/drikke.

Det er riktig at diett ikke er lønn, men det er vel også slik at det er forskjeller på hvor generøs diettsatsene er. Jeg aner ikke om diettsatsene i SAS er på den generøse siden, og om de er det så kan det jo fort tenkes at satsene er slik at man sitter igjen med et "overskudd" etter å ha inntatt mat/drikke.

Diæterne er blevet sat ned i flere omgange tidligere og er idag ikke voldsomt høje, hvis man spiser og lever meget billigt når man er på stop, så kan man d godt "tjene" lidt på det, men meningen er vel at man f.eks. kan spise morgenmad på hotellet samt spise på en middel-restaurant i nærheden af hotellet. Dække et par korte telefonopkald hjem til familien el.lign. Gør man det er der ikke meget tilbage.

Diæterne er blevet sat ned i flere omgange tidligere og er idag ikke voldsomt høje, hvis man spiser og lever meget billigt når man er på stop, så kan man d godt "tjene" lidt på det, men meningen er vel at man f.eks. kan spise morgenmad på hotellet samt spise på en middel-restaurant i nærheden af hotellet. Dække et par korte telefonopkald hjem til familien el.lign. Gør man det er der ikke meget tilbage.

Takk for informasjon. Da høres satsene ut til å være edruelige :-)

Takk for informasjon. Da høres satsene ut til å være edruelige :-)

Jeg kender ikke de præcise satser for alle destinationerne og det kan da godt være der kan strammes lidt op, men det er ikke her SAS kan finde 2 mia SEK.

Jeg kender ikke de præcise satser for alle destinationerne og det kan da godt være der kan strammes lidt op, men det er ikke her SAS kan finde 2 mia SEK.

Vi har fra et år eller to tilbake brukt den norske statens satser for per diem.

Og jo, det er snakk om 20% lønnsreduksjon for de fleste pilotene. I tillegg til de 20% vi har gått ned allerede (14% ifjor høst+de 6% som det ser ut til at man kom til enighet allikevel).

I tillegg har man som flyvende personale også telefongodtgjørelse på noen hundre i måneden, slik at man dekker inn de eventuelle telefoner man tar på stopp eller inn til selskapet.

Har man ikke salgsprovisjon av salget ombord i SAS?

Det virker som media har gjort det mer dramatisk enn det faktisk er i SAS, selvom det er dramatisk. Jeg har sett litt på hva som er skrevet på SAS portalen og hva Mats Jansson sier på portal-intervjuet.

I hovedtrekk så er det 1.3 milliarder (SEK) som skal spares i kollektivavtalene blant flyvende og kabin, og det inkluderer lønn, pensjoner, tillegg. På shorthaul så er Norwegian brukt som sammneligning, og på longhaul Swiss og Finnair. Mats Jansson sier at det er i hovedsak piloter og kabinansatte som må ned også etter Core SAS, mens bakkeansatte har lønn som tilsvarer ellers i markedet. Core SAS har kuttet kostnadene med ca halvparten av 40% som skiller SAS og konkurrentene. 700 millioner skal spares på andre områder.

Til tross for høy punktlighet og kundetilfredsheten er høyere enn noen sinne, så er ikke villigheten til å betale for det høy nok til å forsvare kostnadene man har idag.

---
Og lønnen til Mats Jansson begynte på ca 10 mill SEK og han gikk nå ned med 6% som en del ac Core SAS.

Jeg synes ikke det er riktig å sette landene opp mot hverandre. Man kan godt sammenligne, men da bør man også få med hva de forskjellige markedene er villig til å betale samt kostandene ellers i landene.

Dette er nok meget rett Jumper. Det er blant annet derfor andre tidligere monopol institusjoner som f.eks. banknæringen som ble avregulert midt på åttitalet mistet mange god folk som gikk over til andre bransjer i kraft av sin kompetanse.
Du vil være overrasket over å vite hvor mange folk fra luftfartsbransjen , internasjonalt sett,som gjennom mange år nå har gått over til oljebransjen og andre bransjer.
Se bare i USA hvor titusener har mistet jobben siste 10år.
SAS' sin menneskelige kapital er også godt brukbar utenfor selskapet. Tror ikke overflødige medarbeidere i SAS vil ha særlige problemer med å finne gode alternative utfordringer på jobbmarkedet.

