SAS Q2 results

Mats jansson snakker om krise opp og ned, ansatte som faktisk gjør jobben skal ned så mye som 20% (gikk nettopp ned 6% i lønn forresten, hvor mange går NED så mye i lønn i disse dager?) i lønn. Samtidig sitter han der og tjener 10 mill? Aldri. Ikke snakk om! Han kan snakke om tøffe tider og at alle må bidra så mye han vil, men så så lenge han sitter på lønningsposen sin og nekter å kutte administrasjonen så resten av selskapet ser det er det helt _uhørt_ for meg å akseptere dette. Min lønn er den samme som jeg hadde i DY, og nå skal jeg 20% under dette? Glem det. Glad jeg søkte på skole i år!

SAS må viste mer guts, hvis de vil være LLC så "go for it". Ikke lek Biz class da da, kutt det ned, stapp inn max seter, ansett 18 åringer til 15,000 gr. lønn, sett handling på anbud. ansett piloter med 200 timer.

Hvis SAS vil leke SAS, kutt kontor-rottene som ikke får til noen ting (Lenge siden sist noen som satt på bakken kunne hjelpe med meg som flyvende med noe som helst, får stort sett bare et surt grynt og en henvendelse til et annet kontor) og slutt med den **** omorganiseringen som skal gjøre alt så mye bedre! Slå det sammen! Ops! Splitt det opp! Flytt det 10 meter! Flytt det tilbake igjen! Hvis ting skal være effektive sier det seg selv at man ikke kan ha 50 forskjellige kontorer og telefonnummere til ditten og datten. Vi som er i lufta jobber stort sett med minimum av crew ombord, og når vi er innom kontorene lurer vi på hva de EGENTLIG driver med. ALLE disse folkene?

Det sier jo sitt når sjefen tar 10 mill i lønning og snakker om 20% kutt til ansatte. Huff jeg blir så provosert, dere få ta noe av dette med en klype salt men det er deilig å ventilere litt her som folk sier meningene sine. Føler meg litt snytt etter disse årene med ekstra innsats, stå-på-vilje og DETTE SKAL VI KLARE! VI GIR ALT! For hva da? Ledelsen får ikke til en dritt :\ Nei og nei....

Dette skjer i SAS i disse dager: Det er de effektive og attraktive av den yngere garden som får nå får fyken, og SAS vil sitte igjen med med en HAUG med late, nesten-pensjonister som trur de fremdeles lever i gullalderen.

Hvem sin feil er dette? FAGFORENINGENE! Ingen av dem har baller nok til å kutte ut de in-effektive, og ta vare på de de faktisk TRENGER.
De kutter heller 4 effektive unge med 350 i grunnlønn, enn 3 gamlinger med 450.... i en hvilken som helst annen bedrift hadde man gjort annerledes.
Sånn er det når man følger ansinitets-pinsippet.....det er LETT å sparke folk på den måten, men alle vet at det ikke er noen som helst langsiktig løsning.

Glad jeg har fått meg ny jobb utenfor sas, så kanskje en heldig gammal en sitter litt tryggere. (irritert)

SAS har kuttet betydelig på innland Norge, i tillegg til sommerreduksjonen. Det er kuttet rundt 10-15% på de forskjellige rutene. Enkelte ruter mer.

Dette er veldig tragisk for de ansatte i SAS. Jeg føler med dere. De fleste av dere gjør en glimmerende jobb! Synd at dere har en ledelse og fagforeninger som ikke klarer å få SAS tilbake på skinner.

SAS har kuttet betydelig på innland Norge, i tillegg til sommerreduksjonen. Det er kuttet rundt 10-15% på de forskjellige rutene. Enkelte ruter mer.

Disse kuttene er vel relativt nylig gjennomførte. MD11 skriver vel "de siste par årene". I all hovedsak har vel MD11 rett i at DY har tatt markedsandeler fra SAS uten at dette kommer som en direkte konsekvens av at SAS reduserer i avganger.

