SAS oppgraderer kabinen på shorthaul

Re: SAS oppgraderer kabinen på shorthaul

Flyene får ikke mood light. Eldre 737 har visst ikke strømkretsene til å takle det. (Fritt sitert etter en teknikker)

Hvordan er fremdriftsplanen videre? Hvor mange maskiner regner man med å ta i løpet av året?

66 Fly? Er det 737-700+800 (29+29) + A321 (8)?

Tror du kan ta med A319 maskinene også.

Husk at noen maskiner (tror de eldste 737-700ene) trolig er planlagt faset ut innen 2019, og derfor ikke får nytt interiør

66 Fly? Er det 737-700+800 (29+29) + A321 (8)?

Nej. Din gissning är väl så god som någon annan men vi vet att A319-maskinerna skall uppgraderas (och dessutom få en extra stolsrad) (enl Scandinavian Traveller). Därför intressant att höra om även 737 fått ökad kapacitet?

Så ikke sky interior = kjipere enn Norwegian uansett. Og grunnen til at Norwegian ikke bruker ViaSat er at dekningen er crap.

Hørtes bra ut i pressemeldingen, men koker ned til fortsatt lavere standard enn konkurrenten på innland. Jaja, bedre benplass om ikke annet. For meg som er 190 er det et mareritt å havne i en av gammel-maskinene til SAS. Eller, stort sett alle er jo 15 år pluss, men gammel maskin og gammelt interiør.

Sent fra min MIX via Tapatalk

Nyere materiell går vel andre steder enn i Norge. Har på gøy sjekket regnr hver gang jeg flyr og det er mellom 16 og 19 år stort sett hver gang. Fløy med en som var bare 9 år tidligere i år (LN-RRA), men det er eneste gang på minst 3 år at det har vært en maskin under 12.

Det er vel fordi de fleste -600'ene går i Norge. De kom først og er 18 år gamle i snitt. -800'ene er til sammenigning 11 år i snitt og A320'ene omtrent det samme.

Men det er utrolig hve en fresch kabin kan gjøre. Fløy en Delta DC-9 rett før den ble pensonert. Den var over 30 år gammel men kabinen var som ny.

Ja, er den som ny, så er jo det flott. Men om man beholder gamle paneler og overhead bins, så er jo det en viss fare for at det nye bare gjør at man legger mer merke til det gamle. Uansett, ser bra ut og grått er jo moderne nok...

Nyere materiell går vel andre steder enn i Norge. Har på gøy sjekket regnr hver gang jeg flyr og det er mellom 16 og 19 år stort sett hver gang. Fløy med en som var bare 9 år tidligere i år (LN-RRA), men det er eneste gang på minst 3 år at det har vært en maskin under 12.

Så du flyr SAS overhodet? For du bruker uforholdsmessig mye tid på å bare kaste dritt mot SAS i forhold til dine få innlegg på dette forumet.

Og siden når har alder på flymaskinen utgjort noe relevans? Så lenge man flyr et seriøst selskap som har godt vedlikehold, så er det kun antall cycles og generell maintenance som har noe relevans for pax.

SAS sine 737 har en gjennomsnittsalder på 13-14 år
Å det er jo slik at et fly dersom det vedlikeholdes godt i prinsipp kan fly i det uendelige.
Men nå er det slik at -600 og noen av -700 maskinene snart er ute, og erstattes av nye A320, men dette vet du jo ;-)

Relevansen Polaris er som du ser tidligere i tråden at gammelt interiør gir mindre plass, som for en på 1.90 er svært relevant.

Forøvrig synes jeg SAS leverer dårlig. Gammelt materiell som ofte er skittent og framstår som veldig mye kjipere enn konkurrenten. Også har det vært to episoder med skadet bagasje der SAS løste det veldig dårlig (og en episode hos Norwegian som ble håndtert veldig bra). Den ene saken pågår forøvrig fortsatt. Har opplevd tyveri fra innsjekket bagasje, enten på FRA eller OSL, hvor SAS etter 6(!!) uker responstid ikke dekket en dritt.

Har stått i 18 minutter på tarmacen på OSL i en SAS maskin og sett på ei vogn med bagasjen min i, stående ute i regnet. Det gikk fire dager til jeg så den kofferten igjen, da kom den levert med knekt hjul.

Det er godt mulig jeg har vært uheldig, men min erfaring gjør at jeg nå aktivt velger Norwegian når jeg kan. Dessverre blir endel jobbreiser likevel med SAS.

Også er det et miljøperspektiv også, de nye maskinene til Norwegian slipper ut mindre forurensning enn SAS.

Relevansen Polaris er som du ser tidligere i tråden at gammelt interiør gir mindre plass, som for en på 1.90 er svært relevant.

Forøvrig synes jeg SAS leverer dårlig. Gammelt materiell som ofte er skittent og framstår som veldig mye kjipere enn konkurrenten. Også har det vært to episoder med skadet bagasje der SAS løste det veldig dårlig (og en episode hos Norwegian som ble håndtert veldig bra). Den ene saken pågår forøvrig fortsatt. Har opplevd tyveri fra innsjekket bagasje, enten på FRA eller OSL, hvor SAS etter 6(!!) uker responstid ikke dekket en dritt.

Har stått i 18 minutter på tarmacen på OSL i en SAS maskin og sett på ei vogn med bagasjen min i, stående ute i regnet. Det gikk fire dager til jeg så den kofferten igjen, da kom den levert med knekt hjul.

Det er godt mulig jeg har vært uheldig, men min erfaring gjør at jeg nå aktivt velger Norwegian når jeg kan. Dessverre blir endel jobbreiser likevel med SAS.

Også er det et miljøperspektiv også, de nye maskinene til Norwegian slipper ut mindre forurensning enn SAS.

OK, men da kan du ta det i en annen tråd. Denne tråden handler om cabinoppgraderingen... (ikke bare deg..)

Last edited:

Humre. En CFM-56 fra 2001 med Tech Insertion og andre mods introdusert underveis, slipper ut akkurat like lite (eller mye) som en ny motor. Dessuten er LEAP-motorene på A320neo, som SAS har, mer effektive enn de som sitter på 737MAX. Så du må ikke tro på alt i Første Kjosebok.

Last edited:
Back