SAS vurderer AOC utenfor Scandinavia

Blir intressant att se om detta är reella planer eller hot inför kommande förhandlingar. Time will tell.

Undskyld mig, men er det ikke lige det et andet temmelig stort NORSK selskab, som jeg ikke lige erindrer navnet på gør ???:D:D
JEG kan slet ikke se noget galt i at SAS vil samme vej....
Hilsen Ole

Hele poenget mitt er jo at SAS gikk kjempehøyt ut og skrek over seg over hvor umoralsk det selskapet du ikke husker navnet på opptrådte, men noen måneder senere har de tydeligvis ikke noen skrupler med å gjøre akkurat det ssmme selv. Jeg skjønner at SAS må tilpasse seg konkurransesituasjonen, det er dobbeltmoralen jeg reagerer på, og det er som sagt heller ikke første gang de holder på sånn.

Hele poenget mitt er jo at SAS gikk kjempehøyt ut og skrek over seg over hvor umoralsk det selskapet du ikke husker navnet på opptrådte, men noen måneder senere har de tydeligvis ikke noen skrupler med å gjøre akkurat det ssmme selv. Jeg skjønner at SAS må tilpasse seg konkurransesituasjonen, det er dobbeltmoralen jeg reagerer på, og det er som sagt heller ikke første gang de holder på sånn.

Sist jeg sjekket er SAS et flyselskap - en bedrift - ikke en samvittighetsfull prest eller politiker (...) som må "holde sine løfter og tro ut livet".

En bedrift må tilpasse seg konkurransesituasjonen. Når konkurrentene har bedre spilleregler enn SAS, må SAS enten følge de nye spillereglene eller gi opp. Vanskeligere er det ikke.

Race to the fåkkings bottom, ingen er immun mot dragsuget når det først begynner.

SAS har jo tidligere uttalt at de ønsker å være "best på innleie" (wetlease). Sånnsett er jo DY sin konstruksjon akkurat det, wetlease blant egne selskaper. SAS har jo i dag Cimber (eget, foreløpig), Cityjet og Jet Time. Kan dette være en ny utvikling i den samme retningen? Dvs et nytt Cimber, men med AOC og base i et ikke-skandinavisk land?

Jeg tror forøvrig at SAS er avhengig av base både på OSL, ARN og CPH også i fremtiden mtp hvordan deres rutenett er bygget opp. Men det kan kanskje være grunnlag for at noen utenlandsflyvninger i fremtiden vil bli ført over på andre selskaper? Blir isåfall litt som Cityjet driver med CRJen her i Norge. 2 av 3 flighter med en mindre maskin (Cityjet), og så en Flight med 737 (SAS). Dette opprettholder en høy frekvens med lavere kostnader.

Det at Longhaul skal få base utenlands klarer jeg ikke helt få til å stemme med SAS sitt satsningsområde som jo er Skandinavia. Longhaul fra LHR er absolutt ikke noe SAS trakter etter...

Hvorfor trenger SAS et nytt AOC for å opprette baser utenfor Skandinavia? Den vanlige grunnen for å opprette et nytt AOC er jo trafikkrettigheter eller andre juridiske grunner. Så sant SAS ikke trenger trafikkrettigheter som ikke dekkes av deres skandinaviske AOC, så står de vel fritt til å opprette baser innenfor EU.

Eller er det noe jeg overser her?

Hvorfor trenger SAS et nytt AOC for å opprette baser utenfor Skandinavia? Den vanlige grunnen for å opprette et nytt AOC er jo trafikkrettigheter eller andre juridiske grunner. Så sant SAS ikke trenger trafikkrettigheter som ikke dekkes av deres skandinaviske AOC, så står de vel fritt til å opprette baser innenfor EU.

Eller er det noe jeg overser her?

For å kunne ansette/leie inn mannskap på andre vilkår enn i moderbolaget? Ikke at jeg tror fagforeningene til SAS her i Skandinavia kommer til å sitte stille og se på det! ;)

For å kunne ansette/leie inn mannskap på andre vilkår enn i moderbolaget? Ikke at jeg tror fagforeningene til SAS her i Skandinavia kommer til å sitte stille og se på det! ;)

Nei, jeg ser liksom helt hvorfor et AOC skal bety noe til eller fra for lysta til å godta utflagging av arbeidsplasser.

Hvor ble det av den "skandinaviske modellen"?

Den skandinaviske modellen er ofret av politikere og forbrukere.
De som skaper det største resultatet på bunnlinjen er de som blir hyllet, selv om dette går på bekostning av norske trygge arbeidsplasser som trolig totalt sett gir best samfunnsøkonomi.

I dagens samfunn skal alt telles og måles og de eneste verdiene som tilsynelatende betyr noe, er de økonomiske - om en ikke deltar i en eller annen religiøs eller ideologisk sekt

Så lenge politikere både på nasjonalt og lokalt nivå aksepterer at faste norske arbeidsplasser byttes ut til fordel for personer som (ofte av nød) er villige til å jobbe gjennom utenlandske vikarbyråer til dårlige betingelser, så er det de som er hyklere.

Selv om jeg ikke liker det så tror jeg at det for SAS er vinn eller forsvinn. Det var ikke SAS som begynte med outsourcing, spanske baser, etc etc
Som forbruker er jeg bevisst på hvem jeg kjøper varer og tjenester av.
Jeg velger primært SAS på grunn av at SAS fortsatt er nærmere den "skandinaviske modelen" enn Norwegian

De som skaper det største resultatet på bunnlinjen er de som blir hyllet, selv om dette går på bekostning av norske trygge arbeidsplasser som trolig totalt sett gir best samfunnsøkonomi.