SAS-ansatte har nå hatt så mange krisevarsler at ingen er i tvil om at det nok en gang er krise. Imidlertid er det ikke så mye annet den enkelte kan gjøre enn å gjøre det de kan best; sette kunden i sentrum og å arbeide innenfor myndighetsbegrensningene. Å ta ansvaret for kostnadskutt i de dimensjoner det er snakk om her, uten å få utlevert ungdomsleksir, gjør at mange gjør egne tanker om sine egne fremtidsplaner i eller utenfor selskapet eller luftfarten.

SAS har en enorm menneskelig kapital i form av kompetanse og enthusiasme. Bruker man den for det den er verdt, kan selskapet knuse det som skulle være av konkurranse. I motsatt fall er det langt vanskeligere.

Dette er nok meget rett Jumper. Det er blant annet derfor andre tidligere monopol institusjoner som f.eks. banknæringen som ble avregulert midt på åttitalet mistet mange god folk som gikk over til andre bransjer i kraft av sin kompetanse.
Du vil være overrasket over å vite hvor mange folk fra luftfartsbransjen , internasjonalt sett,som gjennom mange år nå har gått over til oljebransjen og andre bransjer.
Se bare i USA hvor titusener har mistet jobben siste 10år.
SAS' sin menneskelige kapital er også godt brukbar utenfor selskapet. Tror ikke overflødige medarbeidere i SAS vil ha særlige problemer med å finne gode alternative utfordringer på jobbmarkedet.

Å gå ned så mye som det som er et helt årslønn for veldig mange suger big time så klart. Men allikevel er 960.000 kroner 4 ganger så mye som den årsintekten til veldig mange. Jeg tror ikke de vil få så veldig mye sympati om de evetuelt skulle gå til aksjon. Vi får se hva det blir.
Men for å være helt ærlig hadde jeg blitt veldig greten om jeg måtte gå ned 20% uansett om jeg tjener 250.000 eller 1 mill. i året.

Enig med deg her Laurenz, det som betyr mest for folk i SAS er jo ikke nødvendigvis selve lønnsnedgangen , men også hvilken gjeldsituasjon den enkelte er i. Har man lagt opp til å betjene gjeld uten noen form for buffer så kan en slik antydet lønnsnedgang være dramatisk for mange. FBU4EVER er jo inne på noe her tidligere i tråden.

Jeg tror det er liten fare for aksjoner/streiker fra de ansatte, uansett om selskapet nå kjører hardt mot hardt og krever ytterligere kutt i lønninger. En streik vil være så skadelig at selskapet raskt vil miste all troverdighet og gå konkurs. Det vet både de ansatte og selskapet, og nettopp derfor kan selskapet komme med slike krav.

En ting med Jansson sin tale i dag som overrasker meg, er hvor hardt de går ut og skal sammenligne seg med Norwegian. Hvorfor? Hvilke taktikk er det de forsøker seg på? SAS vil aldri klare å komme ned på det samme kostnadsnivået. Skulle SAS klare det, så er det noe alvorlig galt med DY.

Nei, Jansson's tale overrasker ikke meg. I en verden som er fortsatt i det vi kan kalle finans/kreditt-krise vil i de nærmeste måneder og år se raske og dramatiske endringer som følge av at den globale markedsøkonomien henger i sammen på en helt annen måte enn tidligere.
SAS og Jansson har intet valg , de må sammenligne seg med DY. Andre alternativer finnes ikke.
Endring smerter for de fleste, det ligger i naturen til oss mennesker.
Det er prisverdig at Jansson og ledelsen forøvrig i SAS gjør et helhjertet forsøk på å se fremover og søke berge selskapet.
Men det vil fremstå på en helt annen måte når man er ferdig med omstruktureringen , særlig på eiersiden.
Frp sin næringspolitiske talsmann sin uttalelse på TV2 igår kveld sier det som etter hver er en bred politisk oppfatning ; SAS trenger nye profesjonelle eiere som kan luftfart. Staten må ut av SAS som deleier.
Dagens situasjon i SAS er prisen for at selskapet gjennom mange tiår har vært beskyttet gjennom statlig eierskap og med monopol i markedet.
Slik er det i alle bransjer der monopol situasjonen oppheves.
I Norge har det tatt noe lenger tid å se effekten av avreguleringen i luftfarten sammenlignet med andre europeiske land.

