SAS Q2 results

Dejligt - hvis de så også formår at hæve priserne samtidigt er de godt på vej.

Jeg har i hele juni, juli og hittil i august fløyet med mer eller mindre 100% belegg. Men hva hjelper det når f. eks. gjennomsnittsprisen for CPH-IAD-CPH ligger på ca. 850 USD (iflg. stasjonen i IAD)? Når belegget passerer 80%, så har man A: For små fly, B: For få frekvenser eller C: For billige priser. Med 80% belegg sier man nei til altfor mange passasjerer alt for ofte, og det er stor sjangse for at de finner andre selskaper. Da kan man heller sette opp billettprisene. For Intercont. sin del, så kan man gjerne sette opp prisene slik at 15-20% av setene blir frigjort slik at man har kapasitet til å ta imot dem som må reise der og da og betaler premiumpriser.

Ut ifra resultatet så har vel du vært "heldig" på dine SAS flighter vil jeg anta...

Nå vet ikke jeg hva folket ombord hadde betalt for billettene, men trafikktallene har vel vist at kabinfaktoren er overraskende høy. Da er det også litt underlig at SAS ikke klarer å ta ut mer betalingsvilje fra kundene, men som Jan ovenfor skriver så er det muligens et resultat av press fra andre konkurrenter.

Stearling har aldri jeg hørt om. Hvis det er Sterling du mener så er de konkurs.

Men for ikke å kværulere for mye, tanken din er jeg enig i. Markedet vil hente seg inn av seg selv av nye aktører, selv om det ville være fryktelig tragisk om SAS forsvant.

Problemet er jo at det er en misforståelse at vist SAS går konk så mister man noe i Skandinavia.
Det er en naturlov som sier at vist man klipper gresset, så gror det fortere etterpå.
SAS er en gammel inngrodd stubbe som har sluttet å gro.
Vist SAS går konk, vil jo selvsagt andre fort overta, gjerne med samme navn og logo, men da med å utvide i europa og ikke minske.
fortsetter den gamle stubben som i dag, vil det nok ha langt mer fatale følger for skandinavia.

Ut ifra resultatet så har vel du vært "heldig" på dine SAS flighter vil jeg anta...

Sikke noget sludder. Hold jer til facts istedet for at fordreje virkeligheden. Kabinefaktoren hos SAS er gået op. Nedgangen i pax har været mindre end nedskæringer i kapacitet - derfor at SAS faktisk en imponerende belægningsprocent.

Godt aa see at det gaar mindre darlig med SAS.

Jeg stusser litt paa det at de ansatte som ikke mister jobben skal ned 10-20% ned i loenn.
Mulig situasjonen er litt annerledes naa enn i fjor, men uansett: I fjor sommer jobbet jeg en del ekstra paa Gardermoen. Det ble sagt der at det var nesten umulig aa faa tak i folk til aa jobbe. Loennsnivaaet til bakkeansatte er jo ikke all verden aa skryte av, og det er i tillegg ulemper med skiftjobbing som skaper problem for mange (for eksempel de med barn, eller folk som er avhengig av kollektivtransport).

Skal loennsnivaaet ned 10-20 prosent, hvor vanskelig blir det da aa faa folk til aa jobbe? Og hvem faar man da til aa bli i jobben? Blir mye kompetanse borte? Vil man faa stadig nye ansatte som skal laeres opp (koster penger), og som blir i jobben i en kort tid foer de finner noe annet?

Jeg har liten tro paa at det er loennsomt aa sette ned loennen i det virkelige liv. Paa oekonomenes regneark kanskje det ser bra ut - i planleggingsfasen.

Hmmm.... Ned ytterligere 20% i lønn? I tillegg til de 14% jeg gikk ned i høst. Ned 34% i lønn på 6 måneder gjør at min bankforbindelse og lånepusher begynner å røre på seg. I tillegg til endringer i kollektivavtalen som gir SAS mulighet til å schedulere meg med over 800 flytimer i året, noe de overhodet ikke er i nærheten av å klare med den strukturen og reduksjoner på rutenettet de har innført etter at avtalen ble inngått. Det er fint lite hva innrømmelser fra de ansatte betyr for det endelige resultatet. Vi har feil eiere, og feil eiere har en utsøkt evne til å ansette feil ledere. Sånn er det bare.

Det blir spennende å se hvor SAS står om et års tid. Da bør vel diverse tiltak ha fått effekt på diverse regnskap.