I dagens samfunn skal alt telles og måles og de eneste verdiene som tilsynelatende betyr noe, er de økonomiske - om en ikke deltar i en eller annen religiøs eller ideologisk sekt

Så lenge politikere både på nasjonalt og lokalt nivå aksepterer at faste norske arbeidsplasser byttes ut til fordel for personer som (ofte av nød) er villige til å jobbe gjennom utenlandske vikarbyråer til dårlige betingelser, så er det de som er hyklere.

Selv om jeg ikke liker det så tror jeg at det for SAS er vinn eller forsvinn. Det var ikke SAS som begynte med outsourcing, spanske baser, etc etc
Jeg velger primært SAS på grunn av at SAS fortsatt er nærmere den "skandinaviske modelen" enn Norwegian

Spot on Rland!

Det er ikke alle som har råd til å ignorere det økonomiske slik du forfekter. Proteksjonisme er sjelden en gangbar vei i det lengste. Med unntak av de som har jobb i SAS tror jeg det er veldig få som er interessert i å betale dobbel pris når de skal på ferie, og i tillegg risikere å dekke selskapets underskudd over skatteseddelen. Så staselig er det ikke å fly med SAS. Så kan man jo spørre hvilken modell som skaper flest arbeidsplasser i Norge i dag og i fremtiden, SAS eller Norwegian?

Argumentet bygger på at SAS har dobbel pris av Norwegian. Dette må du legge fram kilde på og bevis på, personlig sjekker jeg alltid SAS, NAX, Lufthansa, Air Berlin og Eurowings før hver flyvning. SAS er billigst i 9/10 tilfeller på mitt rutebehov.

Jeg tror det var ment som en "satt-på-spissen"-uttalelse. Dokumentasjon på at SAS gj.snittlig er dobbelt så dyr som DY finnes ikke.

Akkurat som det motsatte heller ikke er tilfelle. Jeg tror den jevne forbruker også sjekker SAS, DY, LH, KL osv. Hvis det var slik at SAS gj.snittlig var billigst i 9 av 10 tilfeller, så hadde Norwegian for lengst vært luftfartshistorie.

Etter min ringe oppfatning så gir signalene fra SAS absolutt grunn til å diskutere storpolitikken som er involvert. Altså, hvordan påvirker globaliseringen, frihandelsavtaler o.l. forskjellige bransjer, eksempelvis luftfart.

Problemet er at dette nokså åpenbart er komplekst, og for både motstandere og tilhengere av ny/gammel modell er det langt mer besnærende å falle tilbake til kampretorikk. Det kan jeg forstå fra et menneskelig ståsted (f.eks om noen står i fare for å miste jobben, eller lysten til å fortsette i jobben), men fra et samfunnsståsted gir skittkasting fint lite til debatten.

Sukram har rett i at det var satt på spissen. I motsetning til Polaris oppfatter jeg at Norwegian er billigst i 9 av 10 tilfeller. Siden jeg har tenkt en tur til Miami i mars med retur i april sjekket jeg nettopp hos både SAS og Norwegian. SAS er stort sett 50-100% dyrere avhengig av hvilke dager man kombinerer.

Jeg vil ikke komme med alt for bombastiske uttalelser, men jeg tror det skal holde hardt å bevise at SAS eller den "nordiske modellen" genererer flere arbeidsplasser i Norge enn Norwegian. Alternativet til Norwegian er jo ikke et SAS monopol, men tøffere konkuranse fra internasjonale lowcost. Spørmålet er om vi hadde hatt noen norsk skipsfart i dag om vi hadde fulgt den "nordiske modellen"?

SAS med udflagning af fly?

Ifølge en artikel i danske Berlingske Business, som jeg desværre ikke kan kopiere til, så er SAS langt fremme med at udflage fly til Irland.
Det er en artikel, som der kræves abbonnement for at læse, men tænkte at måske nogen ved noget mere om det.
Hilsen Ole

Re: SAS udflagning af fly..

Har vel muligens sammenheng med AOC'et de har sagt de ønsker å opprette i Irland utlandet.

Dette ligner jo bare mer og mer på et annet flyselskap som opererer i det samme markedet, og som man har snakket stygt om i over 15 år nå :-)

Kom vel noen rykter om dette allerede i høst, men det overrasker ikke meg så stort ivertfall. Det som derimot overrasker meg mer er at SAS har gått sterkt ut, gang på gang (spesielt under DY-streiken for 2 år siden) og sagt at de er svert opptatt av å følge den såkalte "skandinaviske modellen" med skandinaviske crew, fly ansettelsesvilkår osv. Men så følger de akkurat samme fotspor, og til syvende og sist viser det seg at de egentlig ikke er noe bedre selv.

Det de nå gjør er vel litt som å skyte seg selv i foten og, for nå ber de jo om streik....

Skal man overleve i flybransjen, må man ta de grep som er nødvendige. Ønsketenking gir ikke penger i kassa og lønn på medarbeidernes bankkonti. Og som Someone så treffende sa i en annen tråd ... co-signerer gjerne på denne:

Jeg lærer underveis, samt blir mer kynisk med alderen. Gode argumenter og beviser gjør at meningene endrer seg med tiden

Blant annet at man kan være ganske "kjip" og man tjener da mer penger. Stort sett er ikke "straffen" annet enn at folk som sutrer i sosiale media.

Back