Les DN idag . Den har et par sider med intervjuer og betraktninger siste 8 år omkring SAS.

Jansson sine uttalelser er en direkte provokasjon. Jeg har aldri opplevd för at en sjef krever opp til 20% lönnsnedgang av sine ansatte og selv gir ikke en eneste krone. Dette er meget darlig lederstil. Dersom jeg ville har vaert i hans posisjon, jeg ville bare föle skam. En god leder er en idol for sine ansatte.

Bare for aerlighetens skyld. Det er ikke skyld av de ansatte at SAS gar med milliarder i minus, det er skyld av mange feil-vurderinger og feil-investeringer av ledelse. Og na sier ledelsen til sine ansatte "Vennligst betal regningen, vi har ikke rad a bli med".

Etter har tenkt en dag om hva SAS skriver om 2Q, sa frykter jeg det vaerste. De sier kostnader ned til DY nivea (og kanskje senere til FR nivea). Samtidlig begynner jeg a tvile at SAS selv vet hva CoreSAS egentlig skal betyde.

Mange har skrived om at SAS har mange ting a tilby sine kunder. Jeg faktisk tror at SAS kan med en CoreNetverk bli profitabel. Sikkert som en mindre selskap. Men de har na de rette flyene med CRJ900 som kommer. De har mange gode slots ved flyplasser hvor sine konkurrente ikke har slots. Det kan man bygge pa.

Nar det gjelder IC, sa frykter jeg at toget har gatt ut alrede. Dersom de skulle fa sjansen a snappe opp meget tidlige leveranser av 787, sa skulle de satse pa disse fly, og konsentrere heile flaten pa en hub. Slik kan de tilby en attraktiv nettverk med god frekvens. Klarer man det ikke, skulle man nedlegge IC for god. Med mindre enn 13 fly klarer man ikke a tilby sine kunder en nettverk med god frekvens lengre.

Som konklusjon kan man bare si det sann:

SAS har mange dyktige ansatte. Og det ma sikkert en viss lönnsnedgang til for a fa kostnader under kontroll. Sikkert ikke 20%. Men SAS har pa samme mate en leder-problem. Sa lenge de ikke klarer a fa en CEO fra utsiden som lever som idol en ny selskap-stil til sine ansatte, sa lenge er SAS i en dödelig nedgangs-spiral.

Jansson sine uttalelser er en direkte provokasjon. Jeg har aldri opplevd för at en sjef krever opp til 20% lönnsnedgang av sine ansatte og selv gir ikke en eneste krone. Dette er meget darlig lederstil.

Det er vel ikke helt riktig om man skal tro det man leser i avisen. Ifølge artikkelen i Dagens Næringsliv i dag så sier Jansson at han har gått ned 600.000 i lønn. Nå vet jeg ikke hva han tjener i utgangspunktet, men han bør vel i solidaritetens navn kutte sin egen lønn med like mye som han kutter lønnen til sine ansatte. Tjener han 10 millioner som noen synes å hevde ovenfor så bør han kutte lønnen med 2 millioner om de ansatte må gå ned 20% i lønn.

Vet du TOS, det dreier seg litt mer om troverdigheten og intigritet.

Utifra mitt sikt, sa ville det har gitt en helt annen lys om Jansson ville har sagt foran pressen "vi ma spare ytterlige millliarder, og det vil kreve bidrag fra alle ansatte, utover det de ga sist ar. Mitt bidrag er at jeg reduserer mitt lönn til en million".

