SAS oprettholder CPH som knutepunkt

Ja, jeg hadde faktisk tenkt med et tur til Kina med Thai nå til uken, tar med dama på business.
Resier ca 6 turer i året på business til Asia, utenom flyreiser i Europa.

Skal se om jeg lager et trip report.

Last edited:
Se på KLM og Air France, selv om de er to land som sammarbeider, beholder de begge sine langruter. Dette er en selvfølge for noen som har forstått hvordan man sammarbeider.
Selvsagt vil SAS få passasjerer, men for å få passasjerer må man kutte ut tall, brøk, dill og dall, og heller sørge for sympati i sitt eget marked.

Og for hver nordmann som reiser med SAS via CPH og ut i verden, reiser 9 med KLM via Amsterdam.........

Jeg kan ikke forstå at folk velger å fly med AF/KLM framfor SAS når de skal ut og reise.. Hører folk har sittet trangt og vondt i AF/KLM(747). SAS sine fly er jo mye mer komfortable i forhold.. Selvfølgelig hadde det vært best med direkte ruter fra Norge, men slik er det desverre ikke nå.Transfer i CPH/ARN er jo veldig lettvint da..

Sitte i en 757 til CO i 8,5 timer er jo heller ikke drømmen, da er jo SAS mye bedre. Har følelesen at media alltid har skulle ta SAS, noe jeg mener er urettferdig.. Folk har jo blitt skremt over til utenlandske selskaper som ikke har like bra produkt som SAS.. Man burde jo være stolt over SAS og støtte dem og på den måten være med på å bygge opp ett godt stort skandinavisk selskap.. Og hvorfor skal nordmenn være så fryktelig prisbevist på flyreiser..? Her er det jo andre ting som også teller inn som reisetid, komfort osv....

Har flydd både med SAS og CO til USA , betaler gjerne mer for å fly med SAS enn CO pga bedre service og komfort i flyene.

SNSK

Last edited:
Nå tror jeg nok at det er helt rimelig å anta at flyreiser er positivt korrelert med BNP, men det er nok svært mange andre forklaringsvariabler som påvirker nivået på aktiviteten. Nordmenn flyr vel en del mer enn svenskene, om jeg nå husker rett.

Selvfølgelig, men da bringer vi oss en på en umulig diskusjon. Jeg snakker her om det store bilde.

Det er klart at København ønsker å opprettholde CPH:

"Trafikken og aktiviteterne i byerne faldt, da Bruxelles mistede Sabena og Zürich mistede Swiss Air," siger Christian Wichmann Matthiessen.

Hele artikkelen her:
http://epn.dk/brancher/transport/luft/article1780604.ece?partner=pol

Har ikke noen tall for hånden, men det hadde vært interessant å sammenligne total omsetning for bedrifter i Øresundsområdet og i Oslo/Akershusregionen. Tror det kan gi et bedre bilde av hvorfor CPH er større enn OSL (i antall langruter)...

Jeg kan ikke forstå at folk velger å fly med AF/KLM framfor SAS når de skal ut og reise.. Hører folk har sittet trangt og vondt i AF/KLM(747). SAS sine fly er jo mye mer komfortable i forhold.. Selvfølgelig hadde det vært best med direkte ruter fra Norge, men slik er det desverre ikke nå.Transfer i CPH/ARN er jo veldig lettvint da..

Sitte i en 757 til CO i 8,5 timer er jo heller ikke drømmen, da er jo SAS mye bedre. Har følelesen at media alltid har skulle ta SAS, noe jeg mener er urettferdig.. Folk har jo blitt skremt over til utenlandske selskaper som ikke har like bra produkt som SAS.. Man burde jo være stolt over SAS og støtte dem og på den måten være med på å bygge opp ett godt stort skandinavisk selskap.. Og hvorfor skal nordmenn være så fryktelig prisbevist på flyreiser..? Her er det jo andre ting som også teller inn som reisetid, komfort osv....

Har flydd både med SAS og CO til USA , betaler gjerne mer for å fly med SAS enn CO pga bedre service og komfort i flyene.

Kunne ikke have sagt det bedre selv.

SAS's største 'fjende' er ikke de andre selskaber, men derimod den stemming som er skabt i norden af bl.a pressen. SAS skal for enhver pris hænges ud som et dårligt selskab, prøv blot at tælle hvor mange negative SAS-historier der har været i pressen det sidste år.