Last edited:
Tror vel vi alle her inne(fleste av oss), syns det er ille at så mange mister jobben. Og ikke minst håper at SAS konsernet holder hodet over vannet. Konkurransen mellom DY og SK er viktig for at vi som liker å reise, skal kunne få gjøre dette uten monopolpriser. Nå mener jeg selvfølgelig ikke at man skal prisehverandre ned i graven heller, men det skjønner vel de fleste av dere at jeg ikke mente...

Jeg har ikke lest dette fryktelig nøye, så litt bananskall her nå, men er det noen som vet hvor disse kuttene kommer hen? Hovedsakelig i kabinen? bakketjenester? i såfall hva blir berørt?

Mr. Jansson legger ikke noe i mellom når han kommuniserer budskapet i alle fall.

Krigstale fra Jansson

Klokken halv elleve i formiddag holdt SAS-sjef Mats Jansson en ren krigstale mot sine ansattes arbeidsavtaler, høye lønninger og motstand mot ytterligere kostnadskutt.

Jansson kaller de ansattes kollektivavtaler en historisk arv fra monopoltiden.

- Det finnes ikke noe alternativ. Det er den historiske oppgaven. Selv Berlin-muren falt til slutt. Dette må hende. Det er bare å innse fakta. Vi lever en i steinhard konkurranse. Det er ingen reguleringer. Selskapet er ikke til for oss selv. Vi kan ikke ta oss betalt som på 70-tallet.

Jansson sier at SAS-ledelsen endelig tør å si ting som det er.

- Det som er unikt nå, at vi under min tid våger å kalle en spade for en spade ordentlig systematisk – at vi kommer til kjernen og våger å uttrykke det ikke i lodne termer. Vi forsterker det med å si at Norwegian er faktisk billigere, de har lavere lønninger og de er mer effektive, sier Jansson.
http://e24.no/boers-og-finans/article3212717.ece

Nå er jeg ingen økonom, og jeg er UFATTELIG glad for at jeg er ute av den 'blå boksen'...

Men det som slår meg er den stadige trangen til å tyne de som står på 'gølvet', og den mildest talt perversje aversjonen mot å slanke i toppen! Det er lønnsfrys meg her, lønnskutt meg der, og de skal jaggu kutte ned på de som PRODUSERER verdiene i konsernet også!
Men jeg ser ikke ett eneste ord om å forsøke å rette opp milliontapene bolagiseringen har medført, i form av økte administrasjonsutgifter og mindre evne til inntjening (en avdelig kan ikke lenger gjøre en annen en tjeneste. Her skal det internfaktureres!). Det er direkte kvalmende å se toppsjefene utgyte sin rettferdige vrede over 'grådighetskulturen' nederst på rangstigen.

Men jeg ser ikke ett eneste ord om å forsøke å rette opp milliontapene bolagiseringen har medført, i form av økte administrasjonsutgifter og mindre evne til inntjening (en avdelig kan ikke lenger gjøre en annen en tjeneste. Her skal det internfaktureres!). Det er direkte kvalmende å se toppsjefene utgyte sin rettferdige vrede over 'grådighetskulturen' nederst på rangstigen.

Man ser nog över den delen också:

In addition, the SAS Group will further enhance the efficiency of the Group's administration by reducing personnel in its production companies, central Group and corporate functions, and in SAS Ground Services and SAS Tech.

http://se.yhp.waymaker.net/sasgroup/release.asp?id=188363

Sikke noget sludder. Hold jer til facts istedet for at fordreje virkeligheden. Kabinefaktoren hos SAS er gået op. Nedgangen i pax har været mindre end nedskæringer i kapacitet - derfor at SAS faktisk en imponerende belægningsprocent.
I juli har nok belegget på flere ruter vært alt for høyt, litt som FBU4EVER sier. På mange ruter, i hvert fall i Norge, har det nesten vært umulig å få plass på fly i det hele tatt. Dette har også fortsatt i august, og jeg har nå i flere uker slitt med å komme meg med fly i det hele tatt. Ikke mye vits i en fullprisbillett når en ikke får endre den uansett, ettersom det ikke er ledige plasser å endre til.

Sjekket senest i dag fra Bodø til Oslo, og der var alle de fire første avgangene full. Dette betyr at jeg ikke kunne fly tidligere uansett hva jeg gjorde. Dette er ikke et spesielt tilfelle, men snarere normalen på mange ruter. Rutene fra OSL til BGO, EVE, BOO og BGO-KRS kommer i hvert fall alle inn i denne kategorien, og i sommer har jeg i hvert fall erfart at BGO-CPH sliter med samme problemer. Dette er kanskje bra for SAS på kort sikt, men på lang sikt ender det fort med at de fullprisbetalende flytter til DY, ettersom de har et bedre tilbud med tilgjengelige flygninger på ulike tidspunkt. Jeg er i hvert fall i ferd med å skifte selskap nå, og i hvert fall på de rutene der det er valgmuligheter.