Han skal ikke jobbe helt gratis, men hans bidrag ma vaere over snitten, og vaere tydelig. Det er jo ingen stor problem, siden han kan klare a god liv av denne millionen han far.

Gjör han det ikke, skaper man denne inntrykk som oppstod. Ledelsen holder seg galant tilbake, mens de ansatte betaler regningen for de feilene som ble gjord i baktida.

Som sagt för, dette har mye med personlig ansikter om god lederstil a gjöre. Slike ting som jeg leter etter har ikke bare signalvirking, de ogsa skaper tiltro i ledelse blant i de ansatte.

Jansson sine uttalelser er en direkte provokasjon. Jeg har aldri opplevd för at en sjef krever opp til 20% lönnsnedgang av sine ansatte og selv gir ikke en eneste krone. Dette er meget darlig lederstil. Dersom jeg ville har vaert i hans posisjon, jeg ville bare föle skam. En god leder er en idol for sine ansatte.

En god leder rydder opp, og det er nettopp det Jansson holder på med. At grupper av ansatte kanskje ennå ikke skjønner alvoret, er mer tragisk. En god leder er heller ikke opptatt av å være godt likt i en sånn prosess som nå pågår i selskapet. Dette er beinhard business, og ikke noe popularitetsbarometer.

Jeg er blant de som tror at SAS overlever, i en eller annen form, dog noe ulikt det SAS vi kjenner idag. Jeg tror videre at en produktmessig innretning mot LCC-konseptet vil være en katastrofe fordi dette segmentet allerede er godt nok dekket i Skandinavia. Kostnadene derimot, må ned på godt europeisk mellomnivå.

Så får heller tiden vise hva slags SAS som kommer ut av dagens svært alvorlige situasjon for et tidligere så stolt og anerkjent selskap.

Enig JetBlue, en leder som er Idol for sine ansatte er neppe en god leder, mann kan være godt likt men noen ganger så må mann gjøre upopulære ting. Sånn er det bare. Jansson sier det som det er og det syns jeg er en meget bra egenskap for en leder. Så kan du like budskapet eller ikke, det for den enkelte avgjøre hver for seg.
I SGS på OSL blir det snakket om å gå ned 10% i lønn eller stilling, muligens oppsigelser. Men det er selvfølglig ikke noe som er klart enda. Vi får si at det heldigvis ikke er så dramatisk som de 20% som ble antydet i går. Vi krysser fingrene og håper på det beste.

Nu er der vel en hvis forskel i at sighe, at man skal spare 20% på udgifter til personale og så at sige man skal 20% ned i løn.

At spare på hvilke hoteller man bruger, spare på crewtransport, spare på pensioner og per diems, spare på billetrettigheder etc, er alt sammen udgiftssparende for SAS, men rammer ikke den enkelte som en direkte netto lønnedgang.

Tommy777 og BU662 sier vise ord om strategi! Selv ønsker jeg meg, som hyppig bizreisende på norsk innenriks, en lounge også for innenrikspax, særlig på OSL, fast track i security og gjerne noe å bite i på ettermiddagen også. Ellers velger jeg jo oftest SAS pga frekvensene og at de er flinkere til å holde rutetidene.

Det påfallende er jo at Mats Jansson selv ikke sier noen ord om strategi utover kostnadskutt, hvilket kan tyde på at hans strategi er å bli en LCC+, ikke minst sammenlikningen med lettJet i dette intervjuet: http://e24.no/boers-og-finans/article3214009.ece Men lettJet og DY er nå en gang flinkest til å være LCC, og vi trenger rett og slett ikke en til. SAS prøver her å fylle en markedsnisje som allerede er ganske full, mens de bevisst forlater og legger ledig den fullservicenisjen som de selv er i, for angrep fra fx LH og KLM.

