SAS overvejer at droppe businessclass

History repeats itself. Hadde vi hatt forum da SAS droppet F til fordel for C paa kortrutene hadde vi trolig hatt en temmelig identisk debatt. Jeg tipper at det som vurderes er aa gaa tilbake til to klasser, men at man ennaa ikke er enige med seg selv om det skal bli en nedgradert Business Class eller en oppgradert Extra. Produktet vil jeg tro vil bli omtrent det samme uansett hva som velges. Personlig tror jeg den 'tryggeste' veien er aa beholde Business Class, men senke inngangsbilletten til Y+ prising.

Personlig tror jeg den 'tryggeste' veien er aa beholde Business Class, men senke inngangsbilletten til Y+ prising.

Problemet nå er at det er veldig mange har problemer med å forsvare en billett det står business på ovenfor CFOene.....står det economy extra derimot:p

SAS - The Businessmans Airline......dette overrasker meg, men på den andre siden, de har fortsatt et stort identitetsproblem i Frösundavik. Selskapet vakler fra det ene til det andre og fjerning av C klasse i Europa er jo meget kostnadsbesparende. Og har de kunnet, så har de også fjernet det vassne rundstykket på frokostflightene i Norge også, men her går det mer på prestisje.

JEg tror Someone har et sabla godt poeng. Business Class har fått en skikkelig dårlig klang hos en del selskaper. Men fremdeles er det like aktuelt å få ansatte frem til møter uthvilt og i godt humør.

Hadde man droppet business, og blokkert midtsete på Extra hadde nok de fleste vært fornøyd.

PERSONLIG syns jeg det hadde vært snabla trist. Det er litt luksus med business, så jeg bruker det selv så ofte jeg kan forsvare det.

Jeg kan ikke se hva SAS kan tjene på å fjerne business-klassen, med mindre de er nødt til å selge business-klassen like billig som Economy Extra.
Det er ganske fleksibelt å endre størrelsen på klassene på SAS-fly intra-europeisk. Og den ekstra overheaden som det koster å holde systemet ved like dekkes lett inn av prisen på billetten. Jeg regner med at de ikke har tenkt å fjerne loungene heller selvom de skulle kutte ut Business.

Problemet nå er at det er veldig mange har problemer med å forsvare en billett det står business på ovenfor CFOene.....står det economy extra derimot:p

Det er slik for mange, man kan fint forsvare, som konsulent, å fakturere en fleksibel Y-billett, så legger man i mellomlegget (som er svært lite) til biz selv.

-A

Dette er helt klart en ting av tiden - å snobbe ned. Selv ikke en statsminister kan benytte privatfly.

Det er slik for mange, man kan fint forsvare, som konsulent, å fakturere en fleksibel Y-billett, så legger man i mellomlegget (som er svært lite) til biz selv.

-A

Funker dritbra. 250 kr pr vei fra ET til CE med BA.:cool:
Y+ til C med SAS ligger vel på ca 350, iallfall med de avtaleprisene jeg har brukt.

Last edited:
Her blander man en del ting i idiskusjonen. En ting er hva man kaller "det" som er foran i flyet, en annen ting er priser og en tredje ting er service-nivå. Om man får samme service og rettigheter i en "ny" Y+ som man har i C i dag så spillr det jo liten rolle for de reisende annet enn at noen flere "får lov" til å fly der. Men det hullet blir nok tettet igjen. uansett har vel SK minst en klasse formye på europa-rutene?

...og vips. SAS Leisure er igjen.

Og nå når det er vinter så kan de jo kalle det for...tja...Snowflake :lol:

Back