Istedet burde der være en fælles nordisk stolthed over at man i over 50 år har formået at drive et flyselskab gennen samarbejde mellem 3 lande i norden.

Desværre er alle idag så prisbevidste at man helt glemmer at tænke på kvalitet. Bare en vare er billig er den også god, det er det bl.a Ryanair lever stort på.

De gange jeg rejser, vælger jeg så vidt muligt altid SAS, selvom prisen kan være højere, og så meget udgør flybilleten jo heller ikke af det samlede feriebudget.

/Henrik

Det er klart at København ønsker å opprettholde CPH:

"Trafikken og aktiviteterne i byerne faldt, da Bruxelles mistede Sabena og Zürich mistede Swiss Air," siger Christian Wichmann Matthiessen.

Hele artikkelen her:
http://epn.dk/brancher/transport/luft/article1780604.ece?partner=pol

Har ikke noen tall for hånden, men det hadde vært interessant å sammenligne total omsetning for bedrifter i Øresundsområdet og i Oslo/Akershusregionen. Tror det kan gi et bedre bilde av hvorfor CPH er større enn OSL (i antall langruter)...

Så hvorfor er Helsinki større på langruter en Stocholm da ?, stockholms området har vel dobbel så stor omsettning som Helsinki.
Hvem som har størst omsetting, hvor det bor mest mennesker osv er en tulle debatt som er en avsporing av problemet, nemlig sammarbeid, uansett jeg kan ikke annet gjøre en å velge de flyselskaper som flyr til Norge, nå er dette Thai til Asia.

Utfordringen ligger etter min mening at SAS ikke definerer sitt hjemmemarked til hele Skandinavia.

SAS skal selvfølgelig fortsette å fly fra CPH. Jeg er ikke av den opfatning at OSL på noen måte har et grunnlag for flere IC ruter enn Kastrup.
Men, problemet er at SAS ved å kun lokalisere all trafikk fra CPH, mister fotfeste i det som ellers er selskapets hjemme marked.
Ved satsningen på Kastrup har selskapet beveget seg mer og mer mot det Tyske markedet, imens det Norske (til dels Svenske) markedet
blir overlatt til andre aktører. Færre nordmenn og svensker velger derfor å reise med SAS, noe som igjen former argumentasjoner fra SAS ledelsen om
at passasjer grunnlaget fra OSL og ARN er for lite. Markedet fra OSL og ARN er ikke lite fordi færre velger å fly med SAS!

Ser man på hvor SAS velger å markedsføre sitt IC produkt, så er det helt klart at selskapet er mer opptatt å så gress i naboens hage isteden for å så i sin egen bakgård.
Det er i eget marked at den sterkeste lojaliteten og selskapets konkurranse fortrinn bør ligge. Når det nå er tøffe tider, så er det etter min mening viktig å stabilisere driften rundt sitt hjemme marked.
Hadde SAS vedlikeholdt sitt Svenske og Norske marked med å synliggjøre sitt produkt, samt opprette linjer med trafikk grunnlag fra OSL og ARN, ville selskapet i mindre grad vært avhengi av å
lære seg tysk. Når det nå er tøffe tider, møter SAS aktører som har et bedre grep om sitt hjemme marked en det SAS har. De konkurrerer derfor på bortebane i en kamp der publikum heier på konkurrenten!

SAS kunne gjort dette på mange måter, men det forundrer meg at man ikke har gått i samarbeid med STAR partnere som åpner ruter der SAS ikke er tilstede.
Hvis SAS hadde benyttet sin merkevare til å selge billetter med Thai til Bangkok og Continental til New York, er jeg sikker på at SAS hadde tatt flere reisende fra sine konkurrenter, enn fra egne ruter ut fra CPH og ARN. Hva er i så fall grunnen til å være medlem i STAR. Jeg trodde det skulle komme de SAS reisende til gode……

Jeg mener det er meget naturligt at man ikke rejser med SAS - medmindre man skal rejse point to point - eksempelvis CPH-EWR.

Hvis man rejser fra provinsen i DK eller fra "små" steder i Norge / Sverige skal man allerede skifte i CPH (ARN) hvis man skal med SAS videre og så typisk endnu et skift når man kommer frem til en SAS destination eksempelvis hvis man skal til PVG - altså en rejse der hedder BLL-CPH-ORD-LAX.