Løsningen for SAS er etter min mening derfor å bli et mindre, men kvalitetsfokusert regionalt fullserviceselskap. Mindre fordi LCCene er kommet for å bli, kvalitet fordi det er den nisjen SAS egentlig kan. Måten å bli mindre på er jeg imidlertid litt usikker på; å kutte i frekvenser viil ikke være populært blant bizpax (og etter diverse beretninger tidligere i tråden kanskje heller ikke nødvendig?), men man trenger evt mindre fly. Evt får man kutte ut typiske lange LCC-ruter til syden.

Dette innebærer dessverre at en del må gå, men da får man heller ta frem øksen med en gang og skjære vekk alt overflødig, i stedet for å seigpine og snakke om lønnsnedgang for de som er igjen. De som blir igjen bør ha incentiv til å virkelig stå på. Riktignok kan man ikke ha for høye kostnader til de som faktisk må være igjen for å gjøre jobben, for å være konkurransedyktig, men om de skal gå med på lønnskutt må de vite at det er siste gang de kutter - men nå har SAS-ledelsen drevet kostnadskutt med ostehøvel og seigpining så lenge at de ansatte neppe tror på det om de får beskjed at dette er siste runde.

Enig JetBlue, en leder som er Idol for sine ansatte er neppe en god leder, mann kan være godt likt men noen ganger så må mann gjøre upopulære ting. Sånn er det bare. Jansson sier det som det er og det syns jeg er en meget bra egenskap for en leder. Så kan du like budskapet eller ikke, det for den enkelte avgjøre hver for seg.
I SGS på OSL blir det snakket om å gå ned 10% i lønn eller stilling, muligens oppsigelser. Men det er selvfølglig ikke noe som er klart enda. Vi får si at det heldigvis ikke er så dramatisk som de 20% som ble antydet i går. Vi krysser fingrene og håper på det beste.

Jeg synes at det, for ofte, settes likhetstegn mellom upopulær avgjørelser og upopulære leder. Har hørt for ofte "man kan ikke bli godt likt som god leder ettersom det medfører upopulære tiltak". Min oppfatning: bullshit.

En god leder er en som klarer å skape forståelse for og samarbeid rundt vanskelige/upopulære tiltak og avgjørelser. Det føles nok alltid lettere å true enn å motivere. "It's my way or the high way"-stilen er ikke annet en evneveikt....en leders falitterklæring.

Lead by example gjelder stort sett uansett sammenheng. Militært, som arbeidsformann for gutta på gølvet, toppleder, you name it..

En god leder rydder opp, og det er nettopp det Jansson holder på med. At grupper av ansatte kanskje ennå ikke skjønner alvoret, er mer tragisk. En god leder er heller ikke opptatt av å være godt likt i en sånn prosess som nå pågår i selskapet. Dette er beinhard business, og ikke noe popularitetsbarometer.

Enig i at en god leder skal rydde op, men det kan man gøre på mange måder. Desværre synes jeg at Mats J har opført sig meget uheldigt og utroværdigt i sin tid som leder.

Det hele startede meget godt med at han meldte ud, at nu skulle der være en ny og bedre måde for medarbejder og ledelse af tale sammen på - en kulturel turn-around. Desværre blev det kun ved snakken for man har ingen ændring set i praksis fra ledelsen - ihvertfald kun til det dårligere.

Nu er kommunikationen fra ledelsen til medarbejderne trusler på "livet" - og specielt har ledelsen set sig sur på det flyvende personale, som er selskabets vigtigste ansigt udaftil (sammen med SGS). Sjovt nok kommer der ikke de jævnlige kommentarer fra ledelsen omkring hvad de administrative skal gå med til og hvor meget de skal skære og gå ned i løn. Kunne være interessant at se hvad gennemsnitslønnen er blandt administrative.

