SAS oppgraderer kabinen på shorthaul

Humre. En CFM-56 fra 2001 med Tech Insertion og andre mods introdusert underveis, slipper ut akkurat like lite (eller mye) som en ny motor. Dessuten er LEAP-motorene på A320neo, som SAS har, mer effektive enn de som sitter på 737MAX. Så du må ikke tro på alt i Første Kjosebok.

Uansett hvordan du vrir og vender på det så er ny teknologi bedre enn gammel teknologi. Flyene boeing spytter ut fra fabrikken i dag er bedre og mer effektive enn de som kom for 15år siden.

Re: SAS oppgraderer kabinen på shorthaul

Uansett hvordan du vrir og vender på det så er ny teknologi bedre enn gammel teknologi. Flyene boeing spytter ut fra fabrikken i dag er bedre og mer effektive enn de som kom for 15år siden.

Men det gjelder ikke for de A320NEO som Airbus leverer til SAS ?

In the end er det revnende likegyldig for miljøet om vi flyr 3, 10 eller 19 år gamle B737. Om alle B737 (i alle varianter) hadde blitt satt på bakken permanent fra og med 02:00 i dag, så ville vi ikke sett så mye som en deviasjon på CO2-grafen, temperaturgrafen, eller "klimaregnskapet", globalt. Så skal man argumentere får man bruke tiden på noe annet enn å selge nye fly som miljøvinnere. Det er pointless. Vi kunne stoppet hele AS Norge, med alt av skipsfart, landevegstransport, flytransport, fabrikker og raffinerier. Laget en glassboble over oss. In the end hadde ikke det vært en bevegelse i CO2-regnskapet globalt da heller. Klimaet hadde gått videre, upåvirket hen, av den gigantiske bagatellen Norge er globalt.

#Trumpfact

Om jeg kan få være så teit å stille et relevant spørsmål: De nye setene, er det noe ala Recaro setene til DY?

Konge med USB da, jeg er notorisk tom for strøm hver gang jeg nærmer meg et fly!

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk

Om jeg kan få være så teit å stille et relevant spørsmål: De nye setene, er det noe ala Recaro setene til DY?

Konge med USB da, jeg er notorisk tom for strøm hver gang jeg nærmer meg et fly!

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk

Praktisk; ja. Men er det egentleg lurt? Det er vel under lading det evt. er rissiko for at det skjer noko med mobilar, nettbrett osv. Mogleg at rissikoen uansett er så liten at det ikkje er noko issue.

Tror du kan ta med A319 maskinene også.

Husk at noen maskiner (tror de eldste 737-700ene) trolig er planlagt faset ut innen 2019, og derfor ikke får nytt interiør

Det er -600 maskinene som ikke får noen ny cabin ettersom de alle fases ut i løpet av 2019.
Ellers ser det ut som alle -700/800 og a319/320/321 får ny cabin.

"Note: B737-600 will be phased by end 2019 out and is consequently not upgraded."

Det er -600 maskinene som ikke får noen ny cabin ettersom de alle fases ut i løpet av 2019.
Ellers ser det ut som alle -700/800 og a319/320/321 får ny cabin.

"Note: B737-600 will be phased by end 2019 out and is consequently not upgraded."

"Alla" 737/738 + alla 319/320/321 = 81 (Räknat bort SE-RJF). 66 av dessa moddas alltså. 15 moddas inte. Hypotes: Antingen utgår selektivt urval av äldre 320/737(utan winglets?) ur flottan eller så behålls senast levererade 737/738 (med Recaro) i nuvarande utförande?

Forklar gjerne hvilken ny teknologi som finnes i nyproduserte 737-motorer, som eldre NG ikke har fått gjennom diverse service bulletins og oppgraderinger siden de var nye.

"Alla" 737/738 + alla 319/320/321 = 81 (Räknat bort SE-RJF). 66 av dessa moddas alltså. 15 moddas inte. Hypotes: Antingen utgår selektivt urval av äldre 320/737(utan winglets?) ur flottan eller så behålls senast levererade 737/738 (med Recaro) i nuvarande utförande?

Inte mycket att spekulera över. Svaret finns hos SAS själva på https://scandinaviantraveler.com/se/sasnewexperience#cabinupgrade/3
Där finns alla 66 individer som ska få uppgraderad kabin.
Övriga får det alltså inte.

För er som inte orkar gå igenom hela listan, har jag gjort arbetet åt er.

Dessa individer kommer inte att få ny kabin:

737-700:
LN-RNO, LN-RRM, LN-RRN, LN-TUA, LN-TUD, SE-RER, SE-RES, SE-RET, SE-REU, SE-REX, SE-REZ, SE-RJS.

737-800:
LN-RCX, LN-RCY, LN-RCZ.

Om det innebär att dessa maskiner kommer att fortsätta i SAS trafik med gammal inredning, eller om de är planerade att utfasas, i takt med leveransen av nya 320N återstår att se.

Inte mycket att spekulera över. Svaret finns hos SAS själva på https://scandinaviantraveler.com/se/sasnewexperience#cabinupgrade/3
Där finns alla 66 individer som ska få uppgraderad kabin.
Övriga får det alltså inte.

För er som inte orkar gå igenom hela listan, har jag gjort arbetet åt er.