Rejser man fra en af de skandinaviske provinslufthavne med ruter til storeeuropæiske hubs (FRA/AMS/CDG) har man mange mange flere muligheder med et mindre flyskift.
eksempel: (BLL-FRA-LAX).

Skal man skifte fly er det nemmere at skifte i Europa end i eksempelvis - efetr min mening.
Så skal SAS løfte mere IC trafik fra skandinavien fra provinslufthavnene, er det nødvendigt med flere direkte ruter til "små" steder - alternativt som et minimum sætte SK codeshare på partnernes fly og aktivt promovere disse services.

Jeg tror normenn er hjernevasket om de virkelig tror at København har større knutepunkt potensiale en Oslo. Norges BNP er 30% større en Danmark, dermed omsetter normenn ca 30% mer på langruter en Dansker.

Nedslagsfeltet til flyplasser kalles influensområder, og BNP har ingenting med det å gjøre. CPH har et influensområde som er mer enn det dobbelte av OSL (ca. 4,5 mill mot 2,2 mill), og det skyldes det enkle faktum at nesten hele Skåne kan komme seg til CPH på ca én time.

BNP har betydning i den forstand at det påvirker reisehyppigheten, forretningsreiser etc. Og dér ligger vi helt på toppen, sammen med Danmark og Sverige.

I tillegg flyr vi mye i Norge pga. lange avstander, topografi og en elendig infrastruktur forøvrig.

SAS kunne gjort dette på mange måter, men det forundrer meg at man ikke har gått i samarbeid med STAR partnere som åpner ruter der SAS ikke er tilstede.

Ved søk på wideroe.no klarer jeg fx ikke finne connections fra Norge via OSL til BKK med Thai. Du blir sendt via CPH eller enda fjernere steder.

Last edited:
Ved søk på wideroe.no klarer jeg fx ikke finne connections fra Norge via OSL til BKK med Thai. Du blir sendt via CPH eller enda fjernere steder.

Skyldes ikke det at Thai av en eller annen grunn stort sett selger OSL-BKK gjennom reisebyråer?

På Wideroe.no og andre internettbookingmotorer fåes kun OSL-BKK som fullpris, dvs 30.000kr i economy :(

Skyldes ikke det at Thai av en eller annen grunn stort sett selger OSL-BKK gjennom reisebyråer?

På Wideroe.no og andre internettbookingmotorer fåes kun OSL-BKK som fullpris, dvs 30.000kr i economy :(

Årsaken er dessverre at Thai ikke har "filet" de lave prisene på en slik måte at de kan selges av andre flyselskap og partnere som SAS, WF osv.

Heisann SNSK!

...Har flydd både med SAS og CO til USA , betaler gjerne mer for å fly med SAS enn CO pga bedre service og komfort i flyene...

Ikke for aa starte opp debatten om B757 vs. B767 etc., men hva er det du sikter til av service? Er det servering, underholdning, kabin personalet etc. du sikter til?

...men du nevner ogsaa Her er det jo andre ting som også teller inn som reisetid, komfort osv....... Reiser man fra for eksempel OSL til USA, enten du kun skal til New York omraadet, eller du skal videre til en destinasjon utenfor der SAS opererer, saa maa man jo ta en ekstra stopp naar du reiser via CPH. Selv om det er enkelt i dine oeyne er det jo lengre reisetid og ukomfortabelt aa maate gaa av og paa igjen... og sirka 150 reisende fra OSL til USA i snitt hver dag... hele aaret... ser ut til aa ha kommet til samme konklusjon... ;)

... og til slutt, hadde jeg hatt et valg melom en B777, A330 etc. og B757 paa den samme ruten, og allt annet var det samme, hadde jeg selvfoelgelig valgt en stoerre maskin. Problemet er jo at enkelte marked ikke kan baere et stoerre fly og da maa man bruke det som passer og man kan tjene $$$.

Dag

Slik jeg ser det har vel SAS to problemer. Det ene er bruken av CPH, som langt ifra er optimal for en stor del av pax grunnlaget deres, og det andre er at de stort sett har 737 og MD80 pluss noen få ( relativt sett ) 330/340.

Jeg som normann er lei av å måtte via CPH på en rekke flyvninger utelands, og da tenker jeg ikke bar IC. Det burde være mulig å ha mer direkte både for normenn og svensker. Dette synes jeg har blitt dårligere i det siste. Det var en fin trend ca 8-10 år siden, men den er snudd.