Mats J startede med at melde ud at alle skulle gå med til 6 pct lønnedgang - det accepterede fagforeningerne faktisk, så måtte de pludseligt ikke stille modkrav (hvilket vel er meget naturligt i en forhandlingssituation). Så var 6pct ikke længere nok og f.eks. kabinen i DK tilbød så 7 pct så sent som i fredags - uden urealistiske modkrav. Nu er det så heller ikke nok og de skal tilbyde 20 pct (oven i den lønnedgang de løbende er gået med til gennnem de senere år, så er det faktisk reelt næsten 33 pct).

Når det eneste man hører fra sin ledelse er at man bliver ved med at være for dyr - samtidig med at ledelsen ikke bidrager, men istedet involverer SAS i den ene dyre kartelsag efter den anden, som koster mia. af kroner og slet ikke udnytter personalet på en effektiv måde allerede, så er det svært at tage seriøst.

Lønniveauet på de nuværende overenskomster er faktisk ikke voldsomt højt hos SAS - startlønnen er 19.000 DKK pr. måned og efter 5 års accenitet er lønnen 27.000 DKK pr. måned - maksimal lønnen for kabinen er omkring 33.000 kroner efter mere end 15 års ancennitet - for et job hvor der er en ugentlig "være-borte-tid" på gennemsnitlig 80 timer - arbejde på søn- og helligdage, masser af standby perioder, minimal indflydelse på fridage og ferier m.v. Det kan godt være der kan findes plads til nogle justeringer i lønnen, men at tale om en lønnedgang på 20 procent er ikke realistisk.

Er der nogle der kan komme med tal på hvad lønnen er i andre selskaber?

Det kunne være rart med et ordentligt sammenligningsgrundlag - for det har medierne og SAS-ledelsen faktisk ikke formået at komme med.

Hvis man vil lave en succesfuld turn-around af et selskab i krise, så er det aller vigtigste at man får alle til at løbe i samme retning og bakke op omkring dette. Jeg er overbevist om, at peronalet er meget villige til at gå rigtig langt for at redde SAS, men det er meget svært at blive ved med at tage seriøst når man blot bliver mødt af urealistisk krav gang på gang - og specielt når de hver gang kommer umiddelbart efter man i forvejen har givet ret så meget.

Istedet for at Mats J (og den øvrige ledelse samt bestyrelse) bare går blindt efter specielt de flyvende gang på gang, så skulle de måske prøve at være lidt realistiske. Der er ingen andre brancher, hvor folk med lønninger i dette niveau er blevet bedt om at gå så meget ned i løn. Man er nødt til at tænke på at disse mennesker har en hverdag der skal fungere og at de skal betale husleje m.v. Huslejen og afdragene på bil og andre ting er jo ikke faldet 33 procent - blot fordi det går dårligt hos SAS.

Hvis man skulle lave det store opgør og få ryddet op en gang for alle, så var det måske istedet på tide, at man gjorde op med de mange "gamle" i SAS, der stadig er aflønnet på gamle overenskomster til urealistisk høje lønninger. SAS ville spare mange flere penge på at "tvinge" alle ind på de nuværende overenskomster. Det ville måske også få nogle af de personer, som er tæt på pension til at overveje om de rent faktisk stadig er interesseret i deres job, hvis det ikke havde været for den store løn. Nogle vil sikkert sige op og det vil så igen være med at gøre plads til nye og billigere ansatte og selskabet ville få et meget sundere mix af gamle og nye, billige og dyre ansatte.

Blot at gå efter alle flyvende som en helhed er ikke seriøst - det viser i mine øjne mangel på dømmekraft og realitetssans - og når man så kombinerer det med at man vil lave "krig" mellem de forskellige personalegrupper (DK vs NO vs SE) - så får man aldrig et sundt selskab ud af det. Medarbejderne er SAS og det er dem der er den vigtigste brik i at få effektiviseret selskabet - så nytter det ikke noget at ledelsen ikke spiller sammen med dem, men blot bekriger og forsøger at gøre dem til syndebukkene i SAS' situation. Det er faktisk ikke de flyvende, der har påført SAS mia regninger til kartelsager eller taget uøkonomiske beslutninger om flytyper, dårlig udnyttelse af crew, lukning af ruter, prissat flybilletter forkert, ødelagt Eurobonus-programmet, tabt formuer på kundernes utilfredshed over ustabil catering osv osv.