Svaert mange av de titusener som har forlatt luftfartsbransjen her i USA har gjort det pga av loenninger en ikke kan leve av....en av kassadamene paa vaart lokal supermarket er ogsaa fulltids ansatt som flyvertinne hos United, hun flyr langruter og med 15 aars ansenitet tjener hun ikke nok til aa leve av det uten aa spe paa med andre inntekter....

En nyansatt styrmann hos Horizon tjener saapass lite at han/hun kvalifiserer til "Food stamps" - og 2nd piloten i Colgan Ulykken i Buffalo hadde 15% av min loenn....og jeg jobber i en "non profit" organisasjon og ligger godt under markedsloenn.....

Naar en i tillegg har mellomledere som klarer aa nekte en ansatt som har jobbet nesten 30 aar for firmaet (manglet 2 maaneder) foertidspensjon naar selskapet la ned ruten (SAS i Seattle Juli 2009) saa er det ikke rart at en ser en flukt....

Jeg synes at Farmers tanker i et annet innlegg om SAS sine utfordringer i hoest boer leses i Froesundavik, han leverer ogsaa tall som understreker at hans "Core" tankegang virker.....

I tillegg har man som flyvende personale også telefongodtgjørelse på noen hundre i måneden, slik at man dekker inn de eventuelle telefoner man tar på stopp eller inn til selskapet.

Har man ikke salgsprovisjon av salget ombord i SAS?

Nej der er ikke salgsprovision ombord og i DK får man ihvertfald ikke telefongodtgørelse - det skal dækkes af per diem/løn, hvis man har lyst til at ringe hjem til familien eller hvis man har behov for at kontakte SAS når man er på stop.

Dagens forside på Ekstra Bladet:

forside090813_500.jpg

Måske at stramme sandheden lidt, men positivt at der i det mindste er nogle der begynder at se på, hvor meget det er rimeligt man sparer...

Der er desværre ikke link til artiklen, da den er på betalingsdelen - den kan dog ses/købes her.

http://ekstrabladet.dk/ebladet/

Faktisk tror jeg man kunne komme meget længere hvis ejerne indrømmede, at de har lavet en fejl og ansat den forkerte topledelse og hurtigst muligt får den skiftet ud.

Det kommer knappast hända. Mitt intryck är att ägarna tänker vara konsekventa i sin syn på vad som krävs för att rädda SAS. Det är sanera kostnader som gäller och VDn har deras mandat att genomföradet:

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?stat=0&ArticleID=2009%5c08%5c13%5c348212&SectionId=Ettan&menusection=Startsidan;Huvudnyheter

Ägarna vill sälja (antar att alla stora ägare är överens) och verkar resonera att det stålbad SAS genomgår är enda lösningen för att väcka köparnas intresse.

His man går tilbage til et SAS - med Svensk hovedkontor, er det vel også naturligt at man reducerer antallet af overenskomster med 1/3 (i grove tal) - altså en FA overenskomst i stedet for 3 etc etc. Dermed har man jo muligheden for at få alle på Svensk løn, i og med at alle er ansat i Sverige.

Og før nogen skriger op om, at det kan man arbejdsretsligt ikke, så jo det kan man godt.

Det er vel ikke helt riktig om man skal tro det man leser i avisen. Ifølge artikkelen i Dagens Næringsliv i dag så sier Jansson at han har gått ned 600.000 i lønn. Nå vet jeg ikke hva han tjener i utgangspunktet, men han bør vel i solidaritetens navn kutte sin egen lønn med like mye som han kutter lønnen til sine ansatte. Tjener han 10 millioner som noen synes å hevde ovenfor så bør han kutte lønnen med 2 millioner om de ansatte må gå ned 20% i lønn.

... de 600.000 var i forrige periode! Den gangen gikk hele haugen ned 6% i lønn, enkelte mer enn 6%!

Denne gangen her snakker han om ytterligere 15-20%, og selv har han ikke nevnt med ett ord! Kjos tjener 1.650.000,- Jansson tjener 10-12 mill + evt bonuser for å ha vært flink! Vil det si at Jansson har tenkt seg ned på 1.6 mill han også?

SAS skal kjøpe nye fly og åpne ruter fra Osl til Boston, New York og Bangkok. Etter krisen selvfølgelig.... Hahahahahaha

Back