Når det gjelder IC, så mener jeg OSL og ARN sannsynligvis burde ha mer av dette. Men med det antall fly SAS har, og størrelsen de har er sannsynligvis ikke dette optimalt. Jeg tror dette er en av hovedproblemene til SAS. De prøver liksom, men får det ikke helt til, da de hele tiden havner mellom 2 stoler, dsv hensynet til sin HUB politikk og de flyene de har valgt. Derfor tror jeg det er såpass enkelt for andre selskaper å sette inn fly, og da punkt til punkt med for eks 757 til USA og få lønnsomhet i dette. Hadde SAS hatt fly av denne mellomstørrelsen tror jeg nok de kunne fått til det samme. Problemet er vel at en slik endring vil måtte endre SAS så mye at dette tar for lang tid og koster for mye at det er særlig realistisk. Og det er i grunnen litt synd, for egnelig ønsker jeg et sterkt SAS, som i perioder faktisk har vært svært så bra. Det mener jeg de beklagligvis ikke er lenger. Jeg har vært enten sølv eller Gull så lenge EB har eksistert, og flest år med Gull, så jeg mener jeg har grunnlag for å uttale meg.

Håper bare SAS er lure nok til å lese for eks dette forumet, da det er mange gode meninger om hva som bør endres.

SNSK
Dessverre virker det som SAS jobber ut i fra samme strategi, nemlig at nordmenn vil foretrekke SAS fremfor konkurrentene - selv om SAS ligger langt over i pris. Naar enkelte i tillegg velger aa skylde paa daarlig mediaomtale for at folk velger andre selskaper, kan man like gjerne slaa SAS konkurs med en gang.

Selvsagt har pris noe aa si. For de aller fleste nordmenn er prisen altoverskyggende. Spesielt i disse dager der internett flommer over av nettsider som tilbyr prissammenligning paa reiser. Det store flertall innenfor min bekjentskapskrets - som jeg vil anslaa som noksaa gjennomsnittlig ift. befolkningen for oevrig - gaar kun etter pris naar de skal fly. Det betyr at SAS ikke er et reelt alternativ ettersom de alltid er dyrere enn sine konkurrenter. Noen ganger er det bare snakk om noen hundrelapper, men som oftest skiller det en tusenlapp eller to og noen ganger mer enn det, mellom SAS og billigste alternativ. Aa tro at ungdom, studenter eller nyetablerte familier da vil velge SAS p.g.a. nasjonalfoelelse, er saa hinsides at jeg nesten blir maalloes.

Noen personlige eksempler:
Da jeg var i Australia for noen aar siden, skulle SAS m/partnere ha 12.000 kr for aa fly meg dit. MH skulle ha 6200 kr fra London (+1000 kr tur/retur med DY).

Et vennepar av meg var i New York paa forsommeren. De valgte BA via London. SAS laa 1500 kr over i pris per person, og begge alternativ hadde en stop-over.

Da jeg var i Kina i mai, falt valget paa Lufthansa. Betalte 7500 kr for V-klasse (100% EB-opptjening). SAS skulle ha over 9000. Hvis jeg skulle valgt billigst, kunne Lufthansa tilby tur/retur til 3500, SAS til 4300.

Og for aa ta KLM. Har akkurat sett paa en reise til Dallas. KLM 4700 kr. SAS m/partnere 8300 kr - og da opptjener jeg ikke 100% bonuspoeng engang...

Man kan mene mye om SAS, men deres interkontinentale oekonomiklasseprodukt er ikke 4000 kr bedre enn KLM sitt, 747 eller ei. Kommer uansett ikke til aa velge KLM. Velger nok Lufthansa denne gang ogsaa (5100 kr, eller 7000 kr med 100% opptjening). For min egen del, kan SAS godt slutte aa vaere saa utrolig gjerrig med bonuspoengene. Aa betale 9000 kr for aa faa 100% opptjening til USA er helt uaktuelt for meg. Da legger jeg heller paa noen tusenlapper og flyr C med andre selskaper. Gi 100% opptjening der andre gir 25% og markedsfoer det.

Naar SAS ligger 4-5000 kr over i pris - for to personer - paa langrutene, er det helt naturlig at andre selskaper blir valgt. De som tror noe annet, faller nok i kategorien for flykjennere med saere oensker og behov - og de er det nok en del av her inne ;)

Dessverre virker det som SAS jobber ut i fra samme strategi, nemlig at nordmenn vil foretrekke SAS fremfor konkurrentene - selv om SAS ligger langt over i pris. Naar enkelte i tillegg velger aa skylde paa daarlig mediaomtale for at folk velger andre selskaper, kan man like gjerne slaa SAS konkurs med en gang.