Jeg er sikker på personalet vil være med til at gå meget langt for at redde den arbejdsplads, som de fleste faktisk holder rigtig meget af og allerede har bidraget rigtig meget til, men man er nødt til at være realistisk og arbejde sammen om det - men det er åbenbart ikke gået op for ledelsen.

Faktisk tror jeg man kunne komme meget længere hvis ejerne indrømmede, at de har lavet en fejl og ansat den forkerte topledelse og hurtigst muligt får den skiftet ud.

Som aktionær i SAS havde jeg store forventninger, da Mats J overtog posten som chef og det startede også med nogle positive udmeldinger, men desværre så synes jeg han kun har skuffet siden og fejler stort med hans besparelses-strategi.

Synd ledelsen ikke formår at få vendt SAS, som efter min mening ellers har et meget stort potentiale for igen at blive et sundt selskab, men ikke hvis ledelsen gang på gang vil lave krig mellem ansatte og hænge dem ud som syndebukke.

Enig i at en god leder skal rydde op, men det kan man gøre på mange måder. Desværre synes jeg at Mats J har opført sig meget uheldigt og utroværdigt i sin tid som leder.

Det hele startede meget godt med at han meldte ud, at nu skulle der være en ny og bedre måde for medarbejder og ledelse af tale sammen på - en kulturel turn-around. Desværre blev det kun ved snakken for man har ingen ændring set i praksis fra ledelsen - ihvertfald kun til det dårligere.

Nu er kommunikationen fra ledelsen til medarbejderne trusler på "livet" - og specielt har ledelsen set sig sur på det flyvende personale, som er selskabets vigtigste ansigt udaftil (sammen med SGS). Sjovt nok kommer der ikke de jævnlige kommentarer fra ledelsen omkring hvad de administrative skal gå med til og hvor meget de skal skære og gå ned i løn. Kunne være interessant at se hvad gennemsnitslønnen er blandt administrative.

Mats J startede med at melde ud at alle skulle gå med til 6 pct lønnedgang - det accepterede fagforeningerne faktisk, så måtte de pludseligt ikke stille modkrav (hvilket vel er meget naturligt i en forhandlingssituation). Så var 6pct ikke længere nok og f.eks. kabinen i DK tilbød så 7 pct så sent som i fredags - uden urealistiske modkrav. Nu er det så heller ikke nok og de skal tilbyde 20 pct (oven i den lønnedgang de løbende er gået med til gennnem de senere år, så er det faktisk reelt næsten 33 pct).

Når det eneste man hører fra sin ledelse er at man bliver ved med at være for dyr - samtidig med at ledelsen ikke bidrager, men istedet involverer SAS i den ene dyre kartelsag efter den anden, som koster mia. af kroner og slet ikke udnytter personalet på en effektiv måde allerede, så er det svært at tage seriøst.

Lønniveauet på de nuværende overenskomster er faktisk ikke voldsomt højt hos SAS - startlønnen er 19.000 DKK pr. måned og efter 5 års accenitet er lønnen 27.000 DKK pr. måned - maksimal lønnen for kabinen er omkring 33.000 kroner efter mere end 15 års ancennitet - for et job hvor der er en ugentlig "være-borte-tid" på gennemsnitlig 80 timer - arbejde på søn- og helligdage, masser af standby perioder, minimal indflydelse på fridage og ferier m.v. Det kan godt være der kan findes plads til nogle justeringer i lønnen, men at tale om en lønnedgang på 20 procent er ikke realistisk.