Dessa individer kommer inte att få ny kabin:

737-700:
LN-RNO, LN-RRM, LN-RRN, LN-TUA, LN-TUD, SE-RER, SE-RES, SE-RET, SE-REU, SE-REX, SE-REZ, SE-RJS.

737-800:
LN-RCX, LN-RCY, LN-RCZ.

Om det innebär att dessa maskiner kommer att fortsätta i SAS trafik med gammal inredning, eller om de är planerade att utfasas, i takt med leveransen av nya 320N återstår att se.

Hva slags innredning er det i disse da?!

Hva slags innredning er det i disse da?!

Av de maskiner som går i Sverige (faktiskt alla svenskreggade 737: or ovan) har SE-REZ RECARO (och livflottelådor i taket), -RJS (vet ej) övriga SICMA alla i klassiskt blått.

Av de maskiner som går i Sverige (faktiskt alla svenskreggade 737: or ovan) har SE-REZ RECARO (och livflottelådor i taket), -RJS (vet ej) övriga SICMA alla i klassiskt blått.

Kan det vara så att de som har SICMA försvinner och de med RECARO blir uppgraderade? Men det faller ju då med att SE-REZ inte uppgraderas, enligt SAS lista....
Och vilken stolstyp har SE-REY - som ska uppgraderas?

Till syvende og sidst, så kanske urvalet helt beror på leasingavtal och kommande revisioner. Vad kan annars förklara de tre 737-800 som inte ska uppgraderas? De är varken äldst - eller har SICMA - åtminstone inte LN-RCZ.

För övrigt kommer jag att sakna SICMA-stolarna - de sista anständiga stolarna i SAS flotta med god komfort. De passar åtminstone min kropp bättre än de modernare, tunna och hårda stolarna.

Forklar gjerne hvilken ny teknologi som finnes i nyproduserte 737-motorer, som eldre NG ikke har fått gjennom diverse service bulletins og oppgraderinger siden de var nye.
Selv om dette fortsetter et sidespor i forhold til det denne tråden egentlig handler om vil jeg påstå at Starling har et poeng.

Overgangen fra den første standard (CFM56-7B (SAC) og -7B2 (DAC)) til Tech Insertion (-7B3) medførte en reduksjon på 1% fuel forbruk og 15-20% reduksjon i utslipp av NOX. Videre utvikling til Evolution (-7BE) utgjør 1,6% mindre fuelforbruk (som sammen med resten av PIP-pakken på 737 som Evolution var en del av resulterte i ca. 2,5% lavere fuelforbruk). Og så er jo winglets også et relevant poeng.
At man samtidig har estimert henholdsvis 5% og 4% lavere maintenance cost er jo et poeng for operatøren men neppe relevant i denne sammenhengen.

Litt lesestoff finnes her: http://www.b737.org.uk/powerplant.htm#Tech_Insertion
og her: https://en.wikipedia.org/wiki/CFM_International_CFM56#Continued_development

Jeg må selvfølgelig ta et forbehold om hvorvidt operatøren, SAS i dette tilfellet, har valgt å oppgradere sine eldre motorer, men tillater meg, til noen kan dokumentere det motsatte, å tvile på det. Dette på grunn av at en slik oppgradering vil kreve en omfattende "shop visit" og dermed en stor kostnad.

Så er det spørsmålet om hva dette har å si i det store bildet om utslipp. Til det vil jeg bare bruke det gamle ordtaket om "mange bekker små... osv." Mange sier jo også at det er uviktig hva vi her i lille Norge slipper ut i og med at det bare er en fis i den store verden. Isolert sett er det riktig, men hva om alle tenker sånn?

"Trumpfact"? I don't think so....

Gode bilder i artikkelen til finalcall, synes det der ser veldig bra ut.

Flere nodge opp i mine øyne, jeg flyr kvegklassen okke som og har så godt polstret bakstuss at det å sitte noen timer i disse, samme hvilken farge det er på wingletten, går lett som en lek!

Så drar jo USB opp noe veldig i min verden!

I min verden er det begrenset hvor spennende det kan bli å fly en 73* eller a32*, siden jeg uansett flyr bak den sagnomsuste gardina. Så dette er absolutt en god oppgradering!

Er forresten midsetet, på det bildet der de nye setene står forran flyet marginalt smalere?
Ser muligens ut som det er faste armlener, noe som muligens kan tyde på "plussete"?!

Er forresten midsetet, på det bildet der de nye setene står forran flyet marginalt smalere?
Ser muligens ut som det er faste armlener, noe som muligens kan tyde på "plussete"?!

Hvis det er dette du tenker på så er jo det setene på rad 1. De har jo faste armlener da bordet her er nedfelt der. så er det jo smak og behag hva man liker

DSC_5796.jpg

Hvis det er dette du tenker på så er jo det setene på rad 1. De har jo faste armlener da bordet her er nedfelt der. så er det jo smak og behag hva man liker

Aha, selvfølgelig! :-D

Tanken slo meg ikke engang, men det bordet må jo få gjemt seg et sted det også!

Märk att sista bilden (färdig kabin) är från en A320NEO!

Godt observert, jeg stussa faktisk litt på at de hadde skifta overhead bins, men tenkte ikke no mere på det før du sier det nå! :-D

Mørkegrå/svarte seter. Hmm. Det var vel en her på forumet som sa at det var en bra farge når man ville spare på renholdet. Dårlig renhold synes ikke så godt når setene er mørke....

Back