SAS oppgraderer opptil syv A330 og A340 - Cabin Retrofit

De svenske hadde vel godtatt dette i utgangspunktet, dvs var det bare danskene som kranglet. Eller tar jeg feil? Norsk personell hadde iallefall ingen problemer med dette.

Ja der tager du vist helt fejl. Svenskerne vil ikke flyve longhaul med mindre man dropper gardinerne. Danskerne har hele tiden været positive overfor en løsning, og har blot ligget i forhandlinger med SAS om en ny aftale.

Jeg ved godt det ikke passer så godt ind i den gode gamle skrøne om danskerne som en flok håbløse ballademagere, men den er god nok :-D

På tur over CPH-ORD her om dagen med LN-RKP som kun har gardiner, norsk på flight deck og kun dansk i kabinen. Ikke en eneste svenske ombord, i crew'et altså ;)

SAS flyr vel over norske kabinansatte til ARN for å ta langrutene EWR/ORD, og dermed også permittert 100 svenske.

Det er veldig mye svensk cabincrew på norske innenriksruter om dagen også, har også fått forståelsen av at det er pga den manglende avtalen.

Ja der tager du vist helt fejl. Svenskerne vil ikke flyve longhaul med mindre man dropper gardinerne. Danskerne har hele tiden været positive overfor en løsning, og har blot ligget i forhandlinger med SAS om en ny aftale.

De svenske ansatte er også positivt innstilte på en løsning og sier de gjerne flyr longhaul med gardin i stedet for fast vegg. Grunnen til den fastlåste situasjonen er at SAS fjernet hvilemodulspesifikasjonene fra kollektivavtalen til svenskene uten å gi noe tilbake. Med tanke på hvor mye de svenske ansatte har gitt i alle forhandlinger er det vel bare rett og rimelig at de får en gjenytelse?

Såvidt jeg kan huske å ha lest er det ikke urimelige krav de har kommet med heller, men det skaper jo ikke like klikkbare gardin-overskrifter i media.
(OT - hører vel hjemme i gardindebatten?)

Kanskje lov å håpe at det blir et større snackbar område med litt mere utvalg. Men det får en vel ikke vite før flyet er klart. Så sant det ikke lanseres noe seatmap av hele flyet med galley osv.

Hvis selvbetjent snackbar forsvinner:

Tenk 8-12 timer i SAS Business. Dvs. maaaange timer med å mase på kabinbesetningen om kaffe, snacks, drikkevarer.

Det er jo ca. de samme som jobber i Plus innen Europa...

Tenk 8-12 timer i SAS Business. Dvs. maaaange timer med å mase på kabinbesetningen om kaffe, snacks, drikkevarer.

Hvorfor? Dårlige erfaringer? Plass?

Huff ja, livet er for jævlig.....:old :p

Jeg har booket 907/908 i august, og på seatmap jeg kan velge sete fra, i GO, er det 55 rader på maskinen, en A330, og GO ser ut til å begynne på rad 30. Dette stemmer ikke med SeatGuru hvis man bruker korrekt dato og flightnummer.
På fotos fra nye GO, kan det se ut til at framfor rad 30 er det bulkhead med monitor på veggen, - kanskje ikke de beste setene ? hadde tilsvarende plass på en LH jumbo, og pga bulkhead kunne ikke bena strekkes ut, satt nærmest med bena i 90 grader hele veien.
På de eksisterende A330, er første rad i GO behagelige seter med gardin mellom GO og Plus, og bedre benplass enn på radene bakover i GO. Og luften er bedre dess lenger fram man sitter i GO.

Har en booking på SK907 i september, og seatmap viser Plus-seksjon på radene 20-27, dvs 8 rader i en 2+3+2 config. Regner med at Seatguru og andre blir oppdatert når SAS offisielt lanserer ny seatmap.

Har en booking på SK907 i september, og seatmap viser Plus-seksjon på radene 20-27, dvs 8 rader i en 2+3+2 config. Regner med at Seatguru og andre blir oppdatert når SAS offisielt lanserer ny seatmap.

Har booket pluss på SK908 i mars, og ser samme type seatmap.

Jeg ville bare tatt det med ro og heller tatt det som en bonus dersom jeg får ny kabin. Endringer i hvilket fly som flyr på aktuell rute kan og vil bli gjort helt frem til avgang.

Back