Det kunne være rart med et ordentligt sammenligningsgrundlag - for det har medierne og SAS-ledelsen faktisk ikke formået at komme med.

Hvis man vil lave en succesfuld turn-around af et selskab i krise, så er det aller vigtigste at man får alle til at løbe i samme retning og bakke op omkring dette. Jeg er overbevist om, at peronalet er meget villige til at gå rigtig langt for at redde SAS, men det er meget svært at blive ved med at tage seriøst når man blot bliver mødt af urealistisk krav gang på gang - og specielt når de hver gang kommer umiddelbart efter man i forvejen har givet ret så meget.

Istedet for at Mats J (og den øvrige ledelse samt bestyrelse) bare går blindt efter specielt de flyvende gang på gang, så skulle de måske prøve at være lidt realistiske. Der er ingen andre brancher, hvor folk med lønninger i dette niveau er blevet bedt om at gå så meget ned i løn. Man er nødt til at tænke på at disse mennesker har en hverdag der skal fungere og at de skal betale husleje m.v. Huslejen og afdragene på bil og andre ting er jo ikke faldet 33 procent - blot fordi det går dårligt hos SAS.

Hvis man skulle lave det store opgør og få ryddet op en gang for alle, så var det måske istedet på tide, at man gjorde op med de mange "gamle" i SAS, der stadig er aflønnet på gamle overenskomster til urealistisk høje lønninger. SAS ville spare mange flere penge på at "tvinge" alle ind på de nuværende overenskomster. Det ville måske også få nogle af de personer, som er tæt på pension til at overveje om de rent faktisk stadig er interesseret i deres job, hvis det ikke havde været for den store løn. Nogle vil sikkert sige op og det vil så igen være med at gøre plads til nye og billigere ansatte og selskabet ville få et meget sundere mix af gamle og nye, billige og dyre ansatte.

Blot at gå efter alle flyvende som en helhed er ikke seriøst - det viser i mine øjne mangel på dømmekraft og realitetssans - og når man så kombinerer det med at man vil lave "krig" mellem de forskellige personalegrupper (DK vs NO vs SE) - så får man aldrig et sundt selskab ud af det. Medarbejderne er SAS og det er dem der er den vigtigste brik i at få effektiviseret selskabet - så nytter det ikke noget at ledelsen ikke spiller sammen med dem, men blot bekriger og forsøger at gøre dem til syndebukkene i SAS' situation. Det er faktisk ikke de flyvende, der har påført SAS mia regninger til kartelsager eller taget uøkonomiske beslutninger om flytyper, dårlig udnyttelse af crew, lukning af ruter, prissat flybilletter forkert, ødelagt Eurobonus-programmet, tabt formuer på kundernes utilfredshed over ustabil catering osv osv.

Jeg er sikker på personalet vil være med til at gå meget langt for at redde den arbejdsplads, som de fleste faktisk holder rigtig meget af og allerede har bidraget rigtig meget til, men man er nødt til at være realistisk og arbejde sammen om det - men det er åbenbart ikke gået op for ledelsen.

Faktisk tror jeg man kunne komme meget længere hvis ejerne indrømmede, at de har lavet en fejl og ansat den forkerte topledelse og hurtigst muligt får den skiftet ud.

Som aktionær i SAS havde jeg store forventninger, da Mats J overtog posten som chef og det startede også med nogle positive udmeldinger, men desværre så synes jeg han kun har skuffet siden og fejler stort med hans besparelses-strategi.

Synd ledelsen ikke formår at få vendt SAS, som efter min mening ellers har et meget stort potentiale for igen at blive et sundt selskab, men ikke hvis ledelsen gang på gang vil lave krig mellem ansatte og hænge dem ud som syndebukke.

Helt enig med alt du sier her! Thumbs up.

Godt skrevet FlyHI. Jeg skal være forsiktig med å konkludere på den ene eller andre, men du peker på svært viktige ting.

Back