Undskyld mig, men er det ikke lige det et andet temmelig stort NORSK selskab, som jeg ikke lige erindrer navnet på gør ???
JEG kan slet ikke se noget galt i at SAS vil samme vej....
Hilsen Ole
Hele poenget mitt er jo at SAS gikk kjempehøyt ut og skrek over seg over hvor umoralsk det selskapet du ikke husker navnet på opptrådte, men noen måneder senere har de tydeligvis ikke noen skrupler med å gjøre akkurat det ssmme selv. Jeg skjønner at SAS må tilpasse seg konkurransesituasjonen, det er dobbeltmoralen jeg reagerer på, og det er som sagt heller ikke første gang de holder på sånn.
Hvorfor trenger SAS et nytt AOC for å opprette baser utenfor Skandinavia? Den vanlige grunnen for å opprette et nytt AOC er jo trafikkrettigheter eller andre juridiske grunner. Så sant SAS ikke trenger trafikkrettigheter som ikke dekkes av deres skandinaviske AOC, så står de vel fritt til å opprette baser innenfor EU.
Eller er det noe jeg overser her?
For å kunne ansette/leie inn mannskap på andre vilkår enn i moderbolaget? Ikke at jeg tror fagforeningene til SAS her i Skandinavia kommer til å sitte stille og se på det!![]()
Hvor ble det av den "skandinaviske modellen"?
Den skandinaviske modellen er ofret av politikere og forbrukere.
De som skaper det største resultatet på bunnlinjen er de som blir hyllet, selv om dette går på bekostning av norske trygge arbeidsplasser som trolig totalt sett gir best samfunnsøkonomi.
I dagens samfunn skal alt telles og måles og de eneste verdiene som tilsynelatende betyr noe, er de økonomiske - om en ikke deltar i en eller annen religiøs eller ideologisk sekt
Så lenge politikere både på nasjonalt og lokalt nivå aksepterer at faste norske arbeidsplasser byttes ut til fordel for personer som (ofte av nød) er villige til å jobbe gjennom utenlandske vikarbyråer til dårlige betingelser, så er det de som er hyklere.
Selv om jeg ikke liker det så tror jeg at det for SAS er vinn eller forsvinn. Det var ikke SAS som begynte med outsourcing, spanske baser, etc etc
Som forbruker er jeg bevisst på hvem jeg kjøper varer og tjenester av.
Jeg velger primært SAS på grunn av at SAS fortsatt er nærmere den "skandinaviske modelen" enn Norwegian
Den skandinaviske modellen er ofret av politikere og forbrukere.
De som skaper det største resultatet på bunnlinjen er de som blir hyllet, selv om dette går på bekostning av norske trygge arbeidsplasser som trolig totalt sett gir best samfunnsøkonomi.
I dagens samfunn skal alt telles og måles og de eneste verdiene som tilsynelatende betyr noe, er de økonomiske - om en ikke deltar i en eller annen religiøs eller ideologisk sekt
Så lenge politikere både på nasjonalt og lokalt nivå aksepterer at faste norske arbeidsplasser byttes ut til fordel for personer som (ofte av nød) er villige til å jobbe gjennom utenlandske vikarbyråer til dårlige betingelser, så er det de som er hyklere.
Selv om jeg ikke liker det så tror jeg at det for SAS er vinn eller forsvinn. Det var ikke SAS som begynte med outsourcing, spanske baser, etc etc
Som forbruker er jeg bevisst på hvem jeg kjøper varer og tjenester av.
Jeg velger primært SAS på grunn av at SAS fortsatt er nærmere den "skandinaviske modelen" enn Norwegian
Jeg lærer underveis, samt blir mer kynisk med alderen. Gode argumenter og beviser gjør at meningene endrer seg med tiden
Blant annet at man kan være ganske "kjip" og man tjener da mer penger. Stort sett er ikke "straffen" annet enn at folk som sutrer i sosiale media.
Ifølge en artikel i danske Berlingske Business, som jeg desværre ikke kan kopiere til, så er SAS langt fremme med at udflage fly til Irland.
Det er en artikel, som der kræves abbonnement for at læse, men tænkte at måske nogen ved noget mere om det.
Hilsen Ole