Dessverre virker det som SAS jobber ut i fra samme strategi, nemlig at nordmenn vil foretrekke SAS fremfor konkurrentene - selv om SAS ligger langt over i pris. Naar enkelte i tillegg velger aa skylde paa daarlig mediaomtale for at folk velger andre selskaper, kan man like gjerne slaa SAS konkurs med en gang.
Selvsagt har pris noe aa si. For de aller fleste nordmenn er prisen altoverskyggende. Spesielt i disse dager der internett flommer over av nettsider som tilbyr prissammenligning paa reiser. Det store flertall innenfor min bekjentskapskrets - som jeg vil anslaa som noksaa gjennomsnittlig ift. befolkningen for oevrig - gaar kun etter pris naar de skal fly. Det betyr at SAS ikke er et reelt alternativ ettersom de alltid er dyrere enn sine konkurrenter. Noen ganger er det bare snakk om noen hundrelapper, men som oftest skiller det en tusenlapp eller to og noen ganger mer enn det, mellom SAS og billigste alternativ. Aa tro at ungdom, studenter eller nyetablerte familier da vil velge SAS p.g.a. nasjonalfoelelse, er saa hinsides at jeg nesten blir maalloes.
Noen personlige eksempler:
Da jeg var i Australia for noen aar siden, skulle SAS m/partnere ha 12.000 kr for aa fly meg dit. MH skulle ha 6200 kr fra London (+1000 kr tur/retur med DY).
Et vennepar av meg var i New York paa forsommeren. De valgte BA via London. SAS laa 1500 kr over i pris per person, og begge alternativ hadde en stop-over.
Da jeg var i Kina i mai, falt valget paa Lufthansa. Betalte 7500 kr for V-klasse (100% EB-opptjening). SAS skulle ha over 9000. Hvis jeg skulle valgt billigst, kunne Lufthansa tilby tur/retur til 3500, SAS til 4300.
Og for aa ta KLM. Har akkurat sett paa en reise til Dallas. KLM 4700 kr. SAS m/partnere 8300 kr - og da opptjener jeg ikke 100% bonuspoeng engang...
Man kan mene mye om SAS, men deres interkontinentale oekonomiklasseprodukt er ikke 4000 kr bedre enn KLM sitt, 747 eller ei. Kommer uansett ikke til aa velge KLM. Velger nok Lufthansa denne gang ogsaa (5100 kr, eller 7000 kr med 100% opptjening). For min egen del, kan SAS godt slutte aa vaere saa utrolig gjerrig med bonuspoengene. Aa betale 9000 kr for aa faa 100% opptjening til USA er helt uaktuelt for meg. Da legger jeg heller paa noen tusenlapper og flyr C med andre selskaper. Gi 100% opptjening der andre gir 25% og markedsfoer det.
Naar SAS ligger 4-5000 kr over i pris - for to personer - paa langrutene, er det helt naturlig at andre selskaper blir valgt. De som tror noe annet, faller nok i kategorien for flykjennere med saere oensker og behov - og de er det nok en del av her inne