Selvsagt har pris noe aa si. For de aller fleste nordmenn er prisen altoverskyggende. Spesielt i disse dager der internett flommer over av nettsider som tilbyr prissammenligning paa reiser. Det store flertall innenfor min bekjentskapskrets - som jeg vil anslaa som noksaa gjennomsnittlig ift. befolkningen for oevrig - gaar kun etter pris naar de skal fly. Det betyr at SAS ikke er et reelt alternativ ettersom de alltid er dyrere enn sine konkurrenter. Noen ganger er det bare snakk om noen hundrelapper, men som oftest skiller det en tusenlapp eller to og noen ganger mer enn det, mellom SAS og billigste alternativ. Aa tro at ungdom, studenter eller nyetablerte familier da vil velge SAS p.g.a. nasjonalfoelelse, er saa hinsides at jeg nesten blir maalloes.

Noen personlige eksempler:
Da jeg var i Australia for noen aar siden, skulle SAS m/partnere ha 12.000 kr for aa fly meg dit. MH skulle ha 6200 kr fra London (+1000 kr tur/retur med DY).

Et vennepar av meg var i New York paa forsommeren. De valgte BA via London. SAS laa 1500 kr over i pris per person, og begge alternativ hadde en stop-over.

Da jeg var i Kina i mai, falt valget paa Lufthansa. Betalte 7500 kr for V-klasse (100% EB-opptjening). SAS skulle ha over 9000. Hvis jeg skulle valgt billigst, kunne Lufthansa tilby tur/retur til 3500, SAS til 4300.

Og for aa ta KLM. Har akkurat sett paa en reise til Dallas. KLM 4700 kr. SAS m/partnere 8300 kr - og da opptjener jeg ikke 100% bonuspoeng engang...

Man kan mene mye om SAS, men deres interkontinentale oekonomiklasseprodukt er ikke 4000 kr bedre enn KLM sitt, 747 eller ei. Kommer uansett ikke til aa velge KLM. Velger nok Lufthansa denne gang ogsaa (5100 kr, eller 7000 kr med 100% opptjening). For min egen del, kan SAS godt slutte aa vaere saa utrolig gjerrig med bonuspoengene. Aa betale 9000 kr for aa faa 100% opptjening til USA er helt uaktuelt for meg. Da legger jeg heller paa noen tusenlapper og flyr C med andre selskaper. Gi 100% opptjening der andre gir 25% og markedsfoer det.

Naar SAS ligger 4-5000 kr over i pris - for to personer - paa langrutene, er det helt naturlig at andre selskaper blir valgt. De som tror noe annet, faller nok i kategorien for flykjennere med saere oensker og behov - og de er det nok en del av her inne ;)

Helt enig. Når man i tillegg ikke får direktefly, blir det ennå værre. Som et eks kan jeg nevne min kone som har vært i NY 3-4 pr år i de siste årene. Hun nekter å ta noen annet en CO pga kombinasjonen av pris og direkterute. Videre har jeg mange venner og bekjente som reiser KLM/AF aller BA p.g.a pris når de likevel må bytte underveis.

Håper bare SAS er lure nok til å lese for eks dette forumet, da det er mange gode meninger om hva som bør endres.

:lol:

Av en eller annen grunn fikk denne setningen meg i godt humør. Det er noen veldig gode og velkvalifiserte innspill her, som trolig er "fisket" inn til rette vedkommede i SAS for lengst, men det en nok en del andre "gode meninger" både SAS og forumet vil tjene mest på å forbigå i stillhet...og knapt det.

Aa tro at ungdom, studenter (...) da vil velge SAS p.g.a. nasjonalfoelelse, er saa hinsides at jeg nesten blir maalloes.

Tror jeg aldri har sett SAS kjøre kampanjer på langdistanserutene sine rettet mot ungdom eller studenter heller. Star Alliance sine jorden rundt-billetter skal vel gjeldende uansett selskap, så lenge man er innenfor reiselengdebegrensningene.

Derimot kunne nok SAS ha klart å selge ungdomsbillettene sine bra hadde de vært flinkere til å markedsføre dem og ikke "gjemt" dem bort slik som i dag...

Back