Jeg bet meg merke i disse ordene i e24.no sin sak om underskuddet og lønninger:

Og når kuttene er gjennomført vil Jansson fortsatt sette landenes ansatte opp mot hverandre:

- Er det sånn at noen produserer billigere, så får de produsere mer enn i dag.

Dette tyder jo på at splitt og hersk er strategien, og tyder på at man ikke har lært av de siste 8 årene...

-A

Jeg tror Mats Jansson gjør masse feil nå. Men han kan begynne å sette lønnen sin til samme som Bjørn Kjos, som er ca 1 mill i året i stedet for 10 mill ++.

Jeg tror Mats Jansson gjør masse feil nå. Men han kan begynne å sette lønnen sin til samme som Bjørn Kjos, som er ca 1 mill i året i stedet for 10 mill ++.

absolutt et godt poeng.....hadde pyntet pent på resulatet det...

Jeg tror ikke du er alene om den følelsen. Litt tilfeldige observasjoner basert på de flygningene jeg har hatt med SAS i ferien og før ferien så har flyene vært så godt som fullbooket.

Nja, det er i hvertfall ikke mine observasjoner. Det har heller vært slunkent med folk ombord på de maskinene jeg har deltatt som kunde i de siste månedene.
Uten å føre statestikk.

I juli har nok belegget på flere ruter vært alt for høyt, litt som FBU4EVER sier. På mange ruter, i hvert fall i Norge, har det nesten vært umulig å få plass på fly i det hele tatt. Dette har også fortsatt i august, og jeg har nå i flere uker slitt med å komme meg med fly i det hele tatt. Ikke mye vits i en fullprisbillett når en ikke får endre den uansett, ettersom det ikke er ledige plasser å endre til.

Sjekket senest i dag fra Bodø til Oslo, og der var alle de fire første avgangene full. Dette betyr at jeg ikke kunne fly tidligere uansett hva jeg gjorde. Dette er ikke et spesielt tilfelle, men snarere normalen på mange ruter. Rutene fra OSL til BGO, EVE, BOO og BGO-KRS kommer i hvert fall alle inn i denne kategorien, og i sommer har jeg i hvert fall erfart at BGO-CPH sliter med samme problemer. Dette er kanskje bra for SAS på kort sikt, men på lang sikt ender det fort med at de fullprisbetalende flytter til DY, ettersom de har et bedre tilbud med tilgjengelige flygninger på ulike tidspunkt. Jeg er i hvert fall i ferd med å skifte selskap nå, og i hvert fall på de rutene der det er valgmuligheter.

Det er tydeligvis ulike erfaringer ute og går her.
Jeg har bestillt en haug med SK billetter fremover og endrer dem stadig vekk etter som jobb-og reiseplan tilsier dette.
Jeg har overhodet ikke erfart noe av det du skriver om over.
At det er rutemessige forskjeller kan jeg forstå , men det er ikke ensbetydende med at det er slikt over hele fjøla.

Jeg har bestillt en haug med SK billetter fremover og endrer dem stadig vekk etter som jobb-og reiseplan tilsier dette.
Jeg har overhodet ikke erfart noe av det du skriver om over.
At det er rutemessige forskjeller kan jeg forstå , men det er ikke ensbetydende med at det er slikt over hele fjøla.
Det var derfor jeg nevnte disse rutene spesifikt, ettersom det er her jeg har satt igjen i kortere eller lengre tid uten å komme med fly. På disse rutene har det heller ikke vært kun en engansforeteelse at det har vært slik, men snarere normalen.

Som nevnt tidligere, kabinfaktoren for juli var 'usunt' høy .. regner med at den går ned litt nå som trafikkprogrammet normaliseres ..

Men når man kapper 60-70 prosent av frekvensene, blir det også veldig vanskelig med fornuftige connections fra kortbanenettet, og det hadde også negativ innvirkning på våre (WF's) reisende som enten ikke fant forbindelsesmuligheter i det hele tatt eller måtte finne seg i ekstreme connectiontider. Det var en utfordring å komme seg til og fra Mosjøen for meg på mine to rundturer fra Oslo i sommer ..

Back